EU-normikulutus ja havaittu kulutus

Aloittaja Quality, 04.12.09 - klo:22:38

« edellinen - seuraava »

Quality

vkjoki kirjoitti UVW:llä 18.9.2007 :

EU-normikulutus määritetään seuraavasti:

A. Ajetaan vakiosyklillä (ECE 15) EU-kaupunkikulutus 4,052 km (4 x 1,013 km, 1. sykli sisältää käynnistyksen huoneenlämpöön eli +20 - +30 asteeseen temperoidulla autolla, edellisestä käynnistyksestä vähintään 6 h), keskinopeus 18,7 km/h (kukin sykli sisältää kaksi välipysähdystä; nopeussykli 0-17-0-32-0-50-36-0 km/h; keskinopeus ilman pysähdysjaksoja 28,9 km/h).

B. Ajetaan kaupunkisyklin jälkeen vakiosyklillä (EUDC) EU-maantiekulutus 1 x 6,955 km, keskivauhti 62,6 km/h (sisältää alku- ja loppupysähdysjakson; nopeussykli 0-70-50-70-100-120-0 km/h; keskinopeus ilman pysähdysjaksoja 70,1 km/h).

C. Yhdistetty kulutus saadaan muuttamalla yhteenlaskettujen kaupunki- ja maantiesyklien kulutus (A+B=11,007 km) kulutukseksi 100 km:ä kohti tai painottamalla EU-kaupunkikulutusta (l/100km) 36,8 %:lla ja EU-maantiekulutusta (l/100km) 63,2 %:lla.

Vakiosyklit ajetaan akkreditoiduissa testauslaboratoriossa alustadynamometrin päällä. Suomessa tällaisia laboratorioita on vain yksi (VTT). Testissä kerätään kaikki pakokaasut muovipusseihin, joista sitten kaasut, mm. CO2, punnitaan ja päästöarvot lasketaan. Polttoaineenkulutusarvot saadaan kertolaskulla, kun tiedetään, kuinka paljon käytetty polttoaine tuottaa CO2:a per litra. Auton paino sekä ilmanvastuksen ja muiden ajovastusten arvot syötetään testilaitteistoon valmistajan ilmoituksen mukaisina. Syklit ajetaan niin, että vain auton pakolliset apulaitteet (mm. laturi ja vesipumppu) ovat toiminnassa, mutta lisälaitteet (esimerkiksi valot, ilmastoinnin puhallin, jäähdytyslaitteistot ja lisälämmittimet) sekä ohjaustehostin ovat poissa käytöstä. Sykliä ajettaessa vaihteidenvaihtokohdat on määritelty eikä kuutosvaihdetta saa käyttää.

MUOKKAUS: testaustietoja ja termejä tarkennettu.

Lisätietoja EU-normikulutuksen määrittämisestä löytyy mm. seuraavista osoitteista:
www.dieselnet.com/standards/cycles/ece_eudc.html
http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/site/fi/consleg/1970/L/01970L0220-20040501-fi.pdf
www.unece.org/trans/main/wp29/wp29regs/r083r2e.pdf

Tekniikan Maailman koeajojen kulutusarvot puolestaan määritetään seuraavasti:

TM-kaupunkikulutus mitataan noin 15 kilometrin mittaisella lenkillä, jossa on runsaasti jarrutuksia, pysähdyksiä, kiihdytyksiä ja vaihtamisia keskinopeuden ollessa noin 38 km/h. TM-maantiekulutus mitataan vaihtelevalla noin 55 kilometrin pituisella maantielenkillä keskinopeuden ollessa noin 84 km/h. TM-moottoritiekulutus mitataan runsaan 50 kilometrin mittaisella lenkillä keskinopeuden ollessa noin 113 km/h. Tasaisen nopeuden kulutukset mitataan kilometrin mittaisella tasaisella tieosuudella tasakaasulla ajaen molempiin suuntiin. Mittaus aloitetaan nopeudesta 50 tai 60 km/h ja nopeutta nostetaan 10 km/h:n välein nopeuteen 120 km/h saakka.

Olen vertaillut EU- ja TM-kulutuslukemia ja havainnut, että EU-kaupunkikulutus on yleensä 15-25 % korkeampi kuin TM-kaupunkikulutus, koska EU-kaupunkisykli ajetaan niin alhaisella keskinopeudella. Sen sijaan EU- ja TM-maantiekulutukset ovat suunnilleen samalla tasolla. Maantiesyklien kulutus on samalla tasolla kuin tasaisen vauhdin kulutus nopeudella 90 km/h ja TM-moottoritiekulutus samalla tasolla kuin tasaisen vauhdin kulutus nopeudella 110 km/h. Nämä kommentit koskevat TDI 2,0- ja 1,9 TDI-moottoreita autoissa A3, Golf ja Octavia.

Helsingin Sanomien tutustumisajoissa mitatut kulutukset perustuvat noin 800 km:n ajoon. Tutustumisajoja on ajettu kaikkina vuodenaikoina. Kulutusmittaukset on tehty tankkausmenetelmällä. Matkamittarivirhe on otettu huomioon kulutusta laskettaessa. Tutustumisajon 800 km:n on tarkoitus kuvata auton päivittäistä käyttöä Suomessa. Kuormituksen vaihtelu on otettu huomioon. Puolet matkasta on ajettu yhden henkilön kuormalla ja toinen puoli 3"4 henkilön ja 32"60 kilon tavarakuormalla. Kuormana on käytetty sukeltajan painoja.
A4 1.8T Avant Pro Business autom. --> XC60 D5 AWD Ocean Race + Summum Geartronic

Leben und leben lassen.

vkjoki

#1
Nyrkkisääntö tarkasteltaessa tietyn automallin kulutusta eri olosuhteissa on, että 75% kulutuseroista johtuu liikenneympäristöstä ja 25% eroista johtuu ajotavoista. Siis jos jonkun toteutunut kulutus on eri kuin EU-normikulutus, ero johtuu 75-prosenttisesti siitä, että tosiasiassa on ajettu erilaisissa liikenneolosuhteissa kuin mitä EU-normikulutussyklissä ajetaan ja loppuero (25%) selittyy kuljettajan omilla ajotavoilla. Siis kysymys ei ole ensi sijassa se, pitääkö EU-normikulutus paikkansa, vaan se, kuinka paljon omat ajot poikkeavat EU-normikulutusmäärityksen ajosyklistä.

Siinä missä toinen kuljettaja saa kulutukseksi 8l/100km, toinen selviää samassa ajoympäristössä sata kilometriä 6 litralla. Ja kun he kuulevat toistensa kulutuslukemat, kumpikin epäilee toisen antamia tietoja - mahdollisesti aivan perusteetta.
1.4MPI; 1.9TDI; 2.0TDI 103 kW; 2D-4D 130 kW; 1.4TSI 103 kW DSG-6; 1.8TSI 118 kW DSG-7;  2.0 D3 5-syl. 120 kW Geartronic-6; 2.0 TDCi 120 kW Powershift-6; 1.4TSI ACT 103 kW DSG-7; V40 2.0 D3 5-syl. 110 kW Geartronic-6

vkjoki

Kuulun niihin, joilla käytännön kulutus (sekä diesel- että bensiinimoottorisilla autoilla - sekä manuaali- että automaattivaihteistolla) on aina alittanut EU-normikulutuksen. Ajostani noin 80 % on maantieajoa, kiihdytykset ovat ripeitä, nopeusrajoitusten noudattaminen on kohtuullisen hyvää ja  ylimääräinen jarruttelu vähäistä. Neljällä viimeisimmällä autolla toteutuneet kulutukset ovat menneet näin:
1. manuaalidiesel taloudellisella ajotavalla: EU-normin alitus 0,2 l/100km
2. manuaalidiesel taloudellisen ajon vaihtamisvaloja seuraten: EU-normin alitus 0,1 l/100km
3. DSG-6-bensiini: EU-normin alitus 0,8 l/100km
4. DSG-7-bensiini: EU-normin alitus aivan uudella autolla: 0,1 l/100km (tässä uuden auton lisää n. 5% eli jatkossa uskon normikulutuksen alittuvan n. 0,4 l/100km)
1.4MPI; 1.9TDI; 2.0TDI 103 kW; 2D-4D 130 kW; 1.4TSI 103 kW DSG-6; 1.8TSI 118 kW DSG-7;  2.0 D3 5-syl. 120 kW Geartronic-6; 2.0 TDCi 120 kW Powershift-6; 1.4TSI ACT 103 kW DSG-7; V40 2.0 D3 5-syl. 110 kW Geartronic-6

Jyri

Minulla taasen on aina keskikulutus ollut suurempaa kuin EU kaupunki (bensa/Di/manuaali/automaatti/DSG), johtunee siitä että ajoni on joko; matelua ruuhkassa, pätkäajoa kymällä koneella, matkaajoa kattoboksin ja täyden kuorman kera, eli ei koskaan normaalia kevyttä maantieajoa (80km/h).
Olen toki yrittänyt ajaa taloudellisesti, kaikkien ohjeiden mukaisesti, ja ylinopeutta en aja, koskaan ellei epähuomiossa jää nopeusrajoitus huomaamatta (tämä tapa tuli lopullisesti tuon kulutuksen minimointiyritysten myötä).

kt

Hyvä ohje polttoaineen säästämiseksi on, että aja siten, ettei tarvitse jarrutella. Tätä voi ja pitää soveltaa sekä kaupungissa että muilla teillä.
Usein olen ihmetellyt näitä kuminauhakuskeja. Kaasutetaan 50 metriä ja jarrutetaan 50 metriä ja taas sama. Itse tulen "samaa keskivauhtia" perässä jarruttamatta kertaakaan ja aina ollaan peräkkäin seuraavisssa valoissa.
Amerikassa oli parikymmentä vuotta sitten mukava ajaa keinuvilla laivoilla. Kun valoista lähdettiin koko kuuden kaistan voimalla eteenpäin, niin vain harvoin joku yritti irtiottoa.
Foorumilla jo vuodesta 2009.  Ateca vm21 150hv,  Citigo robot

joukose

Havaituista kulutuksista tuli mieleen, onko moni kokeillut jäähdyttäjän alaosassa maskipeitettä noin niinkun kulutuksen pienentämiseksi.
Tein sellaisen ja tulin omissa maantieajoissani (107 km/h) sellaiseen tulokseen että vähentää kulutusta 0,3 - 0,5 l/100 km. Nämä kulutuserot mitattu -15- -27 C pakkaskeleissä tällä passatin Blue Motion mallilla, jossa jälkiasennettu webasto jota en normaalisti ajossa käytä. :D

Öljyn lämpötiloja nosti 10-20 C.

S 350 4Matic saksankilvet



"Sitä saa mitä tilaa"

vkjoki

#6
Päivitetty (saatu lisää aineistoa) ja siirretty kohtaan 11.10.2011.
1.4MPI; 1.9TDI; 2.0TDI 103 kW; 2D-4D 130 kW; 1.4TSI 103 kW DSG-6; 1.8TSI 118 kW DSG-7;  2.0 D3 5-syl. 120 kW Geartronic-6; 2.0 TDCi 120 kW Powershift-6; 1.4TSI ACT 103 kW DSG-7; V40 2.0 D3 5-syl. 110 kW Geartronic-6

P.Alikka

Juuri täydentelin tuota Sotkan tankkaus.comin tilaa viimeisimmällä tankkauksella ja täytyy sanoa, että kohta tulee vuosi täyteen yhteistä taivalta ja nyt alkaa koko seurannan keskikulutus lähentelemään luvattua EU-yhdistettyä. Luvattu luku on siis 6,0 ja nyt tankkausten mukaan laskettu keskiarvo on 6,13 l/100 km ja tämä luku siis n. 28 tkm matkalta.

Ihmetystä aiheuttava seikka oli huomata tuossa marraskuun alkupuolella kun vaihdon talvirenkaat alle, niin kulutus tippui n. puoli litraa sataselle. En tiedä onko nuo kesärenkaat (Hankook) niin raskas kulkuiset, vai oliko niissä paineet loppuajasta jo ihan päin harmonikkaa. Toisaalta kyllä jossain vaiheessa syksyä siiryin käyttämään ilmastoinnissa tuota "econ" asetusta ja tuollakin on kyllä varmaan jonkunlaista vaikutusta.

Kaiken kaikkiaan Skoda on kyllä iloisesti yllättänyt kulutuksen suhteen, en ihan tämmöisiä lukuja osannut toivoa kun lähdin diesel-automaattia vuosi sitten metsästämään. Toisaalta kyllä pääsin jo edellisellä autolla (bensa Avensis) desin päähän EU-yhdistetystä (7,7/7,8) n. vuoden seurannan aikana, mutta silti mukava yllätys tämä Tsekin ihme on tässä suhteessa ollut.
Ajossa I: Seat Leon ST FR 1,8 TSI DSG
Harrasteena: Nahkea Opel
Ex-VAG Skoda Octavia 2,0 TDI+DSG

Paul-Ant

Mielenkiintoista nähdä, miten uusi E10-bensiini lisää kulutusta. Näkyykö tuo 5 prosenttiyksikön etanolilisäys kulutuksen lisääntymisenä kuinka suurena?

PassatBluemotion

Meidän aikaisemmissa Volkkareissa laskettu keskikulutus on ollut bensa & dieselkoneissa aina hyvin lähellä ilmoitettua EU-keskikulutusta (ajosuoritteet & ajotapa ollut aina hyvin samankaltainen). Näillä kokemuksilla odotukset olivat kovat, kun alle tuli 1,6 TDI bluemotion technology Passatti, jolle luvattu EU-keskikulutukseksi 4,5 l/100 km. Todellinen kulutus ollut tällä kuitenkin yli 5,5 l/100 km eli yli litran enemmän on mennyt. Aikaisempi vastaava 1,9 TDI vei muistaakseni n. 6 l/100 km. Olisin odottanut, että 1,6 TDI olisi mennyt kulutuksen puolesta n. 5 l pintaan ja mieluiten alkanut jopa nelosella, mutta käytännön kulutus on kyllä hieman suurempaa.

Jotenkin tuntuu, että nämä eko-mallit on viritetty niin, että ne optimoidaan EU-kulutusmittauksiin, mutta käytännön kulutus on sitten jotain ihan muuta. Sellainen havainto tästä 1,6 TDI:stä, että se on aika tarkka ajotavan suhteen eli eri ajajien välillä saattaa tulla isojakin eroja kulutuksessa. 1,9 TDI tuntui olevan kulutuksen osalta paljon ”vakaampi” eli ei ollut ajotavalle niin herkkä. 1,6 TDI:llä maantieajossa on kyllä mahdollista päästä tuohon 4,5 l/100 km, mutta siihen ajosuoritteeseen ei sitten kyllä saa osua juurikaan moottoritietä tai kaupunkiajona, vaan sellaista tasaista 60/80/100 nopeusaluetta maantiellä. Varsinkin tuolle 1,6 TDI:lle tuntuu tuo kaupunki/taajama-ajo olevan myrkkyä kulutuksen suhteen toisin kuin 1,9 TDI:lle.

Mielenkiinnolla odotan, miten tulossa oleva perheen ”kakkosauto”1,4 TSI (90 kW) DSG:llä käyttäytyy kulutuksen suhteen. Se tulee työmatka-ajoon, jossa ajosuorite on käytännössä täysin ”vakio”. Toiveena olisi, että menisi aika tarkalleen tuohon luvattuun EU-keskikulutukseen. Jos on 7 litran pintaan, niin sitten mulla menee kyllä usko tekniseen kehitykseen ainakin polttoainetaloudellisuuden suhteen sillä dieseleissä kulutus on ollut ihan sama luokkaa reilut 10 v ja bensakoneissa sama juttu (toivotaan kuitenkin, että tuo TSI sen litran tiputtaa kulutusta verrattuna perinteiseen vaparikoneeseen).

Kulutuslukemat ovat meillä olleet aina samat kesät talvet. Talvella pakkaset hieman nostavat kulutusta (PTC-lisälämmityselementti on ihan toimiva laite, mutta nostaa kyllä kulutusta aika paljon), mutta se sitten kompensoituu talvinopeusrajoituksilla. Kyllähän autolla pääsisi pienellä kulutuksella, jos sillä ei moottoritiellä lainkaan kävisi eli iso ero tulee sillä, ajaako maantietä 80 km/h vai moottoritietä 100/120 km/h.

axe

aika paljon olet saanut bluemotionpassat 1,9tdi:n viemään kun kerroit sen ottavan 6 litraa.omani vienyt parhaimmillaan ajotietokoneen mukaan 4,3 ja pahimmillaan 5,0->tankkauksista katsomalla tuo ajotietokone oli 0,5l optimistinen.tutulla myös tuo 1,6tdi octaviana ja vissiin oli menny ajotietokoneen mukaan alle 4:llä,ajotietokoneen tarkkuudesta ei ole tietoa tosin.

vkjoki

^ ^ Siltä tosiaan näyttää, että erityisesti ekomalleilla on vaikea ajaa niin, että kulutus ei nousisi normikulutusta korkeammalle. Tätä tukevat myös lukuisat autolehtien tekemät testit. Siis mitä ekompi malli, sitä suurempi kuljettajakohtainen "korjauskerroin" on tarpeen.

Varmaan autotehtaat virittävät ekomallit menestymään nimenomaan normikulutustestissä. Mutta kyllä pieni normikulutus väistämättä merkitsee myös pienehköä toteutuvaa kulutusta. Ja kaikki autonvalmistajat ovat tuossa mukana, eikä minkään valmistajan suunnasta ole näkynyt vaatimuksia mittaus- ja hinnoittelujärjestemien muuttamisesta. Myöskään valmistajat eivät ole syyttäneet toisiaan huijauksesta.

Sinänsä EU-normikulutusarvo ei ole lupaus, vaan standardoidun laboratoriotestin antama indeksiluku, joka on yhtä totta sekä ekomalleilla että standardimalleilla. Lukema on monen mittauksen keskiarvo ja sen pitää toistettaessa osoittautua paikkansapitäväksi. Lisäksi tietojen paikkansapitävyyttä seurataan pistokokein, jotka eivät toki ole aukottomia.

Jos ihan tosissaan vertaa toteutunut kulutusta EU-normikulutukseen, keskeisiä kulutuserojen lähteitä ovat ainakin seuraavat:
- moottoritie- ja kaupunkiajo nostavat voimakkaasti kulutusta
- ylinopeuden ajo nostaa voimakkaasti kulutusta
- ylimääräinen jarruttelu risteyksiin ja valoihin tultaessa nostaa voimakkaasti kulutusta
- talvella erityisesti PTC-lämmittimet ja webastot nostavat kulutusta vähintään muutaman desin per 100 km (niiden aiheuttama kulutus ei sisälly normikulkutuslukemaan)
- kesällä jäähdytysilmastoinnin käyttö lisää kulutusta tuollaiset 0,5-1,0 l / 100 km - eikä sitäkään ole mukana normikulutuksessa
1.4MPI; 1.9TDI; 2.0TDI 103 kW; 2D-4D 130 kW; 1.4TSI 103 kW DSG-6; 1.8TSI 118 kW DSG-7;  2.0 D3 5-syl. 120 kW Geartronic-6; 2.0 TDCi 120 kW Powershift-6; 1.4TSI ACT 103 kW DSG-7; V40 2.0 D3 5-syl. 110 kW Geartronic-6

HiTecci

Lainaus käyttäjältä: vkjoki - 27.03.11 - klo:08:59
- kesällä jäähdytysilmastoinnin käyttö lisää kulutusta tuollaiset 0,5-1,0 l / 100 km - eikä sitäkään ole mukana normikulutuksessa

Epäilen. Meinaan automallit ilman ilmastointia ja ilmastoinnin kanssa omaavat erilaiset CO2-arvot. Samaten mm. peräkärryn vetopainot jarruin vaikuttavat (ainakin laskennalliseen) CO2-arvoon. Ja jotta jotain tuollaista voitaisiin viralisesti ilmoittaa, pitäähän ne olla myös (labra)mitattu. Yhteen aikaanhan nämä 99g autot myytiin nimenomaan ilman ilmastointia ja lisävarustelistassa oli joillain ihan huomautuskin että ilmastoinnin ruksaaminen lisävarustelistalta nostaa auton CO2-arvoa = mikään <100g auto se ei enää ole. Joillain nuo raja-arvot voivat olla hyvinkin tärkeitä mm. työsuhdeautojen puolella. Esim. juuri 100g voi olla raja-arvo sponssaako firma autoedun saajan maksamaa leasing-maksua -25% vaiko-35% 8)

No juu, ehkä autokauppiaan ilmoittamissa teknisissä tiedoissa "normikulutus" on jotain ihan muuta kuin sen lopullisen, lisävarustein kruunatun kaupasta ulos ajamasi auton. Tuo CO2-arvohan sille kuitenkin on määrätty, koskien juuri tuota yksilöä = siitä on takaisinpäin laskettavissa mikä juuri tuon autosi normikulutus on. Eräs myyntikikkahan tosiaan voi olla laittaa se karvalakeista karvalakein tuon teknisten tietojen normi-autoksi ja näin saada mahdollisimman pienet kulutuslukemat taulukkoon, mutta... ::)

Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Dethleffs C'Go 495 QSK -16, Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08

vkjoki

^ EU-normikulutusta määritettäessä jäähdytyskompressori ei ole päällä, joten jäähdytyksen aiheuttama kulutuslisä ei sisälly EU-normikulutukseen. Sen sijaan se kulutuslisä, joka aiheutuu siitä, että autoon on asennettu jäähdytysilmastointijärjestelmä, näkyy EU-normikulutuksessa.
1.4MPI; 1.9TDI; 2.0TDI 103 kW; 2D-4D 130 kW; 1.4TSI 103 kW DSG-6; 1.8TSI 118 kW DSG-7;  2.0 D3 5-syl. 120 kW Geartronic-6; 2.0 TDCi 120 kW Powershift-6; 1.4TSI ACT 103 kW DSG-7; V40 2.0 D3 5-syl. 110 kW Geartronic-6

tsiih

Nyt on sellainen fiilis että talvella tehty lämpöpäivitys on nostanut kulutusta. Mikään muu ei ole muuttunut, alle kuuden litran ei pääse enää mitenkään, ei edes matka-ajossa näin lämpimällä pääsiäiskelillä.
Alan nyt seurata taas tankkauksista tarkemmin, talvi-aikana ei tullut raapustettu kulutuksia ylös.
Onhan se vähän huijausta, että normitetaan kulutukset ja jälkikäteen autoon laitetaan päivitys joka selvästi muutti moottorin ominaisuuksia kylmänä johtaen isompaan kulutukseen.
Enkä minä hurjan luantoni tähren päätäni alaha paina, iloonen ja irti maasta meinaan olla aina.

skriko

Volkswagen Scirocco 1.4 118 kw yhistetty ilmoitettu kulutus 6,6. Koko talven keskikulutus kitkarenkailla 5,9.

Marko_K

Itselläni EU-yhdistetty vs. oma toteutunut on mennyt vuosien varrella näin:

VW Touran 1.9 TDI: 5,9 / 5,90 = 100%
VW Touran 1.9 TDI: 5,9 / 6,01 = 102%
VW Touran 1.9 TDI DSG: 5,6 / 6,38 = 114%
Ford S-Max 2.0 TDCi PowerShift: 6,0 / 6,81 = 114%
MB E 250 CDI A: 5,5 / 6,18 = 112%

Omassa käytössäni siis manuaalit ovat menneet varsin tarkasti linjassa EU-kulutuksen kanssa, mutta automaatit eivät. Se ei kyllä ole mikään ihme, koska automaatti saa mittaustavasta johtuen ansiotonta etua manuaalia vastaan.

Onko kukaan mutten seurannut keskinopeuden ja kulutuksen korrelaatiota? Alla parista omasta autostani graafit. Hyvin huomaa, teorian toteutuvan käytännössä -- ruuhkat ja muu hidas liikennöinti nostavat kulutusta, maantieajovauhdeissa ollaan optimikulutuksessa 80-90 nurkilla ja nopeuksien noustessa siitä ylöspäin alkaa taas kulutus kasvaa.


msvahn

Omissa ajoissa VW:n manuaalidieselit on noudatteneet aika pitkälti yhdistettyä kulutusta miinus pari desiä.

Vaimolla taas VW bensamoottorit ovat kaikki menneet reippaasti alle. Eniten tämä 1.4tsi 90kW. Siinä taitaa 6,4 olla merkitty ja en muista, että yli 6 olisi koskaan tankkauksessa mennyt koko tankillinen. Tyypillinen kulutus on 5,8. Matkamittarin tarkkuutta en ole kalibroinut. Dieseleissä ei vaimokaan ole päässyt niin paljon alle normin.

Sama havainto A4:sen koeajoissa peräkkäin samana päivänä, sama reitti. Yksinkertaisesti bensa rauhallisessa matka-ajossa kuluttaa selkeästi vähemmän yhdistettyyn kulutukseen verraten.

Alla vielä osittain muistinvaraiset arviot keskikulutuksista meidän normiajosuoritteessa. (en ihan tarkkaan muista kaikkia EU-arvoja oikein)

golf iv 1.4 16v -03  6,4/6,7? (toteutunut/EU)
golf v 1.6FSI -05   6,3/6,7?
octavia combi 1.4TSI 90kW -10 5,8/6,4

golf iv 1.9TDI 66kw -00  5,7/5,4?  (oli ehkä lämpöantureissa vikaa korkean kulutuksen takia)
passat 3b 1.9TDI 66kW -97 5,2/5,3 (lastun kanssa alle viiden)
passat variant 3bg 1.9TDI 96kW -04 5,8/5,9
Nykykalusto
4-pyöräset: 2x B8 A4 Avant 3.0TDIQ, 1x B8 A4 Avant 2.0TDI, LT35 2.5TDI
2-pyöräset: zx10r, gs1000g, gs850g, gs550e, xl600, yz250, gas gas 250, kx85

vkjoki

#18
^ ^ Marko_K:lla toteutunut kulutus suhteessa EU-normikulutukseen on ollut automaattivaihteistoilla selkeästi korkeampi kuin käsivaihteistolla. Itselläni taas automaatti- ja käsivaihteistolla ei ole ollut tässä suhteessa mitään eroa.
1.4MPI; 1.9TDI; 2.0TDI 103 kW; 2D-4D 130 kW; 1.4TSI 103 kW DSG-6; 1.8TSI 118 kW DSG-7;  2.0 D3 5-syl. 120 kW Geartronic-6; 2.0 TDCi 120 kW Powershift-6; 1.4TSI ACT 103 kW DSG-7; V40 2.0 D3 5-syl. 110 kW Geartronic-6

arskas_s

Päästöt pielessä

JULKAISTU 24.02.2012
Autonvalmistajien ilmoittamat kulutuslukemat ja ajossa mitatut kulutuslukemat jäävät yhä kauemmaksi toisistaan.

Helsingin Sanomiin vuosina 2005"2012 tehdyistä 204 tutustumisajosta kerätty tilasto kertoo, että viherpesuksi kutsuttu suuntaus on voimistunut sen jälkeen, kun EU:ssa alettiin puuhata autoille tiukempia päästömääräyksiä.

Vuosina 2005"2009 autojen ilmoitetut normikulutukset pitivät varsin hyvin paikkansa. Keskimääräinen ero luvattuun oli kohtuullinen: 6,7"10 prosenttia.

Nyt ero on repsahtanut jo 29 prosenttiin.

Tutustumisajoissa mitatut hiilidioksidipäästöt ovat vähentyneet hitaammin kuin ilmoitetut päästöt. Ilmoitetut päästöt ovat pienentyneet keskimäärin 56 g/km eli 30,9 prosenttia. Mitatut päästöt ovat vähentyneet vain 32 g/km eli 16,6 prosenttia.

Varsinkin niin sanotuille ekomalleille on ilmoitettu älyttömän pieniä kulutuslukemia ja päästöjä, jotka on käytännön ajossa hyvin vaikea saavuttaa.

Mitä pitempi ekorimpsu mallinimen perässä, sitä todennäköisemmin todellinen kulutus on kymmeniä prosentteja luvattua suurempi.

Valmistaja voi virittää auton pihiksi säätämällä moottorinohjausta ja voimansiirron välityssuhteita

Alhaiset päästöt ovat entistä tärkeämpi auton ostoperuste. Hiilidioksidipäästöt tulivat autoveron perusteeksi vuonna 2008 ja vuosittaisen ajoneuvoveron perusteeksi vuonna 2011.

EU-direktiiviin perustuvan kulutusmittauksen tarkoituksena on antaa kuluttajille vertailukelpoiset lukemat.

Nykytilanteessa edullisimman auton löytäminen on vaikeaa. Helposti käy niin, että sen minkä voittaa autoa ostaessaan verossa, sen häviää reilusti polttoainekustannuksissa. Eroa voi olla satoja euroja vuodessa.

Varsinkin pikkuautoissa on suuria eroja. Esimerkiksi Yaris 1.33:n bensiinin kulutukseksi mitattiin 5,7 litraa. Eroa ilmoitettuun oli vain 0,3 litraa.

Korealaiselle Kia Rio 1.2:lle luvataan pienempi normikulutus, 4,8 litraa, mutta käytännön kulutus oli 7,0 litraa.

Päästöeroista kertova niin sanottu rehellisyystilasto (mitatun ja ilmoitetun lukeman ero) näyttää tilanteen selvästi. Vuosina 2005"2009 peräti 22 mallia kulutti ilmoitettua vähemmän, ja viisi pääsi tarkasti tehtaan ilmoittamaan kulutukseen.

Vielä vuonna 2010 kaksi mallia alitti normikulutuksen.

Vuosina 2011 ja 2012 yksikään malli ei päässyt tehtaan ilmoittaman lukemaan. Paras oli edellä mainittu Toyota Yaris 1.33, joka päästi 8,9 prosenttia ilmoitettua enemmän. Rehellisyystilastossa se on kuitenkin vasta sijalla 95.

Dieseleissä hiukkassuodattimet ja ekoviritykset ovat lisänneet kulutuseroa. Esimerkiksi Volkswagen Golf ja Passat Variantien BlueMotion Technology -mallit kuluttivat 1,3 litraa normikulutusta enemmän.

Aikaisemmin Volkswagen ilmoitti kulutuksen kaikkein rehellisimmin. Vuosina 2005"2007 peräti seitsemän Volkkaria pihisteli saman testilenkin reilusti alle normikulutuksen.

Näin kulutuksia mitataan
JULKAISTU 24.02.2012
Autojen viralliset normikulutukset ja -päästöt on mitattu laboratoriossa.

Henkilöautoa ajetaan dynamometrin rullien päällä vakioidun ajo-ohjelman eli syklin mukaan.

EU-kulutuksessa ilmoitetaan kolme lukemaa: kaupunki, maantie ja niiden yhdistelmä. Kaupunkikulutus mitataan 4052 metrin kaupunkiajosyklillä ja maantiekulutus 6955 metrin maantiesyklillä.

Yhdistetty kulutus on sekalaista ajoa kuvaava kaupunki- ja maantieajokulutusten yhdistelmä. Kyseessä ei ole keskiarvo, vaan tulos on painotettu ajosyklien pituuksien mukaan.

Helsingin Sanomien tutustumisajossa auton kulutus mitataan noin 800 kilometrin lenkillä. Käytössä on joka kerta sama kuski, sama kuorma ja sama ajo-ohjelma.

Menetelmä ei ole tieteellisen tarkka, mutta selvästi suuntaa antava.

Suurin osa testeistä on ajettu talvella. Kulutuslukemat ovat silti vertailukelpoisia. Minkä kylmä kangistaa, sen talvinopeusrajoitukset säästävät pitemmillä ajorupeamilla.

Kulutusmittaukset on tehty tankkausmenetelmällä. Matkamittarivirhe on huomioitu, ja hiilidioksidipäästöt on laskettu mitatusta kulutuksesta.
2022 VW ID.4 GTX Business Max ex. SEAT Alhambra 2,0 TSI Style DSG
VW Touran 2.0 TDI DSG Highline, Skoda Octavia 1.8T Combi, Skoda Octavia 1.8 SLX 20V, Volvo

Quality

Kopioitu Audi A5 chat -ketjusta. Kirjoittaja ranssi. -Quality-

Seuraava ei koske ainoastaan Audi A5:ttä, mutta heitetään sopivamman topicin puuttuessa seuraava polttoaineenkulutusta koskeva tutkimustulos tänne eli tuoreimmassa Tekniikan Maailmassa oli vertailtu eri automalleissa ilmoitetun EU-kulutuksen paikkansa pitävyyttä, ja suurimmaksi "valehtelijaksi" bensiiniautojen joukossa osoittautui Audi A5 moottorina olleen 1.8 TFSI:n voimin. (Ylläpito voi siirtää tämän muualle, jos sopii paremmin jonnekin toisaalle.)

Käytännössä voisi todeta, ettei ilmoitetulla ja toteutuneella kulutuksella ollut oikeastaan mitään tekemistä toistensa kanssa. Kaupunkiajossa uusi 1.8 TFSI haukkasi 11,4 litraa / 100 km ilmoitetun 7,4 litran sijaan eli poikkeama oli suorastaan törkeän suuri eli yli 50%. Maantiellä heitto oli vähäisempi, mutta yhdistetyssä kulutuksessa toteutuneen 8,2 litran ja ilmoitetun 5,7 litran välillä on järkyttävä ero.

Lehden laskelma osoittaa melko mielenkiintoisen totuuden: 20 000 km vuodessa ajava maksaa polttoaineista lähes tuhat euroa enemmän kuin valmistaja antaa ymmärtää. Syntyy huikea lasku, jos kyseessä onkin 60 tkm vuodessa kiitävä kaupparatsu. Mikäli samainen myyntitykki kurvailee autolla kolme vuotta, muodostuu melkein kymppitonnin lisälasku.

Kaikki häpeä siis Audille tästä kyseenalaisesta kunniasta ja erityisesti verottajan sekä kuluttajien huijaamisesta (, joskin jälkimmäinen saattaa ehkä jotakin verohyötyä saadakin hankintahinnassa).
A4 1.8T Avant Pro Business autom. --> XC60 D5 AWD Ocean Race + Summum Geartronic

Leben und leben lassen.

Passatti

Luin juuri Tekniikan Maailmaa ja kyllä meitä viilataan linssiin oikein olan takaa ja miksei myös verottajaa.Todellisuus on todella kaukana tehtaiden saamien arvojen kanssa.Mutta kun EU direktiivi on säätänyt ohjeet niin niillä mennään.Tavis kuluttaja (niinkuin minäkin) on se joka maksaa.Itse en ole ikinä päässyt normikulutusta lähellekkään.Audi oli tosiaan testin mukaan aivan sika kuluttamaan polttoainetta.
Always lead, never follow

kt

Lainaus käyttäjältä: Quality - 29.08.12 - klo:17:14
Kopioitu Audi A5 chat -ketjusta. Kirjoittaja ranssi. -Quality-

Lehden laskelma osoittaa melko mielenkiintoisen totuuden: 20 000 km vuodessa ajava maksaa polttoaineista lähes tuhat euroa enemmän kuin valmistaja antaa ymmärtää. Syntyy huikea lasku, jos kyseessä onkin 60 tkm vuodessa kiitävä kaupparatsu. Mikäli samainen myyntitykki kurvailee autolla kolme vuotta, muodostuu melkein kymppitonnin lisälasku.

Kaikki häpeä siis Audille tästä kyseenalaisesta kunniasta ja erityisesti verottajan sekä kuluttajien huijaamisesta (, joskin jälkimmäinen saattaa ehkä jotakin verohyötyä saadakin hankintahinnassa).

Nimenomaan päästöjen mukaan lasketuissa veroissa tulee "säästöä". Mielestäni asiassa pitäisi autoverottajan nostaa oikeusjuttu väärin ilmoitettujen kulutus/päästölukemien takia.
Foorumilla jo vuodesta 2009.  Ateca vm21 150hv,  Citigo robot

Karvis

Lainaus käyttäjältä: kt - 29.08.12 - klo:18:29


Nimenomaan päästöjen mukaan lasketuissa veroissa tulee "säästöä". Mielestäni asiassa pitäisi autoverottajan nostaa oikeusjuttu väärin ilmoitettujen kulutus/päästölukemien takia.

Mutta eihän ne päästöt ole väärin ilmoitettu, nehän on direktiivin mukaisen testin tuloksia ::)
Skoda Superb 2.0TDI Ambition GreenTec

ex.Ocu hb 1.8TSI -11,Yeti 1.2TSI -10,Ocu Combi 1.6FSI -05

Urlaub

^ Nimenomaan noin eli turha siitä on valmistajaa syyttää, jos direktiivi on irtaantunut todellisuudesta. Direktiiviin mukaan on mitattava ja tehtaat optimoivat auton direktiivin mukaiselle mittaukselle.

Jos joku on haastettava käräjille, niin se on sitten komissio.

Ehkä helpointa on käyttää sopivia "korjauskertoimia" ja sitähän verottaja on toteuttanutkin.

fleetwood

Itselle tullut välillä väistämättä mieleen, että mahtaako valmistajat "optimoida" moottorin ohjaussoftaa tuota direktiivin testisykliä ajatellen ja vastaavatko tuotantoversioiden arvot "virallisia" arvoja.

Jostain muistan kuulleeni sellaisenkin jutun, että joku - taisi olla jopa Audi - olisi vuosikausia sitten kärähtänyt siitä, että auto tunnisti jotenkin päästöjen mittaustilanteen ja otti silloin käyttöön spesiaalisäädöt. Voi olla legendaakin, mutta kuvittelisin tuon olevan aika helppoa toteuttaa.

Oman autoni softa päivitettiin joku aika sitten huollon yhteydessä ja kas, kaupunkikulutus laski 1-2 litraa ja tällä hetkellä se on jopa aika lähellä tehtaan lukemia.
Passat GTE Variant

Rauska

Lainaus käyttäjältä: fleetwood - 29.08.12 - klo:19:40

Oman autoni softa päivitettiin joku aika sitten huollon yhteydessä ja kas, kaupunkikulutus laski 1-2 litraa ja tällä hetkellä se on jopa aika lähellä tehtaan lukemia.
Paljonko hävisi voimaa  :-\ esim. 0 - 100 km/h kiihdytys on helppo mitata
NYX RS E-Tron Gt 2022
EX E-Tron Sportback Progres Plus 55 quattro 2022
EX Audi e Tron GT 2021
EX A3  A3 Sportback TFSI mild hybrid 110 kW
EX A4 Avant 2016 2.0 TFSI Quattro
Ex A4 Avant 2.0 TFSI q 2015
Ex A3 SB 1.8 q Business Sport S-Tronic -13
EX A5 SB 2.0T q business -10.
Ex A3 1.4 T s-tronic -09.

fleetwood

Ei mitään hajua, mutta ihan tarpeeksi kova tuo on edelleen menemään.

Sent from my Galaxy Nexus using Tapatalk 2
Passat GTE Variant

kt

Merkkikohtaisten päästökorjauskertointen käyttö tietysti olisi tuttua menettelyä autoverottajalle Suomessa ja sillähän voisi poistaa helposti autoverovinoutumat.

Taitaa olla niinkin, että automaattivaihteistojen matalat päästö- ja kulutuslukemat ovat myös perua EU-testien menettelystä. No VW ainakin on osannut lobata testien suunnittelijoita ja ajaa nyt tekniikassa kovasti karkuun ranskalaisia kilpakumppaneitaan.
Foorumilla jo vuodesta 2009.  Ateca vm21 150hv,  Citigo robot

vkjoki

#29
Onhan tuota EU-normikulutusta käsitelty ja sen luotettavuutta pähkäilty vuosien mittaan milloin Tuulilasissa, milloin Hesarin autopalstalla ja milloin missäkin. Artikkeleissa ja pohdinnoissa on vain ollut se paha vika, että ilmoitettua normikulutusarvoa on verrattu toteutuneeseen käytännön ajoon, vaikka EU-normi määritetään ilman valoja, ilman lämmittimiä, ilman ilmastointia ja ilman ohjaustehostinta. EU-normikulutukseen siis pitää lisätä 0,5-1,0 l/100km, jos ajattelee sen kuvaavan keskimääräisen autoilijan todellista kulutusta. Ja heti kun ajosykli tai ajotavat poikkeavat EU-normista, kulutus muuttuu jopa useilla litroilla per 100 km. Käytännössä osa autoilijoista ajaa niin, että EU-normi alittuu ja suurimmalla osalla normi ylittyy - tuossa ei ole mitään ihmeellistä.

Uusimmassa TM:ssä (12/2012, 29.8.2012) julkaistu kulutustesti on ensimmäinen näkemäni kulutustesti, jossa tutkitaan itse asiaa eli sitä, pitävätkö ilmoitetut EU-normikulutuslukemat paikkansa. TM:n VTT:llä teettämät normikulutukset olivat keskimäärin peräti 32 % korkeammat kuin viralliset lukemat - 32 % on käsittämättömän suuri ylitys! Nyt todistustaakka on autonvalmistajilla: heidän on pystyttävä osoittamaan, että VTT ja TM mittasivat väärin. Muutoin TM:n testi on pätevä osoittamaan, että ilmoitetut normikulutuslukemat ovat virheellisiä.

TM ei pidä todennäköisenä, että itse kulutusmittauksissa huijattaisiin. Nimittäin mittauksen tekevät valtuutetut testilaitokset (esim. VTT) tarkalleen direktiivin mukaisesti, ja mittauksissa tehdään useita toistoja. Toki automallit suunnitellaan sellaisiksi, että niillä saadaan pieniä normikulutuslukemia, mutta kyllä normikulutuksen pienentäminen johtaa väistämättä myös käytännön kulutuksen pienenemiseen.

Mittaushuijauksen sijasta TM epäilee, että autonvalmistajat ilmoittavat mittauslaitoksille pienemmät ajovastusten arvot kuin mitä ajovastukset todellisuudessa ovat. Ajovastukset ovat kulutusmittauksessa syöttötietoja. Outoa, että näin keskeinen normikulutukseen vaikuttava asia perustuu valmistajan ilmoitukseen. Eikä ko. arvojen paikkansapitävyydestä tehdä edes pistokokeita! Luulisi, että TM:n tulosten ansiosta tähän tulisi muutos. Harmi, että TM ei julkaissut itse mittaamiaan ajovastusarvoja ja verrannut niitä tehtaiden ilmoituksiin. Sitä kautta olisi päästy analyysissä pidemmälle kuin mihin nyt päästiin. TM:n testi oli tavallaan jatkokertomuksen osa yksi.

Nyt on autonvalmistajien vuoro esittää oma näyttönsä!
1.4MPI; 1.9TDI; 2.0TDI 103 kW; 2D-4D 130 kW; 1.4TSI 103 kW DSG-6; 1.8TSI 118 kW DSG-7;  2.0 D3 5-syl. 120 kW Geartronic-6; 2.0 TDCi 120 kW Powershift-6; 1.4TSI ACT 103 kW DSG-7; V40 2.0 D3 5-syl. 110 kW Geartronic-6

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy