Ocu 3 RS Combi - minkä merkkisellä kesärenkailla ajelette. Kokemuksia setistä

Aloittaja Mikavaan, 16.04.19 - klo:22:39

« edellinen - seuraava »

Mikavaan

Moron.
Kertokaapa millaisilla kesärenkailla ajelette ja onko kyseinen setti hiljainen sisälle autoon + muita havaintoja

Itsellä Bridgestone  225/40/R18 ja ei minusta kovin hiljainen rengas.


FoamCleaner

Ensiasennus renkaina oli myös samankokoiset Bridgestonet ja ei minustakaan ollut hiljainen.
Melkein uskaltaisin sanoa, että nykyiset Hankook Ventus S1 Evo 2 (koko tosin 223/35/19) ovat pykälän hiljaisemmat.
Kurkasin ilmoitetut speksit tätä kirjoittaessa ja tosiaan 1db on eroa rengasmelussa niin korvatuntuma ja muistelut piti senkin puolesta paikkaansa.

Myöskään en pitänyt Bridgestonen "renkaan" runkokovuudesta mikä oikea termi onkaan. Nykyiset ovat hieman pehmeämmät mutta ei ihan GoodyYearin tasoa.

mabe

Rengaskoko menee rs puolelle niin huudellaan.
Alustana sport eli edelleen lähellä RS.

Continental sportcontact 225/45R17 oli meluisat ja napakat (ostettu kuluneina).
Crossclimate+ 225/45R17 pehmeämpi, hiljaisempi, verhottu ohjaustunto. Menee hyvin vielä litraisen kanssa, sulanee RS alla. Kasvattaa sadekelillä kulutusta litralla sillä siirtää voimakkaasti vettä sivuun, pyöränkotelot kohisee voimakkaasti.
Hakka8 225/45R17 talvella on äänekkäämpi.


Hidalgo

Skoda ei ole hiljainen auto, joten en usko että kannattaa rengasmerkkiä syyttää. Jos haluaa renkaista hiljaisemmat, niin sitten pienempää kokoa ja isompaa profiilia alle.

Peetu

Vanhassa Ocussa oli kesäkaudella alla 225/40R18 Goodyear EfficientGripPerformancet ja vanteina kevyet OZ Ultraleggerat, nuo yhdistettynä Eibach jousiin oli ajettavuus aivan eri planeetalta kun vakioalusta ja Bridgestone S001 & Geminit.

Pelkillä renkaiden ja vanteiden vaihdolla oli jo todella iso vaikutus yleiseen ajofiilikseen, hidastetöyssyistäkin uskalsi viimein ajaa ilman että pelkäsi ratin tai muiden osien jäävän käteen  :)
Mk7 Strom & Mk3 Cabrio

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: Peetu - 19.04.19 - klo:14:01
Pelkillä renkaiden ja vanteiden vaihdolla oli jo todella iso vaikutus yleiseen ajofiilikseen, hidastetöyssyistäkin uskalsi viimein ajaa ilman että pelkäsi ratin tai muiden osien jäävän käteen  :)

Kyse on jousittamattoman massan pienentämisestä. 18" Skodan alkuperäisen ja Ultraleggeran painossa on helposti 5kg ero per kulma.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Peetu

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 19.04.19 - klo:14:02
Kyse on jousittamattoman massan pienentämisestä. 18" Skodan alkuperäisen ja Ultraleggeran painossa on helposti 5kg ero per kulma.

Jep, tiedän. Ultrat olivat himpun päälle 8kg ja Geminit lähemmäs 12kg, ja tuon eron huomasi. Tämä hyvä ottaa huomioon kun keskustellaan "kokemuksia renkaista", myös vanteet vaikuttavat isosti kokonaisuuteen.
Mk7 Strom & Mk3 Cabrio

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: Peetu - 19.04.19 - klo:14:08
Jep, tiedän. Ultrat olivat himpun päälle 8kg ja Geminit lähemmäs 12kg, ja tuon eron huomasi. Tämä hyvä ottaa huomioon kun keskustellaan "kokemuksia renkaista", myös vanteet vaikuttavat isosti kokonaisuuteen.

Unohtamatta, että tuon kokoisessa kesärenkaassakin on jopa yli kilon ero kevyen ja raskaan välillä. Sitten jos on vielä runflat, niin ne on oma tarinansa.

Löytyy 3xUltraleggeroita  ;).
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Suberb 2012

Tiukalla mutta korotetulla Scout-alustalla 225/55*17 Misukan Alpit ympäri vuoden. Todella hiljaiset ja hyvä tuntuma suomennopeuksissa. Ei ”sula” kesälläkään. Todella hyvät vesikelillä ja santateillä. Lisää mukavasti kulutusta, aika raskaat on... Mutta toisaalta tulee vakautta. Ja sitä menovettä saa lisää huoltoasemilta :D

Peetu

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 19.04.19 - klo:16:22
Unohtamatta, että tuon kokoisessa kesärenkaassakin on jopa yli kilon ero kevyen ja raskaan välillä. Sitten jos on vielä runflat, niin ne on oma tarinansa.

Löytyy 3xUltraleggeroita  ;).

Ah, run-crapit  ;D Yhdessä bemarissa sellaiset oli alla ja kokonaisen kuukauden niillä joutui ajamaan. Elämäni kamalin kuukausi.
Mk7 Strom & Mk3 Cabrio

splitxyz

Lainaus käyttäjältä: Hidalgo - 19.04.19 - klo:11:47
Skoda ei ole hiljainen auto, joten en usko että kannattaa rengasmerkkiä syyttää. Jos haluaa renkaista hiljaisemmat, niin sitten pienempää kokoa ja isompaa profiilia alle.

Itse kokeilin uutta facelift RS mallia, en tiedä oliko harhaa, mutta kuulosti äänekkäämmältä kuin oma (samankokoiset renkaat). Tosin renkaat eri merkkiset eikä mittaria millä voisi vahvistaa tuntemuksen. Joskus voi mennä jopa huonompaan suuntaa, tai sitten oli "kuvittelua".
RS 2.0 TSI HB MY17
VW Golf eTSI 1.5 DSG MY23, Audi RS3 (450+ hv APR) MY16
ex: Polo Highline 1.5 TSI DSG MY20, VW Polo BlueGT (MY17), VW Polo BlueGT (MY15), RS 2.0 TSI HB MY14.

Nifa

Täällä Goodyear eagle f1 asymmetric 3 225/40/18. Ei RS, mutta Eibachin pro-kitti alla.
Paremmat omaan makuun kuin ensiasennusrenkaat.
"That's ridiculous! Why would a shark follow a Volkswagen."

VAG Whore

Mulla myös sama setti kuin Nifalla oman RS:n alla. Huomattavasti hiljaisemmat kuin ensiasennusrenkaina olleet Bridgestone Potenzat.
Skoda Octavia RS combi 2015 2.0 TSI

seatts


Mulla on bridgestonen turanzat 225/40/18 ja ei mielestäni mitkään pahan kuuloiset.
Korrek pro käsittelyt

VW Passat variant 2.0 tdi 4motion -21
Peugeot E-2008 -23

Sam123

Sama ku ylläolevat. Aika semiäänekkäät Turanzat, mutta Skoda ei kyllä ole parhaasta päästä muutenkaan mitä rengasmeluihin tulee.

RokkiEetu

Minulla 18"  renkaat aluvanteilla ja renkaat on hieman kuluneet.

Minkälaiset kokemukset jos vaihtais 19" renkaisiin / vanteisiin. Se pitää ilmeisesti muutoskatsastaa...

Onko tullut mittausvirheitä nopeus- ja matkamittariin sekä miten pito sateella esim... Minkälainen yleistuntuma.... 🙄

Daatta

Ei tarvitse muutoskatsastaa, tuuman saa kasvattaa ilman. Renkaan pyörintäkehä säilyy/pitää säilyä samana 18->19 eli ei vaikuta nopeusmittariin. Renkaiden leveydessä ei suurta muutosta tule (225->235?) joten ei tuo märkäpitoonkaan suuremmin vaikuta. Enemmän on vaikutusta renkaan ominaisuuksilla, eli halvalla ei saa hyvää (vaan parhaan, LingLong  ;D). Jossain autolehdessä tutkittiin sporttirenkaita 18" ja 19" koossa ja suurempi oli parempi lähes kaikissa testeissä.

Edellisessä Cuprassa oli 18 kumit ja nykyisessä 19. 19" näyttää aika hyvälle, ei siitä mihinkään pääse. Ajotuntumassa en huomannut suurempaa eroa, DCC-alustalla mukavuutta löytyy myös 19" kummeilla. Rengasmelua tulee varmasti enemmän isommalla vanteella, siinä kun on vähemmän kumia. Mutta eiväthän nämä lähtökohtaisesti kovin hiljaisia autoja ole.

Renkaina oli edellisessä Conti SportContact 5 ja nykyisessä 6. Tykkään, ovat myös testivoittajia.
Tulossa: ID.4 Pro 4MOTION Elegance
ID.3 Pro Performance Business -20
Ex: Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18, Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

Miktoy

Lainaus käyttäjältä: Daatta - 25.04.19 - klo:08:47
Ei tarvitse muutoskatsastaa, tuuman saa kasvattaa ilman. Renkaan pyörintäkehä säilyy/pitää säilyä samana 18->19 eli ei vaikuta nopeusmittariin. Renkaiden leveydessä ei suurta muutosta tule (225->235?) joten ei tuo märkäpitoonkaan suuremmin vaikuta.

Tarvitsee muutoskatsastaa koska alkuperäiset 18" koko on merkitty rekisteriotteen lisätietoihin eikä vakiorengas kooksi joka taitaa olla 16". Eli nuo 18" alkuperäiset on jo niin sanotusti muutoskatsastettu valmiiksi ja mielestäni tuon datan pohjalta ei saisi edes renkaan leveyttä muuttaa esim jos alkuperäinen on 225/40 18" niin 245/40 18" vaatisi muutoskatsastuksen ellei sitä kokoa löydy lisätiedoista.
Ajossa: Audi A4 avant B9 Quattro 2.0 TDI dsg.
Ajossa: Octavia III FL MY18 Combi Style 1.0 TSI man.
Ex: Superb III FL iV Combi -20 L&K 1.4 TSI phev dsg.
Ex:Audi A6 avant -98 2.4 V6 AGA aut.
Ex: Audi A6 avant -10 2.0 TDIe S-Line man.
Ex: VW Transport T5 -05 2.5TDI man.
Ex: Octavia RS combi -14 2.0 TDI man.
Ex: Superb combi -11 1.6 TDI Greenline man.

Daatta

LainaaAutossa tulisi käyttää valmistajan suosittelemia ja hyväksymiä rengaskokoja. Suurimmasta rekisteriotteeseen merkitystä koosta voidaan ilman muutoskatsastusta mennä suuremmaksi seuraavasti: renkaan leveys voi kasvaa maksimissaan 30 milliä ja vanteen koko yhden tuuman. Vierintäkehän tulisi pysyä kahden prosentin sisällä alkuperäisestä.

Kannattanee tarkistaa asia omasta katsastuskonttorista. Moni varmasti heittää "pykälää suuremmat" vanteet alle miettimättä sen enempää.

Oma aamu alkoi iloisissa merkeissä, pääsin 200m pihasta kun rengaspainevaroittin piippasi vasemmasta takarenkaasta. En edes tiennyt että se kertoo missä renkaassa paineen alenema on. ??? Bussipysäkille parkkiin, oletin että on väärä hälytys kuten aikaisemminkin. Mutta takarengas näytti jo silmämääräisesti katsoen tyhjältä, mikä on paljon sanottu 35 profiilin renkaasta. Painemittaus ei antanut juuri mitään, 0,15bar... Ei muuta kuin vararengas (!) alle ja lähimpään rengasliikkeeseen. reikä löytyi pahimmasta paikasta eli renkaan olka-alueelta. 10mm pitkä metallinpala oli mennyt siitä läpi... Rengas paikattiin mutta tekijä suositteli renkaan vaihtoa uuteen mahdollisimman pian. Takuuta työlle ei saanut mutta ei myöskään maksanut mitään! Pienen mietinnän (nettihintavertailun jälkeen) tilasin heiltä uuden renkaan, löytyi Turusta ja on huomenna täällä. Reilut parisataa maksaa, puhjenneella renkaalla oli ajettu yksi kesä.  :-X
Tulossa: ID.4 Pro 4MOTION Elegance
ID.3 Pro Performance Business -20
Ex: Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18, Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

peped

Kumhot alla, ei valittamista. 225/40R18

Onhan niissä renkaissa varmasti eroa, mutta eniten ajomeluun vaikuttaa kyllä itse auton äänenvaimennus ja etenkin teiden kunto. Eroa kuin yöllä ja päivällä ajaa rosoisissa urissa verrattuna siihen että ajat kaistan sivussa, puhumattakaan tietysti uudesta asfaltista (joka ei valitettavasti kauaa hyväkuntoisena pysy...).

Passat Variant GTE 2018
ex: Passat Variant -16 2.0 TDI 140kW DSG 4Motion R-line
ex: Octavia RS -14 2.0 TSI DSG

voipa

Octavia Combi 2.0 TSI RS DSG Black Magic

Kannu

Tilasin juuri Nokian Powerproofit koossa 235/35/19. Noita on kehuttu melko hiljaisiksi, täytyy raportoida kun saapuvat.

otu

Erojen täytyy olla aika isoja, että meikäläinen niitä juuri huomaisi päivittäisessä ajossa. Saattaa toki johtua siitä, että olen aina hankkinut laadukkaana pidettyjä renkaita. Yhteistä muuten hyvin pitäville ja mukaville kesärenkaille tuntuu olevan sangen nopea kuluminen. Kaikki tässä esittämäni on tietysti täyttä mutua, koska absoluuttisia mittauksia en ole tehnyt.

RS:n edelliset kesärenkaat olivat Dunlopin Sport Bluresponset koossa 205/50/17. Alusta saakka näissä tuntui suurimmissa moottoritienopeuksissa tärinää, jonka pistin vanteiden piikkiin. Tosiasiassa vika oli joko tasapainotuksessa tai renkaissa itsessään. Eivät olleet myöskään erityisen hiljaiset, joskaan eivät merkillepantavan äänekkäätkään. Uutena eritysesti vesikelin ominaisuudet vaikuttivat hyviltä. Voisin hankkia uudestaankin. Jostakin syystä kuluivat sisäkulmasta aika voimakkaasti, mikä voi olla ajotavan tai korkeiden rengaspaineiden seurausta. Olen tavannut pitää edessä noin 2,7 barin ja takana 3 barin paineita kuormasta riippumatta.

Tänä keväänä vaihdoin alle Hankookin Ventus Prime 3:set koossa 225/45/17 luokkaa 91Y. Ihme kyllä, renkaan levenemistä ei huomaa oikeastaan ollenkaan. Mielikuvani on, että nämä ovat aivan tavalliset tavalliseen ajoon tarkoitetut kumipyörylät, joskin kohtalaisen laadukkaat. Melu on yhtä hyvä tai huono kuin Dunlopeissa, eli ei häiritse ainakaan minua. Olen toistaiseksi ajanut vain kuivalla tienpinnalla, jossa en ole havainnut mitään erityistä huomauttamista. Jos ottaa huomioon, että RS on loppujen lopuksi ihan tuiki tavallinen perheauto ihan tuiki tavallisen perheauton ominaisuuksilla, Hankookin perusrengas tuntuu sopivan hyvin alle. Mihinkään rata-autoon en näitä laittaisi kaarreominaisuuksien puolesta.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy