Polttoaineen kulutus kesällä ja talvella

Aloittaja Quality, 04.12.09 - klo:22:36

« edellinen - seuraava »

Quality

vkjoki kirjoitti UVW:llä 21.11.2007:

Kulutuksesta kesällä ja talvella on keskusteltu muun keskustelun lomassa useissa tämän palstan ketjuissa. Aihe on ajankohtainen ja ainakin itseäni kiinnostava, joten tässä ketju kokemusten jakamiseksi nimenomaan kulutuseroista kesällä / talvella ja toisaalta kesärenkailla / talvirenkailla.

Muissa ketjuissa käytyjen keskustelujen, autolehtien asiaa käsittelevien artikkelien ja Nokian Renkaat OY:stä saatujen tietojen pohjalta tiivistäisin kesä- ja talvikulutuksen erojen johtuvan seuraavista tekijöistä:

1. Talvikulutusta nostavat:
- kylmäkäynnistykset ja -liikkeellelähdöt
- lämmityslaitteet (istuimet, takalasi, peilit, PTC-vastus, webasto/eber)
- dieselöljyn talvilaadun tiheys ja energiasisältö n. 2% / litra pienempi kuin kesälaadun (nostaa kulutusta n. 2% eli n. 0,1 l / 100 km)

2. Talvikulutusta laskevat:
- talvella nopeusrajoitukset alhaisemmat kuin kesällä
- ilman jäähdytyskompressori ei käytössä
- talvella ajotavat taloudellisemmat kuin kesällä
- talvirenkaat usein kesärenkaita korkeampiprofiiliset (vähäinen merkitys, pienin vierintävastus profiileilla 55, 60 ja 65%)
- talvirenkaissa käytetään usein kesärenkaita korkeampia ilmanpaineita (vähäinen merkitys; 0,5 barin alipaine nostaa vierintävastusta vajaat 20%, ylipaineen hyöty olematon)

3. Talvikulutusta nostavat tai laskevat tapauksesta riippuen:
- talvirenkaiden vierintävastus voi olla kesärenkaita matalampi tai korkeampi riippuen kesä- ja talvirenkaiden merkistä (kesärenkaiden vierinvastukset ovat välillä 0,90-1,20 ja talvirenkailla 0,85-1,15; talvirenkaiden pinnan lamellirakenne ja silica-pinnoite alentavat vierintävastusta; 6%:n muutos vierinvastuksessa aiheuttaa 1%:n muutoksen kulutuksessa)
- talvirenkaiden vierintäkehä voi olla pienempi (laskee kulutusarviota) tai suurempi (nostaa kulutusarviota) kuin kesärenkaissa; tämä tekijä voi aiheuttaa kulutuslaskelmiin usean prosentin ja siten usean desilitran virheen; vierintäkehän pituuden muutoksen vaikutuksen voi ottaa huomioon tarkastamalla vierintäkehän pituuden vierintäkehätaulukosta ja tekemällä vastaavan korjauksen kulutusarvioon

Yritin edellä listata kulutusta nostavat ja laskevat tekijät keskimääräiseen tärkeysjärjestykseen. Jokaisen auton ja kuljettajan kohdalla eri tekijät painottuvat kuitenkin eri tavalla.

Esimerkkitarkastelu

Muissa palstan ketjuissa Quality on kertonut , että ensimmäinen kulutushavainto tältä alkutalvelta on, että talvirenkaisiin siirtyminen laski kulutusta noin 1,0 l / 100 km. Kulutusarvio voi tuosta jatkossa muuttua, mutta tässä voisi arvailla, miten tuohon kulutuksen laskuun päästäisiin.

Qualityn käyttämät renkaat ovat seuraavat:
- kesällä Dunlop SP Sport Maxx 235/45R17
- talvella Michelin X-Ice North 205/55R16

Vierintäkehä 205/55R16-renkailla on noin 2% pienempi kuin 235/45R17-renkailla, mikä aiheuttaa kulutusarvioon -2%:n virheen. AutoBildin mukaan Dunlop Sporttien vierinvastus on jonkin verran keskimääräistä korkeampi eli arviolta noin 1,10 ja Michelin X-Ice Northeilla keskimääräinen eli noin 1,00. Tässä tapauksessa vierintävastusten eroksi tulee 10 %, mikä laskisi kulutusta 1,7%. Jos otetaan huomioon, että Qualityn talvirenkaiden profiili on hieman kesärenkaita korkeampi ja käytetty rengaspaine talvella kenties hieman kesää korkeampi, voisi talvirenkaiden kulutusta laskeva vaikutus olla kaikkineen 2%. Tästä puolet johtuisi kesärengas/talvirengas -erosta ja puolet rengasmerkin vaikutuksesta.

Siis Qualitylla talvirengaskauden kulutuksen laskuksi tulisi renkaista johtuen yhteensä 4%, mikä kulutustasolla 9 l/100 km tarkoittaisi -0,4 l/100km - tästä siis puolet johtuisi matkamittarivirheestä ja puolet olisi todellista kulutuksen laskua.

Näin Qualityn havaitsemaan kulutuksenlaskuun -1,0 l/100 km päästäisiin vaikkapa seuraavanlaisilla arvauksilla:

Talvikulutusta nostavat:
+ 0,4 kylmäkäynnistykset ja -liikkeellelähdöt (jos ei lämmintä autotallia)
+ 0,2 lämmityslaitteet (istuimet, takalasi, peilit, PTC-vastus, webasto/eber)

Talvikulutusta laskevat:
- 0,5 nopeusrajoitukset alhaisemmat kuin kesällä
- 0,5 ilman jäähdytyskompressori ei käytössä
- 0,2 ajotavat taloudellisemmat kuin kesällä
- 0,2 renkaissa kesärenkaita pienempi vierintävastus
- 0,2 kesä- ja talvirenkaiden eripituisesta vierintäkehästä johtuva matkamittarivirhe
- 0,0 talvirenkaissa korkeampi profiili kuin kesärenkaissa
- 0,0 talvirenkaissa kesärenkaita korkeammat ilmanpaineet (onko?)

YHTEENSÃ,,: -1,0 l/100km. Tämän laskelman tein nimenomaan tähän havaittuun kulutuksen laskuun tähdäten.
A4 1.8T Avant Pro Business autom. --> XC60 D5 AWD Ocean Race + Summum Geartronic

Leben und leben lassen.

Erkka

#1
Kulkineena Polo 1.4 TDI 59 KW. Rekisteröity 15.7.09

Kesärenkailla olen päässyt 5500 km 4.9l keskikulutuksella. Alla Pirelli 165-70 14. Talvirenkailla 2200 km 4.4l keskikulutuksella. Alla Kleber kapnor5 175-65 14.
Kilometrit koostuvat noin 80% matka-ajosta ja loput 20% kaupunkipyörittelyä, suurimmaksi osaksi yhden hengen kuormalla (kuljettaja).
Näyttää siltä, että viimeisellä tankkauksella keskikulutus saattaa pudota vielä tuosta 4.4 litrasta. Jonkin verran enemmän näyttäisi olevan dieseliä tankissa kuin aiemmilla kerroilla, kun tankissa jäljellä noin puolet. Keskikulutus laskettu tankkaus.com ohjelmalla. Polossa ei ole ajotietokonetta.

Polo on parkissa autokatoksessa. Moottorilämmittimenä on Defa letku- sekä sisätilalämmitin. Pistokkeen laitan lämpötolppaan, kun lämpötila laskee alle plus 5 asteen (Defan suositus).

Tyytyväinen olen ollut Polon keskikulutukseen.
Skoda Octavia Combi 1,5 TSI Style eTEC DSG vm. 2024   
Matkailuvaunu Fendt 465 TG Apero vm.2024
Ex. Skoda Octavia Combi 1,0 TSI Ambition e-TEC DSG 2021
Ex. VW Tiguan Style eHybrid 180 kW DSG-autom. 2021

vkjoki

#2
Toisilla talvi nostaa kulutusta, toisilla laskee. Itse kuulun niihin, joilla talvikulutus on ollut muutaman desin kesäkulutusta korkeampi sekä bensiini- että dieselmoottoreilla - sekä manuaali- että automaattivaihteistolla.
1.4MPI; 1.9TDI; 2.0TDI 103 kW; 2D-4D 130 kW; 1.4TSI 103 kW DSG-6; 1.8TSI 118 kW DSG-7;  2.0 D3 5-syl. 120 kW Geartronic-6; 2.0 TDCi 120 kW Powershift-6; 1.4TSI ACT 103 kW DSG-7; V40 2.0 D3 5-syl. 110 kW Geartronic-6

tsiih

#3
Oman auton keskikulutus on ollut n. puoli litraa enemmän kuin kesällä. Ajo täysin samaa, kuten myös renkaat. Näin paljon vaikuttaa pelkkä lämpötila ja se, että tämä 90 kw moottori lämpiää TODELLA hitaasti.
Enkä minä hurjan luantoni tähren päätäni alaha paina, iloonen ja irti maasta meinaan olla aina.

Quality

#4
Olen aiemmin todennut, että kesä- ja talvikulutuksen ero olisi omalla autolla (Audi A4 1.8T Avant -07) jopa 1.0 litran luokkaa. Tässä uusin kulutuskuvaaja, joka kertoo omaa kieltään (huhtikuun korkea arvo johtuu kärryn vedosta).

A4 1.8T Avant Pro Business autom. --> XC60 D5 AWD Ocean Race + Summum Geartronic

Leben und leben lassen.

vkjoki

#5
^ Tuota Qualityn auton kulutusta, siis sitä, mistä litran kulutuksenlasku talvella voisi johtua, olen laskeskellut tämän aiheen avauskirjoituksessa.
1.4MPI; 1.9TDI; 2.0TDI 103 kW; 2D-4D 130 kW; 1.4TSI 103 kW DSG-6; 1.8TSI 118 kW DSG-7;  2.0 D3 5-syl. 120 kW Geartronic-6; 2.0 TDCi 120 kW Powershift-6; 1.4TSI ACT 103 kW DSG-7; V40 2.0 D3 5-syl. 110 kW Geartronic-6

kt

Minusta renkaiden vierintäkehä on talvella käytännössä aina selvästi lyhyempi kuin kesärenkailla. Johtuneeko sitten vain siitä, että yleensä ei tule nostettua renkaan ilmanpainetta riittävästi talveksi. Renkaathan "tyhjentyvät" pakkasilla.
Ja ehkä talvirenkaiden muotoulukin vie siihen suuntaan.
En tiedä, pohdittiinko jo sitä, miten tuo tankkausaseman mittari pakkasella käyttäytyy? Yleensähän mittaus on "oikea" vain tietyssä lämpötilassa. Osanneeko joku valistaa tässä asiassa.
Foorumilla jo vuodesta 2009.  Ateca vm21 150hv,  Citigo robot

vkjoki

^ Luulen kyllä, että renkaiden vierintäkehän pituudessa kesällä ja talvella ei ole merkittävää systemaattista eroa. Ja vaikka olisikin, joillakin kulutus nousee talvella ja joillakin laskee, joten siihen nousu-lasku-ilmiöön sillä ei ole vaikutusta.

Todellisen kulutuksen ja ajotietokoneen näyttämän kulutuksen ero vaihtelee vuodenaikojen mukaan hieman, mutta tähän pätee sama kuin renkaan vierintäkehän pituuteenkin: talven kulutusvaikutuksen suunta vaihtelee kuljettajasta riippuen.
1.4MPI; 1.9TDI; 2.0TDI 103 kW; 2D-4D 130 kW; 1.4TSI 103 kW DSG-6; 1.8TSI 118 kW DSG-7;  2.0 D3 5-syl. 120 kW Geartronic-6; 2.0 TDCi 120 kW Powershift-6; 1.4TSI ACT 103 kW DSG-7; V40 2.0 D3 5-syl. 110 kW Geartronic-6

vkjoki

Kuten jo tuossa aiemmin totesin, itse olen aina kuulunut - autosta, vaihteistosta ja polttoainetyypistä riippumatta - niihin autoilijoihin, joilla polttoaineenkulutus on korkeampi talvella kuin kesällä. On oikeastaan hieman mystistä, että monilla on systemaattisesti päinvastoin.

Vanhan kaavan mukaan kulutus on kehittynyt myös nykyisella Golf VI 1.8 TSI DSG-7:lläkin talven ja kevään edetessä - tässä kuukausittaiset keskikulutukset (l / 100 km):
- joulu: 6,6
- tammi: 7,1
- helmi: 6,8
- maalis: 7,0
- huhti: 6,2
1.4MPI; 1.9TDI; 2.0TDI 103 kW; 2D-4D 130 kW; 1.4TSI 103 kW DSG-6; 1.8TSI 118 kW DSG-7;  2.0 D3 5-syl. 120 kW Geartronic-6; 2.0 TDCi 120 kW Powershift-6; 1.4TSI ACT 103 kW DSG-7; V40 2.0 D3 5-syl. 110 kW Geartronic-6

Erkka

#9
Tässä Polo 1.4 TDI kulutus syksy-talvi (2009-2010). Matka-ajoa 80%

Skoda Octavia Combi 1,5 TSI Style eTEC DSG vm. 2024   
Matkailuvaunu Fendt 465 TG Apero vm.2024
Ex. Skoda Octavia Combi 1,0 TSI Ambition e-TEC DSG 2021
Ex. VW Tiguan Style eHybrid 180 kW DSG-autom. 2021

Donitsi

Mä voin taata että mulla kesäkulutus on suurempi kuin talvi. Puolisen litraa kasvaa kulutus kun alle laitetaan kesäpyörät. Ne ovat kaksi senttiä leveämmät, painavemmat. Lisäksi tuohon voisi vielä heittää jonkun desin ilmastoinnin käytöstä.

Panze

Sama homma itselläni. Kesärenkaat pari tuumaa suuremmat kuin talvigummit. Ja suurin vaikutus tulee keskinopeuksien nousun myötä. Kesällä kuluttaa siis enemmän...

RSOCUstin


Tuossa viimeinen 12kk, muutama kuitti on unohtunut laittaa.

RoccoScientist

Aika paljon heittelee kulutus. Ilmeisesti joudut tankkaamaan vain n. kerran kuussa?
Ex: Scirocco BlueMotion Technology 1,4 TSI 90 kW

RSOCUstin

Tullut tankattua kerran 1 krt, 1 vko / 1 1/2 vko . Pääasiallista ajoa ollut Tuusulan eteläpuolella. Jonkun verran pitempää siivua tullut vedettyä. Tiä sit mistä muusta tuo heittely johtuu, epätasaisesta ajotyylistä varmaan. Nyt on 1 ja 2 suutin vaihdettu 11kk aikana, tuntuu että alkaa tasoittumaan. 

TKe_

Kyllä talvella minullakin löpöä kuluu enemmän. En tiedä miten paljon webaston käyttö myös seisontalämmitykseen lisää kulutusta. Varsinkin talvella tulee ajettua paljon pelkästään kaupunkioloissa työmatkaa (15km / siivu), joka ei kyllä vähennä tuota kulutusta.


Kale

#16
Lainaus käyttäjältä: RSOCUstin - 04.06.10 - klo:11:40
http://tankkaus.com/graph_yearcons.php?analysis=exclude&searchcar=31311
Tuossa viimeinen 12kk, muutama kuitti on unohtunut laittaa.

Osuuko tuo kuittien laittamattomuus noihin alempiin palkkeihin? Muutoin kuullostaa aika pieneltä tuo kulutus kyseisinä kuukausina.

Itsellä kuluu kakkua enemmän talvella. Molemmat renkaat 16-tuumaiset. Joulu-Tammikuun kulutukset jäi pois kun hukkasin pari kuittia välistä.

RSOCUstin

Maaliskuulle ja kesäkuulle lisäsin kuitin niin maaliskuulle kulutus nousi 5,8 tonne 6,2 ja no kesäkuun kuitti oli eka vasta. Nuo 4,5 kulutuksen kuukaudet niistä molemmista puuttuuu ainakin yksi kuittin. Jo oli miten oli niin kyllä talvella kuluttaa enempi ja huomaa et 7/2009 ja 4/2010 kuukausina on vaihdettu suuttimet niin muutosta on kulutukseen. Ja nyt vikan 3 vko ajanut 2 x Espoo - Sjoki - Espoo ja kerran Espoo-Punkalaidun-Espoo niin kulutus tippuilee. Eikä oo tullut tyyrättyä tuolla ruuhkissa päivisin kun on oloneuvoksena kotona  :D

JRR

Lisätäänpä vähän omia mittaustuloksiani. Aikoinaan kaasuttimella varustetuilla autoilla talvikulutus oli litran verran kesäkulutusta korkeampi, nyt näillä suhkutuskoneilla on tullut 0,5 - 1 litraa/100km säästöä talvella kesään verrattuna. Itse olen pähkäillyt talvinopeusrajoitukset suurimmaksi osatekijäksi, kun ajan enimmäkseen maantieajoa. Ajamalla 130-tietä 3-tien sijasta Helsinki-Hämeenlinna-välillä saa kesälläkin pieniä kulutuksia!

vkjoki

#19
^ Totta: 5,05 litraa / 100 km on 1.8 TSI Golfillani pienin kulutuslukema nro 1 Helsinki-Hämeenlinna-välillä tietä 130 ajettuna (kesäkuussa muun liikenteen rytmin mukaisesti ajettuna). Talvella kulutus samalla pätkällä oli 5,9 l / 100 km.
1.4MPI; 1.9TDI; 2.0TDI 103 kW; 2D-4D 130 kW; 1.4TSI 103 kW DSG-6; 1.8TSI 118 kW DSG-7;  2.0 D3 5-syl. 120 kW Geartronic-6; 2.0 TDCi 120 kW Powershift-6; 1.4TSI ACT 103 kW DSG-7; V40 2.0 D3 5-syl. 110 kW Geartronic-6

makkis

Itse en kuulu joukkoon, joka näitä kulutuksia jaksaa tarkasti mittailla. Kaiken se vie, mitä tankkiin laitetaan.

Vastapainoksi kuitenkin varsinkin pidempää reissua ajaessa minusta on "kivaa" yrittää ajaa mahdollisimman pienellä kulutuksella, mutta suurin osa ajoa on aitoa seka-ajoa, samalle tankilliselle sattuu usein "ekoilua" ja poljentaa.

Kulutuslukemia seuraan lähinnö ajotietokoneelta, joskin tavaksi on tullut nollata trippi ja myös laskea oikea kulutus tankatessa.

Se taustoista, minulle oli vaan julma järkytys tämän eco-diesel-bemarin (520da) järkyttävä kulutus tässä hellejaksolla. Ajotieturin mukaan rapiat 9 litraa sataselle ja laskennallinen samaa tasoa! Talvella tuota et saa viemään yrittämälläkään yli 6,5 litran. Kesärenkaat ja rajoitukset nostaa selkeästi muutamalla desillä, mutta että nämä helteet litrasotalla! No, myönnettävä on, että noin tehokasta kylmästöintiä kuin tässä on, en ole koskaan kuunaan kokenut. Hassua on myös se, että automatiikasta huolimatta en ole ennen näitä helteitä koskaan tarvinnut vääntää napikoita 28 asteeseen ettei sisälle jäädy... selkeästi kylmän tekeminen on paljon kalliimpaa kuin lämmön...

No, nuo perheen bensa-autot on myös imaisseet litran verran normaalia enemmän hellejaksolla.

vkjoki

#21
^ Varsin uskottavalta kuulostaa, että heinäkuun helteillä ilmastointi olisi nostanut kulutusta noin 1 l / 100 km! Ilmastoinnin aiheuttaman lisäkulutuksen vaihteluväli eri kuskeilla ja autoilla voisi olla tasolla 0,3 - 2,0 l / 100 km. Minulla heinäkuun keskikulutus (1.8 TSI DSG-7 Golf) oli 6,2 l / 100 km, josta ilmastoinnin osuus lienee noin 0,5 l / 100 km.
1.4MPI; 1.9TDI; 2.0TDI 103 kW; 2D-4D 130 kW; 1.4TSI 103 kW DSG-6; 1.8TSI 118 kW DSG-7;  2.0 D3 5-syl. 120 kW Geartronic-6; 2.0 TDCi 120 kW Powershift-6; 1.4TSI ACT 103 kW DSG-7; V40 2.0 D3 5-syl. 110 kW Geartronic-6

makkis

Lainaaselkeästi kylmän tekeminen on paljon kalliimpaa kuin lämmön

Itseäni lainaten, autoissahan tämä toki on päivän selvä. Kylmä pitää tehdä koneellisesti, lämmin saadaan hukkalämmöstä.

Pekka T

Lainaalämmin saadaan hukkalämmöstä.

Mutta eihän niistä dieseleistä saada sitä hukkalämpöä, kuulemma.  ;)
Audi e-tron 55 quattro -20
BMW 328 i xDrive -13

makkis

No eipä juuri, PTC vastukset on apuna mutta ei enää parinkymmenen pakkasilla meinaa tarjeta... webastoa huutais vaan kun automyyjä vannotti ettei tarvitse  >:(

Aika kylmä tällainen 520da on, kesät talvet.

vkjoki

Tuossa aiemmin 10.8.2010 viestissäni arvelin, että ilmastoinnin aiheuttama lisäkulutus voisi olla maksimissaan jopa 2 l / 100 km. Tarkistin asian oman autoni (Golf VI 1.8 TSI DSG-7) kohdalta runsaan 25 asteen hellesäässä. Mittasin kulutuslisän tilanteessa, jossa ilmastoinnin teho oli maksimissa. Tässä tulokset:
- joutokäynti: 0,5 l/h (tunnissa)
- 46 km/h: 2 l / 100 km = 0,9 l/h
- 80 km/h: 1,2 l / 100 km = 1,0 l/h
- 100 km/h: 1,1 l / 100 km = 1,1 l/h

Siis nyrkkisääntönä voisi tuon pohjalta olla, että ilmastointilaite maksimiteholla lisää bensiinimoottorin kulutusta yhden litran tunnissa, jolloin keskinopeudella 100 km/h kulutusliäys on litran satasella ja keskinopeudella 50 km/h kaksi litraa satasella.

Oma keskinopeuteni heinäkuun ajoissa oli noin 70 km/h, mikä tarkoittaisi kulutuslisää 1,4 litraa satasella, jos ilmastointilaite kävisi koko ajan ja täysillä. Uskoisin ilmastointilaitteen olleen keskimäärin 50 %:n teholla ja toiminnassa noin 80 % ajomatkasta, joten lisäkulutus olisi 0,6 l / 100 km. Kun heinäkuun keskikulutus oli 6,2 l/100 km, olisi keskikulutus ilman ilmastointilaitetta ollut 5,6 l / 100 km.

Dieselillä em. kulutuslukemista voisi vähentää tuollaiset 20 %.
1.4MPI; 1.9TDI; 2.0TDI 103 kW; 2D-4D 130 kW; 1.4TSI 103 kW DSG-6; 1.8TSI 118 kW DSG-7;  2.0 D3 5-syl. 120 kW Geartronic-6; 2.0 TDCi 120 kW Powershift-6; 1.4TSI ACT 103 kW DSG-7; V40 2.0 D3 5-syl. 110 kW Geartronic-6

vkjoki

#26
Kulutuserosta joka johtuu kesärenkaiden vaihdosta talvirenkaisiin (tätä kysyttiin toisessa keskusteluketjussa):

Talvirenkaiden vierintävastus voi olla kesärenkaita matalampi tai korkeampi riippuen kesä- ja talvirenkaiden merkistä. Autobildin mittausten mukaan kesärenkaiden vierinvastukset ovat olleet välillä 0,90-1,20 ja talvirenkailla 0,85-1,15. Talvirenkaiden pinnan lamellirakenne ja silica-pinnoite alentavat vierintävastusta. Nyrkkisääntö on, että 6%:n muutos vierinvastuksessa aiheuttaa 1%:n muutoksen kulutuksessa.

Noissa Autobildin mittauksissa talvirenkaiden vierintävastuksen vaihteluväli asettuu 0,05 yksikköä eli 5 % alemmas kuin kesärenkaiden vaihteluväli, mikä merkitsee kulutuksen vaihteluvälin asettumista talvirenkailla 1 %:n eli noin 0,1 l/100 km alemmas kuin kesärenkailla. Mutta kun vierintävastuksen vaihteluvälit ovat kesä- ja talvirenkailla suurelta osin päällekkäin, yksittäinen autoilija voi arvioida renkaidenvaihdon vaikutusta kulutukseen hankkimalla tiedot nimenomaan käyttämiensä renkaiden vierintävastuksista.
1.4MPI; 1.9TDI; 2.0TDI 103 kW; 2D-4D 130 kW; 1.4TSI 103 kW DSG-6; 1.8TSI 118 kW DSG-7;  2.0 D3 5-syl. 120 kW Geartronic-6; 2.0 TDCi 120 kW Powershift-6; 1.4TSI ACT 103 kW DSG-7; V40 2.0 D3 5-syl. 110 kW Geartronic-6

HAL9000

Tässä omani. Talvikuukausina tuli ajettua enemmän kaupunkiajoa kuin kesällä, siksi ehkä vähän isompi kulutus talvella. Väitän kyllä että itsellä nuo kulutusta lisävät ja pienentävät seikat kesä vs. talvi kumoavat toisensa ja kulutus niin ollen ympäri vuoden melko sama.

[ylläpito on poistanut liitteen]
VW Golf eTSI 1.5 DSG Style Mk8
Skoda Octavia TSI DSG Elegance MkIII
VW Golf TSI Higline Mk6
Skoda Superb TDI DSG
VW Golf GT TDI Mk5
VW Golf  TDI 2.0 Mk5
VW Golf TDI Mk4
Passat 1.8 Mk3B

tsiih

Tankkaus.comia en ole enää jaksanut päivitellä mutta hurjaa nousua kulutuksessa näin pakkasilla, vain sen takia ettei moottori lämpene edes huonosti. Tankillisen kulutus reilua 7-8 litraa eikä uskalla puhallinta paljoa päällä pitää, kesällä viittä ilmastoinnin huutaessa useimmiten liki täysillä. Joulupukki, tuo minullekin eberi ensi talveksi!
Enkä minä hurjan luantoni tähren päätäni alaha paina, iloonen ja irti maasta meinaan olla aina.

Markku

Kesällä kulutusta nostaa ilmastointi ja talvella pakkanen.
Kesällä ajetaan kovempaa, talvirajoitettu 80 km/h laskee kulutusta myös.
Työmatka on senverran vakio ajo että siinä huomaa hyvin olosuhteiden vaikutuksen. Tänä aamuna oli -29 astetta aamulla ja töihin tullessa kulutuskeskiarvo oli 6,2. 22 km matkalla ei tdi vielä lämpene kokonaan, vaikka oli kotona 2h lämmityksessä. Suoja on. Pienimmän lukeman olen ajanut syksyllä kun ei ollut enää viilennystarvetta, 4,5.
Sama toive joulupukille täältäkin..
Octavia 1,9 tdi 2008
Rouvalla Skoda Rapid 1,6 tdi dsg -14
Pojalla Jetta V 2,0 tfsi -07

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy