Polttoaineen kulutus kesällä ja talvella

Aloittaja Quality, 04.12.09 - klo:22:36

« edellinen - seuraava »

Latexi

Kyllä sellainen tuuma tekee kummasti lisää ilmanvastukseen ja tätä kautta näkyy myös kulutuksessa. Siinä kulutuksessa liikutaan niin pienillä marginaaleilla, että hivenen isompi sivupeilikin tuntuu 1-2 desiä satasella ja jos vaihtaa molemmat isompiin, on se helposti puolen litran luokkaa.
Latexi

kokkopa1

Heitetään kehiin oma kulutus. Järvenpäästä Ã,,käslompoloon 8.3.2014, ilman lämpötila nollan molemmin puolin. Alla Nokian Hakka 5 nastat. Kattoboksi katolla täynnä tavaraa, neljä aikuista, kolme pientä koiraa ja kontti puolillaan tavaraa. Kulutus koko matkalla 5,3L/100km mitattuna tankkauksesta. Auto Ocu II FL TDi RS vm. 2010. Normi seka-ajossa arkena motaria 90% ja kaupunkia loput eikä todellakaan mennä kevyellä kaasujalalla, kulutus 5,2L/100km. Nätimmin ajaen olen päässyt samaa ajoa 4,6L/100km
Audi A4 Allroad TFSI -17
ex. Skoda Octavia RS Tdi 4x4 -17
ex. Audi A6 3.0TDi Quattro -14
ex. Skoda Octavia RS TDi -10

skriko

Tämän talven keskikulutus omien laskujen mukaan 5,94 ja ajotietokoneen mukaan 5,87. Scirocco 118 kw manuaali.

Foxit

Polon keskikulutuslukemat tähän mennessä:

  • Kesärenkailla: 4,1 l/100km , 25 290 km
  • Talvirenkailla: 4,6 l/100km, 21 266 km
Kesä- ja talvirenkaat ovat saman kokoisia. Säteilylämmitintä käytetty kylmillä keleillä (alle +10 astetta) aina kun mahdollista. Lukemat otettu suoraan Spritmonitorin yhteenvedosta, on se näppärä!
Toyota Prius+ (2020) Business
ex: Toyota Prius (2016) Active, Lexus CT 200h (2011) Comfort, Toyota Auris 1,8 HSD (2011) Linea Sol, Volkswagen Polo 1,2 TDI (2011) Bluemotion

skriko

Lainaus käyttäjältä: Foxit - 18.03.14 - klo:10:42
Polon keskikulutuslukemat tähän mennessä:

  • Kesärenkailla: 4,1 l/100km , 25 290 km
  • Talvirenkailla: 4,6 l/100km, 21 266 km
Kesä- ja talvirenkaat ovat saman kokoisia. Säteilylämmitintä käytetty kylmillä keleillä (alle +10 astetta) aina kun mahdollista. Lukemat otettu suoraan Spritmonitorin yhteenvedosta, on se näppärä!

Pienet on kulutuserot Polo 1,2 diesel vs. Scirocco 160 hv bensa 1,27 l talvella.

Foxit

Lainaus käyttäjältä: skriko - 18.03.14 - klo:12:11
Pienet on kulutuserot Polo 1,2 diesel vs. Scirocco 160 hv bensa 1,27 l talvella.
Se on tämä taloudelliselle dieselmoottorille epäoptimaalinen ajoprofiili, joka tapauksessani huonontaa keskikulutusta. Harvoin pääsen ajamaan pitkiä siivuja riittävän lämpöisellä moottorilla. Ikävän usein joudun ajamaan 5-7 km:n siivuja arkisin, siksi käytän esilämmitystä moottorille kylmillä keleillä ahkeraan. Onneksi viikonloppuisin pääsee silloin tällöin heittämään pitempää matkaa huomattavasti kovemmilla keskinopeuksilla :)

Niin ja kyllä sen "Aavikkomyrskynkin" varmasti saa bensakoneella menemään pienellä kun vaan on osaava kuski ratissa, lämmin moottori ja kohtuullinen nopeus. Mitä Skriko autosi mahtaa muuten viedä bensaa keskinmäärin 120 km/h vauhdeissa?
Toyota Prius+ (2020) Business
ex: Toyota Prius (2016) Active, Lexus CT 200h (2011) Comfort, Toyota Auris 1,8 HSD (2011) Linea Sol, Volkswagen Polo 1,2 TDI (2011) Bluemotion

Sami P.

Ajelen miltei viikottain samaa reittiä 5-tietä Savosta Helsinkiin ja takaisin. Alla jompikumpi perheen nelikko Passateista.

Talvisin 3B 1999 Syncro farkulla menee tuolla noin 800km taipaleella kuivalla kelillä himpun alle 5l/100km (4,8-5,0). 2006 mallin 3C sähkönelikko farkku vie säännönnisesti puolilitraa enemmän eli 5,3-5,5l/100km. Kumpikin auto on ajalta jolloin ei vielä polttoainetalouteen hirvittävästi huomiota kiinnitetty. Näyttävät silti kestävän vertailun jopa uusien autojen kanssa. Kesänopeudet nostavat kummankin kulutusta 0,5l/100km.

Kerrottakoon vielä, että kummastakin autosta on poistettu kaikki vihreät laitteet ja vanhemman Passatin moottoria optimoitu noin tuplatehoille orginaaliin verrattuna.

skriko

Lainaus käyttäjältä: Foxit - 18.03.14 - klo:12:34
Se on tämä taloudelliselle dieselmoottorille epäoptimaalinen ajoprofiili, joka tapauksessani huonontaa keskikulutusta. Harvoin pääsen ajamaan pitkiä siivuja riittävän lämpöisellä moottorilla. Ikävän usein joudun ajamaan 5-7 km:n siivuja arkisin, siksi käytän esilämmitystä moottorille kylmillä keleillä ahkeraan. Onneksi viikonloppuisin pääsee silloin tällöin heittämään pitempää matkaa huomattavasti kovemmilla keskinopeuksilla :)

Niin ja kyllä sen "Aavikkomyrskynkin" varmasti saa bensakoneella menemään pienellä kun vaan on osaava kuski ratissa, lämmin moottori ja kohtuullinen nopeus. Mitä Skriko autosi mahtaa muuten viedä bensaa keskinmäärin 120 km/h vauhdeissa?

120 vauhdissa menee vielä pikkuisen päälle kuuden. Viimeksi Tampere-Helsinki väli noin 140 vauhtia kulutus nousikin jo 7,5. Tiet olivat kuivat, kitkat alla ja pakkasta 25.

skriko

Lainaus käyttäjältä: Sami P. - 18.03.14 - klo:19:34
Ajelen miltei viikottain samaa reittiä 5-tietä Savosta Helsinkiin ja takaisin. Alla jompikumpi perheen nelikko Passateista.

Talvisin 3B 1999 Syncro farkulla menee tuolla noin 800km taipaleella kuivalla kelillä himpun alle 5l/100km (4,8-5,0). 2006 mallin 3C sähkönelikko farkku vie säännönnisesti puolilitraa enemmän eli 5,3-5,5l/100km. Kumpikin auto on ajalta jolloin ei vielä polttoainetalouteen hirvittävästi huomiota kiinnitetty. Näyttävät silti kestävän vertailun jopa uusien autojen kanssa. Kesänopeudet nostavat kummankin kulutusta 0,5l/100km.

Kerrottakoon vielä, että kummastakin autosta on poistettu kaikki vihreät laitteet ja vanhemman Passatin moottoria optimoitu noin tuplatehoille orginaaliin verrattuna.

Joo. Vanhat autot veivät bensaa kaasutinmoottoreillakin paljon vähemmän kuin nykyiset. Silloinhan puuttui paljon bensaa vieviä osia ja toimintoja. Katalysaattori, ilmastointi, ohjaustehostin, esp, luistonesto ja monet muut. Autot painoivatkin silloin huomattavasti vähemmän. Jetta 1985 1,6 vei kesällä kitkoilla noin 5,0 ja Honda Civic 1,3 HB 1988 4,1.

Nipper

Tämän ketjun viestit ovat jo vanhohkoja, mutta muistaako kukaan onko nuo pääsääntöisesti siis auton ajotietokoneen lukemia? Vai onko seassa myös todellisia lukemia?

Olettaisin itse talvella todellisen kulutuksen olevan korkeampi kuin kesällä, jollei nyt sit ilmastointia pakastusasennossa tykkää käyttää. Omalla nykykulkineella, diesel-Passat, asiaa on vaikea tutkiakaan, kun siinä on integroitu Webasto, joka toki nostaa talvikulutuksen, todellisen siis, selvästi kesän luvuista. Tai no, voishan sillä ajaa joko akkutyhjänä tai polttoainevalo päällä, niin Webasto pysyis hengettömänä... :p

teräksenharmaa

Taitaa olla melko kirjava normisto käytössä. Joku ilmoittaa vuosien kultaamia haamutuloksia, joilla ei ole mitään tekemistä keskikulutuksien kanssa. Toiset katselevat ajotietokoneesta ja jotku pitävät tarkkaa kirjaa kulutuksista.

vwmies

Lainaus käyttäjältä: Nipper - 21.04.16 - klo:21:09
Tämän ketjun viestit ovat jo vanhohkoja, mutta muistaako kukaan onko nuo pääsääntöisesti siis auton ajotietokoneen lukemia? Vai onko seassa myös todellisia lukemia?

Olettaisin itse talvella todellisen kulutuksen olevan korkeampi kuin kesällä, jollei nyt sit ilmastointia pakastusasennossa tykkää käyttää. Omalla nykykulkineella, diesel-Passat, asiaa on vaikea tutkiakaan, kun siinä on integroitu Webasto, joka toki nostaa talvikulutuksen, todellisen siis, selvästi kesän luvuista. Tai no, voishan sillä ajaa joko akkutyhjänä tai polttoainevalo päällä, niin Webasto pysyis hengettömänä... :p

Talvella lukemia nostavia tekijöitä on niin monia, alkaen jäykemmistä perä- ja askiöljyistä. Lumi ja jää sekä tiellä että katolla lisäävät kulkuvastusta. Itse laitoin maskipeiton molemmat puoliskot paikoilleen, ja otin weban sulakkeen irti kovan pakkasjakson mentyä ohi.
Lyhyillä muutaman km pätkillä ero on luonnollisesti suurin. Talven suurin ajotieturin keskikulutus 1.6 TDillä oli 5,1 l /100km.  :o
Yritetään pärjätä.

Nipper

Lainaus käyttäjältä: vwmies - 21.04.16 - klo:22:24
Lyhyillä muutaman km pätkillä ero on luonnollisesti suurin. Talven suurin ajotieturin keskikulutus 1.6 TDillä oli 5,1 l /100km.  :o

No tuo on pieni kulutus. Vai oliko kulkine Golf?

Mulla Passat 1.6 TDI BlueMotion ja talvella ajotieturi näytti 5,4 l/100km täydellä 5000 km matkalla, johon taisi osua isoimmat pakkaset, mitä tieturi ottaa kerralla. Jälkimmäinen pätkä eli kevään puoli jäi 5,3 l/100km. Todelliset kulutukset oli näin ulkoa heittäen ainakin 6,6 ja 6,2 tms...

En oo ihan varma minkä kokonen tankki Passatissa oikeasti on, mutta talvella toimintasäde jää jonnekin 900-1000 km väliin, kun kesällä se on 1150 km luokkaa. Mutta tässä siis pitkälti näkyy Webaston vaikutus, joka laukkaa aina alle +5 asteen kelissä oman päänsä mukaan. Ja toki talvella sitä esilämmitykseenkin käytin 15-30 minuuttia per kerta.

janti

#103
Mondeon keskikulutuslukemat viime kesänä 2015 ja talvena 2015-2016:

  • Kesärenkailla: 4,4 l/100km, 19 260 km, keskinopeus 67 km/h
  • Talvirenkailla: 4,7 l/100km, 12 339 km, keskinopeus 64 km/h

Tammikuussa kovin kulutus yhdellä tankilla oli 5,2 l/100 km ajonaikaisen Webaston käytön vuoksi. Autossa aktiivisessa käytössä lohko- ja sitätilalämmitin.

vwmies

Lainaus käyttäjältä: Nipper - 22.04.16 - klo:11:13
No tuo on pieni kulutus. Vai oliko kulkine Golf?

Mulla Passat 1.6 TDI BlueMotion ja talvella ajotieturi näytti 5,4 l/100km täydellä 5000 km matkalla, johon taisi osua isoimmat pakkaset, mitä tieturi ottaa kerralla. Jälkimmäinen pätkä eli kevään puoli jäi 5,3 l/100km. Todelliset kulutukset oli näin ulkoa heittäen ainakin 6,6 ja 6,2 tms...

En oo ihan varma minkä kokonen tankki Passatissa oikeasti on, mutta talvella toimintasäde jää jonnekin 900-1000 km väliin, kun kesällä se on 1150 km luokkaa. Mutta tässä siis pitkälti näkyy Webaston vaikutus, joka laukkaa aina alle +5 asteen kelissä oman päänsä mukaan. Ja toki talvella sitä esilämmitykseenkin käytin 15-30 minuuttia per kerta.

Paskatti on täälläkin, man. ja 215/55R16 kumeilla. Tankki vetää kait max. 70l. Pienimmillään on matkan kesällä päässyt tieturin mukaan 3,5l kulutuksella AC pois päältä ja päiväajovaloilla. Kevyellä kaasujalalla ja moottorijarrutusta jne. käyttäen parhaimmillaan yli 1500km tankilla. Talven kovana pakkasjaksona pääsin alimmillaan 4,2l yhdellä ajetulla matkalla. Ei lohkoa, vain Webasto.

Auton kauniisti sanottuna pitkät välitykset vaativat usein vaihtamisopastimen näytön unohtamista, ja yhtä pienemmällä ajamista jolloin moottori vetää paremmin ja hetkellisen näytön mukaan kulutuskin laskee. Esim. Turun mäkisellä motarilla pienin kulutus näyttäisi olevan 110km/h vauhdissa. Kuutosta ei alle 100km/h juurikaan kannata käyttää, paitsi alamäissä. Tämä on ihan itse havaittua ex. 1,9TDin jälkeen.  ::)
Yritetään pärjätä.

Eka Golf

Näyttää menevän puolikas enemmän kesällä mutta kait suurin syy rajoituksen muuttuminen 80->100 maanteillä?

Nipper

Lainaus käyttäjältä: vwmies - 22.04.16 - klo:20:59
Paskatti on täälläkin, man. ja 215/55R16 kumeilla. Tankki vetää kait max. 70l. Pienimmillään on matkan kesällä päässyt tieturin mukaan 3,5l kulutuksella AC pois päältä ja päiväajovaloilla. Kevyellä kaasujalalla ja moottorijarrutusta jne. käyttäen parhaimmillaan yli 1500km tankilla. Talven kovana pakkasjaksona pääsin alimmillaan 4,2l yhdellä ajetulla matkalla. Ei lohkoa, vain Webasto.

Auton kauniisti sanottuna pitkät välitykset vaativat usein vaihtamisopastimen näytön unohtamista, ja yhtä pienemmällä ajamista jolloin moottori vetää paremmin ja hetkellisen näytön mukaan kulutuskin laskee. Esim. Turun mäkisellä motarilla pienin kulutus näyttäisi olevan 110km/h vauhdissa. Kuutosta ei alle 100km/h juurikaan kannata käyttää, paitsi alamäissä. Tämä on ihan itse havaittua ex. 1,9TDin jälkeen.  ::)

No on komeat lukemat! Onko sulla pääasiassa sitten vain maantieajoa? Mulla päivittäin 25-50% ns. kaupunkiajoa, joskin läpiajona, mutta vaikuttaahan pelkät liikennevalotkin jo.

Renkaat on mulla talvella 205/55R16 ja kesällä nyt 225/45R17. Eli renkaista selittynee osa erosta myös.

Minkä ikänen Passat sulla on? Mulla 2014 mallia.
Ja oletko laskenut todellista kulutusta? Ihan näin mielenkiinnosta, että onko ajotietureissakin tapahtunut pieniä viilauksia... :p tai siis varmasti on ajan mittaan.

Nipper

Nyt tosin olen ihmetellyt pari päivää ajotieturin noin 6 l/100km kulutuslukemia. Liekö sitten joku hiukkasloukun poltto menossa ja ei ehdi valmistumaan noin 25 km ajomatkoilla...? Mutta eilenkin kilometrejä tuli yhteensä reilu 80 ja keskikulutus oli 6,1 litraa...  :-\
Tuossa on siis 0,5-1 litraa ylimääräistä verrattuna siihen mitä on nyt keväällä kesärenkailla muuten näyttänyt.

Täytynee käydä vetäseen joku vähän pidempi lenkki, josko sitten puhdistuis...

Nipper

Omallani oli varmastikin joku poltto päällä. Tokeni siitä sitten heti kohta tuon edellisen kirjoitettuani.

Nyt Nesteen Pro Dieselillä ja 225/45/16 renkailla ajotietokone ja ite laskettu kulutus on ollu desilitran sisään samat: 5,3 l/100km.

RSOCUstin

Lainaus käyttäjältä: Nipper - 22.06.16 - klo:22:38
Omallani oli varmastikin joku poltto päällä. Tokeni siitä sitten heti kohta tuon edellisen kirjoitettuani.

Nyt Nesteen Pro Dieselillä ja 225/45/16 renkailla ajotietokone ja ite laskettu kulutus on ollu desilitran sisään samat: 5,3 l/100km.
Poltto ollut päällä. Samaa tekee tuo oma 1.6tdi cr. Sen kyllä huomaa kun poltto päällä, kulutusmittarista ja jotenkin kulmikkammasta käytöksestä.

Pihistelijä

Lainaus käyttäjältä: Quality - 04.12.09 - klo:22:36
2. Talvikulutusta laskevat:
- talvella ajotavat taloudellisemmat kuin kesällä

Minulla ajotavat ovat kesällä taloudellisemmat kuin talvella. Haluaisin toki ajaa yhtä taloudellisesti, mutta talvella ei uskalla rullata vapaalla niin paljoa ja ajaa kurveja hidastamatta. Lisäksi talvella ei voi kiihdyttää yhtä ripeästi (taloudellisesti) kuin kesällä. Pitää ajaa kevyemmällä kaasujalalla ja hieman raskaammalla jarrujalalla.
Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

Patomursu

Lainaus käyttäjältä: teräksenharmaa - 21.04.16 - klo:21:43
Taitaa olla melko kirjava normisto käytössä. Joku ilmoittaa vuosien kultaamia haamutuloksia, joilla ei ole mitään tekemistä keskikulutuksien kanssa. Toiset katselevat ajotietokoneesta ja jotku pitävät tarkkaa kirjaa kulutuksista.

Joista kuitenkin viimeinen on se pätevin tapa mitata. Silti vain harvalla täälläkin on allekirjoituksessa jonkin palvelun tarjoama kulutustieto näkyvillä, mihin tiedot syötetään tankkauksen perusteella...
Kahta en vaihda, merkkiä ja vaihdetta.

vwmies

#112
Lainaus käyttäjältä: Nipper - 27.04.16 - klo:09:28
No on komeat lukemat! Onko sulla pääasiassa sitten vain maantieajoa? Mulla päivittäin 25-50% ns. kaupunkiajoa, joskin läpiajona, mutta vaikuttaahan pelkät liikennevalotkin jo.

Renkaat on mulla talvella 205/55R16 ja kesällä nyt 225/45R17. Eli renkaista selittynee osa erosta myös.

Minkä ikänen Passat sulla on? Mulla 2014 mallia.
Ja oletko laskenut todellista kulutusta? Ihan näin mielenkiinnosta, että onko ajotietureissakin tapahtunut pieniä viilauksia... :p tai siis varmasti on ajan mittaan.
¨

Siis oli komeat ajotieturin mukaan, 2 krt päässyt ajamaan matkan 3,5l keskikulutuksella. Aikaisemmin kesän lopulla keskim. kulutuslukema oli 4.3-4.4l ja silloin oli ajettu maantietä / kehää / motaria max. 110km/h.  (Ex 1.9TDi 3C farkku vastaavasti kesän lopulla 4.1l). Ehkä 70% maantieajon km. Nyt 2013 farkku.

Lukemat alkoivat nousta heti päästöpäivityksen jälkeen ja talvella lyhyemmistä matkoista (paikallisajoa mm.) tieturi taisi näyttää jtn 5.6l keskikulutusta.
Jotkut parin-kolmen km matkat lukemat ovat olleet (polton takia) vielä suurempia, tämän huomaa hekä parhaiten siitä, että kone lämpiää hyvin nopeasti.

Talvikumit ovat Nókian Hkpl 5 205/55R16 vakiokokoa, joten ne tuskin nostavat  lukemia. Sähkölämmittimiä käytän vähän ja Webaa kun on tarve (kylmä). Passatti rullaa ihan kylmänä selvästi huonommin kuin vaikkapa "kädenlämpöisenä". Aivan lähellä on jyrkkä alamäki, jossa voi verrata lämpötilan vaikutusta renkaista riippumatta vapaalla ajamalla. -15C vauhti auto ei enää kiihdy, vaan vauhti hidastuu (!). Jos moottori on edes hieman lämmin (+50C), niin auto rullaa kiihtyen vapaalla (edelleen). Ehkä olisi hyvä vaihtaa aski- ja peräöljyt notkeampiin synteettisiin.  ???

Sen kummemmin en ole laskenut kulutuksia mittarivirheelläkään korjattuna. Aikasempi oli pieni ja tankilla pääsi jopa >1400km, nyttemmin >1200km. Mielestäni keskikulutus on kasvanut luokkaa 0,5l.  :o
Yritetään pärjätä.

Hidalgo

Ajotietokoneen arpomiin lukemiin ei kannata luottaa. Omassani heittoa tulee tankkauskerrasta riippuen 0,2-0,8l. Jos täällä joku väittää että jossain merkissä tai mallissa olisi ajotietokoneen lukemat tarkempia, niin oman kokemukseni mukaan se on täysin yksilöllistä. Aivan kuten on matkamittarivirheetkin, mutta niissä virhemarginaali on pienempi.

Pihistelijä

Talvella ilmanvastuksen kasvu nostaa kulutusta. -20 C lämpötilassa ilman on noin 15% tiheämpää kuin +20 C. Täten ilmanvastus on 15% korkeampi. Näin kovilla pakkasilla sen huomaa selvästi maantieajossa.
Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

mfroberg

Eilen käynti tankilla, koko rupeama ajettu rapsakoissa pakkasissa. Auto Leon ST 1.0 TSI, kulutus oli 5,16 l/100km joka ei paljoa poikkea "kesäkulutuksesta" joka ollut minulla hieman alle viisi litraa, ehkä keskimäärin siellä 4.9 l/100km hujakoilla. Auto ollut talvella aina 2 tuntia roikassa ennen liikkeellelähtöä.
VW Golf Variant 1.5 eTSI DSG Style 2021
VW Tiguan Allspace 2.0 TDI DSG 4Motion 2018
Peugeot 307 1.6 Olympia 2006

Pihistelijä

Talvirajoitukset kompensoivat verrattuna kesäkulutukseen, mutta jos vertaa vaikka marraskuun kulutukseen (jolloin oli jo talvirajoitukset) on kulutus korkeampi.
Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

jt

Passat B7 Ecofuel (kaasu), nyt rapsakoilla pakkasilla (-15..-20) maantieajossa 100:n vauhdissa, huom, auto täynnä väkeä ja tavaraa, mittarin mukaan kulutus kasvaa alle 0,5kg. Käytännössä keskikulutusta näyttää n. 4,0kg. Kattotelineet ja suksipussi lisää sitten sen ehkä 0,2-0,3kg lisää, 80:n vauhdissa vaikutus pienempi. Melua (tuulen suhinaa) nuo basic telineet ja pussi lisää sitten ihan kuultavasti kun muuten meno on kohtuu hiljaista. Maantiepätkä 100:sta ja 80:sta rapsakkaasssa pakkasessa + joitain kaupunkipätkiä välissä, auto täynnä ja telineet + suksipussi,   keskikulutus 4,1kg. Eli ei suurta vaikutusta, sen sijaan kylmällä koneella lähtö -20C:ssa lisää kulutusta kaupunkiajossa selvästi kunnes kone lämpenee. 0:n keleillä ja ihan pikkupakkasella ei oikeastaan vaikutusta.
VW Touran Ecofuel 1.4TSI DSG -11

DSL

Octavia 1.5 tsi dsg 20 km työmatka-ajossa pihasta pihaan:
0-kelissä keskimäärin 5.5.
-20 C webastolla esilämmitettynä 6.5.
Kesäkelistä ei tietoa vielä. Aika paljon kylmä kangistaa menoa. Isohko kulutuksen nousu.

Normanton

Viimeksi tankilla tehtiin uusi ennätys.

Autona 2014 Passat B7 2.0TDI Alltrack 4Motion. Kulutus tankkauksesta laskettuna 9,62 l/100km. :o

Nyt on tullut lähes puhdasta kaupunki ajoa useamman viikon ajan, lyhyitä matkoja, kattotelineet katolla, ja webasto päällä ennen lähtöä ja ajossa lähes koko ajan. Aikaisempi takkillinen oli 7,67 l/100km, jossa oli jo vähän normaalimpi ajosuorite eli vähän enemmän maantieajoa.

Normaalisti keskikulutus hyvin sekalaisessa ajossa ollut siinä 6,5-7,5 l/100km ja matka-ajossa pääsee vitosella alkaviin lukemiin, ainakin kesällä.
VW Passat Alltrack, 2.0TDI, 4Motion, -14


EX: Skoda Octavia 2.0TDI 4x4 Elegance -07
Ex: Audi A6 Avant 1.8T Quattro -00
Ex: VW Bora 1.6 -03
Ex: VW Polo Classic 1.4 -98

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy