Polttoaineen kulutus kesällä ja talvella

Aloittaja Quality, 04.12.09 - klo:22:36

« edellinen - seuraava »

RSOCUstin

Nyt kun ollut näitä -20 asteen pakkasia niin kulutus on työmatkalla 40km suuntaansa litran suurempi kuin normaalisti ajotietokoneen mukaan. Vaikka kotoa starttaa tallista, töissä pakkasen keskeltä pihalta sitten taas.
Ajotapa on cruicella ja +4kmh rajoitukseen lisää. Jos ensi talvelle sitten lohko/webasto, kattellaan sitä sitten.
Tankilla ajelee sen 750-890km



Mikko

#31
Itse toivottavasti kuulun niiden joukkoon joilla kulutus laskee huomattavasti kesällä. Keskikulutus on tähän mennessä (joulu, tammi, helmi) pyörinyt 9,5 l/100km tienoilla, joka on aika reippaasti yli valmistajan ilmoittaman keski- (6,3) ja jopa kaupunkikulutuksen (8,0). Tämän takia tuota on tullut seurattuakin, muuten bensan säästäminen ei kyllä ole ollut se johtava ajatus tätä autoa hankittaessa. Nyt näillä kovilla pakkasilla ei ole päässyt edes alle 11 litran, tänään aamulla ajotietokoneen keskikulutus näytti 13,6 l/100km. :o No jääkylmänä 15 km ruuhkassa molempiin suuntiin, siinä kai se syy.



(Joulukuu meni ajotietokoneen mukaan kulutuksella 9,6 l/100km).

RoccoScientist

Pientä heittoa, mutta niin on ajoissakin: Jotkut tankilliset käytännössä pelkkää maantie- ja motariajoa, toiset taas suurelta osin pätkäajoa.

Ex: Scirocco BlueMotion Technology 1,4 TSI 90 kW

skriko

Volkswagen scirocco 2010 118 kw manuaali.
Kulutus 10.9.2010-14.2.2011 8312 km  6,12 l/100km
Mitähän kesä tuo tullessaan?

Erkka

#34
Kulutus 5.1 alkaen Polo 6R Bluemotion Technologylla. Kilometrejä 3335.
Kesäkelejä odotellessa. ;)

Skoda Octavia Combi 1,5 TSI Style eTEC DSG vm. 2024   
Matkailuvaunu Fendt 465 TG Apero vm.2024
Ex. Skoda Octavia Combi 1,0 TSI Ambition e-TEC DSG 2021
Ex. VW Tiguan Style eHybrid 180 kW DSG-autom. 2021

Markku

Meidän vanhempi Ocu kulkee vähemmällä kuin uudempi.  :)  Onhan se tietysti kevyempikin.
Lämpeneekin nopeammin ja jakajapumpullinen kone on ääneltään kivempi kuin pumppari.
^ Uudemmat tietysti menee vielä vähemmällä.
Octavia 1,9 tdi 2008
Rouvalla Skoda Rapid 1,6 tdi dsg -14
Pojalla Jetta V 2,0 tfsi -07

vkjoki

Toissa päivänä (2.4.2011) Etelä-Suomessa alkoi kevät (vuorokauden keskilämpötila plussalla), mikä tarkoittaa, että suurimmalla osalla autoilijoista kulutus on laskusuunnassa (mekaaniset kitkat pienenevät, lämmitysjärjestelmien energiankulutus pienenee). Itse kuulun niihin, joilla auton kulutus kesällä on oleellisesti pienempi kuin talvella. Mutta löytyy niitäkin, joilla kulutus asettuu kesällä korkeammalle tasolle kuin talvella. Erityisesti niillä, joilla on runsaasti moottoritieajoa ja jotka käyttävät jatkuvasti jäähdytyskompressoria, kulutus voi kesällä nousta.
1.4MPI; 1.9TDI; 2.0TDI 103 kW; 2D-4D 130 kW; 1.4TSI 103 kW DSG-6; 1.8TSI 118 kW DSG-7;  2.0 D3 5-syl. 120 kW Geartronic-6; 2.0 TDCi 120 kW Powershift-6; 1.4TSI ACT 103 kW DSG-7; V40 2.0 D3 5-syl. 110 kW Geartronic-6

Markku

Lainaus käyttäjältä: vkjoki - 04.04.11 - klo:22:22
Toissa päivänä (2.4.2011) Etelä-Suomessa alkoi kevät (vuorokauden keskilämpötila plussalla), mikä tarkoittaa, että suurimmalla osalla autoilijoista kulutus on laskusuunnassa (mekaaniset kitkat pienenevät, lämmitysjärjestelmien energiankulutus pienenee). Itse kuulun niihin, joilla auton kulutus kesällä on oleellisesti pienempi kuin talvella. Mutta löytyy niitäkin, joilla kulutus asettuu kesällä korkeammalle tasolle kuin talvella. Erityisesti niillä, joilla on runsaasti moottoritieajoa ja jotka käyttävät jatkuvasti jäähdytyskompressoria, kulutus voi kesällä nousta.
Meillä tuossa vanhemmassa kulutus laskee kesällä, uudemmassa nousee.
Syitä tähän on ainakin renkaat. Vanhemmassa on molemmat rengaskerrat samaa kokoa, talvella Hkpl 4 ja kesällä Michelin Energy Saver. Uudemmassa on talvella Conti 5 kitkat 195 leveänä ja kesällä Bridgestonen Turaukset 205 leveänä.
Vanhemmassa on automaatti-ilmastointi ja uudemmassa täysmanuaali. Automaatti tuntuu olevan etevämpi tässäkin suhteessa.
Octavia 1,9 tdi 2008
Rouvalla Skoda Rapid 1,6 tdi dsg -14
Pojalla Jetta V 2,0 tfsi -07

Quality


Tänä keväänä tarjoutuu aidosti tilaisuus katsoa, lisäävätkö kesärenkaat bensankulutusta. Viikonloppureissu tuli nimittäin heitettyä talvikumeilla, ja kesärajoituksiin siirtyminen ei oleellisesti nostanut kulutuslukemia, mitä kyllä kummastelen. Yleensä kun kesäkautena kulutus on ollut selvästi korkeampi kuin talviaikaan. Pohdiskelu syistä taitaa löytyä aiemmin tästä ketjusta.
A4 1.8T Avant Pro Business autom. --> XC60 D5 AWD Ocean Race + Summum Geartronic

Leben und leben lassen.

vkjoki

#39
^ ^ Kuten Markku tuossa toteaa, käytetyllä rengasmerkillä voi olla keskeinen merkitys selitettäessä kulutuseroa kesän ja talven välillä. Nimittäin sekä eri talvirenkaiden että eri kesärenkaiden välillä voi olla jopa 35 %:n ero vierinvastuksessa, mikä aiheuttaa noin 6 %:n eron kulutuksessa. Siten on aivan eri asia, siirrytäänkö korkean vierintävastuksen talvirenkaasta matalan vierintävastuksen kesärenkaaseen vai siirrytäänkö matalan vierintävastuksen talvirenkaasta korkean vierintävastuksen kesärenkaaseen. Tuon vierintävastuserosta johtuvan 6 %:n kulutuseron vaikutus on niin suuri, että se on aina otettava huomioon kulutusmuutoksia tarkasteltaessa.
1.4MPI; 1.9TDI; 2.0TDI 103 kW; 2D-4D 130 kW; 1.4TSI 103 kW DSG-6; 1.8TSI 118 kW DSG-7;  2.0 D3 5-syl. 120 kW Geartronic-6; 2.0 TDCi 120 kW Powershift-6; 1.4TSI ACT 103 kW DSG-7; V40 2.0 D3 5-syl. 110 kW Geartronic-6

RSOCUstin

Kyllä tuo kulutuskäyrä selvästi alkaa laskemaan, kesärenkaillakin jo ajettu 200km.

skriko

Ostin -91 Toyota Celica 2.0 gti turbo 4wd:n vm -90 ja ajettu oli ostohetkellä noin 5 000. Se vei kesällä 10 litraa ja talvella nastarenkailla 8 litraa. Aika suuri ero. Ei muuten enää pussi kestäis tuollaisia kulutuksia.

Quality


Vielä ei ole esittää selvää trendiä talvi vs. kesäkulutus, mutta jälleen kerran kesärenkaiden allelaitto näyttäisi ajotieturin mukaan nostavan kulutusta noin litralla. Alan kallistua rengaskoon ratkaisevaan merkitykseen. Kesäkumit ovat kokoa 225/50R17, talvirenkaat 205/55R16. Veikkaukseni on, että ero renkaan ulkokehässä aiheuttaa matkamittarin virheen joka siirtyy luonnollisesti polttoaineen kulutuslukemaan. Toki kesäkulutusta nostaa myös automaatti-ilmastointi, jota pääsiäisen aikaan tarvittiin jo ahkerasti.
A4 1.8T Avant Pro Business autom. --> XC60 D5 AWD Ocean Race + Summum Geartronic

Leben und leben lassen.

woke

Tuossa kyllä muuttuu vierintäkehä aivan oleellisesti koska halkaisija suurenee käytännössä tuuman verran. Noin äkkiä laskeskeltuna jos 16:lla ajaa 100km/h niin samalla kierrosluvulla 17:lla mennään jo 104 km/h.

Qrmu

Lainaus käyttäjältä: Quality - 26.04.11 - klo:06:40
Kesäkumit ovat kokoa 225/50R17, talvirenkaat 205/55R16. Veikkaukseni on, että ero renkaan ulkokehässä aiheuttaa matkamittarin virheen joka siirtyy luonnollisesti polttoaineen kulutuslukemaan. Toki kesäkulutusta nostaa myös automaatti-ilmastointi, jota pääsiäisen aikaan tarvittiin jo ahkerasti.

Lähes 4% kulutuksen erosta tulee rengaskokojen erosta. Tosin tilanne taitaa olla toisin päin, siis että talvirenkaat saavat kulutuksen näyttämään oikeaa pienemmältä. B7:n alkuperäiskoot kun ovat noita talvirenkaita suuremmat.

Todellinen matkanopeus voi myös olla noilla talvirenkailla hitaampi, jos tapana on katsoa joku tietty km/h-lukema vakionopeudensäätimelle. Sama 3.8% ero kun pätee nopeuksiinkin.
Bensaturbonelivetoautomaattifarmari

Quality

Lainaus käyttäjältä: Qrmu - 26.04.11 - klo:10:13
Lähes 4% kulutuksen erosta tulee rengaskokojen erosta. Tosin tilanne taitaa olla toisin päin, siis että talvirenkaat saavat kulutuksen näyttämään oikeaa pienemmältä. B7:n alkuperäiskoot kun ovat noita talvirenkaita suuremmat.

Todellinen matkanopeus voi myös olla noilla talvirenkailla hitaampi, jos tapana on katsoa joku tietty km/h-lukema vakionopeudensäätimelle. Sama 3.8% ero kun pätee nopeuksiinkin.

Noin se varmaan on. Talvirenkailla ja -vanteilla nopeus on tosiaan alempi, mutta se tulee otettua huomioon vakionopeutta asetettaessa. Mutta 16":n renkaat ja vanteet ovat ne, jotka liike nimenomaisesti myi autooni talvikäyttöön, joten en täysin ymmärrä, että ne olisivat alkuperäiskokoa pienemmät.
A4 1.8T Avant Pro Business autom. --> XC60 D5 AWD Ocean Race + Summum Geartronic

Leben und leben lassen.

Markku J

Minulla on Bemarissa täsmälleen samankokoiset kesä- ja talvirenkaat. Hkpl 7 ja Good Year Excellence run-flat. Kulutueroa täsmälleen samalla lenkillä 0,5 litraa, mutta kesänopeusrajoitukset selittävät tuon eron. Audilla mittasin tässä nurkissä pyörien talvirenkailla pienempiä lukemia, vaikka rajoitukset olivat samat.

Ton-1

Lainaus käyttäjältä: Qrmu - 26.04.11 - klo:10:13
B7:n alkuperäiskoot kun ovat noita talvirenkaita suuremmat.


'Alkaen' mallien koko oli hyvinkin 205/55/16, sitten hieman räyhäkkäimpien (kuten oma 2.0 TQ:n) koko oli inan isompi eli 215/55/16.
Member of a A(udi) & A(prilia) club

tsiih

No kyllä tarttis ensiksi eliminoida nopeusmittarivirhe kesä-ja talvipyörien välillä ennenkuin alkaa kulutuseroja julistamaan  :o
Enkä minä hurjan luantoni tähren päätäni alaha paina, iloonen ja irti maasta meinaan olla aina.

Quality

Lainaus käyttäjältä: tsiih - 26.04.11 - klo:19:50
No kyllä tarttis ensiksi eliminoida nopeusmittarivirhe kesä-ja talvipyörien välillä ennenkuin alkaa kulutuseroja julistamaan  :o

Eikös sitä tässä juurikin jälestetä?
A4 1.8T Avant Pro Business autom. --> XC60 D5 AWD Ocean Race + Summum Geartronic

Leben und leben lassen.

tsiih

Niinkö? Luulin että haetaan selityksiä nimenomaan kulutuseroille vuodenaikojen välillä, ei rengaskertojen välillä. Ja nimenomaan todellista kulutuseroa, ei mittarivirheen aiheuttamaa.
Enkä minä hurjan luantoni tähren päätäni alaha paina, iloonen ja irti maasta meinaan olla aina.

Vaginisti

Yllättävää tietoa renkaista:
http://www.rengasvalmistajat.fi/27

"Talvirenkaiden vierintävastus on pienempi kuin kesärenkaiden. Ero johtuu talvikumeissa käytettävistä silica-sekoituksista ja lamellipinnoista."

Keli ainakin 6r polossa vaikuttaa paljon, parin asteen lämmöstä lähdettäessä kulutus on yli 0,5L enemmän kuin 15-20 keleillä. Näin siis mitä keskikulutusmittari näyttää. Pitemmillä työreissuilla kulutus oli 25-30 asteen pakkasilla n. 4,1L/100km ja nyt lämpimällä kelillä kesärenkailla täsmälleen samaa luokkaa. Jos olis paljon pitkiä matkoja pelkkää 80kmh, tuntuisi että voisi mennä jopa alle 4L/100km, kesällä tai talvella.

edit: vierintävastus juttua olikin jo aloittajan viestissä..kertaus on opintojen äiti...

MoFFe

Rä vikainen Golffi... En osa oikeen sanoa milloin se vie enemmän tai vähemmän. Riippuu aika paljon missä päin ja miten pitkää lenkkiä vetää.

Quality

Lainaus käyttäjältä: tsiih - 26.04.11 - klo:20:06
Niinkö? Luulin että haetaan selityksiä nimenomaan kulutuseroille vuodenaikojen välillä, ei rengaskertojen välillä. Ja nimenomaan todellista kulutuseroa, ei mittarivirheen aiheuttamaa.

Täsmälleen. Mutta jos joku tomppeli ei ole tajunnut eikä osaa laskea, minkä verran rengaskoko vaikuttaa kulutuslukemiin, niin onko täysin poissuljettua ihmetellä asiaa täällä? Useinhan korostetaan, että todellinen kulutus pitää laskea tankkauksista eikä ajotieturista. Mutta rengaskoon aiheuttama virhe ei näy silloinkaan.

Toivoisinkin, että täällä joku pistäisi näkyviin taulukon, jossa eri rengaskokojen vaikutus olisi valmiiksi laskettuna.
A4 1.8T Avant Pro Business autom. --> XC60 D5 AWD Ocean Race + Summum Geartronic

Leben und leben lassen.

Arcca

Lainaus käyttäjältä: Quality - 26.04.11 - klo:20:25

Toivoisinkin, että täällä joku pistäisi näkyviin taulukon, jossa eri rengaskokojen vaikutus olisi valmiiksi laskettuna.

Tämä vannetukun laskuri kertoo suoraan ympärysmitan eron annetun kahden renkaan välillä.
VW ID.4 Pro Elegance 4MOTION -24

JRH_Vol..

Tire Size Comparison

Specification  Sidewall  Radius  Diameter  Circumference    Revs/km  Difference
205/55-16         113mm   316mm     632mm         1985mm        504        0.0%
225/50-17         112mm   328mm     657mm         2063mm        485        3.9%
225/45-17         101mm   317mm     634mm         1993mm        502        0.4%
Audi Q3

Quality


Loistavaa, KIITOS!  Tämä on juuri sellaista tietoa, jota näiltä sivustoilta haen. Oli taas päässyt unohtumaan jonnekin tuo tärkeä apuväline.

Ja onneksi löytyy vielä niitä, jotka etsivät/löytävät asiallisia ratkaisuja toisten ongelmiin.
A4 1.8T Avant Pro Business autom. --> XC60 D5 AWD Ocean Race + Summum Geartronic

Leben und leben lassen.

woke

Ja sitten tarkistetaan matkamittarin virhe vaikka navigaattorin avulla että saa kulutuslaskelmat oikein.

kt

Miksi kulutuslukemat täytyy tietää tarkkaan erikseen kesällä ja talvella?
Foorumilla jo vuodesta 2009.  Ateca vm21 150hv,  Citigo robot

Quality


Tämä keskustelu taidettiin avata juuri noiden kulutukseen vaikuttavien eri tekijöiden osuuksista. Rengaskoko tuli puitua äsken perin juurin, mutta kesä- ja talvirenkaiden vierintävastus on kokonaan toinen juttu. Ilmastoinnin ja ulkoilman lämpötilan vaikutukset ovat nekin merkitseviä. Vähäisin ei tietenkään ole kesärajoitusten vaikutus. Mutta se onkin mestari, joka noiden vaikutukset oikein erittelee.
A4 1.8T Avant Pro Business autom. --> XC60 D5 AWD Ocean Race + Summum Geartronic

Leben und leben lassen.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy