Polon keskikulutuslukemat tähän mennessä:Kesärenkailla: 4,1 l/100km , 25 290 kmTalvirenkailla: 4,6 l/100km, 21 266 kmKesä- ja talvirenkaat ovat saman kokoisia. Säteilylämmitintä käytetty kylmillä keleillä (alle +10 astetta) aina kun mahdollista. Lukemat otettu suoraan Spritmonitorin yhteenvedosta, on se näppärä!
Pienet on kulutuserot Polo 1,2 diesel vs. Scirocco 160 hv bensa 1,27 l talvella.
Se on tämä taloudelliselle dieselmoottorille epäoptimaalinen ajoprofiili, joka tapauksessani huonontaa keskikulutusta. Harvoin pääsen ajamaan pitkiä siivuja riittävän lämpöisellä moottorilla. Ikävän usein joudun ajamaan 5-7 km:n siivuja arkisin, siksi käytän esilämmitystä moottorille kylmillä keleillä ahkeraan. Onneksi viikonloppuisin pääsee silloin tällöin heittämään pitempää matkaa huomattavasti kovemmilla keskinopeuksilla Niin ja kyllä sen "Aavikkomyrskynkin" varmasti saa bensakoneella menemään pienellä kun vaan on osaava kuski ratissa, lämmin moottori ja kohtuullinen nopeus. Mitä Skriko autosi mahtaa muuten viedä bensaa keskinmäärin 120 km/h vauhdeissa?
Ajelen miltei viikottain samaa reittiä 5-tietä Savosta Helsinkiin ja takaisin. Alla jompikumpi perheen nelikko Passateista.Talvisin 3B 1999 Syncro farkulla menee tuolla noin 800km taipaleella kuivalla kelillä himpun alle 5l/100km (4,8-5,0). 2006 mallin 3C sähkönelikko farkku vie säännönnisesti puolilitraa enemmän eli 5,3-5,5l/100km. Kumpikin auto on ajalta jolloin ei vielä polttoainetalouteen hirvittävästi huomiota kiinnitetty. Näyttävät silti kestävän vertailun jopa uusien autojen kanssa. Kesänopeudet nostavat kummankin kulutusta 0,5l/100km.Kerrottakoon vielä, että kummastakin autosta on poistettu kaikki vihreät laitteet ja vanhemman Passatin moottoria optimoitu noin tuplatehoille orginaaliin verrattuna.
Tämän ketjun viestit ovat jo vanhohkoja, mutta muistaako kukaan onko nuo pääsääntöisesti siis auton ajotietokoneen lukemia? Vai onko seassa myös todellisia lukemia?Olettaisin itse talvella todellisen kulutuksen olevan korkeampi kuin kesällä, jollei nyt sit ilmastointia pakastusasennossa tykkää käyttää. Omalla nykykulkineella, diesel-Passat, asiaa on vaikea tutkiakaan, kun siinä on integroitu Webasto, joka toki nostaa talvikulutuksen, todellisen siis, selvästi kesän luvuista. Tai no, voishan sillä ajaa joko akkutyhjänä tai polttoainevalo päällä, niin Webasto pysyis hengettömänä... :p
Lyhyillä muutaman km pätkillä ero on luonnollisesti suurin. Talven suurin ajotieturin keskikulutus 1.6 TDillä oli 5,1 l /100km.
No tuo on pieni kulutus. Vai oliko kulkine Golf?Mulla Passat 1.6 TDI BlueMotion ja talvella ajotieturi näytti 5,4 l/100km täydellä 5000 km matkalla, johon taisi osua isoimmat pakkaset, mitä tieturi ottaa kerralla. Jälkimmäinen pätkä eli kevään puoli jäi 5,3 l/100km. Todelliset kulutukset oli näin ulkoa heittäen ainakin 6,6 ja 6,2 tms...En oo ihan varma minkä kokonen tankki Passatissa oikeasti on, mutta talvella toimintasäde jää jonnekin 900-1000 km väliin, kun kesällä se on 1150 km luokkaa. Mutta tässä siis pitkälti näkyy Webaston vaikutus, joka laukkaa aina alle +5 asteen kelissä oman päänsä mukaan. Ja toki talvella sitä esilämmitykseenkin käytin 15-30 minuuttia per kerta.
Paskatti on täälläkin, man. ja 215/55R16 kumeilla. Tankki vetää kait max. 70l. Pienimmillään on matkan kesällä päässyt tieturin mukaan 3,5l kulutuksella AC pois päältä ja päiväajovaloilla. Kevyellä kaasujalalla ja moottorijarrutusta jne. käyttäen parhaimmillaan yli 1500km tankilla. Talven kovana pakkasjaksona pääsin alimmillaan 4,2l yhdellä ajetulla matkalla. Ei lohkoa, vain Webasto.Auton kauniisti sanottuna pitkät välitykset vaativat usein vaihtamisopastimen näytön unohtamista, ja yhtä pienemmällä ajamista jolloin moottori vetää paremmin ja hetkellisen näytön mukaan kulutuskin laskee. Esim. Turun mäkisellä motarilla pienin kulutus näyttäisi olevan 110km/h vauhdissa. Kuutosta ei alle 100km/h juurikaan kannata käyttää, paitsi alamäissä. Tämä on ihan itse havaittua ex. 1,9TDin jälkeen.
Omallani oli varmastikin joku poltto päällä. Tokeni siitä sitten heti kohta tuon edellisen kirjoitettuani.Nyt Nesteen Pro Dieselillä ja 225/45/16 renkailla ajotietokone ja ite laskettu kulutus on ollu desilitran sisään samat: 5,3 l/100km.
2. Talvikulutusta laskevat:- talvella ajotavat taloudellisemmat kuin kesällä
Taitaa olla melko kirjava normisto käytössä. Joku ilmoittaa vuosien kultaamia haamutuloksia, joilla ei ole mitään tekemistä keskikulutuksien kanssa. Toiset katselevat ajotietokoneesta ja jotku pitävät tarkkaa kirjaa kulutuksista.
No on komeat lukemat! Onko sulla pääasiassa sitten vain maantieajoa? Mulla päivittäin 25-50% ns. kaupunkiajoa, joskin läpiajona, mutta vaikuttaahan pelkät liikennevalotkin jo.Renkaat on mulla talvella 205/55R16 ja kesällä nyt 225/45R17. Eli renkaista selittynee osa erosta myös.Minkä ikänen Passat sulla on? Mulla 2014 mallia.Ja oletko laskenut todellista kulutusta? Ihan näin mielenkiinnosta, että onko ajotietureissakin tapahtunut pieniä viilauksia... :p tai siis varmasti on ajan mittaan.