VW ID.3

Aloittaja JK, 12.04.19 - klo:11:30

« edellinen - seuraava »

ITbites

Kai se noin on pakko alkaa tekemään että talvella aina lataus/lämmitys ennen ajoa. WeChargea ei ole saanut rekisteröityä "internal error" - muutoin alkaa olla sinut vempaimien kanssa.

Mutta kuinkas tuohon uuden mallin avaimeen vaihdetaan paristo?
CUPRA Born 77kWh 170KW, 2022
VW ID.3 ST1 Plus 58kWh, 2021
VW e-GOLF, 2020
VW Golf GTE, 2018

Vastarakki

Lainaus käyttäjältä: Cayman - 05.01.21 - klo:09:12
We Connect ei itsellä toimi. Miten olette sen saaneet toimimaan? Kun yrittää laittaa ilmastointia päälle niin pampula pyörii hetken ja sitten iskee erroria tekstillä että ota yhteyttä asiakaspalveluun  >:(

Autosta käsin tuota ei saa ilmeisesti päälle,ellei sitten laita jotain painavaa kuskin penkille siksi aikaa kun käy aamukahvilla?
Oletko varmistanut myyjältä, että ovat rekisteröineet sut palvelun käyttäjäksi? Mulla tää oli ensin ongelmana.

Kaikkiin muihin WeConnect-ongelmiin mulla on ollut ratkaisuna muuttaa jotain asetusta (yleensä Auton kuva -> Asetukset -> Mobiilipalvelut -> esim. Online-liikennetiedotukset). Tämän muutoksen kun on tallentanut ja palauttanut, yhdistää appi tämän jälkeen jostain syystä autoon ja ilmastoinnin on saanut päälle.

Mun kikka noihin kylmälähtöihin on ollut säätää latausraja n. 70%:iin ja pari tuntia ennen lähtöä nostaa rajaa ja käynnistää lataus. Ei kätevää, mutta sähköä säästyy - 24 km työmatkalla kulutus voi olla 30 täysin kylmänä vs. 20 aamulatauksella ja seisontailmastoinnilla.

ID3

Lainaus käyttäjältä: JK - 07.01.21 - klo:13:51
Ajelin ennen joulua 300km pätkän nollakelissä 80/100 rajoituksella. Suolalla sulatetut räntä/loska/paska tiet ja taivaalta uutta tavaraa kokoajan. Siis kohtuu kuluttava keli. 17-18kWh/100km kulutus (esilämmitetty auto). Tosi tyytyväinen tuohon.

Ajoin itse joulun aikaan samanlaisessa kelissä, eli räntäsateessa ja nollakelissä 550 km keskinopeudella 76 km/h. Keskikulutukseksi tuli 17,6 kWh/100km. Eli ihan vastaavat lukemat kuin sinulla. Tässä EI ollut edes esilämmitetty auto. Tuo aiemmin postaamani kulutus (20,8 kWh/100km) oli tosiaan yli 100 km/h keskinopeudella, silloinkin loskainen tie. Lähipäivinä pitää käydä kokeilemassa todellista ajoa kuivilla talvikeleillä. Olen ihan tyytyväinen kulutuslukemiin.
ID3 1st plus

DSL

#1473
Lisää talviaiheisia kokemuksia: Tubessa "rallymarkus" ja frosen brakes. Onko muilla etupyörät jumiutuneet jäätyneiden jarrujen vuoksi?  Videolla yritti liuoksella sulattaa.
Pakkanen ja pölyävä pakkaslumi on huono yhdistelmä lämpimille jarruille.

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: DSL - 08.01.21 - klo:04:58
Lisää talviaiheisia kokemuksia: Tubessa "rallymarkus" ja frosen brakes. Onko muilla etupyörät jumiutuneet jäätyneiden jarrujen vuoksi?  Videolla yritti liuoksella sulattaa.
Pakkanen ja pölyävä pakkaslumi on huono yhdistelmä lämpimille jarruille.
Onhan noita jarruja jäätynyt iät ja ajat autoista, kun vain olosuhteet ovat sopivat. Tuon videon ID:ssä on vielä erittäin avoimet vanteet, jotka eivät anna yhtään suojaa.

Sähköautossa järrut jäätyvät siinä missä polttiksessakin, mutta mitähän mahtaa tapahtua, jos jäätyneet jarrut ovat sähköauton vetävällä akselilla?

DSL

Lainaus käyttäjältä: teräksenharmaa - 08.01.21 - klo:05:33
Onhan noita jarruja jäätynyt iät ja ajat autoista, kun vain olosuhteet ovat sopivat. Tuon videon ID:ssä on vielä erittäin avoimet vanteet, jotka eivät anna yhtään suojaa.

Sähköautossa järrut jäätyvät siinä missä polttiksessakin, mutta mitähän mahtaa tapahtua, jos jäätyneet jarrut ovat sähköauton vetävällä akselilla?

Virtapiikki tai useampia kuskista riippuen, mutta uskoisin virranrajoitusten olevan kunnossa (ohjelmien keskeneräisyydestä huolimatta).

Daatta

Lainaus käyttäjältä: teräksenharmaa - 08.01.21 - klo:05:33
Sähköautossa järrut jäätyvät siinä missä polttiksessakin, mutta mitähän mahtaa tapahtua, jos jäätyneet jarrut ovat sähköauton vetävällä akselilla?

Moottori menee vikatilaan, keltainen häiriövalo. Kävi noin Tapaninpäivänä kyläilykohteessa... Auto lähti liikkeelle toisella yrittämällä kovan pamahduksen kera. Oletettavasti rumpujarrut olivat jäätyneet.
ID.4 Pro 4MOTION Elegance
Ex: ID.3 Pro Performance Business -20, Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18
Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

saq

Otsikon auto saatu alle, mutta ei vielä oma, johon tuli ennen luovutusta tehdyssä ohjelmistopäivityksessä joku ongelma ja joutuvat vaihtamaan nopeusmittariston. Odotellaan, että Saksasta saisivat uuden lähetettyä ja aikataulusta ei ole tietoa. Sain siis sijaisauton alle tällä viikolla, 1st Plus mallisen, jossa on uusin softa sisällä. Alku lähtenyt ihan hyvin liikkeelle uuteen opetellessa.

Tänään oli ensimmäinen vähän pidempi reissu, kun piti pks seudulta käydä Lahdessa ja takaisin 4 tunnin paussin jälkeen. Matkaa tuli noin 110 km suuntaansa ja matka olisi lähes kokonaan moottoritietä, jossa pidin nopeuden mittari 103.

Reissuun lähteminen ei tapahtunut ihan optimaalisesti, sillä akku oli jo eilen illalla täysi, joten aamulle jäi vain sisätilojen lämmitys ennen lähtöä. Akku oli siis täysi 100%, mutta ilmeisesti kylmä. Ulkolämpötila oli -6 astetta. Menomatkalla oli pientä vastatuulta ja onhan tuo Lahti vähän korkeammallakin, joten myös nousua ja perillä oli -9 astetta. Alussa auto haukkasi melkoisesti sähköä ilmeisesti akun lämmittämiseen. Taisi olla vasta Mäntsälän kohdilla kun keskikulutus tippui alle 30 kWh/100 km. Perillä keskikulutus oli 23-24 ja akussa jäljellä 57 %

Perillä ei ollut latausmahdollisuutta ja osa 4 hengen porukasta joutui odottelemaan autossa puolisen tuntia ennen paluumatkalle lähtöä ja sisätiloja jo lämmitettiin akusta etukäteen. Akussa oli prosentteja paluumatkalle lähtiessä enää 53. Arvelin tämän riittävän kotiin, mutta varauduin mahdolliseen pikalataukseen Mäntsälässä tai sen jälkeen. Alkumatkasta kulutus ei ollut läheskään niin korkea kuin aamulla. Ilmeisesti akku ei ollut päässyt jäähtymään liiaksi. Lämpötila oli nyt koko matkan noin 8-9 astetta ja tuuli oli heikkoa, mutta myötäistä ja lisäksi se pieni alamäki. Navikaattosin kertoma matka kotiin oli lohdullisesti noin 40 km lyhyempi kuin jäljellä oleva range. Tämä pysyi lähes vakiona koko matkan, mutta lopussa kehä ja pienempien teiden ajelu lisäsi tätä eroa ja kotona rangea jäi 50 km ja akkuun 13%. Keskikulutus paluumatkalla oli noin 19,5 kWh/100 km.

Ajelu sujui leppoisasti eikä ongelmia ollut. Ainoa varoitusvalo, joka syttyi matkalla oli keltainen akunkuva, kun rangea oli 70 km jäljellä. Tällaisena kuin matka ID.3 jatkuisi ja saisi oman auton jossain vaiheessa alle, niin elämä tosiaan hymyilisi.
ID.3 Pro Performance Business -21
Octavia Combi 1.4TSI DSG-7 Elegange -17

ITbites

Ei jaksaisi enää mutta todetaan kuitenkin... Tänään muutama 5 km matka, pakkasta 7-10 astetta, akkua ladattu plus pitkät esilämmitykset ennen lähtöä - kulutus huitelee 35-50 kWh/100km...

CUPRA Born 77kWh 170KW, 2022
VW ID.3 ST1 Plus 58kWh, 2021
VW e-GOLF, 2020
VW Golf GTE, 2018

JK

300km, pääosin 80 rajoitus. Lämpötila -12C = 20,6kWh/100km. Tyytyväinen.

Edelleenkään en ymmärrä mitä merkitystä kulutuksella on 5km matkalla...
VW ID.3 1st Max

mikaanikko

Lainaus käyttäjältä: ITbites - 09.01.21 - klo:21:20
Ei jaksaisi enää mutta todetaan kuitenkin... Tänään muutama 5 km matka, pakkasta 7-10 astetta, akkua ladattu plus pitkät esilämmitykset ennen lähtöä - kulutus huitelee 35-50 kWh/100km...
Tottakai se huitelee. Ihan niinkuin polttiskin, kun seisoo paikallaan ja mottori käy jotta auto olisi lämmin.
Ajossa:VW ID.3 1st max,valk
Edellinen:Golf Sportsvan Comfortline 1,2 DSG

Daatta

Tänään tuli pyörittyä isommassa kaupungissa, ajomatka toistasataa kilometriä ja kulutus siinä päälle 20:n. En pitänyt pahana myöskään. Oli minullakin lähtiessä 35 lukemia, mutta mitä sitten? No sitä sitten.  ;D
ID.4 Pro 4MOTION Elegance
Ex: ID.3 Pro Performance Business -20, Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18
Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

mikaanikko

Ajossa:VW ID.3 1st max,valk
Edellinen:Golf Sportsvan Comfortline 1,2 DSG

mikaanikko

Ajossa:VW ID.3 1st max,valk
Edellinen:Golf Sportsvan Comfortline 1,2 DSG

Erkka

^ Herranpieksut, kun oli ruma kötöstys. En hanki, kiitos.  ;)
Skoda Octavia Combi 1,5 TSI Style eTEC DSG vm. 2024   
Matkailuvaunu Fendt 465 TG Apero vm.2024
Ex. Skoda Octavia Combi 1,0 TSI Ambition e-TEC DSG 2021
Ex. VW Tiguan Style eHybrid 180 kW DSG-autom. 2021

Antore

Luulin ensin, että tuo on joku pilailuhökötys ;D Mieluummin vaikka pahvinpalanen, tai sitten vähän huollitellumpi DIY-ratkaisu.






Cayman

8.1.21 tullut taas uutta päivitystä saataville,harmi kun nämä eivät onnistu etänä.
ID.3 Business
Golf VIII

Daatta

Lainaus käyttäjältä: Cayman - 12.01.21 - klo:08:01
8.1.21 tullut taas uutta päivitystä saataville,harmi kun nämä eivät onnistu etänä.

Onko release noteja saatavana, onko tämä se ns. lopullinen softa?
ID.4 Pro 4MOTION Elegance
Ex: ID.3 Pro Performance Business -20, Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18
Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

Vastarakki

Mulle asennettiin eilen 0783-päivitys, joten tuo aiemmin mainittu paketti ei ainakaan vielä eilen ollut jaossa.

Huomioita päivityksestä:
Polkimien käytöstä on muutettu mielestäni paremmaksi. Liikkellelähtö on pehmeämpi sekä D:llä että B:llä, jarrua on myös muokattu vähemmän kulmikkaaksi, joten energian talteenotto on jarrulla helpompaa. Samaan syssyyn mittariston energiavirran näyttävää grafiikkaa on pehmennetty.

Infotainment toimii vähän sulavammin (esim. ruutujen vaihtaminen), mutta ei käynnisty juurikaan aikaisempaa nopeammin. Energiankulutusnäyttö on tarkempi eikä tunnu bugaavan kuten ennen. Eleisiin reagoiminen toimii paremmin kuin aiemmin. Puheohjaus tottelee "Hei Iidee" -käskyä ja toimii huomattavasti aiempaa nopeampaa. Puheohjauksen näkymä ei myöskään täytä enää koko ruutua.

Avaimeton lukitus avaa nyt myös latauskaapelin lukituksen. Alas peruuttaessa käännettävä peili lähti myös funkkaamaan.

Android auto toimii piuhalla Sonyllani, jossa on Android 10. Yhdistäminen ei ole joka kerta onnistunut heti, tämä voi johtua tosin myös tarvikepiuhasta. Odottelen A11-päivitystä puhelimeen mielenkiinnolla. Muuten tuo Android auto vaikuttaa hitusen turhalta omaan käyttööni, koska Volkkarin omassa järjestelmässä on kaikki tarvitsemani. Pidemmällä reissulla toki esim. Spotifyn käyttö auton näytöltä on näppärää ja turvallisempaa kuin puhelimelta. Mapsin navigointia voi toki joskus tarvita, sekin toimi passelisti ja opasteet heijastuvat myös mittaristoon.

ACC toimii aikaisempaa ennakoivemmin ja esim. laskee nopeutta, jos havaitsee edessä ajavan auton, vaikka ACC ei olisikaan päällä. Mielestäni hyvä ominaisuus.

Kurkin hitusen huoltamon puolelle asennuksen aikana. Konepelti oli auki ja 12 voltin akkuun oli kiinnitetty testeri ja/tai laturi. Varmaankin testasivat akun kuntoa. Mulla ei ole ollut 12 voltin akun kanssa ongelmia (kop kop). Auton keula oli peitettynä ID3:a varten tehdyllä suojalakanalla. Näytti ihan sympaattiselta essulta, siinä oli valoja varten reiätkin.

Tampereen VW-Center ei antanut pyynnöistäni huolimatta käyttööni sijaisautoa. Pyysin heitä varmistamaan asian maahantuojalta, ja maahantuojan kanta kuulemma on, että päivitysten ajaksi ei tarjota sijaisautoa. Nihkeilivät myös siksi, että auto on ostettu toisesta liikkeestä. Otan vielä yhteyttä maahantuojaan ja kysyn asiaa suoraan heiltä. Tämä ei ole mielestäni hyvä toimintatapa, varsinkaan kun osa autossa olevista bugeista on vikoihin verrattavia asioita.

WiseGuy

Kävin tänään automyyjän tarjoamalla lounaalla ja hän sano että käyppä kysyy onko mulle päivitystä autoon kun hän vähän epäilee tällaista.
Aluksi ei löytynytkään mitään mutta tuossa perään soittelivat (hyvää palvelua muuten!) Että kyllähän täällä on.
Joku pieni päivitys mikä korjaa tuon etäohjauksen lämmitykseen/viilennykseen. Se kun nyt toimii vain piuhassa ollessa joka nyt toistaiseksi ei ole ollut ongelma mulle.

Vielä ei sovittu aikataulua ym. Koska ei niin akuutti. Ja toisekseen jos ymmärsin oikein niin päivitys on autokohtainen eli pitää pyytää päivitys ja sitten sopia millon tungetaan autoon. Vähän unenpöpperössä meni ohi mut ilmottelevat sitten  :)

Tähän mennessä auto on kyllä toiminut ja ollut loistava. Hyvin etenee nokian nastoilla ja estotkin toimii loogisesti, eli antaa edetä eikä leikkaa kaikkea pois. Tietty olisi mukava kun saisi estoja ns. puolikkaalle kuten edellisessä autossa niin olisi itselle vielä mielekkäämpää eteneminen  ;)

Eilen aamulla syttyi hetkeksi keltainen kolmio ja sanoi että front assistant hetkellisesti pois käytöstä, mutta parisataa metriä ja kaikki normaalia.. Olisko anturit ollut lumenpeitossa/huurussa tai jotain.

Myös yhtenä päivänä e-sim yhteyttä alkuun vähän pätki mutta sekin sitten korjaantui omia aikoja. Tämä kesti ehkä 5-10min ja ei muuten tätä en olisi tajunnut mutta tuli välillä ykkönen siihen kohtaan mistä näkee alasvetovalikon viestit.

Toistaiseksi mikään luukkukaan ei ole jäätynyt kiinni vaikka taivasalla auto kokoajan. Lumet kylläkin onnistuin kertaalleen osittain konttiin saamaan.. En kyllä ymmärrä mistä välistä :D


Vastarakki

Lainaus käyttäjältä: Vastarakki - 12.01.21 - klo:10:46
Tampereen VW-Center ei antanut pyynnöistäni huolimatta käyttööni sijaisautoa. Pyysin heitä varmistamaan asian maahantuojalta, ja maahantuojan kanta kuulemma on, että päivitysten ajaksi ei tarjota sijaisautoa. Nihkeilivät myös siksi, että auto on ostettu toisesta liikkeestä. Otan vielä yhteyttä maahantuojaan ja kysyn asiaa suoraan heiltä. Tämä ei ole mielestäni hyvä toimintatapa, varsinkaan kun osa autossa olevista bugeista on vikoihin verrattavia asioita.

Sain melko pikaisesti vastauksen. Maahantuoja: "- - ohjeistuksena meillä on että sijaisauto voidaan asiakkaalle vuorokaudeksi antaa ja ihmettelinkin miksi näin ei oltu toimittu."

Nyt on mustaa valkoisella tästä. 2.1 -päivitystä hakiessa sitten homma skulaa helpommin.

Cayman

Menikö päivityksessä aikaa useampikin tunti? Luulis näiden olevan tyyliin max 30min hommia?
ID.3 Business
Golf VIII

Enhancer

Lainaus käyttäjältä: Cayman - 13.01.21 - klo:20:52
Menikö päivityksessä aikaa useampikin tunti? Luulis näiden olevan tyyliin max 30min hommia?
8h on ohjeaika vanhemmasta versiosta 0783 -tasolle. Tämän jälkeiset on nopeampia.
Sähkövoimaa: e-UP, e-Golf, ID.3 -> Enyaq -> ID.4 GTX.

dwntime

Lainaus käyttäjältä: Cayman - 13.01.21 - klo:20:52
Menikö päivityksessä aikaa useampikin tunti? Luulis näiden olevan tyyliin max 30min hommia?

Jos se päivitys joudutaan lataamaan OBD portin kautta niin ei ole ihan se nopein tiedonsiirtoväylä. CAN väylän tiedonsiirtonopeus on 1Mbps.

150Mb päivityspaketin lataaminen moduulille kestää n. 50 min kaikkine seremonioineen. Jos joudutaan useampi moduuli päivittämään ja puhutaan useista sadoista megoista niin aikahan venähtääkin melkoisesti.

Enhancer

Osa menee OBD-portista, osa ilmeisesti ethernetillä ja osa USB-tikulta.
Sähkövoimaa: e-UP, e-Golf, ID.3 -> Enyaq -> ID.4 GTX.

Vastarakki

Lainaus käyttäjältä: Cayman - 13.01.21 - klo:20:52
Menikö päivityksessä aikaa useampikin tunti? Luulis näiden olevan tyyliin max 30min hommia?

Varttia vaille kahdeksan vein auton, valmista oli 16.20. Ottivat sen melkein heti sisään kun lähdin, eli tuossa 8 tunnissa pysyttiin.

ITbites

Autossa nyt 2.0 :::

Eli 2.1 päivitys vaatii marmorikeikan (?) - pitääkö tuota itse mennä kerjäämään vai tuleeko kutsu?
CUPRA Born 77kWh 170KW, 2022
VW ID.3 ST1 Plus 58kWh, 2021
VW e-GOLF, 2020
VW Golf GTE, 2018

Enhancer

Lainaus käyttäjältä: ITbites - 14.01.21 - klo:16:20
Autossa nyt 2.0 :::

Eli 2.1 päivitys vaatii marmorikeikan (?) - pitääkö tuota itse mennä kerjäämään vai tuleeko kutsu?
2.1 menee 2.0 päälle noin 2h nutta vaatii vielä huoltokeikan.

Esilämmityksen akkuvirralla 1-alueilmastoinnilla mahdollistava konffaus tehdään ilmeisesti odottaessa, selviää viimeistään maanantaina.
Sähkövoimaa: e-UP, e-Golf, ID.3 -> Enyaq -> ID.4 GTX.

mmh

Auto tuli eilen. Hyvältä vaikuttaa, mutta....

Meillä jumitti vasen takaovi siten, että se aukeaa nyt vain sisäkahvasta. Ulkokahvasta ei tapahdu mitään :o Tässä saattoi käydä niin, että vaimo otti kahvasta kiinni juuri kun auto lukittui  ::). Onko raatilla tähän neuvoja?

Toinen kysäri on avaimen aiheuttama auton herääminen eli kun avain sisällä talossa niin auto tunnistaa avaimen. Yritin eilen löytää josko tuota voisi säätää mutta enpäs osannut sitäkään :(

Daatta

Lainaus käyttäjältä: mmh - 15.01.21 - klo:08:59
Meillä jumitti vasen takaovi siten, että se aukeaa nyt vain sisäkahvasta. Ulkokahvasta ei tapahdu mitään :o Tässä saattoi käydä niin, että vaimo otti kahvasta kiinni juuri kun auto lukittui  ::). Onko raatilla tähän neuvoja?

Jos ei renklaamalla lukkoja aukea, niin sitten kahvan ja lukko-moduulin välinen vaijeri on irronnut ja edessä huoltokeikka. Kannattaa kuitenkin painella lukkoja kiinni ja auki, samalla nykien kahvasta.

Lainaa
Toinen kysäri on avaimen aiheuttama auton herääminen eli kun avain sisällä talossa niin auto tunnistaa avaimen. Yritin eilen löytää josko tuota voisi säätää mutta enpäs osannut sitäkään :(

Tuohon ei taida olla muita ratkaisuja ja pysäköiminen kauemmas, kessyn laitto pois päältä (ohjekirjassa ohjeet, en muista miten) tai avainten säilyttäminen peltipurkissa. Itse en ole vastaavaa huomennut, vaikka auto on ollut parkissa muutaman metrin (5?) päässä avaimista.
ID.4 Pro 4MOTION Elegance
Ex: ID.3 Pro Performance Business -20, Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18
Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy