VW ID.3

Aloittaja JK, 12.04.19 - klo:11:30

« edellinen - seuraava »

jamo75

muistaakseni jossain näkyi että golf8 ja id perheessä odb väylä on readonly moodissa, että siihen loppui oma räplääminen
VW lienee tympääntynyt että auton ominaisuuksia säädellään itse

Lainaus käyttäjältä: Antore - 11.10.20 - klo:20:52
Niin kuin kirjoitin, niin en tiedä vaan veikkailen?! Ja se miksi ei saisi, on tietysti ihan kiinni miten VW tulee nämä linjaamaan. Tuskin sinäkään voit olla varma, että se tulee onnistumaan? Flashaamiset on kai tehty käytännössä mahdottomaksi näissä uusimmissa volkkari-konsernin vehkeissä?
Mutta toivottavasti olen väärässä ja jälleenmyyjä noita korvausta vastaan tulee tekemään.
Ajossa: VW ID.4 Pro Performance Business 150 kW, akku 77 kWh
Edelliset: VW ID.3 1st max, Skoda Karoq 1.5 TSI Style DSG Aut
, Volvo V40 D2, Volvo XC60 AWD D3, Volvo C30 D5, 3xRenault Megane

dwntime

Lainaus käyttäjältä: Antore - 11.10.20 - klo:20:52
Niin kuin kirjoitin, niin en tiedä vaan veikkailen?! Ja se miksi ei saisi, on tietysti ihan kiinni miten VW tulee nämä linjaamaan. Tuskin sinäkään voit olla varma, että se tulee onnistumaan? Flashaamiset on kai tehty käytännössä mahdottomaksi näissä uusimmissa volkkari-konsernin vehkeissä?
Mutta toivottavasti olen väärässä ja jälleenmyyjä noita korvausta vastaan tulee tekemään.

Niin tuota nimenomaan tarkoitin että VW kyllä sen pystyy tekemään, me kuolevaiset emme enää kun nuo temput on aika tehokkaasti estetty.

VW tulee aivan varmasti myymään autoon ominaisuuksia jatkossa online kaupan kautta. Saahan esim. Golf 8iin kaukovaloavustimen ostettua jälkikäteen ja se enabloidaan autoon OTA päivityksenä.
SWaP eli software as a product on käytössä jo aiemmissakin sukupolvissa mutta auton muu hw ei ole oikein tuota tukenut.
Nämä uudet autot on lähtökohtaisesti rakennettu softalla ja rauta on vain siinä ympärillä. Tämä mahdollistaa aivan uudenlaisen bisneksen jatkossa.

dwntime

Lainaus käyttäjältä: jamo75 - 11.10.20 - klo:21:05
muistaakseni jossain näkyi että golf8 ja id perheessä odb väylä on readonly moodissa, että siihen loppui oma räplääminen
VW lienee tympääntynyt että auton ominaisuuksia säädellään itse

Ei ole. Autossa on tietyt moduulit joiden adaptaatiota ja koodausta ei pääse enää muuttamaan ilman SFD koodia. Se lasketaan VWn servereiltä online jos virallinen testeri käytössä tai myös offline jos ei. Koodi on voimassa 90 minuuttia.
Vikakoodeja voi edelleen lukea ja nollata normaalisti.

Moduulit missä ainakin on tuo suojaus ovat 01-engine, 09-central electronics, 13-ACC, 15-airbag, 5F - multimedia, A5 - front assist camera.

Virallinen selitys on että eivät halua ihmisten räpläävän turvajärjestelmien kanssa. Mutta eiköhän raha ole taustalla se suurin syy:)

a_jaba

Lainaus käyttäjältä: dwntime - 11.10.20 - klo:21:14
Vikakoodeja voi edelleen lukea ja nollata normaalisti.

Eikös tämä ole jossain EU-direktiivissä määrätty, että vikakoodien luku ja nollaus pitää onnistua OBD portin kautta ilman mitään salauksia tai koodeja?
Audi Q3 TFSIe -21 180kW 0tkm -> (työsuhdeauto)

Ex. Volkswagen Passat Variant -15 1.6TDI DSG 83tkm - 125tkm (oma ja maksettu)
Ex. Volkswagen Golf Variant -15 1.6TDI DSG 97tkm - 163tkm (oma ja maksettu)
Ex. Audi A4 -07 2.0TDI 125kW S-Line Sport Edition 96tkm - 248tkm (oma ja maksettu)

Antore

Lainaus käyttäjältä: mattinen - 11.10.20 - klo:15:18
Jos ”sama sivu” tarkoittaa tätä keskusteluketjua, niin linkityksiä on tasan yksi. Se on sitten toistunut, kun kommenttiin vastanneet ovat kopioineet linkin omaan vastaukseensa. Tuossa linkityksessa puhuttiin lisäksi vain akun loppumisesta, vaikka kyseessä on koeajo, jossa kiinnitetään huomiota myös muihin seikkoihin kuin akkuun.

Mika muuten tekee ”revikasta” asiallisen ja mikä pelleilyn?

Juu, näinhän se menee ja onhan toisto tietysti aina paikallaan ;D
Mikä tekee revikasta asiallisen on tietysti täysin subjektiivinen juttu. Mat Watson on vaan omasta mielestäni ihan täysi pelle ja saisi keskittyä pelkästään noihin kiihtyvyys-/jarrutuspätkiin - joita toki tekeekin pääasiassa. Ne on tavallaan ihan viihdyttävää katseltavaa. Akun loppuun ajaminen samalla kun Watson kiljuu kuin kassien laskeutumista odottava teini ei vaan uppoa. Vaikka matkan varrella jotain autosta lausuisikin.

dwntime

Lainaus käyttäjältä: a_jaba - 11.10.20 - klo:21:26
Eikös tämä ole jossain EU-direktiivissä määrätty, että vikakoodien luku ja nollaus pitää onnistua OBD portin kautta ilman mitään salauksia tai koodeja?

Ilmeisesti, ja taitaisi aika vahvasti mennä myös kilpailun rajoittamisen puolelle koska tämä veisi monimerkkikorjaamoilta mahdollisuuden tehdä mitään VAG konsernin autoille. Voisi melkoinen haloo tästä syntyä.

Lainaus käyttäjältä: Antore - 11.10.20 - klo:21:32
Mat Watson on vaan omasta mielestäni ihan täysi pelle ja saisi keskittyä pelkästään noihin kiihtyvyys-/jarrutuspätkiin - joita toki tekeekin pääasiassa. Ne on tavallaan ihan viihdyttävää katseltavaa. Akun loppuun ajaminen samalla kun Watson kiljuu kuin kassien laskeutumista odottava teini ei vaan uppoa. Vaikka matkan varrella jotain autosta lausuisikin.

Olen kyllä samaa mieltä tästä. Joskus Carbuyer aikoihin Watsonin arviot olivat ihan viihdyttäviä ja varsinkin kun keskittyi oikeasti arvioimaan koeajamiaan autoja. Nyt on mukana kaikenmaailman "stick of truth" yms hömppä testejä sekä 5 ärsyttävää ja 5 hyvää asiaa jotka on kyllä niin keksimällä keksittyjä.
Ei jaksa ei enää.

tet

Lainaus käyttäjältä: Antore - 11.10.20 - klo:20:34
Tuo ääni alle 30 km/h nopeuksissa on nykyään pakollinen uusissa sähköautoissa, eikä sitä saa pois päältä.

Itse asiassa tuon EU:n vaatiman AVAS-järjestelmän saa kytkeä pois päältä, mutta sen tulee kytkeytyä automaattisesti päälle aina startissa. Se on sitten valmistajasta kiinni, onko sille on/off-nappia olemassa vai ei.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

Antore

Lainaus käyttäjältä: tet - 12.10.20 - klo:07:47
Itse asiassa tuon EU:n vaatiman AVAS-järjestelmän saa kytkeä pois päältä, mutta sen tulee kytkeytyä automaattisesti päälle aina startissa. Se on sitten valmistajasta kiinni, onko sille on/off-nappia olemassa vai ei.

Juu, näin on. ID.3:saa sitä ei siis saa kytkettyä pois. Ei ainakaan ilman kikkailua.

mattinen

Lainaus käyttäjältä: Antore - 11.10.20 - klo:21:32
Juu, näinhän se menee ja onhan toisto tietysti aina paikallaan.

No juu, eihän toistolle oikeasti mitään tarvetta ole, se on selvä ;D. Voin puolustukseni vedota vain siihen, että toiston määrä jäi tässä tapauksessa pieneksi. Hra Watsonin ”revikkaan” kun oli itseni lisäksi kiinnittänyt huomiota vain yksi henkilö.

Lainaus käyttäjältä: Antore - 11.10.20 - klo:21:32
Mikä tekee revikasta asiallisen on tietysti täysin subjektiivinen juttu.

Totta tämäkin. Olisikin pitänyt muotoilla kysymys ”mikä tekee ’revikasta’ asiallisen sinun mielestäsi?”

Lainaus käyttäjältä: Antore - 11.10.20 - klo:21:32
Mat Watson on vaan omasta mielestäni ihan täysi pelle ja saisi keskittyä pelkästään noihin kiihtyvyys-/jarrutuspätkiin - joita toki tekeekin pääasiassa.

Jep, Watsonin autoesittelyissä on vahva läpän heittämisen maku, mikä todennäköisesti vetoaa moniin. Niissä selvästikin on tavoiteltu tiettyä viihdyttävyyttä, ja tämä ei todennäköisesti miellytä syvällisempiä analyyseja kaipaavia. Toisaalta tiettyä informaatioarvoa näilläkin on. Esimerkiksi arviot laadun ja viimeistelyn heikentymisestä näyttäisivät olevan yhdenmukaisia eräiden toisten ”revikoiden” kanssa. Kuinka paljon näille seikoille sitten laittaa painoarvoa, se on tietty täysin subjektiivinen kysymys.

DSL

Teslabjorn ajeli edestakaisen matkan Norjan napapiirille. Piti ID.3:a toiseksi parhaana autona pitkällä matkalla Teslan jälkeen "odotetusti".  ::)
En katsonut vielä tarkemmin paljonko ajoajassa hävisi M3:lle. Kukin tyylillään paljonko nopeampaa pikalatausta tarvitsee ja harrastaa pitkää automatkailua.

tmr97

Lainaus käyttäjältä: DSL - 12.10.20 - klo:16:32
Teslabjorn ajeli edestakaisen matkan Norjan napapiirille. Piti ID.3:a toiseksi parhaana autona pitkällä matkalla Teslan jälkeen "odotetusti".  ::)
En katsonut vielä tarkemmin paljonko ajoajassa hävisi M3:lle. Kukin tyylillään paljonko nopeampaa pikalatausta tarvitsee ja harrastaa pitkää automatkailua.

Matkat tehtiin ID.3 58kWh mallilla ja Tesla M3 LR performancella. Ei taitaisi ajoajassa juurikaan eroa tulla, jos otetaan teslaa paremmin vastaava ID.3 77kWh malli.

DSL

Lainaus käyttäjältä: tmr97 - 12.10.20 - klo:22:27
Matkat tehtiin ID.3 58kWh mallilla ja Tesla M3 LR performancella. Ei taitaisi ajoajassa juurikaan eroa tulla, jos otetaan teslaa paremmin vastaava ID.3 77kWh malli.

Aivan. Samoin oltaisiin lähempänä, jos otettaisiin perusmallin tesla m3 takatuuppari, jossa on pienempi akku vertailukohteeksi 58 kWh id.3:lle.
Hinnaltaakin vastaisivat paremmin toisiaan.

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: tmr97 - 12.10.20 - klo:22:27
Matkat tehtiin ID.3 58kWh mallilla ja Tesla M3 LR performancella. Ei taitaisi ajoajassa juurikaan eroa tulla, jos otetaan teslaa paremmin vastaava ID.3 77kWh malli.
Tesla tietty pystyy suurempiin lataustehoihin ja sille on paremmin tarjolla tehokkaita latureita. Takavetoinen Tesla lienee kulutuksessa parempi.

jamo75

nope. id3:n isointa akkua on jo testattu pariinkin otteeseen ja tällä hetkellä ero on todella marginaalinen. iso akku painaa huomattavasti enemmän, kulutus autossa on kokoajan korkeampi, merkittävin etu on 100->120 lataus tehon nousu. jos et käytä koskaan 120kw latureita niin voi kyseen alaistaa kannattaako jostain todellisesta 50km range lisästä maksaa huomattavasti lisähintaa ja menettää yhden takaistuimen.

myöskin takaistumien muotoilusta on ollut porinaa koska VW ei ole suostunut kertomaan millainen 4 paikkaisen auton takaistuin on. perus 1st mallesta sentään oli prototyyppi autot jossa sisusta oli edes jotenkin tiedossa

Lainaus käyttäjältä: DSL - 12.10.20 - klo:23:05
Aivan. Samoin oltaisiin lähempänä, jos otettaisiin perusmallin tesla m3 takatuuppari, jossa on pienempi akku vertailukohteeksi 58 kWh id.3:lle.
Hinnaltaakin vastaisivat paremmin toisiaan.
Ajossa: VW ID.4 Pro Performance Business 150 kW, akku 77 kWh
Edelliset: VW ID.3 1st max, Skoda Karoq 1.5 TSI Style DSG Aut
, Volvo V40 D2, Volvo XC60 AWD D3, Volvo C30 D5, 3xRenault Megane

SlOrbA

Lainaus käyttäjältä: jamo75 - 13.10.20 - klo:06:48
nope. id3:n isointa akkua on jo testattu pariinkin otteeseen ja tällä hetkellä ero on todella marginaaline.n iso akku painaa huomattavasti enemmän, kulutus autossa on kokoajan korkeampi, merkittävin etu on 100->120 lataus tehon nousu. jos et käytä koskaan 120kw latureita niin voi kyseen alaistaa kannattaako jostain todellisesta 50km range lisästä maksaa huomattavasti lisähintaa ja menettää yhden takaistuimen.
Oliko linkkiä noihin Pro S testeihin? Itse tiedän vain tämän testin:
https://insideevs.com/news/448127/volkswagen-id3-pro-s-highway-range-test/

"The range is at about two-thirds of the WLTP rating, similar to the ID.3 1ST at such speed.

Interestingly, the energy consumption result seems to be almost identical to the smaller battery version."

Tietysti itse etsin vain omia toiveita vahvistavia todisteita.
Ajossa: ID.3 77kWh Tour 2021
Vanha: Jetta Hybrid TSI 1.4 2013

tmr97

Battery life kanavalla on ajettu range test 130km/h. Kulutukset:
58kWh mallille 20,2kWh/100km https://www.youtube.com/watch?v=SHzWRxVTb1c&t=618s
77kWh mallille 20,5kWh/100km https://www.youtube.com/watch?v=9YlrkwwN8tI




PV

Myyjä ei ottanut kantaa, onko Travel Assist: ia mahdollista tulevaisuudessa saada ei-travel assist -autoihin, mutta vihjaili siihen malliin että OTA: n kautta voi olla mahdollista (eli rauta on valmiina).
ID.3 1st Plus, Mangan Grey

Antore

Lainaus käyttäjältä: PV - 15.10.20 - klo:11:35
Myyjä ei ottanut kantaa, onko Travel Assist: ia mahdollista tulevaisuudessa saada ei-travel assist -autoihin, mutta vihjaili siihen malliin että OTA: n kautta voi olla mahdollista (eli rauta on valmiina).

Toivottavasti ovat jättäneet myös vähän suorituskykyä reserviin, jota voisi verkkokaupasta päivityksen muodossa ostaa :)

PV

Lainaus käyttäjältä: Antore - 15.10.20 - klo:13:06
Toivottavasti ovat jättäneet myös vähän suorituskykyä reserviin, jota voisi verkkokaupasta päivityksen muodossa ostaa :)

Sinulla kun näyttäisi olevan tuo Max -versio, niin onko siinä AutoPark -ominaisuutta?
ID.3 1st Plus, Mangan Grey

Antore

Lainaus käyttäjältä: PV - 15.10.20 - klo:13:20
Sinulla kun näyttäisi olevan tuo Max -versio, niin onko siinä AutoPark -ominaisuutta?

Ei ole parkki assaria, mutta siitä en kyllä mitään maksaisi vaikka tulisikin joskus saataville.

Daatta

Toivoa sopii, että VAG saa softamarkkinat auki ja palikkaa ostettavaksi. Tosin jos koko softaympäristö käytännössä kirjoitetaan uudestaan, niin tuskin palveluiden tuottaminen "vanhalle" alustalle on 1. priolla.

Parkki-assarilla voisi VAG keulia, koska TeslaBjornin videolla M3 assari toimi suorastaan koomisen huonosti.
ID.4 Pro 4MOTION Elegance
Ex: ID.3 Pro Performance Business -20, Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18
Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

dwntime

Lainaus käyttäjältä: Antore - 15.10.20 - klo:13:48
Ei ole parkki assaria, mutta siitä en kyllä mitään maksaisi vaikka tulisikin joskus saataville.

Itse se pysäköintiavustushan tuossa ei ole se kovinkaan kiinnostava asia vaan 360 OPS. Eli niillä neljällä lisäanturilla saa pysäköintitutkanäkymän myös sivuille ja sille ainakin ahtaissa tiloissa luoviessa annan itse todella paljon lisäarvoa. Itse parkkiavustinta on tullut lähinnä testattua että se toimii :)

DSL

Ei oo Battery Lifen Chris paljon säälinyt ID.3:a ja sen akkua:
Reiluun kuukauteen tahkonnut +6000 km suurin osa motaria, pikalatauksia 40 kpl, ac 3 kpl ja kotilataukset päälle.

jamo75

Chrisillä on leasing auto mitä väliä mitä sen akulle tapahtuu, vaihtaa sen 3 vuoden jälkeen pois
Saksassa toisin kuin Suomessa toi id.3 private leasing on painettu todella kilpailu kykyiseksi, lisäksi 1st movers omistajat saivat roimat alennukset (etu ei siis mennyt talvirenkaisiin)

jossain tuli vastaan omistaja joka oli ylittänyt jo 10000km oli ilmeisesti ollut jollain keski-euroopan lomalla ja muutenkin tykkää ajelemisesta

Lainaus käyttäjältä: DSL - 15.10.20 - klo:16:57
Ei oo Battery Lifen Chris paljon säälinyt ID.3:a ja sen akkua:
Reiluun kuukauteen tahkonnut +6000 km suurin osa motaria, pikalatauksia 40 kpl, ac 3 kpl ja kotilataukset päälle.
Ajossa: VW ID.4 Pro Performance Business 150 kW, akku 77 kWh
Edelliset: VW ID.3 1st max, Skoda Karoq 1.5 TSI Style DSG Aut
, Volvo V40 D2, Volvo XC60 AWD D3, Volvo C30 D5, 3xRenault Megane

PV

Lainaus käyttäjältä: dwntime - 15.10.20 - klo:15:34
Itse se pysäköintiavustushan tuossa ei ole se kovinkaan kiinnostava asia vaan 360 OPS. Eli niillä neljällä lisäanturilla saa pysäköintitutkanäkymän myös sivuille ja sille ainakin ahtaissa tiloissa luoviessa annan itse todella paljon lisäarvoa. Itse parkkiavustinta on tullut lähinnä testattua että se toimii :)

Onko kukaan vielä tarkistanut, onko 1st Plus mallissa näiden anturit valmiina (rauta)?

Jos tuon saisi jälkikäteen ostettua, niin olisi hatunnoston paikka Volkkarille.
ID.3 1st Plus, Mangan Grey

Antore

Lainaus käyttäjältä: PV - 15.10.20 - klo:19:41
Onko kukaan vielä tarkistanut, onko 1st Plus mallissa näiden anturit valmiina (rauta)?

Jos tuon saisi jälkikäteen ostettua, niin olisi hatunnoston paikka Volkkarille.

Ei ole niitä sivututkia missään mallissa. Ei siis ainakaan 1st-malleissa.

PV

Ok. Kävin noutamassa oman 1st Plus -mallin tänään, niin on vielä hieman tutustuminen kesken.
ID.3 1st Plus, Mangan Grey

Antore

Lainaus käyttäjältä: PV - 15.10.20 - klo:19:57
Ok. Kävin noutamassa oman 1st Plus -mallin tänään, niin on vielä hieman tutustuminen kesken.

Onnea uudesta autosta! Nythän sinun kuuluisi olla kruisailemassa eikä foorumilla notkua  ;D

DSL

Lainaus käyttäjältä: jamo75 - 15.10.20 - klo:18:54
Chrisillä on leasing auto mitä väliä mitä sen akulle tapahtuu, vaihtaa sen 3 vuoden jälkeen pois
Saksassa toisin kuin Suomessa toi id.3 private leasing on painettu todella kilpailu kykyiseksi, lisäksi 1st movers omistajat saivat roimat alennukset (etu ei siis mennyt talvirenkaisiin)

jossain tuli vastaan omistaja joka oli ylittänyt jo 10000km oli ilmeisesti ollut jollain keski-euroopan lomalla ja muutenkin tykkää ajelemisesta

Sen verran asia kiinnostaa, että jos hän tekisi mittaukset uutena vs vuoden tai 2 vuotta käytettynä, paljonko ajoakun kapasiteetti heikkenee tuolla ajoprofiililla. Teslabjornkin on tehnyt muutaman videon aiheesta ja omasta M3:sta. Tyypillisesti käytetyn sähköauton ostajan ensimmäinen kysymys liittyy juuri akun kuntoisuuteen.
Ehkäpä joku ID.3:n omistaja on kirjannut muistiin autonsa toimintasädearvion täyteen ladattuna sen hetkisellä kulutuksella myöhempiä jatkovertailuja varten.

jamo75

se on aika vaikeaa kun id näyttä vain ja ainostan keskikulutusta
autoliikeessä range oli 420 mutta en jälkeen ei yli 400km ole näkynyt.
täyteen ladattuna nykyisin range on 330km luokkaa

uutena auto olisi pitänyt ladata 100% ajaa hallittu matka ladata takaisin 100% ja laskea käytetyt kw/h
sitten 2 vuoden jälkeen toistaa vastaava, toki kuten Teslalla autoa on voitu tunata ajan myötä eivätkä tulokset ole enää vertailukelpoiset.

esim. on hyvin paljon spekuloitu että keski akku voitaisiin esim. nostaa 120kw lataukseen, VW vaan haluaa pitää akkujen rasitukset sovituissa rajoissa. ehkä jos ajanmyötä tulee lisää dataa, otetaan akusta enemmän irti. esim. kun vaikka range näyttää 0:llaan niin silti pystyi ajamaan sen reilut 10km, eli akussa on reilusti alarajan reserviä

Lainaus käyttäjältä: DSL - 15.10.20 - klo:20:26
Sen verran asia kiinnostaa, että jos hän tekisi mittaukset uutena vs vuoden tai 2 vuotta käytettynä, paljonko ajoakun kapasiteetti heikkenee tuolla ajoprofiililla. Teslabjornkin on tehnyt muutaman videon aiheesta ja omasta M3:sta. Tyypillisesti käytetyn sähköauton ostajan ensimmäinen kysymys liittyy juuri akun kuntoisuuteen.
Ehkäpä joku ID.3:n omistaja on kirjannut muistiin autonsa toimintasädearvion täyteen ladattuna sen hetkisellä kulutuksella myöhempiä jatkovertailuja varten.
Ajossa: VW ID.4 Pro Performance Business 150 kW, akku 77 kWh
Edelliset: VW ID.3 1st max, Skoda Karoq 1.5 TSI Style DSG Aut
, Volvo V40 D2, Volvo XC60 AWD D3, Volvo C30 D5, 3xRenault Megane

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy