VW ID.3

Aloittaja JK, 12.04.19 - klo:11:30

« edellinen - seuraava »

mikaanikko

Tänään tein pitemmän koeajon ja todella kaikki pelaa hyvin. Yksi pieni miinus on: edelleen Navi-tiedosto tulee jostain hevon pe...stä. Näillä kotikulmilla kun ajelen, niin samalla kadulla toiseen suuntaan on 30 km/h ja toiseen suuntaan 50 km/h.
Mitäs mä sanon polliisille, jos sattuu kohdalle kun auto kiihdyttää 50:iin?
P.S. Sain minäkin namuja eilen K-Caara Espoosta :) ;D

Niin ja olen jo viime vuoden puolella säilönyt vara-avaimen peltiseen teepurkkiin, jonka olen vienyt asunnon toiselle reunalle; maksimi etäisyys autokatokseen. Enkä käytä Kessyä.
Ajossa:VW ID.3 1st max,valk
Edellinen:Golf Sportsvan Comfortline 1,2 DSG

Antore

Lainaus käyttäjältä: mikaanikko - 18.03.21 - klo:22:09
Tänään tein pitemmän koeajon ja todella kaikki pelaa hyvin. Yksi pieni miinus on: edelleen Navi-tiedosto tulee jostain hevon pe...stä. Näillä kotikulmilla kun ajelen, niin samalla kadulla toiseen suuntaan on 30 km/h ja toiseen suuntaan 50 km/h.
Mitäs mä sanon polliisille, jos sattuu kohdalle kun auto kiihdyttää 50:iin?
P.S. Sain minäkin namuja eilen K-Caara Espoosta :) ;D

Niin ja olen jo viime vuoden puolella säilönyt vara-avaimen peltiseen teepurkkiin, jonka olen vienyt asunnon toiselle reunalle; maksimi etäisyys autokatokseen. Enkä käytä Kessyä.

Varsinaisia namusetiä taitavat tuolla Espoon K-Caarassa olla :) Mutta ei siinä, ihan mukava yllätys ja pisteet siitä heille. Tuo karttadatan perusteella tapahtuva nopeuden muutos kannattaa ehdottomasti ottaa pois päältä, ei siitä ole kuin harmia.

Lionman

^^ Samaa mieltä. Kokeilin sitä hetken aikaa Leonissa. Ihan joutava ja sekoili monin paikoin.
MG4 Luxury 64kWh Dover White
Mustang HT 289 -67 mus.rek. (menossa myyntiin)
Toyota Landcruiser BJ40 -78 mökkityökone
ex Seat Leon ST 1.4tsi phev
ex Volvo XC60 T8
ex Audi A5 3.0 TDI quattro
ex VW cc TDI
ex Skoda Octavia 2.0 TDI DSG
ex Passat farkku TDI
ex Subaru Legacy
ex Fiat Croma x 2
ex Fiat Tipo
ex Fiat Uno
ex NSU Prinz 1000 -64
-ja sitten tietysti rouvan kalusto (6kpl), joista nyt ajossa Mini Countrywoman Awd

jamo75

Lainaus käyttäjältä: tmr97 - 18.03.21 - klo:17:15
Voiko tuota kytkeä avaimesta pois? Toyotalla sai avaimen etäkäytön ko avaimesta pois, muistaakseni piti painaa lukitus-nappia ja samalla kaksi kertaa avaa nappia. Kun painoi jotain avaimen nappia, niin toiminto tuli taas aktiiviseksi. Erityisesti vara-avaimesta kannattaisi laittaa etäkäyttö pois, muuten sen patteri on samaan aikaan tyhjä kuin käytössä olevan avaimen.

käsittääkseni kessyä ei voi kytkeä kokonaisuudessaan pois, asetuksia voi kyllä ruksia pois (itse olen niin tehnyt) mutta siltikin se tunnistaa avaimen ja auton läheisyyden. esim. jos autossa on kiinni lataus johto niin sen valo aktivoituu kun menet auton läheisyyteen (eli vaikka ovet eivät ole auki etkä ole kosketus etäisyydellä on siltikin auto tunnistanut avainten läheisyyden).

tämä kannattaa huomioda erityisesti jos on töissä sellaisessa paikassa jossa auto.on esim. seinän takana ja avaimet ovat kokoajan taskussa. toki sinänsä tämä ei ole mikään uusi trendi sama ongelma on ollut jo kaun, id.3:ssa sentään ei ole sähköistä takaluukkua jonka nappi voi painua vahingossa pohjaan (eikä myöskin id.4:ssa kun vasta viimeisissä varustetasoissa).
Ajossa: VW ID.4 Pro Performance Business 150 kW, akku 77 kWh
Edelliset: VW ID.3 1st max, Skoda Karoq 1.5 TSI Style DSG Aut
, Volvo V40 D2, Volvo XC60 AWD D3, Volvo C30 D5, 3xRenault Megane

mikkoan

Lainaus käyttäjältä: jamo75 - 19.03.21 - klo:07:07
käsittääkseni kessyä ei voi kytkeä kokonaisuudessaan pois, asetuksia voi kyllä ruksia pois (itse olen niin tehnyt) mutta siltikin se tunnistaa avaimen ja auton läheisyyden. esim. jos autossa on kiinni lataus johto niin sen valo aktivoituu kun menet auton läheisyyteen (eli vaikka ovet eivät ole auki etkä ole kosketus etäisyydellä on siltikin auto tunnistanut avainten läheisyyden).

tämä kannattaa huomioda erityisesti jos on töissä sellaisessa paikassa jossa auto.on esim. seinän takana ja avaimet ovat kokoajan taskussa. toki sinänsä tämä ei ole mikään uusi trendi sama ongelma on ollut jo kaun, id.3:ssa sentään ei ole sähköistä takaluukkua jonka nappi voi painua vahingossa pohjaan (eikä myöskin id.4:ssa kun vasta viimeisissä varustetasoissa).

Eikö tätä asiaa ole jo aiemmin spekuloitu aikalailla? Avaimenhan pitäisi mennä unille jos sitä ei liikuteta jolloin virtaakaan ei pitäisi kulua jne?

Enhancer

2.1 päivitys korjasi ainakin itselläni nuo lähestymistoiminnot. Otin aiemmin pois käytöstä kun valot syttyi miten sattui jne. Nyt valot syttyy 4-5m päästä, ja ovet aukeaa 1m kohdalla, toimii kuin ajatus. Nyt oikein toimiessaan korvaa takaovista puuttuvat tunnistimet, itsellä ainakin välillä tarve mennä ensin takaoville ja nyt se onnistuu ilman ylimääräisiä mutkia :). Lukituksen osalta se ja sama vaikka onnistuukin vain etuovista.
Sähkövoimaa: e-UP, e-Golf, ID.3 -> Enyaq -> ID.4 GTX.

Vastarakki

Lainaus käyttäjältä: mikaanikko - 18.03.21 - klo:22:09

Nää on kyllä "hauskoja"  :D Mulla sanoo Kitt joka ainoan kerran kotikulmia lähestyessä "edessä läpiajorajoitus". Tarkoittaa varmaan joko kotikadun umpikujaa tai läheisellä teollisuusalueella olevaa ajokieltoa. Tän sais pois ottamalla navin äänet pois, mutta niitä välillä tarvitsee.

Tampereen rantatunnelin jälkeen karttadataan perustuva nopeus heittää vauhdin sataseen kuudenkympin alueella noin sadan metrin matkalla, tuo on ehkä paras virhe, jonka oon nähnyt tuossa toiminnossa. Myös yhden 120 km/h -rajoituksen oon löytänyt kaupunkialueelta. Eipä tosta silti käytännössä harmia oo, jos sen vaan ottaa pois.

Vastarakki

WiseGuy

Ensimmäinen errori tuli tänään:
Latausliitin ei vapautunu :D

Ensin pieni kiroilu ja lukkojen ym räpläys ja henkinen valmistautuminen pyöräilyyn mut sitten muistin että ohjekirja puhuu manuaalisesta vapautuksesta. Tämä toimi :)

juubatuuba

Lainaus käyttäjältä: Enhancer - 19.03.21 - klo:09:17
2.1 päivitys korjasi ainakin itselläni nuo lähestymistoiminnot. Otin aiemmin pois käytöstä kun valot syttyi miten sattui jne. Nyt valot syttyy 4-5m päästä, ja ovet aukeaa 1m kohdalla, toimii kuin ajatus. Nyt oikein toimiessaan korvaa takaovista puuttuvat tunnistimet, itsellä ainakin välillä tarve mennä ensin takaoville ja nyt se onnistuu ilman ylimääräisiä mutkia :). Lukituksen osalta se ja sama vaikka onnistuukin vain etuovista.
Vaikkei ketjuun varsinaisesti liitykään, niin tuo tunnistimien puuttuminen takaovista on omasta mielestäni kyllä ihan megaluokan munaus koko konsernilta, joka jatkuu vuodesta ja mallista toiseen.

jopo

Tuolla on hyvä rahastaa varustepaketeissa. Mun iV:ssä nuo on takana myös ja kyllähän tuo helpottaa (vaikka pieni asia onkin ottaa se askel eteenpäin etuovelle).

Antore

Lainaus käyttäjältä: jopo - 19.03.21 - klo:12:39
Tuolla on hyvä rahastaa varustepaketeissa. Mun iV:ssä nuo on takana myös ja kyllähän tuo helpottaa (vaikka pieni asia onkin ottaa se askel eteenpäin etuovelle).

ID.3:ssa tuosta on 'harmia' ainoastaan ovia lukittaessa. Aivan loistava minusta tuo automaattinen lukituksen avaaminen kun avain on n. metrin päästä autosta.

mikaanikko

Lainaus käyttäjältä: WiseGuy - 19.03.21 - klo:11:43
Ensimmäinen errori tuli tänään:
Latausliitin ei vapautunu :D

Ensin pieni kiroilu ja lukkojen ym räpläys ja henkinen valmistautuminen pyöräilyyn mut sitten muistin että ohjekirja puhuu manuaalisesta vapautuksesta. Tämä toimi :)
Tarkoitatko manuaalisella sitä takapaksista narulla operointia vai onko joku kikka 3?
Itse juutuin ennen päivitystä laturiin puoleksi tunniksi ja se naruluukku oli liimattu tai ommeltu kiinni. Siitä selvisin avaimen lukitusta edestakaisin naputtelemalla.
Ajossa:VW ID.3 1st max,valk
Edellinen:Golf Sportsvan Comfortline 1,2 DSG

Daatta

Takapaksin kyljessä pitäisi olla myös koko auton virrattomaksi tekevä hätäkatkaisu-silmukka, eli kannattaa varmistua kummasta narusta vetäisee. Itse olen kyllä saanut latauspiuhan vapautettua ilman ongelmia. Myyjä kertoi luovutuksen yhteydessä 3 x kaukosäätimen avausnapin painamisesta, pitäisi auttaa joihinkin jumituksiin.
ID.4 Pro 4MOTION Elegance
Ex: ID.3 Pro Performance Business -20, Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18
Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

jamo75

Lainaus käyttäjältä: Antore - 19.03.21 - klo:12:41
ID.3:ssa tuosta on 'harmia' ainoastaan ovia lukittaessa. Aivan loistava minusta tuo automaattinen lukituksen avaaminen kun avain on n. metrin päästä autosta.

niin niille joiden auto seisoo parkkipaikalla tai hallissa jota lähelle et koskaan mene muussa tapauksessa kuin että olet lähdössä autolla jonnekkin. toisilla se auto taas seissoo lakisääteisen paloturvallisuus mitan päässä tai pahimmassa tapauksessa itse asuin talon seinän vieressä.

John_Galt

Lainaus käyttäjältä: juubatuuba - 19.03.21 - klo:12:14
Vaikkei ketjuun varsinaisesti liitykään, niin tuo tunnistimien puuttuminen takaovista on omasta mielestäni kyllä ihan megaluokan munaus koko konsernilta, joka jatkuu vuodesta ja mallista toiseen.
Mulla bemarissa puuttuu takaovista tuo tunnistin ja miellän sen hyväksi asiaksi. Pystyy varmistamaan että ne ovet meni lukkoon.

TDiih

Tuli koitettua keskiviikkona ID.4:sta ja tuntuihan se laiskalta, kun painoa on 250kg enemmän. Jotenkin jäi vielä sellainen tunne, että ID.3:ssä olisi äänieristys ollut parempi, vai onko aika vain kullannut muistot. Saas nähdä tuleeko oma auto reilun kuukauden päästä, tuotantoviikkoa ei oltu vielä silloin ainakaan lukittu. Aina naureskellut kun ihmiset ei malta odottaa autoa muutamaa kuukautta, ja nyt alkaa olemaan jo itse yhtä malttamaton  ;D
ID.3 Pro Performance Life 150 kW 58 kWh
Audi A4 1.8T Avant B7 eFlexFuel
Octavia BKD DSG
VW Golf 1.9 TDI -98

jamo75

Lainaus käyttäjältä: John_Galt - 19.03.21 - klo:16:33
Mulla bemarissa puuttuu takaovista tuo tunnistin ja miellän sen hyväksi asiaksi. Pystyy varmistamaan että ne ovet meni lukkoon.

volvoissa toi tunnistin on takaovissa ja käytännössä se oli aina helpointa kauppa kassien kanssa koskettaa takaoven kahvaa jos tulet auton takaa. sinänsä hands free takaluukuissa tuo ei nyt ole niinkään suurin ongelma kun jalan heilautuksella avautuu. keskuslukituksen tilan näkee siitä kun peilit on kääntyneet toki itsekään en sitä talvella pahimmalla pakkasilla pidä päällä.

Antore

Lainaus käyttäjältä: jamo75 - 19.03.21 - klo:15:54
niin niille joiden auto seisoo parkkipaikalla tai hallissa jota lähelle et koskaan mene muussa tapauksessa kuin että olet lähdössä autolla jonnekkin. toisilla se auto taas seissoo lakisääteisen paloturvallisuus mitan päässä tai pahimmassa tapauksessa itse asuin talon seinän vieressä.

Kessy on kuitenkin yksi fiksuimmista ominaisuuksista eikä sitä nyt tuon takia kannata pois käytöstä ottaa. Riittää kun ottaa mukavuusvalojen valinnan 'kytke päälle lähestyttäessä' pois ja vaatikohan se lisäksi vielä valinnan 'auton lukkojen avaus lähestyttäessä' käytöstä ottamista (en usko) niin pelkkä kessy aktiivisena auto ei avaimen kanssa ole yhteydessä kuin parin kolmen metrin säteellä. Tuskin on kenelläkään auto niin lähellä jos avain on sisätiloissa. Tai ainakin avain on helppo säilyttää paikassa joka ei ole noin liki autoa.

gaasutin

Lainaus käyttäjältä: TDiih - 19.03.21 - klo:17:18
Saas nähdä tuleeko oma auto reilun kuukauden päästä, tuotantoviikkoa ei oltu vielä silloin ainakaan lukittu. Aina naureskellut kun ihmiset ei malta odottaa autoa muutamaa kuukautta, ja nyt alkaa olemaan jo itse yhtä malttamaton  ;D

Milloin tilasit? Itse tilasin 1.2 ja auto (id.3) on tänään valmistunut.. Menee vielä aikataulun mukaan, eli oli luvattu alunperin tuotantoviikko 11. 

TDiih

Lainaus käyttäjältä: gaasutin - 19.03.21 - klo:20:15
Milloin tilasit? Itse tilasin 1.2 ja auto (id.3) on tänään valmistunut.. Menee vielä aikataulun mukaan, eli oli luvattu alunperin tuotantoviikko 11.

18.1 tilasin. Mikä versio sulle tulee?  :)
ID.3 Pro Performance Life 150 kW 58 kWh
Audi A4 1.8T Avant B7 eFlexFuel
Octavia BKD DSG
VW Golf 1.9 TDI -98

gaasutin

Lainaus käyttäjältä: TDiih - 19.03.21 - klo:20:23
18.1 tilasin. Mikä versio sulle tulee?  :)

Tuo sama, ID.3 Pro Performance Life 150 kW 58 kWh.

Antore

Lainaus käyttäjältä: Akre - 20.03.21 - klo:11:32
Mitenkä tuo auton e-sim toimii, pitääkö tilata palvelu erikseen. Tarvitaankohan
tuota jos haluaa auton kännykällä lämpiämään

Ei tarvitse tilata mitään ylimääräistä liittymää/datapakettia. E-simmin kautta hoituu yhteys autoon ihan ilmaiseksi sovelluksen välityksellä ja sen kautta tapahtuu myös tulevat softapäivitykset. Mutta jos haluat esim. kuunnella nettiradiota tulee joko jakaa data autolle puhelimesta tai ostaa datapaketti Cubic Telecomilta.
https://vw.cubictelecom.com/en/

saq

Onko kellään varashälytin, vai onko se sisätilanvalvonta nimellä, hälytellyt omia aikojaan? Ei ollut kiva herätä aamuyöstä klo 4.30 hälyjen ääneen. Kävin pihalla katsomassa, ettei auton lähellä ollut tuoreessa lumessa yksiäkään jälkiä. Yhdet jäniksen jäljet meni yli 3 metrin päästä.

Hälyt sammui, kun avaimilla avasin lukituksen ja samantie laitoin uudestaan lukkoon. Sen sijaan peilien maavalot, ovenkahvan valot ja ainakin osa sisävaloista jäi päälle. Ne ei sammuneet vaikka avasin oven ihan auki ja suljin sekä lukitsin uudestaan. Lopulta istahdin autoon ja painoin jarrrua, jotta kaikki virrat kytkeytyisi, ja tämän jälkeen poistuin autosta sekä lukitsin ovat. Tämän jälkeen valot sammui. Kuulukohan tämän toimia näin?
ID.3 Pro Performance Business -21
Octavia Combi 1.4TSI DSG-7 Elegange -17

Wasabrod

Lueskelin käyttöohjeesta, että autossa saattaa olla SAFE-ominaisuus, eli ovet eivät aukea sisäpuolen kahvoista kun ovet ovat lukittuina. Tämä voi olla vaarallista mikäli joku jää autoon silloin kun ovet lukitaan. Niinpä testailin asiaa huvikseni, panin ovet lukoon normaalisti, ja oven avaus silti onnistui sisäpuolelta, takapenkiltä. Kokeilin tätä pari kertaa, ja vaikuttaa tosiaan siltä että kyseisessä yksilössä ei ole SAFE toiminnassa, tai sitten teen jotain väärin. Autossa ei ole keyless-accessia (perusmalli).

Lopuksi kokeilin vielä lukita ovet siten, että painan lukistuspainiketta avaimesta kaksi kertaa peräkkäin. En tiedä mitä tapahtui, mutta tämän jälkeen lukitusta ei enää saanut avattua avauspainikkeella lainkaan. Auto ilmeisesti meni johonkin perätilaan, ja en päässyt muutoin sisälle kuin pyytämällä sisällä olevaa koekaniinia avaamaan oven sisäpuolen kahvasta. Kun istahdin etupenkille, auto valitti ettei löydä avainta, ja käynnistäminen vaati avaimen asettamisen mukitelineeseen.

Miten tämä kottero voi olla näin buginen  ::) Onko muilla vastaavia kokemuksia lukkojen kanssa?

jamo75

Lainaus käyttäjältä: saq - 21.03.21 - klo:10:15
Onko kellään varashälytin, vai onko se sisätilanvalvonta nimellä, hälytellyt omia aikojaan? Ei ollut kiva herätä aamuyöstä klo 4.30 hälyjen ääneen. Kävin pihalla katsomassa, ettei auton lähellä ollut tuoreessa lumessa yksiäkään jälkiä. Yhdet jäniksen jäljet meni yli 3 metrin päästä.

Hälyt sammui, kun avaimilla avasin lukituksen ja samantie laitoin uudestaan lukkoon. Sen sijaan peilien maavalot, ovenkahvan valot ja ainakin osa sisävaloista jäi päälle. Ne ei sammuneet vaikka avasin oven ihan auki ja suljin sekä lukitsin uudestaan. Lopulta istahdin autoon ja painoin jarrrua, jotta kaikki virrat kytkeytyisi, ja tämän jälkeen poistuin autosta sekä lukitsin ovat. Tämän jälkeen valot sammui. Kuulukohan tämän toimia näin?

mitä lienet tarkoittavan 1st malleissa ei ole mitään varashälytintä

jamo75

Lainaus käyttäjältä: Wasabrod - 21.03.21 - klo:10:42
Lueskelin käyttöohjeesta, että autossa saattaa olla SAFE-ominaisuus, eli ovet eivät aukea sisäpuolen kahvoista kun ovet ovat lukittuina. Tämä voi olla vaarallista mikäli joku jää autoon silloin kun ovet lukitaan. Niinpä testailin asiaa huvikseni, panin ovet lukoon normaalisti, ja oven avaus silti onnistui sisäpuolelta, takapenkiltä. Kokeilin tätä pari kertaa, ja vaikuttaa tosiaan siltä että kyseisessä yksilössä ei ole SAFE toiminnassa, tai sitten teen jotain väärin. Autossa ei ole keyless-accessia (perusmalli).

Lopuksi kokeilin vielä lukita ovet siten, että painan lukistuspainiketta avaimesta kaksi kertaa peräkkäin. En tiedä mitä tapahtui, mutta tämän jälkeen lukitusta ei enää saanut avattua avauspainikkeella lainkaan. Auto ilmeisesti meni johonkin perätilaan, ja en päässyt muutoin sisälle kuin pyytämällä sisällä olevaa koekaniinia avaamaan oven sisäpuolen kahvasta. Kun istahdin etupenkille, auto valitti ettei löydä avainta, ja käynnistäminen vaati avaimen asettamisen mukitelineeseen.

Miten tämä kottero voi olla näin buginen  ::) Onko muilla vastaavia kokemuksia lukkojen kanssa?

ei tolla ole mitään tekemistä id.3:n kanssa, konsernissahan toi automaatti lukitus tai lapsi lukko jos sitä siksi haluaa kuvata ollut jo pitkään (vapautus on siinä kuskin oven peiilien säädön kohdalla), kun nopeus nousee automaatti lukitaan ovet. ei se muistaakseni estä esim. kuskin oven avaamista...

jos auto ei tunnista avainta johtuu se 12V akun varaustilasta tai avaimen pattereista. onko autossasi 2.1 päivitys ?

Jokerdef

Lainaus käyttäjältä: saq - 21.03.21 - klo:10:15

Täällä myös tuli ikävä herätys viiden aikaan kun hälytin rupesi huutamaan omia aikojaan. Ei jälkiä lumessa tms. Avaimesta sain hiljaiseksi ja toivon mukaan ei enää moista temppua tee. Ensi viikolla 2.1 päivitys tulossa...

ex. BMW 330e, BMW X1, BMW 120i, VW Polo BlueGT

tet

Lainaus käyttäjältä: jamo75 - 21.03.21 - klo:11:32
ei tolla ole mitään tekemistä id.3:n kanssa, konsernissahan toi automaatti lukitus tai lapsi lukko jos sitä siksi haluaa kuvata ollut jo pitkään (vapautus on siinä kuskin oven peiilien säädön kohdalla), kun nopeus nousee automaatti lukitaan ovet. ei se muistaakseni estä esim. kuskin oven avaamista...

En tiedä puhutaanko tässä edellä nyt kahdesta eri toiminnosta. Tuo automaattilukittuminen ajossa on yksi, mutta on noissa myös ollut kauan ns. "takalukko", eli lukitessa menee oletuksena tilaan jossa sisäkahvasta ei saa auki. Jotta sisäkahvat toimivat, pitää lukitessa painaa lukitusnappia kakesta (tai varmaan Kessyllä ovesta) kaksi kertaa peräkkäin. En tiedä, onko id-perheessä tätä toimintoa, mutta ihan VAG-polttiksissa tuo on ollut aika kauan.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

Jake69

Mielenkiintoinen testi ID latausnopeuksista. Tämä on tehty isoakkuiselle ID4 mutta ID3 77 kWh arvo pitäisi olla 1:1 ID3:ssa. 58 kWh akun arvot saa kun kertoo tulokset 0.8 (125/100). Akun lämpötilaa tässä ei ole mitattu mutta toivottavasti VAG saa laturille navigointi ohjatun lämmityksen toimimaan ennen ensi talvea niin sillä ei ole isoa väliä. Rajoitus on tietty että navin on tunnettava laturi. VW on sanonut että mitään erillistä käsin ohjattavaa kytkintä ei ole tulossa. No 50 kW laturille mennessä ei ole pakko käyttää navia ainakaan kaikissa lämmöissä niin sillä siitä pääsee.

https://insideevs.com/news/495561/volkswagen-id4-dc-fast-charging-consistency-amazes/

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy