Leon ruoste

Aloittaja Diitter, 07.04.19 - klo:10:53

« edellinen - seuraava »

Diitter

Kävin katsomassa kahta st leonia, ensimmäinen 2015 150tkm ajettu ja ovet kiveniskemiä ja pieniä ruostepilkkuja täynnä ja lokarien kaarissakin muutamia pilkkuja, auto oli valkoisen värinen niin erottuu pienetkin ruosteet ja jos auto olis ollut esim mustan värinen tuskin ruosteita olisi edes huomannut... toinen 2014 90tkm ajettu missä oli huomattavasti vähemmän kiveniskuja, mutta myös tästä löytyi ovista alkavia ruostepilkkuja ja kupruja...

Onko Leonit oikeasti näin nopeasti ja helposti ruostuvia? Tiedossa on että golfit, passatit ja octaviat ei pääse 10 vuoden ikään ennen kun on helmat ruosteessa, mutta mielestäni 4-5 vuotta vanhan auton ei kuuluisi olla vielä ruosteessa.

Onko muiden leonit kärsinyt ruosteongelmista ja onko mahdollista löytää ruosteeton käytetty leon ylipäätään?

Daatta

Itse en ole kokenut Leoneja mitenkään ruosteherkiksi, mutta omat autot ovatkin olleet vähän ajettuja ja hyvin pidettyjä. Katsoitko että ruostepilkut ovat todellakin läpi maalista? Lentoruoste kerääntyy auton maalipinnalle ja näyttää juurikin, no ruosteelta. Raudanpoistoaine löytyy esim. Korrekin valikoimista ja se vie nuo pilkut mennessään.

Ensimmäisellä Leonilla ajoin 9,5v/100km ja siinä ainoat ruostekohdat olivat helmapelleissä, muovohelmojen alla. Mielestäni on mahdollisuuksien rajoissa löytää lähes ruosteeton 4-5v vanha Leon. Mutta se kannattaa viedä heti ruostesuojaukseen, jotta pysyy ruosteettomana jatkossakin.
ID.4 Pro 4MOTION Elegance
Ex: ID.3 Pro Performance Business -20, Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18
Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

Pema

Omassa v. 2013 käyttöönotetussa Leonissa oli maalit lähteneet takarenkaiden edestä helmojen alta ja myös samaisesta kohdasta lokasuojan kaarien alaosasta. Ruostesuojaus/massaus oli jäänyt tehtaalla tekemättä niistä kohdista. Ruostekorjaukseen meni sen vuoksi vuosi sitten, maahantuojan ja myyjäliikkeen tullessa vastaan kustannuksissa. Katselin autoliikkeissä saman ikäluokan Leoneja ja samaa ongelmaa näkyi olevan muissakin. Miten lienee uudemmissa malleissa..

Daatta

^Ei autoja enää varsinaisesti ruostesuojata saati massata tehtaalla... Kohdat jotka ovat alttiina kulutukselle (hiekka, kivet suola) kuluvat ensimmäisenä puhki ja ruoste muuttaa asumaan. Liikkuvat saumat ovat myös pahoja, esim. lokarin kaaressa. Huono ylläpito pahentaa asiaa, jos noita saumoja ei koskaan pestä eli huuhdella painepesurilla niin varmasti alkaa kukkimaan. Em. tarkoittaa käsinpesua, pesuautomaatti ei riitä. Jos maahantuoja/tehdas tuli vastaan korjauksissa niin hyvä. Ei kuitenkaan kannata odottaa että jostain ruostuu puhki, vaan ennakoivasti hoitaa autoa jotta ruostekorjauksilta vältyttäisiin.
ID.4 Pro 4MOTION Elegance
Ex: ID.3 Pro Performance Business -20, Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18
Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

Pema

#4
Aijaa etteikö suojata? Kurkkaappa Leonin helmojen alle, niin kyllä siellä on tehtaan toimesta kiveniskumassaa. Kohdat mistä ruostuminen alkoi, ko. massaa puuttui jostain syystä muutaman sentin matkalta. Missä massaa oli, siellä ei mitään ongelmaa.
Ja autoni olen pessyt pelkästään käsin ja aina myös helmojen alta sekä lokasuojan kaaret.

Daatta

Kiveniskumassa ei ole varsinaista ruostesuojausta. Mutta jos olet sitä mieltä, että massa on jäänyt tehtaalla puuttumaan ja ruostuminen on siitä johtuvaa, niin hommahan on sitten kunnossa.
ID.4 Pro 4MOTION Elegance
Ex: ID.3 Pro Performance Business -20, Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18
Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

Pema

Menee jo saivarteluksi.. eihän se ole ruostesuojausta sinällään, mutta suojaa se kivi, ym. suihkulta ja siten myös ruosteelta.

Nupe

Samperi. Osuipa silmään tämä karuilla kuvilla varustettu ketju Tiguanin alustasta:
https://www.vagarena.fi/index.php?topic=39271.0

Seat Leonin ruostesuojausta on muistaakseni kehuttu, mutta kyllä tuo ketju silti hiljaiseksi vetää. Leonin pohja on aika tarkasti muovitettu, mutta kuka viitsii varata nosturiaikaa silloin tällöin ja korkata muovit auki vain tsekatakseen, ettei alla muhi mitään? Pitäisiköhän kevväällä tuleva Leoni sittenkin viedä jo uudenkarheena suojaukseen?

Koteloiden suojaamisesta olen kuullut kahta tasan päinvastaista koulukuntaa edustavaa mielipidettä. Jonkun mielestä ilman muuta, mutta sitten taas toisaalta, jos ja kun koteloissa on suojavaha, niin sinne ei välttämättä passaisi pruutata liotinpohjaista kotelosuoja-ainetta, joka liuottaa em. vahan?
Seat Leon ST 1.0 Style manuaali 2020

Nupe

Vi bilääkaren testeistä bongasin kuukelin kääntäjän avustamana (en osaa ruotsia), että Leon pitäisi olla kohtalaisen hyvin suojattu, paremmin kuin Ibiza tai Ateca (tai ainakin oli vuonna 2013-14, tiedä sitten miten nykyään).

https://www.vibilagare.se/test/rost/rosttest-seat-leon-tdi
https://www.vibilagare.se/test/rost/rosttest-seat-leon-2013

Ja miten tuo nyt on, jos kerran koteloissa ja ovissakin sisäpuolella on kunnollinen suojavaha, niin onko koteloihin ruikittavasta (arvatenkin liuotinpohjaisesta) lisäaineesta enemmän haittaa kuin hyötyä?




Seat Leon ST 1.0 Style manuaali 2020

vwmies

Olen itse mm. TM jutuista ymmärtänyt, että VAG koteloiden vahasuojaus robottien tekemänä on riittävä auton elinajaksi.
Liuotinpohjainen suoja saattaa olla huono vahalle, jos se alkaakin liueta ja valuu kotelon pohjalle. Itse en tekisi mitään niille.
Joissain malleissa ruoste voi päästä alkuun esim. luukkujen liimasaumoissa.

Ja se mitä mikään takuu ei korvaa, on ulkopuolelta alkanut ja puhkiruostumiseen päättynyt korroosiovaurio.
Eli auton alustan kunnollisesta käsittelystä puhtaaseen pohjaan saattaa olla hyötyä, tai ainakin mielenrauhaa.
Nyt kun autojen hinnat laskevat aikaisempaa nopeammin  :-X, niin "hyöty" saattaa tulla vasta 10 vuoden jälkeen 2. tai 3. omistajalle.  :-*
Seat Leon TDI 2014 saa **** viidestä, mikä on hyvä tulos - ei juurikaan altis ruosteelle.
Yritetään pärjätä.

tapanixxx

Sanoisin että ei ole hyötyö, pikemminkin haittaa. Tehtaan käsittely on riittävä.

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: tapanixxx - 02.01.20 - klo:21:10
Sanoisin että ei ole hyötyö, pikemminkin haittaa. Tehtaan käsittely on riittävä.

Ai erillinen ruostesuojaus on haitta? Ja sulla on jotain faktaa tälle mutulle?

Tehtaan käsittely on tasan minimi panos maksimi tulos...
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

tapanixxx

Miten tehtaan vaha suhtautuu liuotinpohjaisiin aineisiin? Meneekö tuuletusrakoja tukkoon koteloissa? Mitä hyötyä on laittaa vahan päälle ruostesuojaus. Tässä kysymyksiä mitä miettisin.

jarkko_h

#13
Lainaus käyttäjältä: tapanixxx - 02.01.20 - klo:21:49
Miten tehtaan vaha suhtautuu liuotinpohjaisiin aineisiin? Meneekö tuuletusrakoja tukkoon koteloissa? Mitä hyötyä on laittaa vahan päälle ruostesuojaus. Tässä kysymyksiä mitä miettisin.

Miten esimerkiksi ruostesuojaus olisi heikentänyt tuon linkatun pahasti ruostuneen Tiguanin tapausta? Ei vakuuta enää puheet vaggineiden vahoista. 2000 luvun alussa oli vielä katetta. Jos päältä ruostuu noin rajusti, niin kuka uskoo että koteloiden sisällä on aikuisten oikeasti vahaa kriittisissä piilossa olevissa kohdissa? Oletko endoskoopannut noita nykyvaggineita tai muita merkkejä?

Vedenpoistosaukot eivät mene tukkoon, jos vähänkään pätevä paja tekee suojauksen. Nuo voi pyytää näyttämään suojauksen jälkeen.

Nupe

Itse uskon, että ainakin pohjan lisäsuojaus PVC-suojauksen päälle kannattaa myös Leonissa, kuten tuo Finikorin Lisäturvan tapainen.

Kotelot, luukut ja ovet on sitten hiukan hankalampi kyssäri. Pitäisi tietää, että onko siellä kunnollinen vaha (kuten ilmeisesti vielä 5 vuotta sitten ainakin Leonissa oli) vai ei?

Jos siellä on kunnollinen vaha, niin ilman liuotinpohjaisia lisämömmöjä uskoisin veden poistuvan ja koteloiden tuulettuvankin paremmin.
Mutta jos ei ole, niin enemmän siitä koteloidenkin suojauksesta hyötyä on kuin haittaa. Reikiä ei ainakaan kannata porata, se lienee selvä, mutta milläpä tuonkin tietäisi eikä mutuilisi?
Seat Leon ST 1.0 Style manuaali 2020

b1mpo

Tuo Tiguan nyt on huonosti suojattu jo lähtökohtaisesti. Siihen olisi varmasti ollut paikallaan suojauksen ruiskuttelu pohjaan. Tilanne ei kaikissa malleissa ja konsernissa ole samanlainen. Tuulilasin videoissa näkynyt joidenkin autojen pohjia. Joissakin ei vakkilaisissa ei ole kuin pohjamaali auton pohjassa kriittisissä paikoissa. Ruotsalaislehden korroosioherkkyyden arvioinneissa on ollut vakkilaisten koteloiden ja pohjien suojauksissa hyvin vähän sanomista muutamia poikkeuksia lukuunottamatta.

Octaviassakin on joka kotelossa(mm. ovet ja takakontin kyljet) tullut vaha vastaan, jota on pitänyt irrottaa vaimennuksen tieltä(edellinen auto). Lisäksi pohja on kauttaaltaan hyvin suojattu paneelein, röpelömaalein, vahoin ja massoin. Pohjan muovitus on myös riittävän etäällä pelleistä, jolloin se tuulettuu, eikä pääse muhimaan.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

Nupe

#16
^ ja kuitenkin tuon saman ruotsalaisjulkaisun kaikissa kuudessa testissä Tiguan vm 2008-2017 sai joka kerta hyvät pisteet ruostesuojauksesta eli 4/5 ...
https://www.vibilagare.se/test/rost?make=151__661

Edit: eli samat pisteet kuin Octavia:
https://www.vibilagare.se/test/rost?make=145__586
Seat Leon ST 1.0 Style manuaali 2020

b1mpo

Ei ole vastaan tullut ruosteisia pohjia, edes alkavia. 4kpl ollut itellä octavioita. On myös kurkistettu kaverin pohjamuovien alle. Hyvin on tuuletettu pohja muovitusten alta. Tietysti jos paljon ajaa irtosoralla, niin on suotavaa lisäsuojata autoa. Pohja ja kotelot ei ole octaviassa ainakaan korroosioherkkiä, jos ei riko muovituksia ja pitää eturoiskeläppiä, jolloin helmakin pysyy parempana.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

jarkko_h

#18
B1mpo,
Sullahan on mennyt  4 Octaviaa vuosikymmenessä! Olisi aika erikoista ja jopa surkuhupaisaa jos Octaviasi olisivat olleet ruosteessa noin nopealla vaihtovälillä.

Tuskin edes Mersun tai Mazdan ruostuvimpia malleja saisi ruostumaan suolateillä 2-3 vuoden vaihtovälillä.



b1mpo

Kyllä sitä näkee jo aikaisemmin, mihin sitä ruostetta tulee pohjassa, jos on tullakseen. Katso niitä tuulilasin katsastusvideoita. Ulkopellit on sitten asia erikseen.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

Nupe

Joissakin Leoneissa on ollut helmojen kiveniskumassauksessa puutteita, mutta ne on helppo havaita. Mitä sitten pohjaan yleensä tulee, osui Leonin viat -ketjusta silmiin tämmöinen huojentava postaus, joskin pohjamuovien alle tuossa ei taidettu kurkata:

Lainaus käyttäjältä: Yaffa0 - 08.04.17 - klo:11:23
En tiedä kuuluuko tämä asia tähän ketjuun, mutta laitetaan kuitenkin. Sivuaa kuitenkin aihetta ongelmat ja viat, mutta nyt positiivisessa hengessä :D.

Eli oma autoni tuli siihen ikään, että piti käyttää se 3-v katsastuksessa vielä ennen uuteen vaihtoa. Sain katsastuksen yhteydessä harvinaisen tilaisuuden päästä vapaasti katselemaan auton pohjaa rasvamontusta. Sehän oli oikein positiivista katseltavaa. Ensinnäkin Leon ST FR:n pohja vaikuttaa olevan aika hyvin suojattu. Siellä on paljon muovilevyjä ja aika fiksusti laitettuna. Yhtään ruostetta ei ollut missään, ei edes pakoputkessa :O Eihän tietysti näin uudessa autossa ruostetta saisi ollakaan, mutta että pakoputkistokin oli lähes uuden näköinen. Yleensä siihen tulee ruostetta parissa vuodessa. Putkisto näyttää olevan vielä aika fiksusti tuettu. Autolla on ajettu tasaisesti ympäri vuoden PKS-alueella valtion "ihanasti" runsaasti suolaamilla teillä. Täällä PKS alueella käytetään suolaa ronskisti. Tosin olen pessyt käsin autoa säännöllisesti myös. Ja ammun painepesurilla myös aina auton alle.

Muutkin katsastuskohteet antoivat hyvät tulokset. Jarruerot edessä (vas/oik), takana (vas/oik) ja käsijarru (vas/oik) olivat kaikki 0%. Läpimenorajat olivat 30% etu-takajarruille ja 70% käsijarrulle. Iskareissa oli eroa 1% edessä ja 2% takana. Päästömittauksen arvoista en osaa sanoa mitään, mutta katsastajan mukaan kaikki oli niissäkin OK (TSI-kone siis kyseessä).

Eli tänne "viat ja ongelmat" ketjuun myös positiivisia uutisia kerrankin ;) Leon vaikuttaa olevan ihan laadukas konstruktio ja minulla on ollut viattomat 3 v. ja 50 tkm tämän auton kanssa.
Seat Leon ST 1.0 Style manuaali 2020

vwmies

Joku areenalainen oli mielenkiinnosta ruostethrediin mennýt irroittamaan Skodansa alustasta suojamuovit ja yllätys, lähinnä pölyä oli löytänyt. Ei ruostetta.
Sitä hän ei kertonut, oliko tavallista vai peräti avaruuspölyä.  :P
Yritetään pärjätä.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy