Multitronic viat A4 B8(07-) autoissa

Aloittaja McEric, 04.02.11 - klo:17:26

« edellinen - seuraava »

McEric

Täältä ja muualtakin olen lueskellut kauhujuttuja Multitronicin hajoamisista. Usein (käsittääkseni) kyse on B8 vanhemmista malleista.
Toisaalta Multitronicia on kuulemma vahvistettu B8:n yhteydessä.

Onko porukalla kokemuksia B8:n Multitronicin vioista ?
Onko eroja 105 kW ja tehokkaampien moottorivaihtoehtojen välillä ?

Kyselen sen vuoksi, että pitäisi päättää otanko huolenpitosopimuksen vain en. Muuten uskon tekniikan kestävän, mutta tuo Multitronic askarruttaa .....  ???

Quality

LainaaTäältä ja muualtakin olen lueskellut kauhujuttuja Multitronicin hajoamisista. Usein (käsittääkseni) kyse on B8 vanhemmista malleista.

Vanhemmista Multitroniceista on tosiaan kuulunut noita rikkoutumiskokemuksia. Itse uskoin, kun minulle myyjä kertoi, että Multia on vahvistettu jo B7-mallista lähtien. Eikä ole minkäänlaisia ongelmia esiintynyt, kun on runsaat 100 tkm mittarissa. Öljyt on vaihdettu huolto-ohjelman mukaisesti 60 tkm:ssa.

Mieluummin kuin rikkoutumista arvioisin Multitronicin ominaisuuksia. Vaihteiston kuminauhamaisuutta eli variaattorin tapaa jakaa moottorin tehoa kiihdytyksessä kierrosten oleellisesti nousematta D-asennossa monet arvostelevat. Itselle tuntuisi sopivammalta S-moodi, jossa moottori kiertää enimmäkseen ylin 2000 rpm, mutta se nostaa oleellisesti kulutusta.

En ole ajanut B8:n Multitronic-mallilla, mutta oletan sen käyttäytyvän jokseenkin samoin kuin B7:nkin.
A4 1.8T Avant Pro Business autom. --> XC60 D5 AWD Ocean Race + Summum Geartronic

Leben und leben lassen.

Uppe

Lainaus käyttäjältä: McEric - 04.02.11 - klo:17:26

Kyselen sen vuoksi, että pitäisi päättää otanko huolenpitosopimuksen vain en. Muuten uskon tekniikan kestävän, mutta tuo Multitronic askarruttaa .....  ???

Itse ottaisin ilman muuta,sen verran huonoja kokemuksia siitä kuuluu muissakin malleissa. Itselläkin oli aikoinaan Multitronic-A6 ja vaihdon syy oli se että "vaihdan ennenkuin hajoaa". Jos olisin paremmin ottanut selvää koko vaihteistosta,en olisi koko autoa edes ostanut.

Flat

Jos oikein muistan, täällä ei taida olla kuin yksi tai kaksi (aktiivista) multikuskia. Jotkut on jo multilla on päästellyt menemään 2 1/2 vuotta, eikä kukaan ole valitellut ääneen ongelmista.
Eikä omiin korviin ole tuolta maailmaltakaan mitään kauhutarinoita kuulunut B8:sta, ainakaan siinä määrin, että vois puhua epäluotettavasta tekniikasta.

No, mitäpä tässä höpisen kun en multilla aja, multimiehet puhukoot lisää.

Nudde

LainaaEn ole ajanut B8:n Multitronic-mallilla, mutta oletan sen käyttäytyvän jokseenkin samoin kuin B7:nkin.

Mullahän se on, ja olen todella tyytyväinen, alussa oli hieman ärhäkkyyttä lähtiessä mutta ohjelmoinnilla siitä päästiin eroon. On muuten aika miellyttävä vaihteisto, kerran sellaiseen tottunut on vaikeata luopua!

LainaaKyselen sen vuoksi, että pitäisi päättää otanko huolenpitosopimuksen vain en. Muuten uskon tekniikan kestävän, mutta tuo Multitronic askarruttaa .....

Jos hiemankin askarruttaa ota se huolenpitosoppari, nin minäkin tein. sehän nyt ei kustanna kun 13 euroa kuussa (jos muistan oikein), muutenhän tilit sitten tasataan kun 3 vuotta tulee täyteen. Ainoa huono puoli on että et saa huollosta kuittia mitä se on maksanut. Mulla on ainakin lista mitä on tehty, katsotaan ensi syksyllä sitten jos ollaan samaa mieltä huollon kanssa. Hyvä että täällä oli huoltojen hinnat esillä, samaan hintaan ne pitää saada vaikka on soppari.

McEric

Lainaus käyttäjältä: Nudde - 04.02.11 - klo:17:55
Jos hiemankin askarruttaa ota se huolenpitosoppari, nin minäkin tein. sehän nyt ei kustanna kun 13 euroa kuussa (jos muistan oikein), ....

Jos tuo kustantaisi 13 â,¬ / kk, niin tekisin heti vaikka 2 sopimusta  ;D

Laskurin mukaan hinta on 97 â,¬ / kk.  (TDI 105 kW  35.000 km + polttoainelämmitin Basic sopimuksella) , se pistää jo mietityttämään.

a4b8

Itselläni multitronic 2.0 TDI, ei mitään ongelmia, vm 2008, ajettu lyhyttä ajoa, yht. 16 500 km! Saattaa olla kuminauhamaisuutta, mutta nykyisillä 80 km/h-rajoituksilla ei niin väliä?
mm
VW Vento, VW Passat 3B,3BG,3C
A4 B8 Multitronic
A4 B8 FL Multitronic
A4 B9 2.0 TFSI Business Sport Sedan S tronic 140 kW
T-Roc 1.5 110 kW TSI EVO Sport DSG -19
Id.4 150kw Pro Performance Business Plus Edition -24

Nudde

LainaaJos tuo kustantaisi 13 â,¬ / kk, niin tekisin heti vaikka 2 sopimusta

Kirjoitin ehkä hieman epäselvästi, siis se kustantaa ylimääräiset 13 euroa/kk, siitä 97 eurosta menee siis Audille 13 euroa ja loput menee sun huoltoihin, eli vuodessa menee 13*12 euroa talolle, eli yhteensä 156 euro7vuosi maksaa se turva. Jos teet kolmen vuoden sopparin se tekee vajaa 500. Sinäänsä 2 ekaa vuotta sulla on takuu. Sanot että 97 euroa pistää mietityttämään, sen verran suunnilleen maksaa huollot, eli vuodessa 97*12=1164 euroa. Sunhän ei tarvitse sitten maksaa kun viet huoltoon. Minä en ole päässyt niihin lukemiin, eli yli 1000 vuodessa millään, jos tavallinen huolto kustantaa sen 200-350 mitä täällä on mainittu. Tämähän on vaan hieman sama kun maksaisi huollot erissä.

Cubbe

Itse ostin vuonna 2003 A6 multitronicin, jota oli myös vahvistettu edellisestä mallista lisäämällä lamelleja. 70tkm ajelin ilman vikoja, hieno vaihteisto kallis huoltaa. Talvella piti ajaa s-modella kaupungissa kun muuten ei lämmöt nousseet ja jos pakkasta oli yli 30, niin kotvan aikaa piti lämmitellä öljyjä, että pakki meni päälle ja jaksoi parkkipaikalta siirtyä liikenteeseen.

Nykyisin kyllä luotan manuaaliin B8:ssani.
Extercore ferrum durum

kokken

Ei ole tdi:n multi-ongelmia sattunut omalle kohdalle tai täällä muutenkaan raportoitu. Itselläni takana pari ohjelmistopäivitystä, mutta nuo taitaa olla jo kunnossa kun uuden auton tilaa. Kuulun täällä siihen vähemmistöön jolla on huolenpitosopimus, nyt sinne sopimuksen puitteisiin on kyllä mennyt pari laskua mutta syksyn loppulaskelma näyttää kannattiko sopimus. Laitetaan sitten aikanaan raporttia. Mutta tuo mitä Nudde kertoi, niin systeemi olisi paljon läpinäkyvämpi jos matkan varrella näkisi laskut, nyt jää huollossa asioidessa käteen vain työmääräys tilatuista töistä. Viimeksi jäi sopimuksen mukaiset ulko- ja sisäpesut tekemättä ja piti laittaa rekkula - lasku oli kyllä mennyt jälleenmyyjältä vv-autolle näistäkin tekemättä jääneistä töistä.

muusi

Itse olen ajellut multilla vuodesta 2005, ekaks A4 B7:lla neljä vuotta noin 50000km eikä siinä ajassa ollut mitään ongelmia, ei edes pakkasilla. A4 B8:n multin laatikon softa oli taas täyttä makulatuuria (2.0L FSI:n kanssa), mitä on pitänyt päivittää kolme kertaa. Viimeisimmän päivityksen jälkeen laatikko on toiminut lähes moitteetta. Autolla tuli puolessa toista vuodessa mittariin 26000km ja se on nyt luovutettu pois, osin myös tästä syystä.

Multi (ja dsg) ovat kivoja, mutta jakaa kuskit kahteen eri kategoriaan, tykkää tai sitten vaan ei. Itse pidin eniten siitä että kierrokset pysyi alhaalla ja vakiona kiihdytyksissä, ja yhdellä vetäsyllä pääsi aina tavoitenopeuteen, oli se sitten mikä tahansa.
Jarrut ovat vauhdin turma [8)]

jnsFI

Terve pitkästä aikaa. Täällä on 2008 käyttöön otetussa 2.0 TFSI Multitronicissa 30 000km vailla mitään ongelmia. Hyvin on pelannut. :)
Audi S3 sedan quattro s tronic 2015
Ex Audi A4 sedan 2.0 TFSI business quattro s tronic 2012
Ex Audi A4 sedan 2.0 TFSI business multitronic 2009

TMIES

Onko tuohon 2008 TDi B8:n multitroniciin luottamista enää 90tkm:n jälkeen?

Tzeipii

TMIES: Kyllä siihen on luottamista, kunhan huoltokirja kertoo, että laatikon öljyt on vaihdettu 60000 kilometrissä, eikä autoa ole "lastutettu". Lisäksi Audi A4 B8-mallissa on seitsemänlamellia sisällä, vaikka ei kuusilamellisessakaan vikaa ole toistaiseksi ollut, nimittäin kokemusta löytyy.
Audi A4 1.8T Avant Multitronic

Neppis

Itse olen ajellut 07-mallisella A6 2.0 TFSI Multilla 70 tkm ilman vaihteisto-ongelmia.

Laatikko on toiminut talvella hyvin. Kuumimmilla kesäkeleillä liikeellelähdöt vaativat joskus vähän enemmän kierroksia ja ovat hieman "töksähtävämpiä", johtuiskohan vaihteistoöljyn notkistumisesta. Tämä ei ole kuitenkaan juurikaan haitannut / ärsyttänyt.

Omaksuin heti tuon auton hankittuani ajotyylin, jossa liikkeellelähtiessä vapautan jarrun ja painan kaasua vasta sitten, kun kytkin on jo ottanut kiinni ja auto liikahtanut eteenpäin (tai sitten taaksepäin). Kiireisissä lähdöissä multi ei ehkä ole parhaimmillaan, mutta mun ajotyylillä se ei ole minkäänlainen puute / ongelma.

Hyvä laatikko, jos ajotyyli on suht tasainen / rauhallinen, ripeä se toki voi silti olla - suosittelen. Kohta sitten joudunkin totuttelemaan S tronic:n metkuihin...
A6 Sedan 3.0 TDI 150kW quattro S-tronic -12
Ex: A6 Sedan 2.0 TFSI 125kW multitronic -07

Pekka T

LainaaKohta sitten joudunkin totuttelemaan S tronic:n metkuihin...

Tähän voin todeta ettei niitä oikeastaan ole, ainoastaan talvella kun laatikon öljyt ovat vielä jähmeät ensimmäiset liikkeelle lähdöt voivat olla vähän äkäisiä. Muuten kyllä toimii kuin ajatus (riippuu tietenkin järjenjuoksun nopeudesta).  :)
Audi e-tron 55 quattro -20
BMW 328 i xDrive -13

Neppis

Metkuihin totuttelulla tarkoitin lähinnä siirtymää "portaattomasta maailmasta portaalliseen". Multin tasaisuus on mielestäni loistava ominaisuus verrattuna perinteisiin automaatteihin, vaikka ne pehmeästi vaihtavatkin.

tmr97

Multia vahvistettiin jo noin 2005, eli A4 B7:ään ja noihin aikoihin A6:n uudistuneeseen malliin (koodia en muista). Kaverillani on ollut kaksi A6 vm 2005 ja 2007 multia, molemmilla ajettiin yli 150tkm ilman ongelmia. Minun käsitykseni on, että multi on nykyään luotettava, eli siksi omaan autoon mielummin multi kuin DSG (esim  passat vs a4 tai ocu vs exeo).

Quality

LainaaKiireisissä lähdöissä multi ei ehkä ole parhaimmillaan, mutta mun ajotyylillä se ei ole minkäänlainen puute / ongelma.

Totta. Ã,,skettäisistä kokemuksista mieleen on jäänyt tilanne, jossa olin lähdössä pihasta tielle, varmistaen luonnollisesti, ettei näkemäalueella ole ketään tulossa. Kun sain autoni keulan juuri sopivasti tielle, sieltähän tupsahtikin auto. No yritystä ripeään tieltä pois peruutukseen oli, mutta yritykseksihän se jäi. Tosiaan aniharvoin tarve on noin äkkinäinen.

Itsellä multitronicciin on kehittynyt jonkinlainen viha-rakkaus -suhde. En oikein pidä siitä, että rauhallisessa kiihdytyksessä laatikko sallii jatkuvat alle 2000:n kierrokset. Se on vaan sellainen korvienvälijuttu, että tunne siitä, että jotain tapahtuu, vaatii jotain myös moottorin käyntiääneltä. Muutoin olen kyllä vaihteistoon erittäin tyytyväinen, ongelmia ei ole esiintynyt.
A4 1.8T Avant Pro Business autom. --> XC60 D5 AWD Ocean Race + Summum Geartronic

Leben und leben lassen.

clima

Lainaus käyttäjältä: Neppis - 14.07.11 - klo:22:55
Itse olen ajellut 07-mallisella A6 2.0 TFSI Multilla 70 tkm ilman vaihteisto-ongelmia.

Hyvä laatikko, jos ajotyyli on suht tasainen / rauhallinen, ripeä se toki voi silti olla - suosittelen. Kohta sitten joudunkin totuttelemaan S tronic:n metkuihin...

Lainaus käyttäjältä: Neppis - 14.07.11 - klo:23:38
Metkuihin totuttelulla tarkoitin lähinnä siirtymää "portaattomasta maailmasta portaalliseen". Multin tasaisuus on mielestäni loistava ominaisuus verrattuna perinteisiin automaatteihin, vaikka ne pehmeästi vaihtavatkin.

Kuulostaa aivan kuin omalta tekstiltä.
Noin 75tkm tuli omalla -06 A6 TFSI multilla ajeltua, tyytyväisiä kilometrejä. Nyt vertailupohjaa S-troniciin reilun 10tkm verran.

Yhteenvetona voisi todeta että multi hakkaa S-tronicin tasaisuudellaan, sopi isoon A6:een juuri mukavuutensa takia. Nykyisessä autossa taas on selkeästi enemmän sporttisuutta, joten S-tronic istuu tuohon hyvin. Hieman kesti totutella, mutta nyt olen pääasiallisesti tyytyväinen nykyiseen lootaan.

Mikäs peli sulle Neppis olikaan tulossa?

Neppis

Lainaus käyttäjältä: clima - 15.07.11 - klo:07:27
Mikäs peli sulle Neppis olikaan tulossa?

A6 3.0 TDI 150 kW quattro S tronic  :) :) :) :) :)

Forrest

Täältä löytyy 2009 vuosimallin 2.0 TDI koneella oleva multitronic ja autolla rullattu reilu 130tkm. Ei minkäänlaista ongelmaa ollut kestävyydessä... pari kertaa sammunut talvella kun öljyt jähmeessä. Ongelma poistui kun ohjelmoitiin laatikko uudestaan.

Aikaisempi multitronic oli 2004 1.9 TDI ja siinäkään ei mitään ongelmia... mittarissa oli 160tkm.

Lainaus käyttäjältä: McEric - 04.02.11 - klo:17:26
Täältä ja muualtakin olen lueskellut kauhujuttuja Multitronicin hajoamisista. Usein (käsittääkseni) kyse on B8 vanhemmista malleista.

Onko porukalla kokemuksia B8:n Multitronicin vioista ?
Onko eroja 105 kW ja tehokkaampien moottorivaihtoehtojen välillä ?

Timpe85

Porukoilla on B8 Avant 2.0TDI multitronic ja sillä on rullailtu ~90tkm ilman ongelmia. 60tkm huollossa vaihdettiin öljyt ja samalla laatikko sai uuden ohjelman. Ilmeisesti liikkeelle lähdöt ovat uudella ohjelmalla sivistyneempiä.
Audi A3 8Y 40TFSIe

rattimies123

Uskaltaako laittaa  Rican softaa (+40hv) TDI 2.0 :in jossa multitronic? tiedättekös onko joku laitellut?, tai onko teillä kokemuksia asiasta? Mietin vaan sitä, että eikös tätä 2.0 oo vakioversionakin 170 hv 120kw mallia samalla lodjulla. Ja miten noi v6 onko niissä eri lodjut kokonaan?
Aikaisemmassa volvo 2.4D aut. ainakin lodju kesti, eikä muutakaan ongelmia ollut. Kulutuskaan ei noussut yhtään, vaikka tehot nousi:)
Audi Q3 1.4 TSFI -17 // Fiat Bürstner NEXXO T 569 -14
ex.Volvo XC60 AWD D3 Polestar -11// ex. Audi A3  1.4 TSFI SB s-tronic -15
ex.Audi A4 2.0 TDI avant multitronic -12 //  ex. Audi A3 1.4 TSFI CC -08

HenTo

Lainaus käyttäjältä: rattimies123 - 08.08.11 - klo:12:18
Uskaltaako laittaa  Rican softaa (+40hv) TDI 2.0 :in jossa multitronic? tiedättekös onko joku laitellut?, tai onko teillä kokemuksia asiasta? Mietin vaan sitä, että eikös tätä 2.0 oo vakioversionakin 170 hv 120kw mallia samalla lodjulla. Ja miten noi v6 onko niissä eri lodjut kokonaan?
Aikaisemmassa volvo 2.4D aut. ainakin lodju kesti, eikä muutakaan ongelmia ollut. Kulutuskaan ei noussut yhtään, vaikka tehot nousi:)
Jos on sama loota kuin 2.7TDI:ssä niin ainakin kestää. Omassa 190hv/400Nm ja Multilla ja tähän asti oon ollut tosi tyytyväinen, tosin kilometrejä itse ajanut vasta 6tkm, autolla ajettu 62tkm. Koneesta sais lastulla kivasti lisää, mutta Multi ei varmaan tykkää tulevasta lisäväännöstä. Tulevaisuus näyttää miten laatikko kestää...

jusape

Minä rullasin A4 B8 2.0 tdi multi avantilla 110tkm täysin ongelmitta, ainoa mitä muistan että pakki joskus alkuvaiheessa pamahteli, mutta hävisi ohjelmapäivitysten/ajan myötä. Tykkäsin kovasti vaihteistosta, leppoisaa ja hiljaista menoa. Toki tehontunnettahan ei paljonkaan ole.

Nyt sitten menty tällä S tronicilla yli 100tkm myöskin isommin ongelmitta. Kylmänä saattaa hieman huudattaa vaihtoja pidemmälle, mutta nykimisiä ei esiinny. Vaihtaa mukavan nopeasti, mutta mukavuudessa ei pärjää multille.

rattimies123

Toi huudattaminen eli korkeilla kierroksilla mateleminen oli volvon  aut.lodjun(aisin 7 lovinen) ärsyttävä piirre ja se korostui entisestään talvisin, toinen ikävä piirre oli "pitkä viive" halutessa nopeaa kiitoa. Multitronicissa ei ole näitä ongelmia. Toimii ripeästi ja nautinnollinen kaikessa ajossa. :)

Hyvä tietää että multi kestää piristämistä, ehkä tulee laitettua toi softa.
Audi Q3 1.4 TSFI -17 // Fiat Bürstner NEXXO T 569 -14
ex.Volvo XC60 AWD D3 Polestar -11// ex. Audi A3  1.4 TSFI SB s-tronic -15
ex.Audi A4 2.0 TDI avant multitronic -12 //  ex. Audi A3 1.4 TSFI CC -08

RSOCUstin

Tohtiiko tuollaista 100-150tkm ajettua 09 2.0tdi/3.0tdi Multitronic Audia ostaa.
Kovasti hinkuis Audia mut kai se täytyy Skodaan tyytyä

Quality

Kyllä tohtii. Vaikuttaa siltä, että alkuaikojen Multi-ongelmat ovat jokseenkin hävinneet uudemmissa vuosikerroissa. Itse ajoin B7lla 127 tkm ilman mitään ongelmia - moottorina tosin 1.8T. Voin kyllä suositella, oli muutamien takuukorjausten jälkeen täysin viaton auto.

Ahh - kyselitkin seuraavan sukupolven A4sta. Noh, edellisetkin pelittää vielä ;).

Leben und leben lassen.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy