Tiguan allspace vs touran

Aloittaja Taktak, 26.03.19 - klo:14:43

« edellinen - seuraava »

Taktak

Hei kaikille!

Hakusessa olisi uusi auto 4-henkiselle perheelle.


Eli aloitettiin katsomaan puolison kanssa uutta auto. Toiveet oli että autossa olisi tarpeeksi iso maanvaraa 15cm+ siksi koska noin neljä kertaa vuodessa matkustetaan keksieuroopaan ja vietetään aikaa vuoristolla. Nelivedolle ei ole ollut tarvetta kun tähän asti myös pärjännyt ilman sitä. 2. Kriteeri oli että takakontin pituus olisi vähintään 100cm että mahtuisivat rattaat sinne ja viereen viellä jäisi tilaa kahdelle buffeli laukulle. 3. Kriteeri oli 2. Rivin istuimet, omistamme klippan turvaistuimmet ( he jotka omistavat niitä tietävät miten paljon vievät tilaa autosta) eli kun niitä kiinnitetään penkeille tarkoitus olisi että jompi kumpi meistä tarvittaessa mahtuu keskelle.

Käyttiim koeajamassa uutta Tourania joka täytti meidän kriteerit. Mutta jälkeenpäin aloin katsomaan tiguan allspace jossa huomasin teknisissä tiedoissa että auto on melkein sama mittainen sisältään, ainoastaan yksi isompi ero että maanvaraa olisi 5cm enemmän eli noin 20cm.
Sitten kun aloin miettimään että olisiko parempi vaihtoehto 2.0tdi (150hv DSG) kun välillä mukaan tulisi suksiboksi ja peräkoukussa pyörä teline jossa on kolme polkupyörää. (Eli autossa alkaisi olemaan jo kuormaa 300kg edestä kuskin lisäksi)

No vilkaisin hinnasto ja konfigurointin jälkeen huomasin hinnoissa pieni ero.. eli touran 2.0tdi (150hv DSG) varustetaso comfortline oli lisävarusteiden kanssa noin 40000, (varusteet oli family paketti, led ajovalot,sivu turvatyynyt toiselle riville ja webasto kauko ohjauksella). Tiguan allspace:sissä oli sama moottori (ei neliveto) mutta varustetasoltaan highline ja lisävarusteena webasto hintaa oli 42900,.

Mitä olisitte tehneet? Kokemuksia ? En tosiaan ole viellä pyytänyt koeajoa tiguanista mutta mietin kovasti sitä... kun hinnassa on sen verran pieni ero ja se maanvaraa +5cm olisi hyödyksi. Touranissa oli muistaakseni mahdollisuus saada isompi maanvaraa + 15mm mutta hinnaltaan ne olis jo samanlaisia...

Neuvoja ?


Saksoboy

Perheellisen näkökulmasta tourani pesee tiguanin tavaratilan koossa parilla sadalla litralla.
"Harder" is not a very good safeword.
Tarvittaessa löytyy aito HEX-V2 VCDS (VagCom), ForDiag (Ford, Mazda), ja OpCom (Opel) sekä monimerkkilukija (kaikki autovalmistajat)
http://www.vagarena.fi/index.php?topic=23.330

ConD

Miten Skoda Kodiaq tai Seat Tarraco? Molemmat Tiguan Allspacen kokoisia autoja, mutta muuten autoissa jonkinverran eroavaisuuksia.

Dieseliä nykyisellään en uskaltaisi suositella muutakuin siinä tapauksessa että vuotuista ajoa tulee paljon. Paria reissua varten kärsii kyllä kasvaneen bensankulutuksen ottaa lompsaan lovena kuin käyttövoimaverot ja adbluen kanssa läträämiset ja hitaamman lämpiämisen talvisessa pätkäajossa.

Mielikuvia autoista on helppo luoda "Saksalainen", "Tsekki" tai "Espanjalainen", mutta todellisuudessa tuo Tiguan tehdään Meksikossa, Seat Saksassa Wolfsburgissa ja Skoda sitten Tsekeissä. Onko sillä väliä? Joillekin on - joillekin ei.
www.autostadium.fi - autoilua ja elämää

Taktak

Kiitos vastauksesta ! Se on kyllä totta... ( tiguan allspace 760l vs 834l touran ) ainoastaan että turvallisuus syistä ei käytetään tilaa ihan kattoon asti varsinkin kun mennään pitkille matkoille siihen keski euroopaan. Tilaa joka käytetään on lattiasta siihen penkkien asti ( ihan vaan takana oleva näkyvyyden takia ) se kriteeri on takakontin pituus leveys ja korkeus penkkien saakka.

Mietin vaan sitä sen takia koska volkarin hinnat ovat tulleet selvästi alaspäin ainakin tällä hetkellä

Dumbass

Moi

Kurkkaa nyt ihmeessä molemmista Highline-versiot. Tulee halvemmaksi jos ruksii mukaan LED-paketin tai Allspacessa Comfort.-paketin...

Taktak

Hei Cond!

Kiitos neuvosta...
Olen kyllä katsonut Skoda kodiaq mutta tällä hetkellä näytti pikkasen kalliimmalta kun allspace. Seatia en ole edes katsonut mutta pitää kyllä katso senkin mitä hinnaksi tulisi.

Itselläni ei ole mitään väliä missä kyseisen auton valmistus tapahtuu eikä oikeastaan ole väliä mitä konepellilla lukee.. Meksikossa tietääkseni valmistetaan myös Audi vaikka se on eri tehtaassa en nyt ole ihan varmaa oliko kyseessä q5 malli mutta luulisi että nykyaikaan tälläiset isot konsernit osaisivat valvoa myös laatua meksikossakin.
Kyseinen auto kun ostan niin se tulee maksimissaan 4 vuodeksi / 125000km ja siihen tulee toki huoltosopimus mukaan.
Että en ole niitä ihmisiä jolla pitää olla tiety merkki... itselleni on tärkeä että jos on jotain valmistusvikaa tai ylipäätänsä jos tulee jotain rikkoa niin osaavat hoittaa asian ammattimaisesti.

Jos voin sano mielipide tähän diesel autoilun en tiedä tarkoitatko että dieselille on maine mennyt vai niitä pitkinä matkoja mutta siitä on vähän aikaa kun luin artikkeli jossa luki ADAC tekemistä mittauksista jotka liityvät nox päästöihin... siinä oli viime vuoden malleja BMW, Mercedes c sarja, Opel ja oliko se Citroën kaikki oli varustettu adblue ruiskutuksella ja raportin mukaan tulokset olivat 0-20mg/km päästöt muistaakseni Mercedeksellä oli niitä nolla....  lehti oli saksalainen autobild...


Taktak

Lainaus käyttäjältä: Dumbass - 26.03.19 - klo:15:50
Moi

Kurkkaa nyt ihmeessä molemmista Highline-versiot. Tulee halvemmaksi jos ruksii mukaan LED-paketin tai Allspacessa Comfort.-paketin...


Kyllä olet oikeassa olen Katsellut saman,  muistaakseni se oli jotain 300, Johtuu siitä että oliko sen nyt lyhyt vai pitkä valot ovat vakioina touran higlinessä...

Mutta kun tekee sen konfiguraatio ja katso ne vakiovarusteet niin allspace:lla yllättävän pidempi lista kun touranilla :D... esim että allspace higline on vakiona digitaalinen mittaristo (  turha ainakin itselleni, koska mielestäni tulee halvemmaksi konsernille valmistaa tai tilaaks ne niitä jostain ne näytöt kun mekaaninen mittaristo ja naurettavaa että siitä pyydetään viellä 600, ylimääräistä tietyissä malleissa- oma mielipide) ja paljon muuta mistä nyt touranissa joutuu maksaa...muistaakseni minun ei ole tarvinnut oikeasti lisää siihen muuta kun se webasto(allspace highline):D

Vekkula

Seat 5v takuu, siinä mielessä kannattaa se Tarraco myös katsoa.
”Niin siis en ole mikään trollailija vaan yksi tämän palstan asiallisimmista ja arvostetuimmista kirjoittajista.”

ConD

Lainaus käyttäjältä: Taktak - 26.03.19 - klo:17:36
Hei Cond!

Kiitos neuvosta...
Olen kyllä katsonut Skoda kodiaq mutta tällä hetkellä näytti pikkasen kalliimmalta kun allspace. Seatia en ole edes katsonut mutta pitää kyllä katso senkin mitä hinnaksi tulisi.

Jos voin sano mielipide tähän diesel autoilun en tiedä tarkoitatko että dieselille on maine mennyt vai niitä pitkinä matkoja...
Jos nuo Volkkarit kiinnostaa niin ole nopea. Kamppishinnat jotka laskee nuo Highlinet järkeviksi päättynee kuun vaihteessa. Siellä on tuhansien eurojen alennuksia, koska esimerkiksi Tiguan Allspacessa diesel-etuvetojen autoveroton hinta on jopa halvempi Highlinessä kuin Comfortlinessä. Tämän takia tuo Allspace on jopa järkihintainen...

Dieselissä tulee siis ylipäänsä ajokustannukset ja käyttöominaisuudet/mukavuus vs. bensa eteen. Kannattaa laskea paljonko sillä dieselillä pitää vuodessa ajaa, jotta se on pitkässä juoksussa edullisempaa. Hankintahinnassa ei nuiden etuvetojen osalta ole isoa eroa - päinvastoin disu voi olla jopa halvempi. Mutta sen dieselin, adbluen ja kylmyyden kanssa kikkailu voi muuttaa mukavuutta sitten arkikäytössä. Päästöille minun puolesta yksi ja hailee... :D

Se mille itse laskisin lisävarusteena arvoa on lisäturva - eli käytännössä takuun jatke. Sille on hinnastossa hinta ja se mielestäni omaksi ostettavaan autoon on ehdoton hankkia. Seatissa takuu on tosiaan vakiona mutta juuri nyt ei oikeastaan muita kuin manuaalivaihteisia malleja ole etuvetoina tarjolla järkihintaan - nelivedot maksaa aikalailla maltaita.
www.autostadium.fi - autoilua ja elämää

Taktak

Lainaus käyttäjältä: ConD - 26.03.19 - klo:18:25
Jos nuo Volkkarit kiinnostaa niin ole nopea. Kamppishinnat jotka laskee nuo Highlinet järkeviksi päättynee kuun vaihteessa. Siellä on tuhansien eurojen alennuksia, koska esimerkiksi Tiguan Allspacessa diesel-etuvetojen autoveroton hinta on jopa halvempi Highlinessä kuin Comfortlinessä. Tämän takia tuo Allspace on jopa järkihintainen...

Dieselissä tulee siis ylipäänsä ajokustannukset ja käyttöominaisuudet/mukavuus vs. bensa eteen. Kannattaa laskea paljonko sillä dieselillä pitää vuodessa ajaa, jotta se on pitkässä juoksussa edullisempaa. Hankintahinnassa ei nuiden etuvetojen osalta ole isoa eroa - päinvastoin disu voi olla jopa halvempi. Mutta sen dieselin, adbluen ja kylmyyden kanssa kikkailu voi muuttaa mukavuutta sitten arkikäytössä. Päästöille minun puolesta yksi ja hailee... :D

Se mille itse laskisin lisävarusteena arvoa on lisäturva - eli käytännössä takuun jatke. Sille on hinnastossa hinta ja se mielestäni omaksi ostettavaan autoon on ehdoton hankkia. Seatissa takuu on tosiaan vakiona mutta juuri nyt ei oikeastaan muita kuin manuaalivaihteisia malleja ole etuvetoina tarjolla järkihintaan - nelivedot maksaa aikalailla maltaita.

Hei ja kiitos hyvästä vastauksesta!

Olen kyllä pitkälti samaa mieltä... just meinasin tässä vastaa että katsoin nopeasti seatin hinnasto ja aika mielenkiintoista ettei ole ollut vaihtoehtona etuvetoisen automaatilla :S

Joo siitä silloin kuulin kun käyttiin koeajossa touranin kanssa että higline on nyt tarjouksessa... ylipäätänsä tarkoitin myös sitä että muutenkin miten paljon varusteita löytyy vakiona allspace:sissa kun touranissa joutuu niistä maksaa vaikka kyseessä olisi sama varustetaso :/

Toki moni ihmiset saata olla sitä mieltä että SUV kuullu olla neliveto... ja saan varmaan kuullakin siitä :D mutta tosiaan ei tullut nelivedolle tarvetta on vaan harmia että joutuu menemään tohon mpv/SUV segmenttiin autoihin kun kaipaa sitä maanvaraa kun nyky farmareissa sen on ihan mitätön....

Yksi esimerkki oli lainassa golf farmari pari vuotta sitten jonka kanssa kävin vuoristolle ja jäin makamaan mahalla :D onneksi paikalliset tulivat traktorilla vetämään pois ja silloin se ei olisi auttanut vaikka olisi neliveto....

Vekkula

Octavia Scout? Tavaratila hyvän kokoinen ja normifarkkua korkempi maavara.
”Niin siis en ole mikään trollailija vaan yksi tämän palstan asiallisimmista ja arvostetuimmista kirjoittajista.”

Taktak

Lainaus käyttäjältä: Taktak - 26.03.19 - klo:17:46

Kyllä olet oikeassa olen Katsellut saman,  muistaakseni se oli jotain 300, Johtuu siitä että oliko sen nyt lyhyt vai pitkä valot ovat vakioina touran higlinessä...

Mutta kun tekee sen konfiguraatio ja katso ne vakiovarusteet niin allspace:lla yllättävän pidempi lista kun touranilla :D... esim että allspace higline on vakiona digitaalinen mittaristo (  turha ainakin itselleni, koska mielestäni tulee halvemmaksi konsernille valmistaa tai tilaaks ne niitä jostain ne näytöt kun mekaaninen mittaristo ja naurettavaa että siitä pyydetään viellä 600, ylimääräistä tietyissä malleissa- oma mielipide) ja paljon muuta mistä nyt touranissa joutuu maksaa...muistaakseni minun ei ole tarvinnut oikeasti lisää siihen muuta kun se webasto(allspace highline):D

Toss noin halusin vaan lisätä että yritin käydä aika monta ajoneuvoa läpi monia merkkejä.. mutta ei tullut niitä koeajoja tehty koska riittää aika pitkälti kun katso tekniset tiedot josta tietää jo takakontin tilavuus ja 2. Rivin tilat... sen voin viellä sanoa että olen 186cm pitkä ja painoa löytyy 110kg en ole mikään tikku eli lähinnä tarkoitin että touranissa mahdun taakse istumaan kahden turvaistuinten väliin toki otti vähän sivuista kiinni mutta ei mitenkään pahaa... että pitää käydä vaan koeajamassa sitä allspace ja luulisin että se on on ainakin omalla kohdalla tärkeä että pysty istuu myös takana lasten kanssa...

Sanon viellä että voi olla ihmiset neuvovat kokeilemaan Ford s-max joka olisi aika hyvää vastustaja touranille mutta hintaa on myös tossakin isompi ja siinä löytyisi sen 5 vuoden takuu... sharania olen myös katsonut mutta hintaa oli myös siinäkin aika isoa.. käyttiin myös Toyota proace verso koeajamassa mutta siihen auto ei ole saatu huolenpitosopimus eikä takuun pidentäminen lisämaksusta :/

Taktak

Lainaus käyttäjältä: Vekkula - 26.03.19 - klo:18:52
Octavia Scout? Tavaratila hyvän kokoinen ja normifarkkua korkempi maavara.

Hei kiitos vastauksesta!

Noin nopeasti miettien en uskoo että mahtuisin kahden klippan turvaistuinten väliin istumaan takapenkillä voin olla toki pahasti väärässä....

Taktak

Lainaus käyttäjältä: Taktak - 26.03.19 - klo:19:01
Hei kiitos vastauksesta!

Noin nopeasti miettien en uskoo että mahtuisin kahden klippan turvaistuinten väliin istumaan takapenkillä voin olla toki pahasti väärässä....


Olen myös katsonut sen vaihtoehtona mutta en ole käynyt koeajamassa.. Skoda on muutenkin aika hyvää auto kun mielestäni tähyävät perheisiin asiakkaana ja tilaa niistä löytyy mutta miten kirjoitin se tilaa siinä takapenkillä on yksi niistä kriteereistä

Superb 4x4

Lainaus käyttäjältä: Taktak - 26.03.19 - klo:18:59
Sanon viellä että voi olla ihmiset neuvovat kokeilemaan Ford s-max joka olisi aika hyvää vastustaja touranille mutta hintaa on myös tossakin isompi ja siinä löytyisi sen 5 vuoden takuu... sharania olen myös katsonut mutta hintaa oli myös siinäkin aika isoa.. käyttiin myös Toyota proace verso koeajamassa mutta siihen auto ei ole saatu huolenpitosopimus eikä takuun pidentäminen lisämaksusta :/
Huomasin että Proace Verso ollut koeajossa. Oletko vaihtoehtona ajatellut Citroen Spacetourer - se kun on käytännössä aivan sama auto kuin tuo Proace. Saat 5 vuoden takuun ja huolenpitosopimus on edullinen. Ihan hyvä ajaa, kokemusta 180 hv mallista, perinteinen automaatti. On taksina.
Skoda Superb Combi 2.0 Tdi Dsg 4x4 Ambiente MY12
(huonontien alustalla)
EX: Skoda Superb Combi 1.6 Tdi Greenline Ambiente MY12

Nahkamajava

Mulla etuveto superb huonontien alustalla, maavara noin 16,5 cm. Superb kun valikoitui, niin touran jäi vaihtoehdoistani sijalle 2. Minä olen fyysiseltä kooltani samaa kaliberia kuin taktak ja pesueen kanssa tarvii tilaa myös ja normia isompi maavara on välttämättömyys.Touran olisi ollut hieman isompi, mutta kokonaisuutena superb vei voiton. En ole katunut valintaani. Pikkuhiljaa alkaa itsellä olemaan autonvaihto uudempaan, isoa citymaasturia tekisi mieli seuraavaksi: tiguan allspace tai joku konsernisisaruksista todennäköisesti valikoituu seuraavaksi kulkineekksi.
-23 Cupra Born e-Boost 170kw 58kwh
-18 Passat alltrack 2.0 tdi DSG 4x4
ex vaggineet:
-19 Superb combi 1.5 tsi DSG Style
-16 Superb combi 1.6 tdi DSG Style (0-122 tkm)
-11 Yeti 1.2 tsi DSG Experiense (104-135 tkm)
-11 Ibiza ST 1.2 tsi DSG Sport (22 - 66 tkm)
-10 Octavia combi 1.6 tdi 4x4 Elegance (0 - 177 tkm)
-05 Octavia combi 2.0 tdi DSG Elegance (50 - 160 tkm)

Taktak

Lainaus käyttäjältä: Superb 4x4 - 26.03.19 - klo:20:44
Huomasin että Proace Verso ollut koeajossa. Oletko vaihtoehtona ajatellut Citroen Spacetourer - se kun on käytännössä aivan sama auto kuin tuo Proace. Saat 5 vuoden takuun ja huolenpitosopimus on edullinen. Ihan hyvä ajaa, kokemusta 180 hv mallista, perinteinen automaatti. On taksina.

Olen ollut tyytyväinen kyseisen PSA-konsernin autoon tilaa paljon ja ajettavuus todella hyvää auton pystyy käyttää pakettiautona myös. harmi vaan että yksityiseen käyttöön takuut ovat ihan eri maailmaa esim Toyota proace verso joka kävin koeajamassa yksityiseen käyttöön takuu on 3v/100000km ja taksi käyttöön 5v/300000km menee yli minun ymmärrystä eikä Toyotaan ole saatu huoltopitosopimusta :D toinen hauskuus on se että Toyotalta saatu tarjous family varustetaso 150hv manuaali ja navi lisävaruste hinta oli 46500, vastaavaan Citroënin samalla varustella  johon saisi myös huoltopitosopimuksen hintatarjous oli 55000,!!! Aika iso ero kun mallit tulee samalta tehtaalta :D

Taktak

Lainaus käyttäjältä: Nahkamajava - 26.03.19 - klo:21:02
Mulla etuveto superb huonontien alustalla, maavara noin 16,5 cm. Superb kun valikoitui, niin touran jäi vaihtoehdoistani sijalle 2. Minä olen fyysiseltä kooltani samaa kaliberia kuin taktak ja pesueen kanssa tarvii tilaa myös ja normia isompi maavara on välttämättömyys.Touran olisi ollut hieman isompi, mutta kokonaisuutena superb vei voiton. En ole katunut valintaani. Pikkuhiljaa alkaa itsellä olemaan autonvaihto uudempaan, isoa citymaasturia tekisi mieli seuraavaksi: tiguan allspace tai joku konsernisisaruksista todennäköisesti valikoituu seuraavaksi kulkineekksi.

Hyvää tietoa kyllä... en ole tiennyt tosta että superbia saa niin korkeaksi oli kans yksi vaihtoehdoista koska takakontissa tilaa löytyy ja 2.rivin penkit puhumattakaan löytyy tilaa tanssiakin varmaan siellä :D

Nahkamajava

Ihan mielenkiinnosta, mikä valikoitui uudeksi kuljettimeksi ja mikä oli the ratkaisevin asia valinnan takana?
-23 Cupra Born e-Boost 170kw 58kwh
-18 Passat alltrack 2.0 tdi DSG 4x4
ex vaggineet:
-19 Superb combi 1.5 tsi DSG Style
-16 Superb combi 1.6 tdi DSG Style (0-122 tkm)
-11 Yeti 1.2 tsi DSG Experiense (104-135 tkm)
-11 Ibiza ST 1.2 tsi DSG Sport (22 - 66 tkm)
-10 Octavia combi 1.6 tdi 4x4 Elegance (0 - 177 tkm)
-05 Octavia combi 2.0 tdi DSG Elegance (50 - 160 tkm)

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy