Kirjoittaja Aihe: BKD Egr ja Overboost-ongelmia  (Luettu 1447 kertaa)

Poissa Levis

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 73
    • Profiili
BKD Egr ja Overboost-ongelmia
« : 14.03.19 - klo:20:12 »
Touran -09 Bkd koneella hieman oikuttelee.

Ongelmana oli ensin 333 tkm kohdalla moottorin keltainen häiriövalo. Ei limp-modea, vain valo  syttyi ja palasi nollauksen jälkeen suht pian aina takaisin.
Koodi:001025 - EGR System
               P0401 - 000 - Insufficient Flow

Egr uusittiin 339 tkm kohdalla ja imusarja pestiin. Molemmat olivatkin yllättäen puhtaita, ilmeisesti edellinen omistaja puhdistellut n 200 tkm kohdalla.
Välittömästi korjaamolta poistuttua auto meni  kylmällä koneella ekaa kertaa limp modeen. Häiriövalo ei edes syttynyt eikä lämmettyään mennyt enää jumiin.

000564 - Boost Pressure Regulation
               P0234 - 000 - Limit Exceeded (Overboost Condition) - Intermittent
             Freeze Frame:
                    Fault Status: 00110000
                    Fault Priority: 2
                    Fault Frequency: 3
                    Mileage: 339139 km
                    Time Indication: 0
                    Date: 2000.00.00
                    Time: 17:35:12

             Freeze Frame:
                    RPM: 2478 /min
                    Speed: 99.0 km/h
                    Load: 87.8 %
                    Voltage: 14.59 V
                    Bin. Bits: 00101000
                    Absolute Pres.: 2335.8 mbar
                    Absolute Pres.: 2590.8 mbar

Auto tuntui toimivan pakkasilla ongelmittta eli ei mitään häiriöitä. Plus-kelillä meni sitten limppiin.
Nyt tosin tuntuu menevän limppiin vähän miten sattuu kun kenkäisee yli 80 kmh nopeudessa.



Nyt Mittarissa  n. 340 tkm ja ajettu Longlife Castrolillla koko auton historia, pääosin. Viimeiset 100 tkm tosin kiinteällä vaihtovälilllä 10-15 tkm.
Autoon oli huollossa laitettu 329 tkm kohdalla Shell Helix professional AF-L 5W30 öljyt, jonka jälkeen noita oireita on tullut. Huomaisn vasta äsken mitä öljyä siellä on, kun katsoin purkkia. Onko tuo edes soveltuvaa minun autooni?
https://www.motonet.fi/fi/tuote/590101/Shell-Helix-Ultra-Pro-AF-L-ACEA-C1-5W-30-1L
Auto kulkee muuten hyvin ja turbokin kuulostaa samalta kuin koko omistussuhteeni on kuulostanut.

Ideoita?
« Viimeksi muokattu: 14.03.19 - klo:20:17 kirjoittanut Levis »

Poissa Jultsu

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 4.354
    • Profiili
Vs: BKD Egr ja Overboost-ongelmia
« Vastaus #1 : 14.03.19 - klo:21:20 »
Eipä löydy VW 505.01 merkintää tuosta Shellin purnukasta eli väärää tavaraa, mutta ei se väärä moottoriöljy kyllä aiheuta mitään EGR-ongelmia. Korkeintaan nokka-akseli ja paininkupit kuluvat pikkaisen nopeammin puhki.

Eipä tuossa oikein muuta tule mieleen kuin VCDS-velho läppärin kanssa istumaan apparin penkille ja logittamaan ahtopyyntejä/paineita, n75 venttiilin ohjausta jne jne.
VW Passat Variant -03 1.9TDI 4motion

Poissa Levis

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 73
    • Profiili
Vs: BKD Egr ja Overboost-ongelmia
« Vastaus #2 : 14.03.19 - klo:22:27 »
Öljystä tuli vaan mieleen, että voiko se jollain tapaa vaikuttaa vnt-siipiin karstoittavasti tjsp, mutta ehkä liian kaukaa haettua?

Poissa Jultsu

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 4.354
    • Profiili
Vs: BKD Egr ja Overboost-ongelmia
« Vastaus #3 : 14.03.19 - klo:22:50 »
On. Ei sen moottoriöljyn ole ikinä tarkoituskaan päästä vnt-siiville, mutta vanhemmissa autoissa sitä öljyä kyllä falskaa imupuolelle ja saattaa sitä pakopuolellekin joutua mutta eipä se siellä sattuneista syistä kovin kauaa viivy.
VW Passat Variant -03 1.9TDI 4motion

Poissa o.b.

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 1.434
    • Profiili
Vs: BKD Egr ja Overboost-ongelmia
« Vastaus #4 : 14.03.19 - klo:23:01 »
Yksi öljynvaihtoväli väärällä öljyllä riittää rikkomaan pumppusuutindieselin nokka-akselit/nostimet. Samoten käy jos LL öljynvaihtoväli menee muutaman tkm pitkäksi.

Nokasta ja nostimista irtoaa metallihippusia, jotka toivottavasti pääosin jäävät suodattimeen.

Mutta tuossa overboost-ongelmassa voisi auttaa VNT-siipien herkistely Mr.Musclen avulla. Kokeile heilutella turbon alipainekellon vipua edestakas kymmeniä kertoja ja katso, onko vaikutusta vikaan. Liikerata noin pari cm kun kunnossa.

Poissa Saksoboy

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 104
    • Profiili
Vs: BKD Egr ja Overboost-ongelmia
« Vastaus #5 : 14.03.19 - klo:23:15 »
oma BKD teki juuri samalla lailla overboost oireita ja mr mucsle käsittelyllä sain hieman lisäaikaa joten tod.näk sullakin on vnt-siivet karstassa. toki itsellä lykkäsi jo turbo öljyä läpi niin jouduin uusimaan sen. Mittarissa oli silloin 245 000km.

Melkein kannattaa tallentaa sieltä logi tiedostona ahtojen pyynti vs toteunut vs RPM niin näkisi onko se vnt jumissa. Voisin auttaa siinä jos et kovin kaukana asu meikäläisesta.
Vw Touran 2.0 tdi "bkd"
"Harder" is not a very good safeword.
Tarvittaessa löytyy aito HEX-V2 VCDS (VagCom), ForDiag (Ford, Mazda), ja OpCom (Opel) http://www.vagarena.fi/index.php?topic=23.270

Poissa Levis

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 73
    • Profiili
Vs: BKD Egr ja Overboost-ongelmia
« Vastaus #6 : 14.03.19 - klo:23:37 »
Toihan tästä nyt vielä puuttuisi että tuo öljy vielä aiheuttaisi jotain vakavampaakin. Mistä tuota nyt sitten tietää miten pahasti tässäkin on käynyt. Kai se pitää äkkiä saada oikeaa kuraa koneeseen takas.

Ja Lahdessa asun.

Poissa Saksoboy

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 104
    • Profiili
Vs: BKD Egr ja Overboost-ongelmia
« Vastaus #7 : 14.03.19 - klo:23:54 »
Lahti on vähä kaukana (280km) mutta ohjeet siihen loggaamiseen lyhykäisyydessä.

"Go to Engine Measuring Block 011
Start Logging the data
In a high gear (4th/5th) give full throttle from 1500-2000 rpm to 3500-4000 rpm"
ja sitten save.
Todennäköisesti heittää limppiin mutta se ei haittaa.

ja helpoite pääsee kun menee http://kiksu.net/vcds-graph/ ja avaa siellä sitten sen logi tiedoston.
Jos tarvitsee apua tulkitsemiseen niin vaikka screenshottina kuvaa tänne.
Vw Touran 2.0 tdi "bkd"
"Harder" is not a very good safeword.
Tarvittaessa löytyy aito HEX-V2 VCDS (VagCom), ForDiag (Ford, Mazda), ja OpCom (Opel) http://www.vagarena.fi/index.php?topic=23.270

Poissa Levis

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 73
    • Profiili
Vs: BKD Egr ja Overboost-ongelmia
« Vastaus #8 : 15.03.19 - klo:09:35 »
Thanx! Täytyy joku pöivä loggailla.

Täytyy myös käydä ostaa se Mr. Muscle. Onko noita monta vaihtoehtoa pulloissa?

Soitin huoltoon tuosta öljystä ja sieltä vakuutettiin, että autossa olisi oikeat öljyt. Hei eivät osta 1l purkkeja vaan ovat ilmeisesti kaataneet isommasta pytystä sitä, kun sanoin että yksi vajaa litra tarvii aina vuodessa lisätä. Toivottavasti näin on...

Poissa Levis

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 73
    • Profiili
Vs: BKD Egr ja Overboost-ongelmia
« Vastaus #9 : 20.03.19 - klo:23:16 »
Äsken kävin kurkkimassa pellin alle ja huomasin imusarjan ja kannen välissä öljyvuotoa. Ekan kerran huomasin sen imusarjan pesun jälkeen. Tuolloin puhdistin paikat ja nyt näkee että selvästi se tuosta öljynsuodattimen kohdalla olevan imusarjan pultin luota vuotaa.

Ilmeisesti vuodotkin tekevät tuota koodia? Miten todennäköinen?

Ja imusarjan ja egr rempan yhteydessä ei oltu uusittu mitään tiivisteitä...

Poissa tarzi

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 1.533
  • Das Auto
    • Profiili
Vs: BKD Egr ja Overboost-ongelmia
« Vastaus #10 : 20.03.19 - klo:23:40 »
Bkd+over boost = ahdin loppu tai siivet jumissa . Niin miljoona kertaa nähty..kierrosluku täsmää hyvin siihen kun lähdetään siipiä pienentää eivätkä liiku kunnolla

Imusarjan kautta on kannen öljyn paluu, joten kannattaa tiiviste uusia. Ei selitä overboostia tosin
« Viimeksi muokattu: 20.03.19 - klo:23:43 kirjoittanut tarzi »
- Audi a6 allroad quattro 3.0 tdi tiptronic - 07 350hp/750nm "hybrid"


- Skoda Octavia Combi 2.0 TDi DSG -06 elegance sport

Poissa Levis

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 73
    • Profiili
Vs: BKD Egr ja Overboost-ongelmia
« Vastaus #11 : 21.03.19 - klo:18:52 »
https://aijaa.com/1P69q0

En kyllä tiedä teinkö tuon oikein. Dsg pykälsi myös 3. vaihteelle ku ei eukko osannut kiihdyttää niin, että pysyisi 4 vaihde silmässä. En kyllä siinä säädössä kerennyt neuvoakaan ku yritin Logata....

Onko toi ahdin oikeesti noin jumissa eli ovatko ahdot yli 2 baria..?
« Viimeksi muokattu: 21.03.19 - klo:18:59 kirjoittanut Levis »

Poissa Saksoboy

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 104
    • Profiili
Vs: BKD Egr ja Overboost-ongelmia
« Vastaus #12 : 21.03.19 - klo:20:11 »
Juu jumissa on. Menee ahdot jopa yli anturin. Map:in arvoista pitää miinustaa ilmakehän paine joka on noin 1 bar niin sitte saadaan se todellinen ahto.

Edit. Tässä on omasta kulkineesta kuvaaja. Eli hyvin samankaltainen näyttääs olevan
https://flic.kr/p/2crNJB3
« Viimeksi muokattu: 21.03.19 - klo:20:26 kirjoittanut Saksoboy »
Vw Touran 2.0 tdi "bkd"
"Harder" is not a very good safeword.
Tarvittaessa löytyy aito HEX-V2 VCDS (VagCom), ForDiag (Ford, Mazda), ja OpCom (Opel) http://www.vagarena.fi/index.php?topic=23.270

Poissa Levis

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 73
    • Profiili
Vs: BKD Egr ja Overboost-ongelmia
« Vastaus #13 : 22.03.19 - klo:21:18 »
Okei. No tiistaina menee Muscelointiin. Letkut viritelty jo pulloon.

Mitäs mieltä, imusarjan vuoto johtuu over boostista vai siitä että sitä ei uusittu irroituksen yhteydessä. Vwikkaan jälkimmäistä.
Onko tuohon ohjeistusta eli pitääkö se uusia vai? Tuntui oudolta kun eivät uusineet.

Poissa tarzi

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 1.533
  • Das Auto
    • Profiili
Vs: BKD Egr ja Overboost-ongelmia
« Vastaus #14 : 22.03.19 - klo:23:41 »
Pitää toki uusia. Noi kestää vaikka 2.5bar vuotamatta joten ei johdu siitä.
- Audi a6 allroad quattro 3.0 tdi tiptronic - 07 350hp/750nm "hybrid"


- Skoda Octavia Combi 2.0 TDi DSG -06 elegance sport

Poissa Levis

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 73
    • Profiili
Vs: BKD Egr ja Overboost-ongelmia
« Vastaus #15 : 28.03.19 - klo:17:39 »
Nonni, nyt on Muscelit laitettu ja imusarjan tiiviste. Ei mene limppiin enää. Tosin ei se aina aiemminkaan mennyt. Toivottavasti nyt pysyykin kunnossa...

Jäykkä oli kuulema vipu ja löysentyi käsittelyn aikana. Öljysi myös ulkoisesti sen.

Persdynolla saattoi muutama kaakki palata, mutta eipä tule paljoa itse tuolla ajeltua niin wn nyt lähde sillä liikaa elostelemaan.

Kiitokset avuista.

 






Autodoc.FI
www.Euvaraosat.fi
Custom-Garage.fi
www.autotahti.fi
Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy