Oven lukon mikrokytkimen vaihto

Aloittaja Unnamed, 14.03.19 - klo:19:59

« edellinen - seuraava »

Unnamed

Kuljettajan oven lukon mikrokytkin ei enää tunnista oven sulkeutumista ja siten ovi ei ole osana keskuslukitustakaan.

Käytännössähän työvaiheet on täsmälleen tässä:
https://www.youtube.com/watch?v=tTGSrM3VPwk

Olen ostanut oven lukon, joka siis koostuu mekaanisesta ja sähköisestä osasta. Kysymys kuuluukin, voinko simppelisti siis vain vaihtaa ko. osan vai tarvitsisiko se "koodata" ensiksi? Onko tuo vain "tyhmää elektroniikkaa" ja mekaniikkaa? Kysyn, koska toinen vaihtoehto on vaihtaa toimivasta mikrokytkin rikkinäisen tilalle.

HneryK

Ei tarvi koodata, lukossa itsessään ei ole järkeä. Itse tein aikoinaan niin että vaihdoin ehjän paketin viallisen tilalle ja sitten rauhassa juotin mikrokytkinten nastat uusiksi ja laitoin lukon kiertoon.

Unnamed

Kiitos vastauksesta! Onpa hieno homma. Lukko kun ei edes ollut kuin 35 euroa kun taas remontti olisi korjaamolla lähemmäs 500 euroa.

Jultsu

Eivät taida korjaamolla käyttää noita 20 euron kiinalaisia / puolalaisia lukkoja. Orkkisosa marmorilta on jotain 200-300e väliltä.
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

HneryK

Saattaisi olla paras vaihtoehto juottaa alkuperäisen lukon mikrokytkinten juotokset ja jättää uusi osa hyllylle koristeeksi  8)

Unnamed

Voi olla. Täytyy katsoa miten se on vikaantunut. Jossain videossa mikrokytkin oli ikään kuin kulunut loppuun.

Unnamed

Lainaus käyttäjältä: Jultsu - 14.03.19 - klo:21:16
Eivät taida korjaamolla käyttää noita 20 euron kiinalaisia / puolalaisia lukkoja. Orkkisosa marmorilta on jotain 200-300e väliltä.
Onhan se niinkin. Harvoin tosin bemariinikaan ihan orkkisosia olen ostanut vaan juuri näitä Autodoc-tyyppisiä osia ja luotettavia ovat olleet.

Daatta

OEM on aina OEM, kiinan osat ovat kaukana siitä. Monella on kestänyt uusi lukkomoduuli muutaman kuukauden ja sitten on taas alkanut vihoitella. Ottaen huomioon kuinka hankala tuo remontti on, en viitsisi kovin usein tuota 20â,¬ moduulia vaihtaa.

Itse teetin vaihdon aikanaan (1M Leoniin) korjaamolla, maksoi muistaakseni 230â,¬. OEM varaosan hinta on kallistunut rajusti, mikä on tietysti ikävää. Korjattu OEM-osa lienee paras vaihtoehto.
ID.4 Pro 4MOTION Elegance
Ex: ID.3 Pro Performance Business -20, Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18
Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

Ocu2004

Herätellääs tätä ketjua. Itsellä tullut näitä lukkomekanismeja joitakin vaihdettua. Tällä kertaa vaan lakkas etälukitin toimimasta, keskuslukitus toimii, kun vääntää avainta pitkään. Onko muille käynyt näin? Molemmissa ovissa mikrokytkimet rikki ja vaihdettu vain kuskilta.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy