Airbagin kellojousen vaihto

Aloittaja Sakkezi, 11.03.19 - klo:13:18

« edellinen - seuraava »

Sakkezi

Onko jollakin kokemuksia kellojousen vaihdosta?
Sanoivat volkkarilta, että täytys osan vaihdon jälkeen koodata osa tai jotain vastaavaa.
Onnistuuko osan vaihto ilman, että käyttää auton testerissä.

Vw:ltä sain oem numeron, jolla voisi tilata osan edukaammin netistä.
Mutta mikäli osa tarvii jotenki koodata ni onko kannattavaa lähtee tilailee ulkomailta?

rikkontuneen osan oem 5KO.953.569.AP  uusi osa olisi 5KO.953.569.AL 

M_M

#1
Lähin harrastaja jolla VCDS käytettävissään, pystynee kyllä auttamaan vaihtotyön jälkeisissä operaatioissa.

Totta on siis se, että tuossa palikassa on älyä ja se pitää asennuksen jälkeen koodata sopivaksi kyseisen auton varustukseen. Homma helpottuu jos alkuperäisestä saa otettua koodauksen talteen ennen vaihtotyöhön ryhtymistä. Toki jos vanhasta on järki täysin karannut, niin se ei enää onnistu mutta uuden koodaus on silti kyllä tehtävissä.
VCDS (HEX-V2) käytettävissä, Kotkan seudulla

Skoda Enyaq iV 80x 4x4 -23
Seat Ateca 2.0TSI 190 DSG 4x4 -18

erWin - täältä löydät kaikki korjausoppaat ja kytkentäkaaviot autoosi

o.b.

Kannattaa katsella ulkomailta varaosanumerolla 5K0953569AL uutta osaa. Saattaa saada huomattavasti halvemmalla uuden osan kuin merkkiliikkeestä.

www.ebay.de tai www.ebay.co.uk esimerkiksi.

Tuo AL on todennäköisesti hieman vanhempi malli kun yleensä nuo kirjaimet kasvaa uusien versioiden myötä?

Sakkezi

Kiitos vastauksista.
Itelle ei nuo numerot yhtään tuttuja mut volkkarilta sanovat että AL on korvannut AP loppuisen osan.
Netistä näköjää löytyy aika hyvin ku koodilla hakee.

Tietääkö kukaan Lahti-pääkaupunkiseudulla ketään, joka pystyisi korvausta vastaan koodaamaan osan?

o.b.

Mä voin sen koodata (Kauniaisissa). 5K0953569F voisi löytyä käytettyjä netistä. Se on HW-numero, joka on printattu osaan. Softauksella sitten pistettävä autoon sopivaksi.

Onko vanhasta mahdollista lukea koodausta? Koodaus kyllä yleensä onnistuu aidolla VCDS:llä tyhjästäkin kun se yleensä neuvoo, miten koodaus tehdään. Alla myös pari esimerkkiä netistä etsittynä. 1980140000 olisi hyvä arvaus ???

Address 16: Steering wheel (J527)       Labels: 5K0-953-569.clb
   Part No SW: 5K0 953 501 AP    HW: 5K0 953 569 F
   Component: LENKS.MODUL   009 0136 
   Revision: FF010039    Serial number: 2011**********
   Coding: 1980140000


Address 16: Steering wheel (J527) Labels: 5K0-953-569.clb
Part No SW: 5K0 953 569 AL HW: 5K0 953 569 AL
Component: LENKS.MODUL 016 0140
Revision: --X01--- Serial number: 2014**********
Coding: 1980140000


Sakkezi


Voisin Kauniaisissa pyörähtää kunhan saan osan hankittua
Vanhasta en tiedä saako mitään irti ainut mikä toimii ni viikset muuten on kaikki pimeenä ratista jne.

o.b.

Eiköhän siitä saa koodauksen luettua, jos edes joku toiminto toimii.

Laita YV, niin sovitaan hommasta.

bouldero

Lainaus käyttäjältä: Sakkezi - 11.03.19 - klo:13:18
Onko jollakin kokemuksia kellojousen vaihdosta?
Sanoivat volkkarilta, että täytys osan vaihdon jälkeen koodata osa tai jotain vastaavaa.
Onnistuuko osan vaihto ilman, että käyttää auton testerissä.

Vw:ltä sain oem numeron, jolla voisi tilata osan edukaammin netistä.
Mutta mikäli osa tarvii jotenki koodata ni onko kannattavaa lähtee tilailee ulkomailta?

rikkontuneen osan oem 5KO.953.569.AP  uusi osa olisi 5KO.953.569.AL


Hei, kysymys: liittyykö tähän vikaan se, että näyttöön tulee "airbag error", eivätkä ratin mitkään napit toimi?

Itselläni v.2013 Touranissa kyseinen vika aktiivisena tällä hetkellä. Onneksi ei estä kuitenkaan ajamista.

Jultsu

Kyllä vain, kellojousen läpi kulkevat nappien painallukset ja ratin räjäyttimen olemassaolon havainnointi. Bägivalo ei myöskään sammu ennenkuin se nollataan bägiohjaimen muistista, rattinappien toiminnasta en osaa mennä sanomaan.
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

Sakkezi

Mulla ainaki tuli airbag error ja kaikki ratin napit pimeenä. Lisäksi kauhee rutina ku kääntelee rattia.
Pakkasilla kuulu vaa yks aamu rusahdus pihasta lähtiissä ja sen jälkee sytty airbag valo sekä ratin napit ei toimi.

Laittelen o.b viestiä ku osa tullu

bouldero

Lainaus käyttäjältä: bouldero - 14.03.19 - klo:20:08

Hei, kysymys: liittyykö tähän vikaan se, että näyttöön tulee "airbag error", eivätkä ratin mitkään napit toimi?

Itselläni v.2013 Touranissa kyseinen vika aktiivisena tällä hetkellä. Onneksi ei estä kuitenkaan ajamista.

Yritin lukea vikakoodit omalla OBD lukijalla, mutta ei löytynyt yhtään vikakoodia muistista. Onkohan ihan normitilanne tämän vian yhteydessä? Ratin napit edelleen pimeänä ja airbag valo palaa jatkuvasti.

M_M

Lainaus käyttäjältä: bouldero - 16.03.19 - klo:18:52
Yritin lukea vikakoodit omalla OBD lukijalla, mutta ei löytynyt yhtään vikakoodia muistista. Onkohan ihan normitilanne tämän vian yhteydessä?

Se on ihan normitilanne lähes kaikkien vikojen yhteydessä, kun ei ole käytössä oikeat lukulaitteet (eli lähinnä VCDS).
VCDS (HEX-V2) käytettävissä, Kotkan seudulla

Skoda Enyaq iV 80x 4x4 -23
Seat Ateca 2.0TSI 190 DSG 4x4 -18

erWin - täältä löydät kaikki korjausoppaat ja kytkentäkaaviot autoosi

Jultsu

Lainaus käyttäjältä: M_M - 16.03.19 - klo:18:59
Se on ihan normitilanne lähes kaikkien vikojen yhteydessä, kun ei ole käytössä oikeat lukulaitteet (eli lähinnä VCDS).

Täydennetään tätä vastausta sen verran että kyseinen bägivalon aiheuttama vikakoodi löytyy airbagin ohjainyksiköltä, ja hyvin harva geneerinen obd-lukija osaa lukea minkään muun kuin moottorinohjaimen vikamuistia (ajoneuvon iästä tai merkistä riippumata) ja silloinkin tulos saattaa olla mitä sattuu mikäli ko. lukija ei osaa tulkita moottorinohjaimen antamaa dataa oikein.
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

artsipartsi

Juuri vaihdoin kellojousen. Youtubessa oli hyviä ohjeita vaihdosta. Työnä noin puoli tuntia.

MUTTA

Paikallinen Bosc Car Service ei pystynyt laitteillaan täysin ohjelmoimaan uutta kellojousta. Yritettiin niinkin että laitoin vanhan takaisin, testerillä ohjelma talteen, uusi kellojousi tilalle ja ohjeman syöttö takaisin. Ongelma kulminoitui sähköiseen ohjaustehostimeen, rattihuutomerkki -valo jäi palamaan. Vaikka ohjauksen keskitys tehtiin ja koetettiin opettaa rattia, mikään ei auttanut.  Ohjaus toimii mutta takkuaa kuin eturenkaissa olisi liian vähän ilmaa. Keskiviikkona yritetään toisella laitteella. Jos ei onnistu, olisinko tervetullut Kauniaisiin...?

Ohessa video, miten vaihto tapahtuu
https://www.youtube.com/watch?v=2zXq74_ZnB4

o.b.

Vaatii varmaan täysskannauksen VCDS:llä ja puolen tusinaa erilaisia sopeutuksia. Tervetuloa vaan ;D

artsipartsi

Niinpä se tuli Kauniaisten reissu tehtyä. O.B. hoiti homman kotiin kertaheitolla. Kiitos vielä o.b. :)
Jossain vaiheessa tapauksen tuoksinassa jo aiemmin taidettiin kiinatesterillä tehdä vakionopeuden säädin toimimattomaksi. O. b.  lupasi hoitaa senkin kuntoon.

Haapaniemi

Lainataas topiccia. Auto on vm. -11 Touran, ilman rattinappuloita. Airbagin erroria valittaa, ratti käännettäessä rutisee lievästi ja töötti ei toimi. Tiedän, että varaosa 5K0953569AL todennäköisesti autoon sopisi. Sopisiko autoon kuitenkin jonkun muun päätteinen varaosa kuin tuo AL ? Rattia en ole vielä purkanut, joten en tiedä, minkä päätteinen osa siellä nyt paikallaan. Noita AL-päätteisiä vaan heikosti myynnissä. Käytettynä siis katsellut nuita.

tuonar

Ja sama vika rahikaisella, eli tänään lävähti Passat 2012 kaikki varoitusvalot tiskiin ja kaikki ajon avustimet sekä ratyi pimeenä. Kauniaisiin tulee vähän matkaa Kokkolasta, liekö lähempänä hyvää paikkaa tämän korjaamiseen? Mulle vinkattiin että varaosassa sais olla AS lopussa että on oikea versio, tosiaan vähän sivuraiteella lun Passatista lyse, mutta kait ne on samat viat ja osat.

Lexa

Näitä tuntuu olevan nyt liikkellä. Meillä viime perjantaina samat oireet 2015 Passatissa, 120tkm ajettu. Airbag valo palaa, mitkään ratin napit eivät toimi (vakkari, radio, ajotietokone, dsg vaihtajat "check gearbox") eikä äänitorvi. Ja välillä rutisee rattia kääntäessä.
Aika isoa hintaa tuolle operaatiolle liikkeissä antavat. VW:lle jätin yht otto pyynnön ja soittivatkin, mutta eivät lähde mukaan korjaustalkoisiin. Arvio oli noin 750â,¬ heillä ja yhdessä autosähköliikkeessä 850â,¬.
Pitäisi ilmeisesti sen verran purkaa että saa sen kellojousen valmistenumeron /OEMin selville, jotta saa oikean osan tilattua. Sen jälkeen kyselemään sitten varsinaista vaihtoa plus ohjelmointia. Muutamat pajat nostivat kädet pystyyn kun kyselin ohjelmoinnista.
Mun mielestä tuon osan pitäisi enemmän kestää kuin 120tkm ja aika heikko lenkki Volkkareissa näemmä.

Palmuja

Moro,

Juuri korjasin osan. Helpohko purkaa ja itsellä oli revennyt irti toisesta päästä johdin sieltä sisältä. Kolvilla selvisi siitä. Siellä yksi pitkä hius, joka jumitti osan piuhan liikkeestä. Nyt selviää ilman osan ohjelmointia, mutta vielä pitää airbag nollailla.

Lexa

Tarinalle jatkoa...Osa tilattu Saksasta OEM numeron mukaisesti. Auto nyt vaihto-operaatiossa liikkeessä mutta eivät saa siihen mitään kontaktia kun ohjelmoivat ja pitäisi olla tuttua kauraa tälle liikkeelle. Joudutaan irroittamaan uusi osa ja vanha takaisin, sitten saan lähettää varaosan Saksaan takaisin ja tilata korvaavaa tilalle. ei päästä helpolla tämä tapaus.

Lexa

Ja saatiin tämä keikka maaliin. eBayn kautta siis tilattu varaosa samalla OEM numerolla, jonka kanssa huoltoon. Ekalla yrityksellä normi mukauttaminen ei tuottanut tulosta, vaan laite näytti heille pimeältä, jolloin olin yhteydessä eBayn toimittajaan, Carloxx.de. Sieltä osasivat heti neuvoa, että laitteeseen pitää ensin tehdä VW online-päivitys, ennen kuin voi osaa koodata. Tätä ei oltu huoltoliikkeessä tehty ja varattiin uusi aika. Homma onnistui heillä eivätkä laskuttaneet mitään toisesta keikasta. Molemmillä käynneillä oli toinen VW ihan samasta syystä heillä korjattavana, eli kyllä näitä tuppaa menemään.

Timbee

#22
Moro. Kysytään täällä ku tämä tuli vastaan. Eri merkki kyseessä, altea xl vm.11 mutta samaa konsernia. Onko muita vaihtoehtoja varmistaa oikean osan sopivuus kuin purkaa vanha esille.

M_M

Jos se vanha on sähköisesti ehjä, niin piuha kiinni diagnostiikkatöpseliin ja VCDS kertoo osan mallin.
VCDS (HEX-V2) käytettävissä, Kotkan seudulla

Skoda Enyaq iV 80x 4x4 -23
Seat Ateca 2.0TSI 190 DSG 4x4 -18

erWin - täältä löydät kaikki korjausoppaat ja kytkentäkaaviot autoosi

Timbee

No osanen kaivettu esiin. Löyty numero: 5k0.953.569.b. Olikohan mahdollista että toisella numerolla oleva osa sopisi myös? Monessa paikassa väitetään 1k alkavan varaosan olecan käypänen???

M_M

En usko että 1K sopii mitenkään tuon tilalle.

Tuon alkuperäisen lisäksi ainakin -AE, -AH ja -BD loppuisella osanumerolla olevat osat näyttävät olevan vastaavilla ominaisuuksilla ja sopivan tilalle.

http://wiki.ross-tech.com/wiki/index.php/Steering_Wheel_Control_Module_Versions#Part_Number_5K0-953-569
VCDS (HEX-V2) käytettävissä, Kotkan seudulla

Skoda Enyaq iV 80x 4x4 -23
Seat Ateca 2.0TSI 190 DSG 4x4 -18

erWin - täältä löydät kaikki korjausoppaat ja kytkentäkaaviot autoosi

o.b.

Hmm, ETKA sanoo, että -11 Alteaan sopii joko AK tai H-loppuiset osat. H:ssa ilmeisesti cruise ja AK:ssa ei.

Ja tuossa B-loppuisessa Ross-Techin taulukon ei ole ohjauskulmasensoria kun taas edellä mainituissa on ??? Kannattaa ehkä kysyä varaosatiskiltä, mikä siihen varmasti käy.

Mks900

Passat 2012 vaihdettu kellojousi 5K0.953.569.T -> 5K0.953.569.AS jonka pitäisi olla korvaava. Vaihdon jälkeisessä koodauksessa ei vaan tunnu löytävän ohjaus sensorin tietoa ollenkaan. Osaisiko joku guru vinkata mikä voisi olla vikana? Ohjauksen kalibrointi ei siis mene läpi.
Tästä johtuen tulee muutamia herjoja mittaristoon. Ratin napit toimii ja airbag valo ei enää pala.

Haapaniemi

Lainaus käyttäjältä: Haapaniemi - 09.06.21 - klo:22:39
Lainataas topiccia. Auto on vm. -11 Touran, ilman rattinappuloita. Airbagin erroria valittaa, ratti käännettäessä rutisee lievästi ja töötti ei toimi. Tiedän, että varaosa 5K0953569AL todennäköisesti autoon sopisi. Sopisiko autoon kuitenkin jonkun muun päätteinen varaosa kuin tuo AL ? Rattia en ole vielä purkanut, joten en tiedä, minkä päätteinen osa siellä nyt paikallaan. Noita AL-päätteisiä vaan heikosti myynnissä. Käytettynä siis katsellut nuita.

Oman auton spiraalihomma edennyt siihen vaiheeseen, että kävin luetuttamassa vikakoodit â€"> spiraali siis rikki. Eivät osanneet sanoa, minkä päätteinen osa autoon menee. Tarkistivat asiaa vielä VW -huollosta, josta vahvistettiin, että osa täytyy kaivaa esiin ennenkuin varmaksi voi sanoa.

No, kaivoin paikallaan olevan osan esiin. Numero on 5K0953569J. Minkä päätteisiä osia kannattaa alkaa metsästämään ? Sopiiko esim. -AL -päätteiset, joita on suurin osa on eBay:n tarjonnasta ? Rattinappuloita ei ole, auto on manuaali ja normi-vakkari löytyy.

Spiraalia siis ei missään nimessä voi tilata marmorilta, koska osan hinnaksi vahvistettiin jotain 480â,¬:n ja 530â,¬:n väliltä, riippuen osanumerosta 😵‍💫🙈

Tos®

Tuolla loppupäässä on lista versiosta ja mitä ne tukevat
http://wiki.ross-tech.com/wiki/index.php/Steering_Wheel_Control_Module_Versions

Lainaa5K0-953-569-AL
We received e-mail feedback specific to 5K0-953-569-AL related to rejected Byte 02, Bit 0 "Electronic Steering Column Lock (ESCL) installed (PQ46 only)" coding. This module does not appear to be factory installed in 3C/35 chassis models with PQ46 ESCL and may NOT be compatible resulting in DTC: 02823 - Requirements for Locking the Steering Column Lock not met.
Autotalli:
Golf8 2021 "GTE Style" 1.5 eTSI
Golf1 Cabriolet
Polo Coupe -89
Polo Classic C -84
Jetta CL 1.5 Automatic -83
Golf LS -74
Kupla 1300 -73

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy