Seat el-Born

Aloittaja Ukko, 02.03.19 - klo:21:00

« edellinen - seuraava »

Ukko

"Volkswagenin jälkeen Seat on toinen konsernin merkeistä, joka saa käyttöönsä sähköautoihin suunnitellun MEB-perusrakenteen. Barcelonalaisesta kaupunginosasta nimensä saanut koemalli paljastaa jo paljon ensi vuonna myyntiin saatavasta tuotantoautosta. Volkswagenin sähköautojen tapaan myös el-Bornin seuraajat valmistetaan Saksassa, Zwickaussa.

Volkswagen on kertonut, että MEB-perusrakenteessa voidaan käyttää erikokoisia akkuja ja sähkömoottoreita. Seatin sähköauton ajoakussa on 62 kWh energiasisältö, joka riittää 420 kilometrin ajoon. Tehokkaalla 100 kW:n pikalaturilla tyhjän akun saa täytettyä 80-prosenttisesti 47 minuutissa.

Suorituskyvyssä ei ole moittimista. Sähkömoottori kehittää 150 kilowattia, mikä riittää kiihdyttämään auton nollasta 100 km/h nopeuteen 7,5 sekunnissa. Ajo-ominaisuuksien luvataan olevan, kuten koko auton, enemmän tunteisiin vetoavia ja urheilullisempia kuin vastaavassa Volkswagenissa.

Huomiota herättävää el-Bornissa ovat sen 20-tuumaiset vanteet, jotka halkovat valmistajan mukaan ilmaa tehokkaasti ja niiden kautta virtaa samalla jäähdyttävää ilmaa jarruille. Alhainen ilmanvastus on ollut muutenkin auton muotoilussa johtava teema, millä vähennetään energiankulutusta ja kasvatetaan toimintamatkaa."

https://tekniikanmaailma.fi/seat-el-born-kertoo-ensi-vuonna-esiteltavasta-sahkoautosta-vanteet-kaantavat-katseen/



TDiih

Keula näyttää hyvin paljon samalle kuin Model 3:n. Jos hinta on kohdallaan, niin el-Born, tulee olemaan hyvä vaihtoehto 14.3. esiteltävälle ja luultavasti hyvin samannäköiselle Model Y:lle, e-Nirolle ja Konalle. Todellisuudessa el-Born tulee kilpailemaan lähinnä konsernin polttomoottorikäyttöisten autojen kanssa.  :)
ID.3 Pro Performance Life 150 kW 58 kWh
Audi A4 1.8T Avant B7 eFlexFuel
Octavia BKD DSG
VW Golf 1.9 TDI -98

sakal83

Keulan merkin kun peittäisi niin sanoisin suoraan auton olevan Honda.
Huolestuttaa minkä näköisiksi nämä pienen ilmanvastuksen omaavat autot menevät >:(
Mielipiteet kaikilla, mutta omasta mielestä tämä kapistus nyt on... No rumahan se on ;D
SuperB L&K 2.0 TSI 4x4 360hp/500Nm

Daatta

el-Porn  ;D

Ei tuo niin pornolta näytä, mutta menee harkintaan. Suorituskyky on sama kuin Leaffissa, ajettavuus ja ergonomia varmaankin parempi. Jos vielä saisi vetävät etupyörät, kaipa tuokin on oletuksena takavetoinen.

Mikäköhän noiden 20" renkaiden profiili on, oletettavasti aika kapea? Menee hyvin sladissa?  ::)
Tulossa: ID.4 Pro 4MOTION Elegance
ID.3 Pro Performance Business -20
Ex: Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18, Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

tet

Vähän isompia kuvia:

https://www.autoexpress.co.uk/102516/new-seat-el-born-concept-previews-future-electric-family-car-pictures

Yleensä konseptiauto tahtovat olla melkoisia "avaruussukkuloita", mutta tämä vaikuttaa jo aika valmiilta. Ainakin omaan silmään näyttää hyvältä, pientä viilausta vielä niin voisi sanoa ihan auton näköiseksi. Pitäähän sen toki jo aika valmis olla, jos ensi vuonna jo tulee kauppoihin.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

Ukko

Riippuu täysin hinnasta ja vetotavasta. Mikäli on takaveto, niin kauppaan jää. Tuo pädin muotoinen näyttö ei myöskään miellytä, miksi ne ei upota näitä siististi osaksi ohjaamoa?

Daatta

MEB alusta on oletuksena takavetoinen. Rakenne mahdollistaa moottorin lisäämisen eteen, jolloin saadaan (tadaa) nelivetoinen auto. Teslat ovat myös joko neli- tai takavetoisia.



Mitä tulee keskinäyttöihin niin ne ovat jatkossa kelluvia, oletettavasti siitä yksinkertaisesta syystä ettei kojetaulussa ole tilaa 10+ tuuman näytölle. Näin kojetaulusta voidaan muotoilla kevyempi ja näyttö ikäänkuin kelluu sen päällä. Vähän niinkuin Tesla model 3:ssa.

Muotoilu muistuttaa tosiaan Teslan keulaa... VAG, edelläkävijästä seuraajaksi?  ???
Tulossa: ID.4 Pro 4MOTION Elegance
ID.3 Pro Performance Business -20
Ex: Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18, Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

Ukko

Kyllä sen näytön saa sinne ohjaamoon upotettua siististi jos on halua, kuten Porsche Mission E:ssa. Se vaan lisää kustannuksia, niin siksi sitä ei tehdä.

Sähköauton hinta pitäisi olla reilusti alle 30 000 euroa että alkaisi kiinnostamaan. Pitäisi mennä vastaavan polttomoottoriauton kokonaiskustannusten alle.


TDiih

En ymmärrä mitä hyötyä etuvedolla saavutettaisiin. Taakse sijoitettava sähkömoottori mahdollistaa tilojen monipuolisemman käytön, yksinkertaisemman ja siten luotettavamman voimansiirron rakenteen, koska vetonivelien liikeradat ovat pienemmät. Takaveto mahdollistaa myös paremman voimanjaon, koska pitävämmällä pinnalla takapyörät eivät sudi niin helposti, sekä ohjattavuus säilyy paremmin moottorilla jarrutettaessa.
ID.3 Pro Performance Life 150 kW 58 kWh
Audi A4 1.8T Avant B7 eFlexFuel
Octavia BKD DSG
VW Golf 1.9 TDI -98

Ukko

Yksi takavetoinen on ollut, meni heti vaihtoon. Täysin hyödytön Suomen talvessa, pienikin ylämäki jossain, niin on jumissa. Ei auta nastarenkaat, eikä luistonestot, siinä on ja pysyy.

Jasca

Lainaus käyttäjältä: Ukko - 04.03.19 - klo:15:58
Yksi takavetoinen on ollut, meni heti vaihtoon. Täysin hyödytön Suomen talvessa, pienikin ylämäki jossain, niin on jumissa. Ei auta nastarenkaat, eikä luistonestot, siinä on ja pysyy.
Johtuu siitä, että perinteisessä henkilöautossa (poltto)moottori on käytännössä poikkeuksetta edessä, eikä painojakauma ole takavedon kannalta tällöin optimaalisin. Etuvetoinen takamoottorilla vasta lipsuisikin!

Sähköautossa tilanne on toinen, kun painoa on myös taka-akselilla. Eli ajatusmallisi on mielestäni vanhentunut puhuttaessa sähköautoista.

P.S. Juu, on keski- ja takamoottorisia autojakin, mutta ne eivät ole 2000-luvun henkilöautoja.
Cupra Ateca DSG 4Drive MY19
Ex: Seat Leon ST Cupra 300 DSG 4Drive MY17
Ex: Volkswagen Golf Variant 1.4 TSI R-Line MY15
Ex: Volkswagen Golf Variant 1.4 TSI Comfortline MY12
Ex: Skoda Octavia Combi 1.6 FSI Elegance MY08

Ukko

Kyllä se paino takana jonkin verran helpottaa etenemistä, mutta ei se ongelmaa poista. Aika moni noista uusista sähköautoista on kuitenkin nelivetoinen, esim. Volvon kaikki tulevat mallit.

Osta sinä niitä takavetoisia, jos et näe ongelmaa. ;D

Daatta

Err, varmaan on selvää ettei hinnat-alkaen malleista löydy nelivetoa. Ei ollut Teslallakaan, alkuun Model S oli takavetoinen. Silti sillä pärjäsi esim. Norjan talvessa hyvin, edullisen painojakauman lisäksi sähkömoottorin ohjaus eli lähinnä luistonesto toimii paljon paremmin kuin polttomoottorissa.

Itse kaipaan nelivetoa lähinnä siitä syystä että pääsen talvella pihaan ja saan auton vielä talliinkin. Nähtäväksi jää onko tuo MEB-takaveto niin etevä etenemään, ettei nelivedolle ole kohdallani enää tarvetta.
Tulossa: ID.4 Pro 4MOTION Elegance
ID.3 Pro Performance Business -20
Ex: Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18, Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

Jasca

Lainaus käyttäjältä: Ukko - 04.03.19 - klo:17:55
Kyllä se paino takana jonkin verran helpottaa etenemistä, mutta ei se ongelmaa poista. Aika moni noista uusista sähköautoista on kuitenkin nelivetoinen, esim. Volvon kaikki tulevat mallit.
Kyllä se itse asiassa poistaa, kysehän on vain kitkasta.

Sähköautoissa 4-vetoisuus on suosiossa mm. siksi, että on helppo toteuttaa. 4-vetoinen auto on myös dynaamisempi ajettava, mutta vetoakseleilla toteutettuna kääntösäde kasvaa (kuten etuvetoisessakin). Sähköautossa ei välttämättä tarvita vetoakseleita lainkaan, kun moottorit voidaan sijoittaa pyörännapoihin.
Cupra Ateca DSG 4Drive MY19
Ex: Seat Leon ST Cupra 300 DSG 4Drive MY17
Ex: Volkswagen Golf Variant 1.4 TSI R-Line MY15
Ex: Volkswagen Golf Variant 1.4 TSI Comfortline MY12
Ex: Skoda Octavia Combi 1.6 FSI Elegance MY08

Daatta

Lainaus käyttäjältä: Jasca - 05.03.19 - klo:09:04
Sähköautossa ei välttämättä tarvita vetoakseleita lainkaan, kun moottorit voidaan sijoittaa pyörännapoihin.

Voitaisiin, mutta tietääkseni kukaan ei ole toteuttanut tuota. Eli vetoakselit ja nivelet siellä edelleen pyörii.
Tulossa: ID.4 Pro 4MOTION Elegance
ID.3 Pro Performance Business -20
Ex: Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18, Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

Jasca

Lainaus käyttäjältä: Daatta - 05.03.19 - klo:09:06
Voitaisiin, mutta tietääkseni kukaan ei ole toteuttanut tuota. Eli vetoakselit ja nivelet siellä edelleen pyörii.
Syynä ehkä jousittamattoman massan kasvu?
Cupra Ateca DSG 4Drive MY19
Ex: Seat Leon ST Cupra 300 DSG 4Drive MY17
Ex: Volkswagen Golf Variant 1.4 TSI R-Line MY15
Ex: Volkswagen Golf Variant 1.4 TSI Comfortline MY12
Ex: Skoda Octavia Combi 1.6 FSI Elegance MY08

TDiih

#17
Lainaus käyttäjältä: Jasca - 05.03.19 - klo:09:15
Syynä ehkä jousittamattoman massan kasvu?

Syy on juurikin tuo, sekä kaapelointi olisi haastavampaa.

Vielä kun siirryttäisiin alumiinisiin jarrulevyihin, niin jarruista tulisi lähes huoltovapaat ja jousituksen dynamiikka paranisi  :)

Edit. Esimerkiksi tämä Continentalin konsepti
https://www.continental-corporation.com/en/press/press-releases/an-innovative-wheel-and-braking-concept-for-electric-vehicles-92514
ID.3 Pro Performance Life 150 kW 58 kWh
Audi A4 1.8T Avant B7 eFlexFuel
Octavia BKD DSG
VW Golf 1.9 TDI -98

Ukko

Skodan ensimmäinen sähköauto esiteltiin juuri, tulee myyntiin lähivuosina ja on neliveto. Kyllähän noilla Suomessa vielä ajelee, mutta kyllä jää Keski-Euroopan automatkat tekemättä.

https://www.autoexpress.co.uk/skoda/105971/new-skoda-vision-iv-concept-previews-2021-all-electric-suv

gaasutin

Lainaus käyttäjältä: Ukko - 04.03.19 - klo:15:58
Yksi takavetoinen on ollut, meni heti vaihtoon. Täysin hyödytön Suomen talvessa, pienikin ylämäki jossain, niin on jumissa. Ei auta nastarenkaat, eikä luistonestot, siinä on ja pysyy.

Takaveto olisi ehdoton plussa, täytynee odotella BMW:n isompia malleja. Harmi että El born menee Cupra merkin alle ja hinta todennäköisesti karkaa turhan lähelle Porschen sähköautoa.. Volkkarin id3 ei taas kiinnosta missään mielessä ja myös Skoda on Suomessa ylihinnoiteltu. Etuvetoja on saatavilla mm. korealaisvalmistajilta. VAG pyrkii ottamaan premiumlisät sähköautoilla ja tietysti Saksan suuret sähköautotuet pyritään nappaamaan kotimarkkinalta.

Daatta

Vähän jo kutitteli kun ID.3 hinnastot julkaistiin tänään. Mutta siinä tosiaan ei ole koukkua, konttia saati nelivetoa. Jos Cupra el-Born (tästä saisi niin monta kivaa sanaleikkiä...) tosiaan tulee samalla setupilla kuin ID.3 (+DCC) ja premium hintalapulla niin menee merkki vaihtoon. Jos konsernin sisällä pysyttäisiin kumminkin.  ::) Toisaalta, päälle 60kâ,¬ alkaa samaan Model 3:sta long rangena nelivedolla, koukulla ja autonomisella ajamisella. Ainakin käytettynä Ruotsista, varmaan muualtakin.
Tulossa: ID.4 Pro 4MOTION Elegance
ID.3 Pro Performance Business -20
Ex: Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18, Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy