”Uusien” TSI koneiden jakohihnan vaihto

Aloittaja sambolo, 28.02.19 - klo:11:14

« edellinen - seuraava »

ram1

Lainaus käyttäjältä: spieß - 18.08.23 - klo:15:54
Tähän vielä...kysynyt neljästä paikasta. Marmori 1 sanoo kaksi päivää töitä ja 1650,, marmori 2 5h töitä ja 1050 ,. Ei merkkihuolloissa kertovat hinnaksi jotain 450- 750 väliltä ja töitä about 4-5 h.
Eikö kukaan ole vaihdattanut kys moottoriin remmiä,joka osais valaista asiaa?
Siis mtr on joku evo?tms ja käyttää erikoista Miller- sykliä työtahdin aikana taijotain....

Siis hinnalla ei niinkään väliä,kunhan se vaihto tulisi tehtyä oikein😀
Takuu on molemmissa. Merkkari nyt mokailee useammin kuten kuultu. 2 päivää töitä on totaalista pjauhantaa.
Ibiza V Fr CPTA)
Ex- Vagit:Leon 1M Fr, A4 8.5 2.0Tq S-line, Leon Fr Act, (CZEA),1P Cupra, Leon Ts,Superb 1.8T, Ibiza Fr, Leon Ts,Fabia Rs I,Rs Ocu I,Rs Ocu I, Gti IV,
Octavia Tdi Hb Rs- 08
Octavia Combi 1.8Tsi Elegance Dsg 2010
Octavia Rs 2.0Tfsi -06 .IV gti- 03.Polo Classic- 98

Hesse

EA211evo-moottoreissa on näköjään nokkien ym. valmistustoleranssit otettu huomioon, jolloin hihnan vaihto vaatii enemmän tarkkuutta.
https://youtu.be/MimLjWSxihQ

Aiemmin ketjussa mainittu RS Huolto on näköjään nykyisin Skoda-merkkihuolto ja veloitus tavallisesta EA211 nokkahihnan vaihdosta on 505,.
https://skoda.rsh.fi/#hinnasto

M_M

Lainaus käyttäjältä: KKN - 19.08.23 - klo:09:26
Tyhmä kysymys, mutta pitääkö öljyt ensiksi tiputtaa pois, kun on märkää hihnaa vaihdetaan?

Volkkarikonsernin moottoreissa ei ole märkää jakohihnaa joten ei tarvitse öljyjä poistella.
VCDS (HEX-V2) käytettävissä, Kotkan seudulla

Skoda Enyaq iV 80x 4x4 -23
Seat Ateca 2.0TSI 190 DSG 4x4 -18

erWin - täältä löydät kaikki korjausoppaat ja kytkentäkaaviot autoosi

Tallu

Onko edellisen polven CZEA moottorin jakohihnanvaihtokokemuksia, lähinnä marmori/Pärnänen, onko isokin hintahaitari? Ja vaatiiko samoja työkaluja mitä täällä on esitelty?
Seat Ateca 1,4 style 4drive dsg 6

KKN

#64
Lainaus käyttäjältä: M_M - 21.08.23 - klo:07:20
Volkkarikonsernin moottoreissa ei ole märkää jakohihnaa joten ei tarvitse öljyjä poistella.

Olin jotenkin siinä uskossa, että 1.5 TSI olisi märällä hihnalla, mutta lienen sekoittanut johonkin muuhun.

Tuossa kuitenkin ruutukaappaus videosta, jossa selvitetään 1.5 TSI:n ajoitushommia ja öljyä näyttäisi olevan remmin ympärystössä. 


Octavia Combi 1.5 Style Launch Edition

M_M

Lainaus käyttäjältä: KKN - 21.08.23 - klo:09:20
Tuossa kuitenkin ruutukaappaus videosta, jossa selvitetään 1.5 TSI:n ajoitushommia ja öljyä näyttäisi olevan remmin ympärystössä.

Taitaa olla purettu nokka-akselien säätimiä irti ja nehän toimivat öljynpaineella, siksi tuossa näkyy öljyisiä pintoja niiden jäljiltä.

Volkkarilla ei sitkeistä huhuista huolimatta ole tuotannossa yhtäkään moottoria jonka jakohihna olisi öljyssä.
VCDS (HEX-V2) käytettävissä, Kotkan seudulla

Skoda Enyaq iV 80x 4x4 -23
Seat Ateca 2.0TSI 190 DSG 4x4 -18

erWin - täältä löydät kaikki korjausoppaat ja kytkentäkaaviot autoosi

a_jaba

Volkkarilla on toki EA288 diesel jossa jakohihna on usein friteerattu moottoriöljyllä  :D toki kyseessä on silloin vika että kampiakselin stefa vuotaa öljyä jakopäähän.

Ja toki EA288 dieselissä on öljykylpyisellä hammashihnalla toimiva öljypumppu. Se on varmaan VAG:n ainut tarkoituksella öljyssä uiva hihna. Onkohan kukaan joutunut vaihtamaan tota öljypumpun hihnaa? Täytyy varmaan kirjaimellisesti purkaa koko moottori siitä hihnan ympäriltä pois että hihnan saa vaihdettua  ;D
Audi Q3 TFSIe -21 180kW 0tkm -> (työsuhdeauto)

Ex. Volkswagen Passat Variant -15 1.6TDI DSG 83tkm - 125tkm (oma ja maksettu)
Ex. Volkswagen Golf Variant -15 1.6TDI DSG 97tkm - 163tkm (oma ja maksettu)
Ex. Audi A4 -07 2.0TDI 125kW S-Line Sport Edition 96tkm - 248tkm (oma ja maksettu)

Hesse

Muistaakseni Skodan merkkiliikkeen EA211 jakohihnan n. 720, vaihtohintaan kuului myös moniurahihnan vaihto. Paikkakunnan kolmen merkkiliikkeen välillä hintaeroa oli noin satanen.

eGGe

Lainaus käyttäjältä: Gumle - 18.08.23 - klo:09:46
Turun seudulla kolme VW-merkkihuoltoa mutta kaikilla käytännössä sama hinta. Omaan kotteroon hihna vaihdettiin alkuvuodesta yhdestä näistä merkkiliikkeessä, oletin että tulee kunnolla tehtyä. Ei mennyt ihan putkeen koska olivat koneen käynnistäneet jako pielessä.

Saako kysyä mistä paikoista kysyit tarjousta, ja missä vaihdatit? Itsellä tuli nyt 6 vuotta vastaan, ja huoltoohjelma kehottaa jakopään hammashihnan vaihtoa. Turun marmori (K-auto) näyttää hinnaksi 1099 ja Lehtonen satkun lisää... Huhhuh!

9987

Hyvää bisnestä ja iso määrä autoja joissa on hihna, ihminen joka ei vaihda autoonsa itse joutuu siitä usein maksamaan jotain toiselle. 500, eroja täällä eri firmojen välilllä jakohihnaremonteissa. Toinen vaihtaa mielellään omassa hallissa aeromotorsin pahvilaatikossa tuodut continentalit ja veloittaa todella kohtuullisen xx, tuntiveloituksen. Viereisessä kunnassa iso merkkihuolto veloittaa kaikesta enemmän.

Hihnojen valmistuksen jälkeen alkaa ikä pikku hiljaa muuttamaan materiaalia ja käytössä se on rasituksessa + lämpötilojen vaihtelut. Jossakin vaiheessa kannattaa uusia.

KTN

Turusta kysyin hintoja Golf 1,0 -18 hihnan vaihtoon. K-Auto noin 1200, Vauhtipiste 620 (tarvikeosat, mutta tavallaan kaikkihan ne niitä on - samat toimittajat toimittaa), Skodalla noin 900-reilu tonni osien alkuperästä riippuen. Siellä saa siis asiakas päättää. Työstä veloitetaan noin viisi tuntia. Mietityttää toi K-Auton 1200. Täytyy olla todella kallis osapaketti, kun ei viidestä työtunnistakaan voi ihan mitä tahansa pyytää. Vielä ei ole mitään tehty.

Superkossu

Lainaus käyttäjältä: KTN - 20.09.23 - klo:15:39
Turusta kysyin hintoja Golf 1,0 -18 hihnan vaihtoon. K-Auto noin 1200, Vauhtipiste 620 (tarvikeosat, mutta tavallaan kaikkihan ne niitä on - samat toimittajat toimittaa), Skodalla noin 900-reilu tonni osien alkuperästä riippuen. Siellä saa siis asiakas päättää. Työstä veloitetaan noin viisi tuntia. Mietityttää toi K-Auton 1200. Täytyy olla todella kallis osapaketti, kun ei viidestä työtunnistakaan voi ihan mitä tahansa pyytää. Vielä ei ole mitään tehty.

Alkaa työtunti veloitus olemaan luokkaa ~150e. Eipä tuohon muuta keksi.
Audi A3 8P 1.4TFSI

eGGe

Lainaus käyttäjältä: KTN - 20.09.23 - klo:15:39
Turusta kysyin hintoja Golf 1,0 -18 hihnan vaihtoon. K-Auto noin 1200, Vauhtipiste 620 (tarvikeosat, mutta tavallaan kaikkihan ne niitä on - samat toimittajat toimittaa), Skodalla noin 900-reilu tonni osien alkuperästä riippuen. Siellä saa siis asiakas päättää. Työstä veloitetaan noin viisi tuntia. Mietityttää toi K-Auton 1200. Täytyy olla todella kallis osapaketti, kun ei viidestä työtunnistakaan voi ihan mitä tahansa pyytää. Vielä ei ole mitään tehty.

Nojuu, vauhtipisteelle olin laittamassa tarjouspyyntöä, pitääpä olla yhteydessä heihin. Tähän asti aina käyny merkkihuollossa, mutta saa nyt jäädä, jos toinen tekee duunit melkein puolet halvemmalla!

eGGe

Pistetäänpä tänne vielä jatkoksi, jos joku muukin pähkäilee samaa, wauhtipiste hoisi homman mallikkaasti ja edullisesti. Eli peukkua täältä

JJT

Moro.
Mitä mieltä kun ostamassa 1.5 tsi evo 130hp vehjettä.
Myyjäliike lupasi tehdä jakopääremontin, sisältäen hammashihnan ja moniurahihnan, mutta ei vesipumppua.
Koska volkkari ei anna osalle vuosi/km rajaa, niin se ei kuulu kuulemma.
Myös kyseisessä moottorissa vesipumppu sijaitsee eripuolella moottoria niin toisi työtunteja. Mitä ajatuksia?

JPN_V70D3OR

Yleensähän pumppu vaihdetaan siinä samalla varmuuden vuoksi, kun ei paljoa maksa muun rempan ohessa.

Mikäli pumpun vaihtamiseksi ei tarvitse koskea jakopäähän, niin eipä tuota tarvinne vaihtaa, IMHO. Pumpun akselissa lienee juorureikä, mikä kertoo sitten vaihdon tarpeesta tiputtelemalla nestettä.
Golf VII Multifuel 1.4TSI -14
Volvo V70 D3 OceanRace -12 DriverSupport

JJT

Piti oikee soittaa paikalliselle käyttöautolle.
Vesipumppu sijaitsee näissä moottoreissa eri paikassa,mitä jakopää.
Kysyin mitä maksais vesipumpun vaihto heillä, vaivaset 850e  :o

a_jaba

Näissä vesipumppu on sylinterinkannessa vauhtipyörän puoleisessa päässä ja saa käyttövoimansa nokka-akselista. Vähän samaan tyyliin kuin aikoinaan pumppusuutin-dieseleissä oli tandempumppu.

Vesipumpulla ei siis ole mitään tekemistä jakopään kanssa. Eli näissä vesipumpun vaihtaminen samaan aikaan jakohihnan kanssa on yhtä hyödyllistä kuin renkaiden vaihtaminen jakohihnan vaihdon yhteydessä.

Moottoreissa joissa vesipumppu pyörii jakohihnan käyttämänä niin vaihto on enemmän kuin järkevää, kun jakopäähän laitetaan kaikki muut kilkkeet uusiksi niin tyhmää jättää vanhaa vesipumppua sinne. Väittäsin että todennäköisyys siihen että vesipumppu kestää kahden jakohihnasarjan verran on varmaan aika pieni.
Audi Q3 TFSIe -21 180kW 0tkm -> (työsuhdeauto)

Ex. Volkswagen Passat Variant -15 1.6TDI DSG 83tkm - 125tkm (oma ja maksettu)
Ex. Volkswagen Golf Variant -15 1.6TDI DSG 97tkm - 163tkm (oma ja maksettu)
Ex. Audi A4 -07 2.0TDI 125kW S-Line Sport Edition 96tkm - 248tkm (oma ja maksettu)

-zippe-

Onks kukaan vielä DADA -moottoriin vaihdattanut jakohihnaa?
Onkohan siinä vesipumppu ja hihna erillään niin kuin esim. CHPA tai monessa muussa  alkaen vm. 13 ->
Skoda Octavia Combi 1.5TSI Style -18, Nissan Almera GTi 2.0 -98
ex. Skoda Octavia 1.4 TSI Elegance -13, ex. Mazda 6 2.2 MP (GH) -11, ex. Mazda 3 Elegance 1.6 -08, ex. Nissan Almera Tekna 1.8 -04, ex. Nissan Almera GTi 2.0 -99

Jacce75

Lainaus käyttäjältä: -zippe- - 09.11.23 - klo:14:12Onks kukaan vielä DADA -moottoriin vaihdattanut jakohihnaa?
Onkohan siinä vesipumppu ja hihna erillään niin kuin esim. CHPA tai monessa muussa  alkaen vm. 13 ->
Itsellä DADA ja kyllä se vesipumppu siellä vaihteiston päässä sijaitsee. Pakonokka pyörittää sitä hihnan välityksellä.
Retrofit, koodaukset, päivitykset, ohjelmoinnit, OE avaimet, ajonestot, moottorin ja vaihteistojen optimoinnit sekä muut ecujen muokkaukset.
040-7049099
Uusi foorumi avattu!! vagtech.fi

- Golf 7.5 Highline 1.5 DADA 2018 (180hv/335Nm)
- Passat B8.5 R-line 1.5 DPCA 2020 (191hv/355Nm)

-zippe-

Lainaus käyttäjältä: Jacce75 - 12.11.23 - klo:12:27Itsellä DADA ja kyllä se vesipumppu siellä vaihteiston päässä sijaitsee. Pakonokka pyörittää sitä hihnan välityksellä.

Eli jakohihnan voi tarvittaessa vain vaihdattaa kilkkeineen?
Skoda Octavia Combi 1.5TSI Style -18, Nissan Almera GTi 2.0 -98
ex. Skoda Octavia 1.4 TSI Elegance -13, ex. Mazda 6 2.2 MP (GH) -11, ex. Mazda 3 Elegance 1.6 -08, ex. Nissan Almera Tekna 1.8 -04, ex. Nissan Almera GTi 2.0 -99

Jacce75

Lainaus käyttäjältä: -zippe- - 19.12.23 - klo:09:46Eli jakohihnan voi tarvittaessa vain vaihdattaa kilkkeineen?
Kyllä juurikin näin.
Retrofit, koodaukset, päivitykset, ohjelmoinnit, OE avaimet, ajonestot, moottorin ja vaihteistojen optimoinnit sekä muut ecujen muokkaukset.
040-7049099
Uusi foorumi avattu!! vagtech.fi

- Golf 7.5 Highline 1.5 DADA 2018 (180hv/335Nm)
- Passat B8.5 R-line 1.5 DPCA 2020 (191hv/355Nm)

-zippe-

Lainaus käyttäjältä: -zippe- - 09.11.23 - klo:14:12Onks kukaan vielä DADA -moottoriin vaihdattanut jakohihnaa?
Onkohan siinä vesipumppu ja hihna erillään niin kuin esim. CHPA tai monessa muussa  alkaen vm. 13 ->

Itse nyt selvitellyt ja soitellut eri puljuihin jakopäävaihdon tiimoilta, niin kyllähän he lupaavat ensiksi vaihtaa, kunnes kysyy tarkentavana kysymyksenä, että onko teillä digitaalista erikoistyökalua nokkien/ACT lepuutusjärjestelmän säätöön, niin alkaa tulemaan EI OO:ta myös monimerkkikorjaamoilta, missä on sähköiseenkin huoltokirjaan heillä pääsy.
Käyköhän tässä nyt niin, että "marmoritiski" on ainoa paikka, missä tähän DADA tai DPCA moottoriin voi vaihdattaa hihnan ilman ongelmia?

Yksi pulju kertoi, että soittivat oikein Volkswagenille ja olivat kertoneet, ettei tälläistä digitaalista erikoistyökalua tarvita kyseisessä moottorityypissä. Ota tästä nyt sitten selvää.
Skoda Octavia Combi 1.5TSI Style -18, Nissan Almera GTi 2.0 -98
ex. Skoda Octavia 1.4 TSI Elegance -13, ex. Mazda 6 2.2 MP (GH) -11, ex. Mazda 3 Elegance 1.6 -08, ex. Nissan Almera Tekna 1.8 -04, ex. Nissan Almera GTi 2.0 -99

Jacce75

Eräs tuttavani volkkarilta tiesi sanoa että heillä on aika useinkin tapauksia jossa monimerkkikorjaamossa tehty 1.5 TSI jakopää ja vikavalo syttynyt jälkeenpäin. He sitten ajoittavat jaon uudelleen tällä digityökalulla. Ellen ihan väärin muista oli toleranssi +-0.3°.
Retrofit, koodaukset, päivitykset, ohjelmoinnit, OE avaimet, ajonestot, moottorin ja vaihteistojen optimoinnit sekä muut ecujen muokkaukset.
040-7049099
Uusi foorumi avattu!! vagtech.fi

- Golf 7.5 Highline 1.5 DADA 2018 (180hv/335Nm)
- Passat B8.5 R-line 1.5 DPCA 2020 (191hv/355Nm)

-zippe-

Itse vaihdatin marmoritiskillä DADA-moottoriin jakohihnan ja moniurahihnan ja se ainakin onnistui ilman murheita. Kallishan se oli (yli 1000e), mutta en uskaltanut ottaa riskiä siitä, että sylinterien lepuutustoiminto (ACT) alkaisi temppuilemaan, jos ei huoltopaikassa ole digitaalista nokkien säätötyökalua.
Skoda Octavia Combi 1.5TSI Style -18, Nissan Almera GTi 2.0 -98
ex. Skoda Octavia 1.4 TSI Elegance -13, ex. Mazda 6 2.2 MP (GH) -11, ex. Mazda 3 Elegance 1.6 -08, ex. Nissan Almera Tekna 1.8 -04, ex. Nissan Almera GTi 2.0 -99

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy