1.4 ecofuelin laturi (B7)

Aloittaja londo, 25.02.19 - klo:14:21

« edellinen - seuraava »

londo

Verratain vasta tullut meille tuollainen 2011 mallin farkku ecofuel. Moniurahihnan suunnalta on kuulunut vinkumista ja olen epäillyt vapaapyörässä ongelmaa.

Lomamatkalla ilmeni nyt, että auto lataa 14,9V joka on pikkuisen liikaa. Lienee siis mennyt jänitteensäädin. Kun sitä nyt sieltä kaivaa esille, niin ihan sama vaihtaa koko laturi autoon.

Mikä lienee alkuperäisosan numero?
Samalla vaivalla vaihtaa myös moniurahihnan, löytyyköhän sille myös osanumeroa?

Käyköhän tällainen tarvike laturi ihan ok tuohon:
https://www.topautoosat.fi/as-pl-10588313.html

M_M

Hmm, jos autossa sattuisi olemaan AGM akku ja ulkona pakkasta, tai vaikka vähän epätarkka yleismittari jolla jännite on katsottu, niin ihan normaalihan tuo olisi?

Mulla lataa Audi talviaikaan 14,8V remucin mukaan, eli jännitehäviö remucille päin huomioiden helpostikin tuon 14,9V ja se on ihan normaalia.

Vai ilmenikö tuo ylilataus joidenkin epätoivottujen oireiden kautta?
VCDS (HEX-V2) käytettävissä, Kotkan seudulla

Skoda Enyaq iV 80x 4x4 -23
Seat Ateca 2.0TSI 190 DSG 4x4 -18

erWin - täältä löydät kaikki korjausoppaat ja kytkentäkaaviot autoosi

londo

Ei ollut mitään oireita, pisti vain silmään tuo lataus tupakansytkästä 14,9V ja autocomin livedatassa 14,85V.

Jos jännite on ok, niin voisihan vaihtaa vain sen vapaapyörän, jonka oletan siellä vikisevän erityisesti tyhjäkäynnillä.

o.b.

Kannattaa katsoa siitä laturista amppeerimäärä ja se, onko siinä hihnapyörässä vapaakytkin vai ei. Kiinteä hihnapyörä on kiinni mutterilla, joka näkyy akselin päässä ja vapaakytkimellä varustettu on koteloitu.

Bensavehkeissä yleensä on pienempi laturi (90A?).

Hyvässä lykyssä varaosanumerokin näkyy laturin tarrassa.

londo

Akkuna on MOLL 5K0915105F

En nyt äkkiä nähnyt onko tuo AGM akku vai tavallinen. Ainakin se on start/stop akku, jotka useesti ovat AMG akkuja.

Laturia en ole vielä katsonut "sillä silmällä" näkeekö siitä osanumeron....tuolla netissä ehdottelivat noita 140A latureja.

londo

On se ihan vapaapyörällä. Työkalu lienee sama ku mersuun.

Poikittaisessa koneessa ei vaan pääse kauheesti katselemaan noita osia ja numeroja...On sen verran ahtaampaa kuin mersuissa, mitä olen tottunut huoltamaan/korjaamaan.

tossmi

Mulla todennäköisesti orkkis
Moll akku (navassa 36/11) lataili juurikin noilla jännitteillä koko ajan obdeleven palikan mukaan. Hieman uudempi akku tilalle joka ilmeisesti ainakin hieman vähemmän hapettunut. Koodaus systeemiin ja tovin köröttelyn jälkeen näillä keleillä näyttää latausjännitekin matalampia lukuja KUN on saanut akun liki täyteen SOC jotain 90% ja yli. Onkohan näyttänyt alimmillaan livedatana 13,6v. Tämäkin akku on aika kehno, sisäinen vastus jotain 8,8 mOhm, käytettävissä 60ah:sta jotain 30ah.

Enhancer

14.9V on pakkasella täysin normaali latausjännite.
Sähkövoimaa: e-UP, e-Golf, ID.3 -> Enyaq -> ID.4 GTX.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy