Bosch radarin eri versiot, front assist

Aloittaja Jayleno, 18.02.19 - klo:23:30

« edellinen - seuraava »

Jayleno

Morot

Ostin keulasta vaurioituneen Octavian vm16 ja tästä oli tutka jäänyt ojaan tai mihin ikinä oli osinut. Onko tietoa saako front assistin toimimaan miten ja tarvitaanko juuri oikea tutkan versio autoon mikä siinä on ollut? Merkkiliikkeessä kerrottiin että versiona oli 5Q0907561F.

Toimisikos 5Q0907561A tai muu minkä saisi edukkaasti käsiinsä?

Toinen murhe on puuttuva liitin katkenneeseen johtosarjaan, eli mistähän sellaisen löytäisi.

jabajee

Miksi et osta sitä F versiota joka merkkiliikkeen mukaan siellä on alunperinkin ollut? Samasta liikkeestä löytyy todennäköisesti se puuttuva liitinkin.

Vai rakennetaanko tässä jotain kolariromua mahdollisimman pienillä kustannuksilla myyntiin ::)

Nepper

Who the f&#k is General Error and why is he reading my hard disk??!  HEX-USB+CAN/Hex V2/Autel AP200/Iscancar MM-007/...

b1mpo

Onkos näissä se varkaudenestokoodi myös? Saako sitä auki sitten jos on, muuten kuin tehdasyhteydellä?
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

dwntime

Komponenttisuojauksen poisto onnistuu merkkarilla. Mutta, tutka pitää olla joko tismalleen sama versio tai tehtaan korvaavaksi merkitsemä tutka. Muuten ei tutkan aktivointi onnistu.
Näissä on se mukavuus että pelkkä CP poisto ei riitä vaan tutkassa on vielä FeC koodit sisässä jotka mahdollistaa tutkan aktivoitumisen autossa. Näitä FeC koodeja et saa tutkaan jos se on eri versiota kuin minkä tehdas sanoo.
FeCit tökätään autoon tehdasyhteyden kautta ja se epäonnistuu väärällä tutkalla.

Jayleno

Kiitos tiedosta! Pitää hommata tuo f-versio. AVK:lla olisi ollut A-versio sen liittimen kanssa edullisesti. Kaapeli on osa konehuoneen johtosarjaa eikä näy mihin asti toinen pää menee, sillä nippu menee piiloon ECU:n alapuolella. Veikkaan, että varaosana tuon nipun hinta on jotain uskomatonta ellei romikselta löytyisi.

M_M

Irrallisia liittimiä ja pinnejä saa kyllä ostettua, tuskin maksaa kovin montaa euroa. Pientä kaivelua se toki vaatii, että löytyy varaosanumerot, mutta kun harppoo merkkiliikkeen tiskille kyselemään niin kyllä ne sieltä pitäisi löytyä. Jos ei itse jaksa selailla katalogeja netistä.
VCDS (HEX-V2) käytettävissä, Kotkan seudulla

Skoda Enyaq iV 80x 4x4 -23
Seat Ateca 2.0TSI 190 DSG 4x4 -18

erWin - täältä löydät kaikki korjausoppaat ja kytkentäkaaviot autoosi

Nepper

Jeesaan liittimen etsinnässä alkuun.


Jos ei jaksa itse puristella pinnejä ja ropata vanhan johtosarjan kanssa niin ostaa esim. Aliexpressistä koko retrofit-sarjan muutamalla kympillä, saa ainakin ehjän.
Who the f&#k is General Error and why is he reading my hard disk??!  HEX-USB+CAN/Hex V2/Autel AP200/Iscancar MM-007/...


Jayleno

Huikeeta, kiitos!  :)

Vielä kun kerrotte, että mistä löydän tiedon mihin kytken tuon johdon toisen pään? Maadoitusliitin oli ainakin yksi, mutta lisäksi taitaa olla pari väyläjohtoa ja jännite.

dwntime


Nepper

http://mqb.pl/en/adaptive-cruise-control-retrofit-acc-on-mqb/

Tuolla on sama yllä oleva kaavio retrofit-tarinoinkin seassa enemmän selitettynä. Koodaukset myös jos teet ne itse CP:n poiston jälkeen.
Who the f&#k is General Error and why is he reading my hard disk??!  HEX-USB+CAN/Hex V2/Autel AP200/Iscancar MM-007/...

Jayleno

No niin, tilasin merkkiliikkeestä liittimen hintaan 6,8 euroa ja Puolasta löytyi oikean mallinen tutka hintaan 94 euroa. Ensi viikolla pitäisi saapua kaikki osat niin pääsee kasaamaan auton ja toivottavasti toimii.

dwntime

Merkkarilla joudut auton käyttämään jotta saat komponenttisuojauksen pois ja nuo enablointikoodit palautettua siihen uuteen tutkaan.

Jayleno

Tänks! Miepä kyselen Kouvolan Auto-Sunilta huollosta samalla kun haen muitakin osia. Toivottavasti on osaamista ettei mene opetteluksi.

Jayleno

Noo niin liitintä tässä virittelen kohdalleen ja Puolasta saapui vaihto-osa. Sunilta ei vielä vastattu, mutta toivottavasti osaavat homman.

Aprikoin CAN väylän high ja low johtojen suhteen, oranssi harmaa ja oranssi ruskea, kumpi on kumpi? Musta vihreä lienee miinus ja ruskea plussa.

M_M

Oranssi-ruskea on aina CAN-L.

Lainaus käyttäjältä: Jayleno - 01.03.19 - klo:10:29
Musta vihreä lienee miinus ja ruskea plussa.

Epäilisin vahvasti, ruskea väri on volkkarikonsernilla kyllä yleensä ollut maajohdolle varattu. Tietenkään näitä ei tarvitse tai kannata kovasti arpomalla tehdä, vaan hakea erwinistä kytkentäkaaviot.
VCDS (HEX-V2) käytettävissä, Kotkan seudulla

Skoda Enyaq iV 80x 4x4 -23
Seat Ateca 2.0TSI 190 DSG 4x4 -18

erWin - täältä löydät kaikki korjausoppaat ja kytkentäkaaviot autoosi

o.b.

Powertrain CAN high wire Orange/black
Convenience CAN high wire Orange/green
Infotainment CAN high Orange/violet
CAN low wire, (all) Orange/brown

Tuosta voisi päätellä, että  or/ru on CAN low kaikissa väylätyypeissä ;)

M_M

Lainaus käyttäjältä: o.b. - 01.03.19 - klo:12:48
Tuosta voisi päätellä, että  or/ru on CAN low kaikissa väylätyypeissä ;)

Enkös minä niin juuri tuossa edellä sanonutkin?  :D

Noista toisista johdoista sen sijaan en mene takuuseen, mutta EPÃ,,ILEN kovasti että ruskea olisi maajohto.  :P
VCDS (HEX-V2) käytettävissä, Kotkan seudulla

Skoda Enyaq iV 80x 4x4 -23
Seat Ateca 2.0TSI 190 DSG 4x4 -18

erWin - täältä löydät kaikki korjausoppaat ja kytkentäkaaviot autoosi

Nepper

Yleismittarilla pientä luovuutta käyttäen on melko helppo tarkistaa autossa onko piuha maajohto vai ei.
Who the f&#k is General Error and why is he reading my hard disk??!  HEX-USB+CAN/Hex V2/Autel AP200/Iscancar MM-007/...

o.b.

Golffin kuvista katsoin värikoodit:

1: ru, maadoitus
2: or/ha, CAN-Bus Extended High
3: or/ru, CAN-Bus Extended Low
4:
5: or/va, Kamera
6: or/ru, Kamera
7:
8: mu/vih, +12V sulakkeelta SC32

Jayleno

Taasen kiitokset avusta! Yleismittarilla tarkistettu ja ruskea on maa. En ole vielä käynnistänyt autoa kun syylärit puuttuvat, mutta 12v jännite ei vielä ollut liittimessä kun autossa oli virrat päällä. Tarkistan huomenna sulakkeen ja ensi viikolla saan uuden etupanelin, minkä jälkeen saan koko auton kasattua ja testattua toiminnan. Otin johtotöiden ajaksi akun irti ja sen kytkemisen jälkeen mittariston väriloisto yllätti. Esp, rengspainevahti, ohjauspyörä tulivat uusina virheinä aiempien lisäksi, joita oli jäähdytysneste, ASF, parkkitutkat...

Toivottavasti suurin osa noista nollautuu testilenkin jälkeen, toki ainakin tutka pitää käyttää liikkeen kaapelissa. Aprikoin vaan että pystyykö merkkiliike vapauttamaan uuden tutkan aiemmasta autosta, jos se ei ole "virginized" tilassa.

PS. Oisko tietoa 1.2TSI 110hv jäähdytysnesteen määrästä?

dwntime

Pystyy vapauttamaan sen tutkan. Ellei tutkaa ole ilmoitettu varastetuksi jolloin ei onnistu millään komponenttisuojausta poistaa.

Jayleno

Sunilta hinta n. 300 euroa sis. nelipyöräsuuntaus, testerityöt ja kalibrointi.

Nepper

Saitko homman kuntoon vai onko tuo arvio?
Who the f&#k is General Error and why is he reading my hard disk??!  HEX-USB+CAN/Hex V2/Autel AP200/Iscancar MM-007/...

Jayleno

Sunille oli parin viikon jono niin päädyin hoitamaan kulmien säädöt toisaalla ja tutka on vielä käyttöönottamatta. Sinällään auto pelaa ja rekisteröintikatsastus meni ilman moitteita läpi.

Toinen probleema on asf virhe eli jossain pitäisi tämäkin nollata.

Pitää tutkailla josko pyytäisi vain sen komponenttisuojauksen poiston ja tekisi kalibroinnin itse kun kaupungista löytyy vcds lähistöltä.

Jayleno

Päivitystä  :). Tutka ei saanut sähköä. Syyksi paljastui sulake nro 35, joka oli palanut. Samoin tein palautui kaarreajovalotoiminto, jonka virheilmoitus katosi ja valot kääntyilevät taas niinkuin pitääkin. Ohjekirjan tekstit ei kyllä aivan pidä paikkaansa, koska tuossa 35 sulakkeessa luki mm. ajovalojen korkeudensäätö mikä toimi kyllä ongelmitta sulakkeen ollessa rikki.

Huomenna Sunilla komponenttisuojauksen poisto a 80 euroa ja sitten omatoiminen kalibrointi.

Jayleno

No niin, homma onnistui ainakin siihen asti, että tutka on aktivoitu Skodan online yhteyden avulla ja nyt toivottavasti ainoa tekemätön asia on se kalibroiminen.

Minulla on automaattitasolaaseri, niin sillä saan oikean suunnan vaaterissa helposti, kohdistus pitää vaan haarukoida menosuuntaan kohdalleen.

Tutka ilmoitti eilen pariin kertaan, että näkymä estynyt tai vastaavaa eikä sen toiminta käytännössä näy mitenkään. Mistä sen toiminta näkyy jos on ns. normikunnossa?

Ja se tutkan säätäminen vaikuttaa vaikealta kun ei ole sopivaa 3.5 mm:n työkalua. Motonetistä kävin etsimässä eikä löytynyt, onkos tähän jotain ideaa, tiukassa tuntuu olevan...

o.b.

Vanhemmissa autoissa säätöruuvien kanta on T20 Torx ???

Auton keskilinja määrittämiseen käytin farmaripassatissa kattokaiteiden päälle poikittain laitettuja lautoja, joiden päälle sitten laitoin pitkän linjalaudan auton pituussuunnassa. Keskitin mittanauhan avulla edessä ja takana. Linjalaudan päältä sai keskilinja siirrettyä noin 10 metrin päähän. Passatissa on vain yksi tutka keskellä, joten kun auto oli vaaterissa ja 10 metrin päässä laservatupassi oli vaaterissa (auton keskilinjalla) silloin kun säde osui tutkan peiliin, meni säätö kerralla nappiin.

Sedanissa käytin 2,5 metristä linjalautaa, jonka etupään laitoin aurinkotunnistimen kohdalle ja takapään mittasin kohdilleen takapenkin niskatukien mukaan.

Skodillacissa jos on kaksi tutkaa, pitää se keskilinja varmaan siirtää jonkun verran sivulle, jotta satuu tutkan kohdille ???

dwntime

Ja paljonko merkkari ottaa säädöstä?

Ei saatana tätä pihien suomalaisten kansaa....

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy