2.0tdi cr öljyn väri huollon jälkeen

Aloittaja pikatsu, 12.02.19 - klo:14:31

« edellinen - seuraava »

pikatsu

Katselin tossa vaihtohallissa erästä 2.0 tDi -12 ajopeliä, jolla ajettu 140tkm.
Öljyt oli vaihdettu 20 km sitten, eli ihan suoraan tullut vaihtoautopuolelle huollosta.

Öljytikusta kun katoin, niin väri oli niin mustaa kuin olla voin.
Myyjältä kysyin asiaa, ja sanoi vain, että nää diesel moottrin öljyt kuuluvatkin olla mustaa  :o

Öh, sen tiedän kyllä , että moottori öljyt ovat vaaleita, mutta meneekös tosiaan mustaks ihan muutaman kilometrin jälkeen?

TDiih

Kaikki moottorin sisällä oleva nokinen öljy karsta ei tule pois öljynvaihdossa ja jäljelle jäävä sotku värjää uudet öljyt todella nopeasti. Voit kuvitella milllaiselta Long(Short?)Life -öljyvälillä olevat koneet näyttävät +300tkm jälkeen sisuksiltaan.
ID.3 Pro Performance Life 150 kW 58 kWh
Audi A4 1.8T Avant B7 eFlexFuel
Octavia BKD DSG
VW Golf 1.9 TDI -98

a_jaba

Audi Q3 TFSIe -21 180kW 0tkm -> (työsuhdeauto)

Ex. Volkswagen Passat Variant -15 1.6TDI DSG 83tkm - 125tkm (oma ja maksettu)
Ex. Volkswagen Golf Variant -15 1.6TDI DSG 97tkm - 163tkm (oma ja maksettu)
Ex. Audi A4 -07 2.0TDI 125kW S-Line Sport Edition 96tkm - 248tkm (oma ja maksettu)

tarzi

- Audi a6 allroad quattro 3.0 tdi tiptronic - 07 350hp/750nm "hybrid"


- Skoda Octavia Combi 2.0 TDi DSG -06 elegance sport

juppep

#4
samat täällä tekee molemmat (-09 360tkm ja -12 135tkm cr-tdi). Vaihdon jälkeen öljyt "kirkkaat" käynnistykseen saakka :)

Volkkaripappa

No öljyn yksi tehtävähän on puhdistaa moottoria, joten uusi öljy "siepaa" heti moottoriin jääneet likapartikkelit. Enemmän olisin huolissani jos tuo öljy ei tummuisi, etenkin dieselissä jossa tuota nokea syntyy enemmän kuin ehjässä bensa moottorissa.

pikatsu

kiitokset hyvistä kommneteista, edellisen diiselin koeajosta onkin aikaa n 20v, joten näinhän se olikin

Iro

Huomasin saman omassani joka oli vasta luovutushuollettu minulle, öljy harmaata lierua.. No epäilin että, olisi tehty imuvaihto. Vaihdoin itse uudet öljyt propun kautta ja nämä pysyivät puhtaana viikkoja kunnes alkoivat värjäytyä harmaanmustiksi.
Passat Variant 2.0Tdi manuaali -15 

raipuli

Dieselmoottorin öljy muuttuu ensimmäisen öljynvaihdon jälkeisen käynnistyksen jälkeen lähes mustaksi. Jos öljy on harmaata, niin syynä voi olla jostain moottorin kolkasta öljyn joukkoon vuotava jäähdytinneste. Jos täyttökorkin kannessa on harmaata "hyhmää" niin se on viimeinen merkki huolestua...
Volvo V60 CC, D4 AWD 2020
Ex Ford Mondeo 1.6 tcdi 2015
EX Opel Astra Sport Tourer 1.7cdti man, Sport, 2011
Ex Skoda Octavia Combi 1.6tdi man Elegance 2010
Ex Skoda Octavia HB 1.9tdi man Ambiente 2007
Ex Ford Fiesta 1.4 Trend 2006

o.b.

Öljynvaihdossa jää vaihteleva määrä vanhaa öljyä mottoriin. Esimerkiksi öljysuodattimen jalkaan jää reilu desi vanhaa öljyä jos sitä ei imuttele pois alipainevaihtajalla. Samoten kannen koloihin jää jonkun verran öljyä. Niin ikään öljypohjaan jää aina johonkin nurkkaan hieman vanhaa öljyä.

Nuo 2-3 desiä vanhaa tervaa riittää jo mustaamaan uudet öljyt heti käynnistyksen jälkeen. Konerempan jäljiltä öljy on puhdasta vähän pidempään.


Vaari64

Pitkä "long life" vaihtoväli vissiin tekee tuollasta.Öljyhän on silloin tosi nokista jo.Itellä ollut alle 10000 vaihtoväli ja kyllä öljy jonkun aikaa pysyy uuden näköisenä.Eli tästä päättelen että kone ei ole silloin kovin nokinen.Öljy ihanollut sitä mitä kuuluukin.

Juzu84

Emännän ATD golffissa pysyy pari tonnia öljyt kirkkaana kun syksyllä siihen uudet vaihdoin ja 500 km myöhemmin vaihdettiin öljypohja "ulkoisen vaurion takia" ja laitettiin pelkät uudet öljyt koneeseen mutta sama vanha suodatin jäi paikalleen.
Golf -12 TSI, Jetta TDI -11
VCDS apua tarjolla Ylivieskasta muutaman kymmenen kilometrin säteellä. Kalustona HEX-NET-PRO unlimited ja koodaukset OBD11. Yhteyttä voi ottaa privalla.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy