ESP Error - auto ei starttaa

Aloittaja tuomensami, 11.02.19 - klo:13:36

« edellinen - seuraava »

tuomensami

Mulla on vuoden 2011 Passat Variant 2.0 TDI. Tänään aamulla kun yritin lähteä duuniin, kuului piippaus ja tuli virheviesti ESP Error tauluun eikä edes yrittänyt pyörittää moottoria. Osaisikohan palstaveljet arvata mikä tuossa voisi olla vikana? Vettä päässyt johonkin väliin jonne sitä ei kuuluisi kun tuli melkoinen räntäkeli ja auto tulkitsee että vikaa on? Akku testattu ja varausta on, webastokin lähtee käyntiin.

Saan varmaan illalla vikakoodilukijan käyttöön niin ollaan sitten viisaampia, mutta jos jollakulla olisi jo nyt hyvä arvaus mitä on käynyt ja miten saisin auton ajettua korjaamolle niin olisin kiitollinen.

Daatta

Olisiko vaan akku mennyt tyhjäksi, virheilee kun virta on vähissä. Eikä ainakaan starttaa. Vai miten akku oli testattu? Napajännite, akkutesteri?

(Ã,,ly)laturi kiinni tai sitten kannettava vara-akku. Jos lähtee käyntiin niin käyttää hetken ja ajaa pienen lenkin. Jos vikavalot sammuvat niin tuosta lienee ollut kyse.

Tulossa: ID.4 Pro 4MOTION Elegance
ID.3 Pro Performance Business -20
Ex: Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18, Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

tarzi

Rele, sulake.. Vikakoodit kertoo paremmin
- Audi a6 allroad quattro 3.0 tdi tiptronic - 07 350hp/750nm "hybrid"


- Skoda Octavia Combi 2.0 TDi DSG -06 elegance sport

tuomensami

Lainaus käyttäjältä: Daatta - 11.02.19 - klo:15:38
Olisiko vaan akku mennyt tyhjäksi, virheilee kun virta on vähissä. Eikä ainakaan starttaa. Vai miten akku oli testattu? Napajännite, akkutesteri?

(Ã,,ly)laturi kiinni tai sitten kannettava vara-akku. Jos lähtee käyntiin niin käyttää hetken ja ajaa pienen lenkin. Jos vikavalot sammuvat niin tuosta lienee ollut kyse.
Akkulaturin ledien mukaan virtaa riittää, pidin kuitenkin kolmisen tuntia laturia kiinni eikä vaikutusta, ei tosiaan edes yritä pyörittää. Webastonkaan ei pitäisi lähteä käyntiin jos varausta ei ole akussa joten sen sulkisin pois. Kohta saataneen lisäinfoa kun koodit tiedossa.

tuomensami

Nyt on testattu kolmella eri OBD-lukijalla mukaanlukien VCDS. Yksikään ei saa kontaktia moottorin vikakoodeihin. VCDS saa ilmastointiin jne yhteyden mutta ei tosiaan moottoriin. Osaako joku meikäläistä fiksumpi kertoa missä vika? Sulake? Löytyykö sulakekarttaa?

tarzi

Akun vieressä olevassa Sulakerasiassa iso rele, mikä on todennäköisesti rikki. Antaa virran eculle
- Audi a6 allroad quattro 3.0 tdi tiptronic - 07 350hp/750nm "hybrid"


- Skoda Octavia Combi 2.0 TDi DSG -06 elegance sport

tuomensami


tarzi

- Audi a6 allroad quattro 3.0 tdi tiptronic - 07 350hp/750nm "hybrid"


- Skoda Octavia Combi 2.0 TDi DSG -06 elegance sport

tuomensami

Lainaus käyttäjältä: tarzi - 15.02.19 - klo:13:43
Joo
Kyseinen rele oli ehjä. Auto on jo pajalla tutkittavana, kiitos kaikille.

tarzi

Voi olla moottorin ohjainlaite rikki
- Audi a6 allroad quattro 3.0 tdi tiptronic - 07 350hp/750nm "hybrid"


- Skoda Octavia Combi 2.0 TDi DSG -06 elegance sport

tuomensami

Siltä se vahvasti vaikuttaa. Pitää selvittää osanumero ja katsoa jos jostain löytyisi purkuosa tai muu vastaava kun alkuperäinen marmorilta maksaa turhan paljon.

o.b.

Purkuosa kyllä sopii fyysisesti paikalleen, mutta jonkun bittinikkarin pitää kopioda vanhasa ECU:sta ajoneston tiedot uuteen purkkiin.

Saattaa onnistua myös merkkiliikkeessä, mutta varmaksi en osaa sanoa.

tuomensami

Joo, tuo olikin tiedossa. Selvittelen mahdollisuuksia.

Sokka

ECU on saattanut ottaa hieman kosteutta sisäänsä ja tuon takia hajonnut. Sijainti pyyhkijäkaukalossa on mitä mainioin, jos se pitäisi kompostoida:

https://www.vagarena.fi/index.php?topic=10638.msg631621#msg631621

Parin tonnin tietokoneelle loistava sijoituspaikka. Pyydä nähdä vanha ECU.

tuomensami

Marmorilta hinta ~2500â,¬ töineen. Antoivat kuitenkin osakoodin 03L 906 018 BE, juuri tällä en osumia saanut mutta sama alkuosa ilman noita viimeisiö numeroita löytyisi suoraan Tampereelta: https://www.varaosahaku.fi/fi-fi/Hae/Osat/VW/VW-GOLF-VI/2009_2013/S%C3%A4hk%C3%B6laitteet-&-Anturit-&-Ohjausyksik%C3%B6t-&-Tunnistimet/Ruiskutus-Ohjausyksikk%C3%B6/Kaikki/ID-30657879/OEM-03L906018AQ/

Samanikäisestä Golfista irrotettu. Uskallanko ostaa ja luottaa että pelaa jos koodaus saadaan hoidettua?

o.b.

Kannattaa ekaksi tutkia, että ECU saa kaikkiin tarvittaviin nastoihin käyttöjännitettä.

Kerro moottori- ja vaihteistokoodit, niin katson illalla, mistä mitata.

Pääsääntöisesti eri loppukirjaimilla olevat purkit ei toimi. Ei volkkari huvikseen valmista sataa erilaista ECU:a ja varastoi niitä sitten varaosiksi vuositolkulla.

o.b.

Enemmän fläshännet korjatkoon, mutta käsittääkseni noita pystyy kyllä ohjelmoimaan uusiksi, jolloin ECU:sta saa yhteensopivan.

Fileksiä löytyy muutamalla eurolla esim. tuolta:

https://www.ecubin.com/

Sopivan ikäinen flash kun löytyy, voi vaikkapa palauttaa päästöhuijauksen ::)

o.b.

Syy, miksi noita ei tahdo löytyä käytettynä on se, että tuota varaosanumeroa 03L906018BE ei ole välttämättä printattuna boxin päällä.

Todennäköisesti päällä lukee 03L907309N (tai jotain muuta ???) ja sillä sitten jo löytyykin vaihtoehtoja. Moottori- ja vaihteistokoodit pitää ainakin täsmätä, jotta tuo toimisi.

03L906018BE löytyy B7 Passateista 07.11.2011 asti ja Passat CC:istä 2009 - 2012, moottoreilla CBAB tai CFFB ja nelivedolla varustetulla manuaalilaatikolla.

PRCode: 7MG = Emission standard EU5
PRCode: G0L = 6-speed manual transmission for four-wheel drive vehicle

tuomensami

Saan huomenna varmaan moottori- ja vaihteistokoodit, ehkä jopa ecu saadaan irrotettua. Ehkä niiden tietojen perusteella joku saa jeesittyä oikeanlaisen ohjausyksikön metsästyksessä?

o.b.

CFFB on varmaan moottorikoodi. Siinä ECU:lle tulee jatkuva virta nastaan 92. Nastaan 45 tulee sähköä sähköiseltä rattilukolta ja nastoihin 3, 5 ja 6 tulee Terminal 30 releeltä kun virrat on päällä. Tuota relettä ohjaa ECU.

Sulakkeet 13 (10A) ja 14 (30A) moottoritilan sulake/rele-rasiassa. Ja se T30 rele siinä lähistöllä.

tuomensami

Se piti vielä mainita että Delphin softa sai luettua läjän vikakoodeja ja auto starttasikin sen jälkeen, mutta vika uusiutui heti uudelleen identtisenä. Jos ecu olisi kokonaan sökö, ei varmaan autolla ajaisi metriäkään?

o.b.

Kosteutta sisällä tai sitten sähkön saannissa ongelmaa ???

Lähtisköhän jos sitä lämmittelisi 60-70 asteiseksi föönillä tai kuumailmapuhaltimella? Tai laittais pariksi tunniksi 50 asteiseen kiertoilmauuniin.

JOS se on lievä kostumisvaurio, sen saa ehkä kunnostettua piirilevyn ultraäänipesulla ja kunnon kuivatuksella. ECUN:n purkaminen vaan on aika haastavaa kun se on tarkoituksella liimattu vesitiiviiksi. Kannen saa helpommin auki, mutta liitin onkin jo vaikeampi rasti. Lämmittäminen auttaa hieman avaamisessa kun liima hieman pehmenee.

Ennen kuin ECU:a lähtee vaihtamaan kannattaa luetutaa ainakin ABS:n ja sähköisen käsijarruyksikön koodaukset. Pieni riski, että ne menee nollille ja uusien arpominen saattaa viedä hetken. Suosittelen täydellistä VCDS scannausta.

tuomensami

T30 rele on ehjä. Auto ei enää käynnisty eikä moottorista saa luettua vikakoodeja. Uutena asiana huomasivat pajalla että virtalukosta ei tule sähköä, sielläkin sitten voi olla vikaa.

Jultsu

Hyvinkin todennäköisesti virtalukon kautta tulee heräte johonkin ecun nastaan joka herättää sen eloon, tämä jos puuttuu niin ecu ei vastaa diagnostiikkapyyntöihin eikä toki ala ruiskuttamaan polttoainettakaan.
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

o.b.

Nastaan 45, kuten edellä kirjoitin ;)

jasi

Oletko käyttänyt autoa lähiaikoina autopesussa?
Q7 ecu hajosi kesken ajon 100km ABC autopesun jälkeen.
Ecun päällä olevasta huohottimesta oli mennyt tippa vettä sisään ja sehän riittää.
Ecun vaihto merkkiliikkeessä juurikin tuon 2500â,¬ ja auto taas toimivana ajossa nopeasti.
Kuten alussa on todettu, niin sijainti vesikaukalossa ei ole elektroniselle laitteella paras mahdollinen.
ABC:n pesuun en kyllä autoa enään koskaan vie. Niin nuivasti suhtautuivat korvausvaatimukseen, vaikka auto oli viikkoa aikaisemmin huollettu merkkiliikkeessä ja vesikaukalokin siinä yhteydessä putsattu.

tarzi

Öööö miten se vika on abc:ssä jos auto ei kestä vettä?
- Audi a6 allroad quattro 3.0 tdi tiptronic - 07 350hp/750nm "hybrid"


- Skoda Octavia Combi 2.0 TDi DSG -06 elegance sport

tuomensami

Kävin tosiaan juuri pesussa ennen kuin vika ilmeni. Aika härskin näköinenhän tuo ecu on:





Se tässä nyt kyllä hämää miksei virtalukolta tule virtaa pinniin 45, pajalta tosin todettiin etteivät saaneet kunnolla mittarin kärkeä pinnin kanssa kontaktiin. Pystytäänkö vika jotenkin rajaamaan 100% varmasti ecuun? Laitan purkuosan tilaukseen jos vikaa varmasti on ecussa. Tässäkin saa jeesata jos jollain on hankintakanava tiedossa.  Flashays onnistuu kuulemma jos vaan vanhassa on sen verran eloa että sen pystyy kloonaamaan.


M_M

Lainaus käyttäjältä: tuomensami - 20.02.19 - klo:08:02
Se tässä nyt kyllä hämää miksei virtalukolta tule virtaa pinniin 45, pajalta tosin todettiin etteivät saaneet kunnolla mittarin kärkeä pinnin kanssa kontaktiin.

Onpahan paja, jos ei mitään piikkiä mistään keksitty jolla olisi varmistettu tuo sähköttömyys. Olisihan vähintään tuo nyt syytä kuitenkin varmistaa, ennen uuden ECUn ostamista. Ei se uusikaan ilman sähköä toimi. Vasta kun on täysin varmaa, että ECU saa kaikki tarpeelliset virransyötöt, voi alkaa syyttämään itse ECUa.
VCDS (HEX-V2) käytettävissä, Kotkan seudulla

Skoda Enyaq iV 80x 4x4 -23
Seat Ateca 2.0TSI 190 DSG 4x4 -18

erWin - täältä löydät kaikki korjausoppaat ja kytkentäkaaviot autoosi

tuomensami

Epäilivät sököä virtalukkoa mutta itseä epäilyttää kun ei kai se saisi autoa sellaiseen moodiin ettei edes moottorin vikakoodeja saa luettua? Vai voiko tuossa ajatuksessa olla perää?

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy