virta-avainko sökö?

Aloittaja kalakukko88, 28.01.19 - klo:18:16

« edellinen - seuraava »

kalakukko88

Moro!

Osaisiko joku auttaa tai löytyykö kohtalo tovereita seuraavalle ongelmalle. Auto alkoi temppuilemaan vuoden vaihteen jälkeen siten, että kun työnsi auton avaimen virtalukkoon siten, että se käynnistää virrat autoon niin ei tapahtunutkaan mitään. Kun avainta heilautti vähän virtalukossa virrat tuli autoon ja auto starttasi. Noh sitten pari kertaa teki myös tuon avaimen heilauttelun jälkeen sen, että kun starttasi niin sammui samantien, mutta alkoikin yhtäkkiä automaattisesti starttaamaan autoa itse ja tietokoneessa luki jotain "Start manually" tai vastaavaa. Vedin avaimen pois virtalukosta ja takaisin sisään, niin käynnistyy kuin mitään ongelmaa ei olisikaan. Näiden vikojen jälkeen auto laakkoselle, mutta mitään vikakoodia eivät suoranaisesti tuohon löytäneet. Epäilivät, että virtalukko viallinen. Pari viikkoa sitten vaihetttiin uusi virtalukko, mutta ongelma ei hävinnytkään. Korjauksen ja tämän päivän välillä auto tehnyt tota virrattomuus hommaa pari kertaa ja tänään teki ekan kerran tuota starttausta myös. Se että virtalukko toki tuntui hieman väljältä uuteen verrattuna, mutta vika ei ehkä ookaan siinä. Nyt tuon huollon jälkeen en ole heilutellut avainta ollenkaan, vaan virrat on tullut tullut noin 2-3s:n viivellä ja käynnistynyt normaalisti paitsi tänään.

Avaimiin olen vaihtanut paristoja ja vaihtanut käyttöavainta, mutta ei sekään ole auttanut. Nuo oireet on ollut aina ns kylmä käynnistyksen yhteydessä vaikka weba onkin pyörinyt 30-50min riippuen pakkasen määrästä. Auto on siis B7 -12 vuosimallin passat 1.6tdi koneella manuaalilaatikolla.

Täytyy toki olla yhteydessä Laakkoseen ja kysellä, että onkohan tällä virtalukon vaihdolla jokin takuu, mutta haluaisin kuunnella teidän mielipiteitä asian suhteen.

kalakukko88

Aamulla luin vikakoodit eilisestä starttauksesta ja tällaisen merkinnän oli jättänyt:

6260 - Engine Start Blocked by Immobilizer
          P1570 00 [032] - -
          Intermittent - Not Confirmed - Tested Since Memory Clear
             Freeze Frame:
                    Fault Status: 00000001
                    Fault Priority: 2
                    Fault Frequency: 1
                    Mileage: 206633 km
                    Date: 2019.01.28
                    Time: 15:17:23

                    Engine speed: 760.25 /min
                    Normed load value: 20.8 %
                    Vehicle speed: 0 km/h
                    Coolant temperature: 56 °C
                    Intake air temperature: -16 °C
                    Ambient air pressure: 1000 mbar
                    Voltage terminal 30: 11.520 V
                    Unlearning counter according OBD: 38
                    Immobilizer snapshot A: 94


En tiedä kertooko tuo yhtään enempää asiaa. Kävin myös Laakkosella ja eikä sielläkään osanneet sanoa, että mikä vika mahtaa olla. Asentaja epäili startin olevan jäässä ja toinen epäili mahdollista relettä.  :D Itsehän en autoista paljoa tiedä, mutta ihmetyttää tuo jäässä asia, että ma aamuna -32 asteen pakkasessa käynnisty ihan normaalisti, mutta päivällä töistä lähtiessä -20 asteen pakkasessa teki tuo tempun. Niin eikö sen olisi pitänyt temppuilla aamulla eikä iltapäivällä? Noh auto menee uusinta tutkimukseen Laakkoselle ensi viikolla, katsotaan mitä saadaan irti. En ihan älyttömästi rahaa viitsi tutkimukseen laittaa jos ei selviä varmasti tuo asia, koska muuten auto käynnistyy viimeistään toisella yrittämällä normaalisti ja muutenkin toimii. Toki jos teillä tulisi hyviä ideoita viasta niin saapi heitellä ilmoille ajatuksia. Kiitos vastauksista jo etukäteen. 

Jultsu

Kyseinen vikakoodi oli varmaankin luettu moottorinohjaimelta? Tuosta ei vielä viisastu yhtään, koodit pitäisi lukea mittaristolta (mikäli ajonesto on edelleen näissäkin autoissa integroitu sinne) ja koko autoscannikaan ei olisi pahitteeksi jotta nähtäisiin onko siellä esim. väylä enemmänkin solmussa.
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

o.b.

Sähköisen rattilukon mikrokytkimet ja/tai releet takkuaa? Samaa vikaa jo B6 Passatissa. Mikrokytkimet ja releet on vaihdettavissa itsekin jos on kohtalaisesti elektroniikkakorjauksesta kokemusta. Rattilukon vaihto marmorilla maksanee jotain 600 ja tonnin väliltä?

Tuleeko näyttöön välillä "Steering lock defective" ja ratin kuva vilkkuu oranssina?

Jotain tälläistä saattaisi näkyä ajonestoyksikössä:

Address 25: Immobilizer        Labels: 3C0-959-433-25.clb
   Part No SW: 3C0 959 433 R    HW: 3C0 959 433 R
   Component:    IMMO         042 0383 
   Revision: 00042000    Serial number: VWZCZ000000000
   Shop #: WSC 79006 205 96941
   VCID: 3979296670********-****

   Subsystem 1 - Part No: 3C0 905 861 G
   Component:    ELV          027 0380
   3C0905861G     ELV          027 0380   

1 Fault Found:
02861 - Electronic Steering Column Lock Check Sum Error
            008 - Implausible Signal - Intermittent
             Freeze Frame:
                    Fault Status: 00101000
                    Fault Priority: 4
                    Fault Frequency: 1
                    Reset counter: 188
                    Mileage: 349044 km
                    Time Indication: 0
                    Date: 2015.11.29
                    Time: 06:53:14

kalakukko88

#4
Lainaus käyttäjältä: Jultsu - 29.01.19 - klo:13:20
Kyseinen vikakoodi oli varmaankin luettu moottorinohjaimelta? Tuosta ei vielä viisastu yhtään, koodit pitäisi lukea mittaristolta (mikäli ajonesto on edelleen näissäkin autoissa integroitu sinne) ja koko autoscannikaan ei olisi pahitteeksi jotta nähtäisiin onko siellä esim. väylä enemmänkin solmussa.

No siis omistan vcds:n ja mikäli tarkoitit tuon ohjelman auto-scan toimintoa niin sitä kautta olen lukenut, mutta en ole mennyt sen tarkemmin auton/vian sielun elämään. :D Olen vielä harjoittelu vaiheessa tuon piuhan kanssa.

Mitä muuten tarkoitit tuolla mittaristolta lukua?

kalakukko88

Lainaus käyttäjältä: o.b. - 29.01.19 - klo:14:01
Sähköisen rattilukon mikrokytkimet ja/tai releet takkuaa? Samaa vikaa jo B6 Passatissa. Mikrokytkimet ja releet on vaihdettavissa itsekin jos on kohtalaisesti elektroniikkakorjauksesta kokemusta. Rattilukon vaihto marmorilla maksanee jotain 600 ja tonnin väliltä?

Tuleeko näyttöön välillä "Steering lock defective" ja ratin kuva vilkkuu oranssina?

Jotain tälläistä saattaisi näkyä ajonestoyksikössä:

Address 25: Immobilizer        Labels: 3C0-959-433-25.clb
   Part No SW: 3C0 959 433 R    HW: 3C0 959 433 R
   Component:    IMMO         042 0383 
   Revision: 00042000    Serial number: VWZCZ000000000
   Shop #: WSC 79006 205 96941
   VCID: 3979296670********-****

   Subsystem 1 - Part No: 3C0 905 861 G
   Component:    ELV          027 0380
   3C0905861G     ELV          027 0380   

1 Fault Found:
02861 - Electronic Steering Column Lock Check Sum Error
            008 - Implausible Signal - Intermittent
             Freeze Frame:
                    Fault Status: 00101000
                    Fault Priority: 4
                    Fault Frequency: 1
                    Reset counter: 188
                    Mileage: 349044 km
                    Time Indication: 0
                    Date: 2015.11.29
                    Time: 06:53:14

Ei vilku ei eikä tule tuollaista tekstiä kojetauluun. Työnnän virta avaimen ensimmäiseen kohtaan syttyy keltainen ratin kuva ja palaa yhtä jaksoisesti. Sen jälkeen työnnän avaimen syvemmälle niin virrat syttyy mittaristoon ja muuallekin autoon kuten normaalisti. Mutta välillä noiden virtojen syttymisessä on 2-3s viive. Eilen tuli virrat tuolla viiveellä ja kun käynnistin auton sammui heti ja alkoi itse käynnistämään autoa uudestaan sekä mittaristossa luki jotain "Start manually". Kun se lähti starttaamaan itse uudestaan ajattelin että se on lopetettava ja vedin avaimen virtalukosta pois. Sen jälkeen uudestaan avain sisään ja käynnistys, niin aivan kuin ei vikaa olisi ollutkaan koskaan. :D

o.b.

Ajonesto on B6 ja B7:ssa jaettu kolmelle yksikölle: ECU, rattilukko ja mukavuusboxi. Minkä tahansa kun noista vaihtaa, auto käy starttauksen jälkeen sekunnin ja sammuu. ECU:n ajonestotiedot pystyy kopioimaan vanhasta jos vaan tietotaitoa ja oikeita työkaluja riittää. Muut vaativat on-line yhteyden VAG:n keskuskoneelle.

Mittariston voi vaihtaa toisesta autosta.

kalakukko88

Lainaus käyttäjältä: o.b. - 29.01.19 - klo:15:52
Ajonesto on B6 ja B7:ssa jaettu kolmelle yksikölle: ECU, rattilukko ja mukavuusboxi. Minkä tahansa kun noista vaihtaa, auto käy starttauksen jälkeen sekunnin ja sammuu. ECU:n ajonestotiedot pystyy kopioimaan vanhasta jos vaan tietotaitoa ja oikeita työkaluja riittää. Muut vaativat on-line yhteyden VAG:n keskuskoneelle.

Mittariston voi vaihtaa toisesta autosta.

No jos se vika on jossain noista kolmesta. Niin onkohan mitään tietoa paljonko nuo osat itsessään maksaa ja kauankohan töihin kannattaa varata aikaa jos sen teettää esim marmorilla? Itselläni ei valitettavasti tietotaito riitä em. osien vaihtoihin, mutta lähinnä osaa vähän varautua jo kustannusten suhteen jos todetaan jossain noista kolmesta sen vian olevan.

o.b.

Epäilisin vian olevan rattilukossa (ohjauslukko 3C0905861J). Sen pitäisi maksaa marmorilla reilu 160â,¬. Yllättävän edullinen niinkin monimutkaiseksi osaksi :) Varmaan sen takia kun noita menee aika paljon ???

Mukavuusboxi 450 - 600â,¬ varusteista riippuen. Vika tuskin siinä, ekä varmaan ECU:ssakaan, jolla hintaa varmaan 2000â,¬ nurkilla.

kalakukko88

Juu, en minäkään usko, että se vika olisi ainakaan ECU:ssa. Mutta ensi viikolla ollaan EHKÃ,, viisaampia. Jos ne ei löydä mitään vikaa, niin onkohan kenelläkään tietoa Kuopion seudulta ketään/mitään firmaa, joka olisi erikoistunut sähköpuoleen oikein tosissaan ja jopa B7 passatin sähköihin ja löytäisi oikeasti vian? :P

o.b.

Kun sulla kerran on VCDS (toivottavasti ei Kiina-kopio), lue yksiköiden 1, 25 ja 46 mahdolliset vikakoodit ja pistä tänne ihmeteltäväksi.

Jos vika paikallistuu rattilukkoon, tavallinen autosähkökorjaamo ei voi sitä vaihtaa.

kalakukko88

Juu kyllä se aito vcds on. Olen kyllä omistanut piuhan hetken aikaa, mutta olen melko aloittelija tuon kanssa kun ei meinaa aika riittää tuon piuhan kanssa pelaamaan niin pakko varmistaa, että tarkoitit engine, immobilizer, central conv. yksiköitä. Ja sieltä fault codes välilehdestä vaan niin silloin hakee vikakoodit? Hakeeko se vikakoodeja tarkemmin kuin se auto-scan toiminto jota olen enemmän käyttänyt?

Pitää toki yrittää keretä ennen ensi ti kun silloiin se menee Laakkoselle tutkittavaksi. 

o.b.

Auto-scan kyllä lukee samat asiat. Mutta hae varmuuden vuoksi ne vikakoodit valitsemalla manuaalisesti yksikkö ja sieltä fault codes nappulasta.

kalakukko88

Lukasin nuo kaikki kolme yksikköä, mutta ei se antanut kuin tuonne 1 yksikköön vikakoodit. 25 ja 46 ei löytynyt mitään vikakoodia. Kun ajoin vikakoodin luvun ajaksi auton halliin ja käynnistin sen kylmänä pihalla se teki sen virrattomuuden taas, mutta ei yrittänyt startata autoa ite. En kyllä ite jaksa uskoa, että isosta viasta on kyse jo pelkästään noiden vikakoodien määrän suhteen. Ja tuo vikakoodi pitäisi olla tämän viikon maanantailta jäänyt, jolloin se sammutti itekseen auton ja yritti heti sen jälkeen startata.

                Address 01: Engine       Labels: 03L-906-023-CAY.clb
Control Module Part Number: 03L 906 023 FS    HW: 03L 907 425 C
  Component and/or Version: R4 1.6l TDI   H43 9978
           Software Coding: 00194036032401080000
            Work Shop Code: WSC 00015 115 00000
              ASAM Dataset: EV_ECM16TDI02103L906023FS 003014 (VW46)
                       ROD: EV_ECM16TDI02103L906023FS_003.rod
                      VCID: 7CF79E7EF7E5DFAA89-8028
2 Faults Found:

6260 - Engine Start Blocked by Immobilizer
          P1570 00 [032] - -
          Intermittent - Not Confirmed - Tested Since Memory Clear
             Freeze Frame:
                    Fault Status: 00000001
                    Fault Priority: 2
                    Fault Frequency: 1
                    Mileage: 206633 km
                    Date: 2084.14.05
                    Time: 15:17:23

                    Engine speed: 760.25 /min
                    Normed load value: 20.8 %
                    Vehicle speed: 0 km/h
                    Coolant temperature: 56 °C
                    Intake air temperature: -16 °C
                    Ambient air pressure: 1000 mbar
                    Voltage terminal 30: 11.520 V
                    Unlearning counter according OBD: 34
                    Immobilizer snapshot A: 94

13283 - Engine Coolant Temp. Sensor (G62)
          P0116 00 [101] - Implausible Signal
          Not Confirmed - Tested Since Memory Clear
             Freeze Frame:
                    Fault Status: 00000001
                    Fault Priority: 2
                    Fault Frequency: 1
                    Mileage: 206573 km
                    Date: 2084.14.05
                    Time: 06:05:05

                    Engine speed: 0.00 /min
                    Normed load value: 0.0 %
                    Vehicle speed: 0 km/h
                    Coolant temperature: 63 °C
                    Intake air temperature: -20 °C
                    Ambient air pressure: 1000 mbar
                    Voltage terminal 30: 11.972 V
                    Unlearning counter according OBD: 40
                    Coolant temperature: 63 °C
                    Coolant temperature at radiator outlet: actual value-TCO_2: -13 °C
                    Fuel temperature-TFU: -9 °C
                    Sensor for temp after charge air cooler: raw value-TBA_MES: -20 °C
                    Outside air temperature-Ambient temperature: -21.00 °C
                    Shut-off timer: last ECM after-run time-T_ES_FCT_DIAG: 0.00 s
                    Time since engine start: 0 s


Olen miettinyt tämän aiheen otsikkoakin, kun ma käytin avainta, jossa on luultavasti alkuperäinen paristo ja sen jälkeen olen käyttänyt toista avainta, johon vaihdoin viime viikolla pariston, että voisikohan kyse ollakin avaimesta. Se mitä o.b. kertoilit noiden eri yksikkö moduulien hintoja, niin liittyykö jonkun vaihtoon myös avainten uudelleen koodaaminen?

o.b.

Kaukosäätimen paristo ei ainakaan liity mitenkään aiheeseen, se on vain ovien aukaisua yms varten. Itse ajonestosiru on lasiputkessa, ja se saa tarvittavan sähkön lukukelalta induktiivisesti.

Lukukela siihen on varmaan vaihdettu. Se on osa sitä mötikkää, johon avain työnnetään.

Voisit kokeilla sitä toista avainta ja varmistaa, että akku ja lataus on hyvässä kunnossa.

Engine speed: 760.25 /min ja Voltage terminal 30: 11.520 V ei vaikuta kovin hyvältä latausjännitteltä ???

Jultsu

Lainaus käyttäjältä: o.b. - 31.01.19 - klo:16:18
Engine speed: 760.25 /min ja Voltage terminal 30: 11.520 V ei vaikuta kovin hyvältä latausjännitteltä ???

Tuossa tuskin on laturi edes ehtinyt kytkeytymään päälle.
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

o.b.

Kyllä sen pitäisi ladata tyhjäkäynnillä, varsinkin kun moottori on jo 56 asteinen ???

Coolant temperature: 56 °C

Jultsu

Lainaus käyttäjältä: o.b. - 31.01.19 - klo:16:42
Kyllä sen pitäisi ladata tyhjäkäynnillä, varsinkin kun moottori on jo 56 asteinen ???

Coolant temperature: 56 °C

ko. vikakoodi oli "engine start blocked by immo" eli moottori on kaiketi käynyt sekunnin verran, vikakoodi rekisteröitynyt järjestelmään ja moottori sammunut. Eikä kai mikään nykyauto kytke latausta päälle heti välittömästi moottorin käynnistymisen jälkeen?
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

kalakukko88

Niin tämä virrattomuus ja itsekseen starttaaminen on tapahtunut aina silloin kun auto on seissyt pidempään parkissa eli yön yli kotona ja töistä lähtiessä. Toki websto on aina pyörinyt ennen käynnistystä 30-50 min riippuen pakkasen määrästä. Silloin kun auto on lämmin, aina on käynnistynyt normaalisti. Joo se johon avain työnnetää missä on ne haitat, jotka menee sen avaimen koloihin, vaihdettiin reilu pari viikkoa sitten. Asentaja puhui virtalukosta. Viime keväänä on vaihdettu uusi akku konehuoneeseen. Ja viime syksynä asensin led lisävalon xbb älyreleellä varustettuna suoraan auton konehuoneen akkuun, kun sitäkin selvittelin Laakkoselta mistä se kannattaa ottaa ja ne neuvoivat suoraan akusta otettavan virran.

Pitää kokeilla aamulla toisella avaimella. webasto on taas ajastettu ja pyörii aamusella 45 min ennen käynnistymistä.

kalakukko88

Lainaus käyttäjältä: Jultsu - 31.01.19 - klo:17:45
ko. vikakoodi oli "engine start blocked by immo" eli moottori on kaiketi käynyt sekunnin verran, vikakoodi rekisteröitynyt järjestelmään ja moottori sammunut. Eikä kai mikään nykyauto kytke latausta päälle heti välittömästi moottorin käynnistymisen jälkeen?

Joo about sekunnin verran pyörii ja sit heti sammuu.

o.b.

Lainaus käyttäjältä: Jultsu - 31.01.19 - klo:17:45
ko. vikakoodi oli "engine start blocked by immo" eli moottori on kaiketi käynyt sekunnin verran, vikakoodi rekisteröitynyt järjestelmään ja moottori sammunut. Eikä kai mikään nykyauto kytke latausta päälle heti välittömästi moottorin käynnistymisen jälkeen?
Tuskin tuo vikakoodi on luettu sen sekunnin aikana? Mulla ainakin B6 aloittaa latauksen heti kun auto on tyhjäkäynnillä. Sen huomaa valojen kirkastumisesta kun on halogeenit. Ja tuossahan Engine speed: 760.25 /min

Toki jos kytkee penkinlämmittimet ja kaikki mahdolliset sähkölaitteet päälle, latausteho ei yksinkertaisesti riitä tyhjäkäynnillä. Varsinkin jos tuossa on lämmitettävä tuulilasi ja sähköinen lisälämmityskenno.

Onko Webastolle oma akku takakontissa?

M_M

Lainaus käyttäjältä: o.b. - 31.01.19 - klo:19:34
Tuskin tuo vikakoodi on luettu sen sekunnin aikana?

Eihän sillä lukuhetkellä ole merkitystä, vaan sillä milloin koodi tallentuu? Oletettavasti se tallentuu juuri sen lyhyen hörähdyksen aikana, jonka verran ajonesto antaa moottorin käydä ennen sammutusta.
VCDS (HEX-V2) käytettävissä, Kotkan seudulla

Skoda Enyaq iV 80x 4x4 -23
Seat Ateca 2.0TSI 190 DSG 4x4 -18

erWin - täältä löydät kaikki korjausoppaat ja kytkentäkaaviot autoosi

kalakukko88

Lämmitettävä tuulilasi löytyy eli niillä vastuslangoilla lasissa. Toki auto on aina yön yli katoksessa, jolloin tuulilasin lämppäriä en tarvi. Ja harvoin töistä lähtiessäkään käytän tuulilasin lämppäriä. Lämmityskennoa ei mielestäni ole. Webastolle on oma akku takakontissa. Muita sähkölaitteita en laita heti päälle esim penkinlämmitintä ennen kuin olen lähtenyt ajamaan. Tietysti puhallin on päällä automaattisesti, mutta sitäkin monesti pienennän käynnistymisen jälkeen kun webaston ollessa päällä puhallinkin monesti on aika kovalla. Sitäkin olen miettinyt miten auto/ webasto valitsee miten kovaa se esilämmittäessä autoa työntää lämmintä ilmaa kabiiniin. Vaikka miten säädän puhaltimen voimakkuuden illalla töistä tullessa, niin ei sillä tunnu olevan mitään merkitystä.

Jultsu

Lainaus käyttäjältä: o.b. - 31.01.19 - klo:19:34Mulla ainakin B6 aloittaa latauksen heti kun auto on tyhjäkäynnillä.

Väittäisin että laturi alkaa toimimaan vasta sekunnin-parin kuluttua moottorin käynnistyksestä. Saatan toki olla väärässäkin.
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

kalakukko88

Käynnistin auton tänään sillä toisella avaimella ja käynnistyi ilman mitään ongelmia. Webasto oli pyörinyt tuolloin about sen täyden ajan eli 45 min minkä asetin illalla ja käynnistymisen jälkeen sähkölaitteista ei ollut päällä kuin puhallin ja radio, kuten muinakin aamuina.

o.b.

Tarkista varoiksi se latausjännite.

kalakukko88

Miten se käytännössä tulee mitata (mitä asioita täytyy tehdä ennen mittausta?)? Miten vcds:stä sen pääsee mittaamaan? Pahoittelut maaalaisuuteni, mutta kun ei tiedä niin pakko kysyä. :D Jos sen voi mitata vaikka heti, niin vaikuttaako sen mittaamiseen se, että  ajoin autolla aamulla reilut 40km ja se on nyt seisonu työpaikan pihassa muutaman tunnin?

M_M

VCDS, can gateway, sieltä mitta-arvoista löytyy akun jännite.

Jos se aluksi auton käydessä tyhjäkäyntiä on normaaleissa lukemissa (jossain 14V tienoilla nyt karkeasti, mielellään ylikin) niin kokeile kytkeä isoja kuluttajia päälle ja katso että jännite pysyy edelleen suunnilleen samalla tasolla. Penkinlämmittimet, lasien lämmittimet esimerkiksi hyviä kuluttajia. Jos IHAN kaiken mahdollisen kytkee päälle, niin tyhjäkäynnillä voi jo jännite vähän notkahtaakin, mutta ihan pienestä ei saisi.

Saman voi tietenkin tehdä yleismittarilla akun navoista, mutta jos VCDS on käytettävissä niin sisäsiistimpää se sillä on katsoa.  :)
VCDS (HEX-V2) käytettävissä, Kotkan seudulla

Skoda Enyaq iV 80x 4x4 -23
Seat Ateca 2.0TSI 190 DSG 4x4 -18

erWin - täältä löydät kaikki korjausoppaat ja kytkentäkaaviot autoosi

kalakukko88

Mittasin tänään ennen töistä lähtöä tuon latausjännitteen niin se näytti sellaista 14,4-14,5V. En tiedä onko sillä merkitystä, että webasto pyöri ennen starttausta sellaisen 30 min ja kun käynnistin niin meni ehkä pari minuuttia siitä kun löysin tuon latausjännitteen sieltä gatewaysta. Laitoin tuulilasin ja takalasin lämmittiminen, molemmat penkin lämmittimet, kaikki valot sumuvaloineen, niin silloin se näytti tuota em. lukua. Taisi myös webastokin pyöriä samaan aikaan. Sitten kun sammuttin kaikki paitsi puhaltimen latausjännite nousi sinne about 14,7V. Puhallin ei kyllä ollu täysillä, liekö merkitystä tässä. Onkohan sillä merkitystä kauanko auto on ollut kylmiltään kun mittaa tuota latausjännitettä ja miten nopeesti se jännite pitäisi starttauksen jälkeen mitata? Pitäisikö mitata vielä huomisaamuna ja vaikka suoraan akulta, niin näkee nopeammin starttauksen jälkeen?

o.b.

Kyllä se lataus on noilla jännitteillä ja kuormilla kunnossa. Laturi noissa on lämpötilakompensoitu, eli kylmällä säällä antaa isompaa jännitettä kuin lämpimällä.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy