1,9 tdi (vm. 2005) golfin öljysuodattimen vaihto

Aloittaja Sepittäjä, 15.01.19 - klo:17:58

« edellinen - seuraava »

Sepittäjä

Moottori on siis ATD ja öljysuidattimen kansi on sellaine monikulmainen  iso ( 74 tai 76 mm ) muovimutteri, joka pitää saada avatuksi ennenkuin voi suodatinpatruunan vaihtaa.

Haluan kysyä,että mitä keinoja tai avaimia olette käyttäneet kannen avaamisessa siinä mielessä onnistuneesta,että kansi on pysynyt ehjönä ja lähtenyt kuitenkin turvallisesti auki / irti ?

Pian on öljynvaihdon aika ja siksi kyselen. Entä onko Teboil Diamont Diesel 5W-40 longlife  ( Vw 505.01) juuri se oikea öljy kyseiseen pumppusuutinmoottoriin ?                 


Vaari64

Sopiva hylsy kannattaa varata avaamiseen, millään pihdeillä/jakareilla ei ole syytä yrittää aukaista.On useimmiten myös tiukassa.Jos siinä teboilin oljyssä on vw suositus niin sopiihan se. dpf hiukkasloukulliseen sitten 507.000 luokkaa.tuossahan sitä ei vielä ole.

Jultsu

PD-dieseleihin vain ja ainoastaan 505.01, 506.01 tai 507.00 öljyä.
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

Sepittäjä


Vielä varmuuden vuoksi kommentti/kysymys :
Onhan tuo alla oleva juuri oikea öljy ATD-pumppariin ???? Vaikka etiketissä onkin tuon " longlife"-merkintä ???

Teboil Diamont Diesel 5W-40 longlife  ( Vw 505.01)

Jultsu

Katso sallitut VW-luokitukset ylempää ja vertaa niitä tuon Teboilin luokituksiin. Kauppanimistä tai markkinointitermeistä ei ole mitään apua öljyä valittaessa.
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

TDiih

Ihan ok öljy jos vaihdat 15tkm välein, itse en tosin millään öljyllä yli vuotta ajaisi.

http://www.autowiki.fi/index.php/VAG-moottori%C3%B6ljy
ID.3 Pro Performance Life 150 kW 58 kWh
Audi A4 1.8T Avant B7 eFlexFuel
Octavia BKD DSG
VW Golf 1.9 TDI -98

jannekni

Ja käsin kun laitat korkin kiinni niin saat sen myös käsin auki ensi kerralla.

Sepittäjä

Illmeisesti Jannekni on kokeillut korkkihommaa hoidella pelkillä käsivoimilla ???? Ja voima lienee riittänyt,kun menettelyä muillekin suosittelet ? Miksiköhän hommasta on virallisesti tehty noin vaikea,että on kohtuulliset monentit ja tarvitaan erikoisavainkin ? Onko taustalla " pikkurahan " keruu ??????

Jultsu

Lainaus käyttäjältä: Sepittäjä - 19.01.19 - klo:07:58
Illmeisesti Jannekni on kokeillut korkkihommaa hoidella pelkillä käsivoimilla ???? Ja voima lienee riittänyt,kun menettelyä muillekin suosittelet ? Miksiköhän hommasta on virallisesti tehty noin vaikea,että on kohtuulliset monentit ja tarvitaan erikoisavainkin ? Onko taustalla " pikkurahan " keruu ??????

Siksi momentit ja erikoistyökalut joka työvaiheelle että se kokemattomampikin asentaja ei korkkaa kierteitä tai tuhoa runkoa/kantaa komponentista X mikäli ei ole tehnyt ko. työtehtävää ennen.

Istuisitko itse esim. lentokoneeseen jos tietäisit että siivet ja moottorit ovat kiinni rungossa "riittävällä tiukkuudella" ja Bilteman yleistyökalusarjoja käyttäen ja että niitä kiristämässä olleita "tiukkoja" käsiä on ollut 10 eri kappaletta jolloin saadaan myöskin 10 eri kiristysmomenttia. Itse henkilökohtaisesti en.
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

o.b.

Kaikille pulteille oikea kiristysmomentti on se, että kuuluu naksahdus kun kierteet korkkaa. Siitä sitten 1/4 kierrosta taaksepäin ;D ;D ;D

jt

Lainaus käyttäjältä: TDiih - 17.01.19 - klo:19:43
Ihan ok öljy jos vaihdat 15tkm välein, itse en tosin millään öljyllä yli vuotta ajaisi.

http://www.autowiki.fi/index.php/VAG-moottori%C3%B6ljy
Hyvä öljy tuo Diamond Diesel, tuota käytin monta vuotta 1.9TDI pumpparin kanssa (15tkm vaihtoväli) kunnes vaihdoin auton. Nimenomaan siinä on se 505.01, tuo 01 lisäys puuttuu aika monesta muusta 5w-40 öljystä minkä tietyt pumpparit haluaa. Taisi olla valmistettu Haminassa (?) ja kannu ei paljoa maksa.
VW Touran Ecofuel 1.4TSI DSG -11

Vaari64

kyllä tuo 505.001 luokitus riittänee tuohon kun ei ole sitä dpf. dpf tarvi sinkittömän öljyn
Tuollanen luokitus pitäs olla  öljyllä VW-504.00/507.00 5W30  ehkä 40w on talvella liian jäykkä.Öljyissä ei kannata pihistellä.

Juzu84

Mä oon rouvan ATD golffiin pistäny 5W30 mobil esp:tä ku on mun mielestä suhteellisen edullista ja saa tarvittaessa joka ABC:ltä. Vaihan 15 tkm välein. Suodatin on lähteny käsineet kädessä käsin pyörittämällä irti ja uudenki oon sulkenu ihan mitä ranteissa on voimaa. O-rengas ahistaa sen verran ettei se itestään aukea ja tiivistää hyvin. Eli rannemomentti.
Golf -12 TSI, Jetta TDI -11
VCDS apua tarjolla Ylivieskasta muutaman kymmenen kilometrin säteellä. Kalustona HEX-NET-PRO unlimited ja koodaukset OBD11. Yhteyttä voi ottaa privalla.

Sepittäjä

Vaari64 sanoo,että " öljyssä ei kannata pihistellä."  Olen samaa mieltä eikä tässä kyselyssäni ole kyse " pihistelystä" vaan oikean öljyn valinnasta pumppusuutinmoottoriin.
Osa kommentoijista näyttää kaivaneen esille luokitustiedon ja ohjeistaa mukavasti. Kiitos!
Selkeästihän luokitustaulukko kertoo,että kyseiseen moottorityyppiin pitää olla öljy, jossa luokitusnumero päättyy.......01 ( ei esim. 00)
Niinpä valitsen Teboil diamont..........LUOKITUS      505.01 ja jään siihen uskomukseen,että autooni HYVÃ,, VALINTA.

Kiejo

Isoilla putkitongeilla kerran jouduin avaamaan, ja kiristin käsin takaisin. Sen jälkeen käsin avattu ko. korkki.

Huuhaata tuollaisissa o-rengas tiivistyksissä kaiken muailman momentit.

Jultsu

Lainaus käyttäjältä: Kiejo - 15.02.19 - klo:21:22
Huuhaata tuollaisissa o-rengas tiivistyksissä kaiken muailman momentit.

Eli mielestäsi on aivan se ja sama onko se kiristetty 1Nm tai 100Nm momenttiin?
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

Kiejo

Lainaus käyttäjältä: Jultsu - 16.02.19 - klo:11:53
Eli mielestäsi on aivan se ja sama onko se kiristetty 1Nm tai 100Nm momenttiin?

No ei ole :). Mutta tuskin itsekään tuota kiristät momenttiavaimella?

Järkeä käyttämällä voi helpottaa vaikka sitä seuraavaa huoltoa. Ei mulla muuta.

Jultsu

Lainaus käyttäjältä: Kiejo - 16.02.19 - klo:19:51
No ei ole :). Mutta tuskin itsekään tuota kiristät momenttiavaimella?

Järkeä käyttämällä voi helpottaa vaikka sitä seuraavaa huoltoa. Ei mulla muuta.

Vain yhden kerran, tämän jälkeen sitä osaa arvioida tarpeeksi lähelle käsivoimin. 30 vuotta teollisuuden huoltohommia tehnyt vanhan koulukunnan "rasvanäppi" saa toki naureskella saksalaiselle täsmällisyydelle ja pilkuntarkalle ohjeistukselle (en toki väitä että olisit ko.henkilö), mutta mikäli kyseessä olisi juuri kortin saanut 18-vuotias innokas autonomistaja niin väitätkö että tuollainen 20Nm näppituntuma löytyisi jo takaraivosta valmiina? Olen itsekin nuorempana tuhonnut useita kierteitä kiristämällä pelkästään käsivoimin, niin muovista kuin metallista. Liian löysällekin on tullut jätettyä ruuveja.
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

Kiejo

Lainaus käyttäjältä: Jultsu - 16.02.19 - klo:21:14
Vain yhden kerran, tämän jälkeen sitä osaa arvioida tarpeeksi lähelle käsivoimin. 30 vuotta teollisuuden huoltohommia tehnyt vanhan koulukunnan "rasvanäppi" saa toki naureskella saksalaiselle täsmällisyydelle ja pilkuntarkalle ohjeistukselle (en toki väitä että olisit ko.henkilö), mutta mikäli kyseessä olisi juuri kortin saanut 18-vuotias innokas autonomistaja niin väitätkö että tuollainen 20Nm näppituntuma löytyisi jo takaraivosta valmiina? Olen itsekin nuorempana tuhonnut useita kierteitä kiristämällä pelkästään käsivoimin, niin muovista kuin metallista. Liian löysällekin on tullut jätettyä ruuveja.

Varmasti on hyvä käyttää avainta, jos ei tuntumaa ole. En muista enää niin kauas milloin se oma tuntuma on tullut mutta +30 vuotta on toki pulttia jo väännetty. Pääosin kyllä vapaa-ajalla, koska eivät päästä diplomi-insinööriä töissä koskemaan tuotteisiin  :)

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy