Kirjoittaja Aihe: Polon käyttöön liittyvät kysymykset/pulmat  (Luettu 13375 kertaa)

Poissa M_M

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 2.259
    • Profiili
Vs: Polon käyttöön liittyvät kysymykset/pulmat
« Vastaus #60 : 26.03.20 - klo:07:25 »
Akkua ladataan täydellä teholla aina kun jalka on pois kaasulta ja auto liikkeellä. Pyritään hyödyntämään maksimaalisesti liike-energia. Tasaisessa ajossa akkua ei ladata, jos siellä on riittävä varaus (karkeasti varmaan noin 80%). Laturi tuottaa vain juuri sen verran kuin auto sähköä käyttää ja latausvirta akkuun on about nollassa, sinne ei ladata eikä sieltä pureta.

Jarrutusenergiaa siis yritetään ottaa talteen, toki vaikutus on edelleen mielestäni jossain mitättömän ja olemattoman välimaastossa... se jarrutuksen aikana ladattu energia myös puretaan akusta heti kun jalka menee takaisin kaasulle ja tässä kohtaa syntyy se teoreettinen säästö kun laturi saa levähtää muutaman sekunnin.
VCDS (HEX-V2) käytettävissä, Kotkan seudulla

Skoda Kodiaq 2.0TDI 4x4 DSG -17
Audi A3 SB 1.8TFSI Quattro S-tronic -13

Täältä löydät kaikki korjausoppaat ja kytkentäkaaviot autoosi

Poissa dosetti

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 1.942
    • Profiili
Vs: Polon käyttöön liittyvät kysymykset/pulmat
« Vastaus #61 : 26.03.20 - klo:14:52 »
Tuo edellinen varmaankin pitää kutinsa vain normaali- ja sportmoodeissa, ei ecossa? Mulla siis Polossa ajomoodin valinta napilla.

Poissa M_M

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 2.259
    • Profiili
Vs: Polon käyttöön liittyvät kysymykset/pulmat
« Vastaus #62 : 26.03.20 - klo:15:30 »
En ole tietoinen, että ajoprofiili vaikuttaisi mitään latauksen käyttäytymiseen. Jos vaikuttaisi, niin eco-moodillahan sen nimenomaan pitäisi olla käytössä.  ???
VCDS (HEX-V2) käytettävissä, Kotkan seudulla

Skoda Kodiaq 2.0TDI 4x4 DSG -17
Audi A3 SB 1.8TFSI Quattro S-tronic -13

Täältä löydät kaikki korjausoppaat ja kytkentäkaaviot autoosi

Poissa dosetti

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 1.942
    • Profiili
Vs: Polon käyttöön liittyvät kysymykset/pulmat
« Vastaus #63 : 26.03.20 - klo:20:00 »
Olisi mielenkiintoista tietää enemmänkin tästä tekniikasta sekä mekaanisen rakenteen että toiminnan kannalta. Kun puhetta on jarrutusenergian talteenotosta, mutta ei jarrutuksen aikana? Vai miten? Tästä täytyy kyllä googlettaa. Ecomoodilla siis auto rullaa vapaalla ja vaihde kytkeytyy heti kun painaa jarrua. Ilmastoinnin puhinasta en ole mitään huomannut.

Poissa M_M

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 2.259
    • Profiili
Vs: Polon käyttöön liittyvät kysymykset/pulmat
« Vastaus #64 : 26.03.20 - klo:20:33 »
Jaa niin joo, eco rullailee vapaalla. Vapaalla rullatessa ei tietysti tehostettua latausta ole vaan vasta kun aletaan jarruttaa ja vaihde kytkeytyy.

Mekaanisesti tuossa systeemissä ei kyllä ole oikeastaan mitään. Laturin latausjännite säädetään sähköisesti, aivan kuten on tehty jo iät ja ajat. Vain sillä erolla, että nykyautossa latausjännite ei enää pysy tasaisena niinkuin se vielä 90-luvun corollassa pysyi. Jännitettä ja latausvirtaa säädetään olosuhteiden mukaan ja tuo lataustehon kasvattaminen moottorijarrutuksen aikana on yksi niistä tempuista joita tehdään.
VCDS (HEX-V2) käytettävissä, Kotkan seudulla

Skoda Kodiaq 2.0TDI 4x4 DSG -17
Audi A3 SB 1.8TFSI Quattro S-tronic -13

Täältä löydät kaikki korjausoppaat ja kytkentäkaaviot autoosi

Poissa dosetti

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 1.942
    • Profiili
Vs: Polon käyttöön liittyvät kysymykset/pulmat
« Vastaus #65 : 27.03.20 - klo:05:51 »
OK eli se on pelkästään softassa se juttu. Tosiaan hyöty lienee aika minimaalista, ehkä auton elinkaaren aikana jotenkin järkevästi perusteltavissa.. Liene rullaaminen vapaalla silti kannattavampaa vaikka tuohan syö vastaavasti rullausenergiaa muun ajon aikana jos joutuu lataamaan veto päällä.

Poissa M_M

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 2.259
    • Profiili
Vs: Polon käyttöön liittyvät kysymykset/pulmat
« Vastaus #66 : 27.03.20 - klo:08:55 »
OK eli se on pelkästään softassa se juttu.

Softapohjainen juttu tosiaan ja aika monista autoista koodaamalla poistettavissa käytöstä. Itse olen sen molemmista autoista ottanut pois, koska haluan että akku on aina täynnä, eikä vain 80% varaustasossa. Tuo talteenotto ei koskaan lataa akkua täydeksi, jotta siellä on aina tilaa sille jarrutuksessa talteen otettavalle energialle.
VCDS (HEX-V2) käytettävissä, Kotkan seudulla

Skoda Kodiaq 2.0TDI 4x4 DSG -17
Audi A3 SB 1.8TFSI Quattro S-tronic -13

Täältä löydät kaikki korjausoppaat ja kytkentäkaaviot autoosi

Poissa JyKKemus

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 143
    • Profiili
Vs: Polon käyttöön liittyvät kysymykset/pulmat
« Vastaus #67 : eilen kello 08:49 »
Itse olen sen molemmista autoista ottanut pois, koska haluan että akku on aina täynnä, eikä vain 80% varaustasossa.

Miten sen huomaa ajossa kun olet kiodannut sen pois?
Nykyinen: Volkswagen Polo MK6 -18
EX: Volkswagen Polo MK5 (6C) -17
EX: Volkswagen Polo MK5 (6R) -12
EX: Volkswagen Golf MK5 -05
EX: Citroën Xsara VTR -01

Poissa M_M

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 2.259
    • Profiili
Vs: Polon käyttöön liittyvät kysymykset/pulmat
« Vastaus #68 : eilen kello 09:11 »
Ei mitenkään.

Latausjännitteestä sen näkee jos sitä ajon aikana jollakin mittarilla tarkastelee.
VCDS (HEX-V2) käytettävissä, Kotkan seudulla

Skoda Kodiaq 2.0TDI 4x4 DSG -17
Audi A3 SB 1.8TFSI Quattro S-tronic -13

Täältä löydät kaikki korjausoppaat ja kytkentäkaaviot autoosi

Poissa hauki12

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 89
  • Polo GTI 2019
    • Profiili
Vs: Polon käyttöön liittyvät kysymykset/pulmat
« Vastaus #69 : eilen kello 14:15 »
Toimiiko koodatussa autossa S/S:n ominaisuus , ettei täyskaasu kiihdytysksessä ei ladata akkua? (+ilmastointi pois päältä)

Eli kaikki teho menee pyörille.

Poissa M_M

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 2.259
    • Profiili
Vs: Polon käyttöön liittyvät kysymykset/pulmat
« Vastaus #70 : eilen kello 15:11 »
Eiköhän tuo toimi ihan kuten ennenkin, recuperation on oma juttunsa jonka poiston ei noihin kyllä pitäisi vaikuttaa.
VCDS (HEX-V2) käytettävissä, Kotkan seudulla

Skoda Kodiaq 2.0TDI 4x4 DSG -17
Audi A3 SB 1.8TFSI Quattro S-tronic -13

Täältä löydät kaikki korjausoppaat ja kytkentäkaaviot autoosi

 





Autodoc.FI
www.Euvaraosat.fi
Custom-Garage.fi
Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy