Haldexin toiminta

Aloittaja Sepittäjä, 11.01.19 - klo:12:46

« edellinen - seuraava »

M_M

Ei kyllä tuosta kuvasta selvinnyt yhtään.  :o

Vahvasti mulla on se käsitys, että etupään kulmavaihteelta menee aina voimaa kardaaniakseliin jos yksikin etupyörä pyörii. Tällöin kunnossa oleva haldex kytkee vetoa takapäähän ja vähintään toisen takapyöränkin pitäisi sutia.
VCDS (HEX-V2) käytettävissä, Kotkan seudulla

Skoda Enyaq iV 80x 4x4 -23
Seat Ateca 2.0TSI 190 DSG 4x4 -18

erWin - täältä löydät kaikki korjausoppaat ja kytkentäkaaviot autoosi

ConD

Tämän parempia lähteitä en nyt tähän hätään löytänyt:

http://www.volkspage.net/technik/ssp/ssp/SSP_206.pdf

http://www.volkspage.net/technik/ssp/ssp/SSP_333.pdf

Nuo kun opiskelee alkuun ajatuksella, niin käsitys pitäisi muodostua. Veto taakse lähtee siis siten että haldexille tulee voimaa kun laatikon ulostuloratas, etupään tasauspyörästön ulkokehä ja siten kardaanipyörii.

Jos takana ei tapahdu sitten mitään niin haldexista fibaa ettiin...
www.autostadium.fi - autoilua ja elämää

a_jaba

Lainaus käyttäjältä: 58make - 16.01.19 - klo:21:47


Tuosta nyt rakenne selviää ja miksi vain yhden pyörän sutiminen on mahdollista,
ainakin oma tiguan tekee sitä, ja siinä neliveto on kunnossa.

Tämä vahvistaa sen tosiasian, että et todellakaan tiedä miten haldex neliveto toimii.
Audi Q3 TFSIe -21 180kW 0tkm -> (työsuhdeauto)

Ex. Volkswagen Passat Variant -15 1.6TDI DSG 83tkm - 125tkm (oma ja maksettu)
Ex. Volkswagen Golf Variant -15 1.6TDI DSG 97tkm - 163tkm (oma ja maksettu)
Ex. Audi A4 -07 2.0TDI 125kW S-Line Sport Edition 96tkm - 248tkm (oma ja maksettu)

ConD

Lainaus käyttäjältä: 58make - 16.01.19 - klo:21:47
Tuosta nyt rakenne selviää ja miksi vain yhden pyörän sutiminen on mahdollista,
ainakin oma tiguan tekee sitä, ja siinä neliveto on kunnossa.
Tässä vielä rautalangasta väännettynä tuon kulmavaihteesi toiminta tuosta valmistajan SSP333:sta napattuna:



Tuossa siis on kuva laatikon jälkeen tasauspyörästöstä ja siitä miten veto sieltä kulmavaihteelle/kardaanille sekä etuvetareille siirtyy. Jos tuo keltaisen nuolella esitetyn linjan osat ovat kunnossa, niin taakse menee vetoa haldexille aina. Haldex sitten kytkee perää kiinni, joten jos sekin on ehkä niin edessä 1 fillari pyörii vähintään ja takana pitäisi aina 1 pyöriä vähintään.
www.autostadium.fi - autoilua ja elämää

58make

Niin pitäisi vaan kun aina ei se ole niin, ei tämä pikku tiguani ainakaan toimi
niin kuin pitäisi, neliveto kyllä kytkeytyy normaalissa tilanteessa hyvin ja toimii
aivan oikein, pitäisi ja pitää on aivan eri asia. Loppupelissa sillä että pyöriikö
et ja takapyörä vastakkaisilla puolilla tyhjääei ole merkitystä, siinähän tötterö
on jumissa hangessa tai missä milloinkin haluaa, kuten jo aiemmin totesin,
pitävällä pohjalla se on oikea neliveto, hankalassa paikassa se etu katoaa.
Sama koskeekaikkia haldex tyyppisiä laitteita, olkoon kytkettävä tai  automaat-
tisesti toimiva.
Ratkaise asunto ja autopulma samalla kertaa,
osta skoda ja asu korjaamolla.

Normanton

Haldexin tapauksessa veto pitäisi mennä aina molempiin päihin, koska varsinainen keskitasauspyörästö puuttuu. Eli periaatteessa aina pitäisi kahden pyörän sutia, mutta homma ei ole ihan niin yksinkertainen.

Tuon keskitasauspyörästön puuttumisen näkee hyvin esim katsastuksessa, kun auto on täysin ilmassa ja katsastusmies pyörittelee renkaita. Gen 2-5 tapauksissa toinen toisen pään toinenpyörä pyörii jota ei pitäisi tapahtua täydessä riiputustilanteessa, jos siellä olisi avoin tasauspyörästä akselien välillä (esim Torsen). Gen 1 on poikkeus koska voimalinja on "auki" Haldex-kytkimeltä ja tämän takia Gen 1 haldexin voi tosiaan ajaa rullille pienellä säätämisellä.

Gen 1 tapauksessa Haldex-kytkin on oletuksena täysin auki eli silloin vain etupäässä yksi rengas sutii. Toki tämä tilanne pitäisi havaita heti ja Haldex-kytkimen sulkeutua jolloin vetoa menee myös taakse. Reagointiin ei mene kuin sekunti jos sitäkään. Eli jos näin ei käy niin kyllä siinä silloin on jotain vikaa. Vika voi olla joko itse Haldex-kytkimessä, ohjainlaitteessa tai antureissa jotka monitoroivat pyörien nopeutta. Pyörien nopeustieto otetaan ABS antureista (hammaskehä pyörän navassa).

Gen 2-5 tapauksissa taakse pitäisi mennä aina vähän vetoa ilman mitään ohjausta, koska haldex-kytkin on esijännitetty mekaanisella jousella. Toki tätä ilmiötä ei välttämättä näe todellisessa tilanteessa, jossa tuo 5-10% voima ei riitä pyörän sutimiseen, mutta ei myöskään jaksa vielä liikuttaa autoa. Tällöin yksi eturengas näyttää sutivan. Toki tällöinkin haldexin pitää olla rikki, koska se ei ala siirtämään enempää voimaa taakse. Esim Gen2 Haldexille on tyypillistä tämä että ensin yksi etupyörä sutaisee ja sitten veto kytkeytyy taakse ja päästään liikkeelle. Gen1 pitäisi toimia juurikin samalla tavalla.

VW Passat Alltrack, 2.0TDI, 4Motion, -14


EX: Skoda Octavia 2.0TDI 4x4 Elegance -07
Ex: Audi A6 Avant 1.8T Quattro -00
Ex: VW Bora 1.6 -03
Ex: VW Polo Classic 1.4 -98

Normanton

Lainaus käyttäjältä: 58make - 17.01.19 - klo:09:05
... kuten jo aiemmin totesin,
pitävällä pohjalla se on oikea neliveto, hankalassa paikassa se etu katoaa.

Mikä sitten on "oikea neliveto"?

Itselläni kokemusta myös Audista Torsenilla ja sanoisin että puhtaasti etenemiskyvyssä ja vetopidossa hankalassa paikassa ei ole sellaista eroa että kuski sen huomaisi. Jossain teoreettisessa nolla-pito tilanteessahan haldexin pitäisi jopa päihittää perinteinen Torsen, koska vetoa saadaan pakotettua 50:50 suhteessa molempiin päihin kun Torsen ei taas kykene siirtämään sitä jos toisella akselila on oikeasti nollapito esim se on täysin ilmassa. Ja tiedän että tähän voidaan sitten puuttua ja auttaa jarruilla mutta niin voidaan myös haldexin tapauksessa. Sitten taas jos puhutaan jäärata-ajosta jossa mennään kahva edellä kovaa niin Torsen >>> Haldex.

No ehkä tarkoitit jotain maasturia missä ihan mekaaniset lukot tasauspyörästöissä, joka on sitten eri asia ja etenemiskyky on toki ihan eri luokkaa mutta niistä ei taas ole mitään hyötyä kovemmissa nopeuksissa ja ovat kankeita ajettavia.

VW Passat Alltrack, 2.0TDI, 4Motion, -14


EX: Skoda Octavia 2.0TDI 4x4 Elegance -07
Ex: Audi A6 Avant 1.8T Quattro -00
Ex: VW Bora 1.6 -03
Ex: VW Polo Classic 1.4 -98

ConD

Lainaus käyttäjältä: 58make - 17.01.19 - klo:09:05
Niin pitäisi vaan kun aina ei se ole niin, ei tämä pikku tiguani ainakaan toimi
niin kuin pitäisi, neliveto kyllä kytkeytyy normaalissa tilanteessa hyvin ja toimii
aivan oikein, pitäisi ja pitää on aivan eri asia.
Eli tästä nyt paistaa läpi se että et tiedä miten autosi veto toimii. Tuossa SSP333:ssa kerrotaan varsin hyvin että ilman EDL jarrutusta "ristiriipuntatilanne" on myrkkyä. Ei jarrut täysin tuota vaivaa poista, mutta nämä normaalit ajotilanteet helpottaa. Kuitenkin niin että taakse menee haldexille aina vetoa. Piste.

Helpoin testata miten auton, vaikkapa Tiguanisi neliveto toimii on ajaa se riittävän syvään hankeen jumiin ja koittaa irroitella. Jaa mistäkö tiedän...?  ;D

https://i.imgur.com/mgDrW7o.jpg

https://i.imgur.com/BD7FUzy.jpg

Lainaus käyttäjältä: Normanton - 17.01.19 - klo:09:13
Haldexin tapauksessa veto pitäisi mennä aina molempiin päihin, koska varsinainen keskitasauspyörästö puuttuu. Eli periaatteessa aina pitäisi kahden pyörän sutia, mutta homma ei ole ihan niin yksinkertainen.
Tässä puhut ihan asiaa. Gen2 tarvii 20 pyöränkulma-asteen "sutimisen" että veto saadaan kytkettyä "täysin" kiinni takavedolle. 10 astetta riittää osittaiseen kytkeytymiseen. Nelonen ja vitonen tekee esipaineet sähköisellä pumpulla, jolloin auto paikallaan on kytkentäprosentti 5-10%. Tällöin viive tai sutimisentarve on käytännössä 0.
www.autostadium.fi - autoilua ja elämää

Sepittäjä

Kun mulla tämä golffi ( vm.2005) tekee tuota,että vain yksi pyörä sutii, niin miten sen vois selvittää,että onko tässä autossa neliveto kunnossa vai ei ???? Kun yhtään pylrää ei ole riipuksissa, niin silloin neliveto tuntuu toimivan ihan kunnolla,kuten näissä vehkeissä kuuluukin.

Enskatus

Lainaus käyttäjältä: Normanton - 16.01.19 - klo:10:06
Gen 4 ja 5 on sitten esipaineistettuja erillisellä sähkömoottorilla, joka pyörittää pumppua ja liikkeelle lähdetään aina 50:50 vetosuhteella ja jos luistoa ei havaita niin silloin kytkin aukeaa ja suurinosa tehosta menee vain eturenkaille 90:10 tai 95:5 suhteella riippuen vähän mallista. Eli logiikkaa on käännetty toisinpäin.
Tämä ei taida pitää paikkansa. Kyllä ainakin A3 8V yleensä aina sutaisi edestä hitusen tyhjää, ennenkuin tuli perä kunnolla mukaan.

M_M

Lainaus käyttäjältä: Enskatus - 17.01.19 - klo:14:30
Tämä ei taida pitää paikkansa. Kyllä ainakin A3 8V yleensä aina sutaisi edestä hitusen tyhjää, ennenkuin tuli perä kunnolla mukaan.

Se on niin pieni hitunen, etten minä ainakaan sitä pysty havainnoimaan. Paineita loggaamalla näkee myös sen, että aina siellä haldexin kytkinpakassa on hydraulipainetta kun lähdetään liikkeelle. Tossa on yksi hidastusvideo josta voi katsoa kuinka paljon etupää ehtii sutia ennen takapäätä: https://www.youtube.com/watch?v=mhH9gEuXRFg

Se on sitten oma lukunsa, moniko näistä vitosgeneraation vehkeistäkin on jo niin tukkoisella pumpun imusihdillä, että vetoa ei sen takia saada enää kunnolla takapäähän... Risoilla vehkeillä voi tulla vaikka millaisia viiveitä, laitteiston sukupolvesta riippumatta.
VCDS (HEX-V2) käytettävissä, Kotkan seudulla

Skoda Enyaq iV 80x 4x4 -23
Seat Ateca 2.0TSI 190 DSG 4x4 -18

erWin - täältä löydät kaikki korjausoppaat ja kytkentäkaaviot autoosi

Sepittäjä

Havainnollinen video ! Kiitos!
Kyllä se  mminunkin golffi normaaliajossa tekee tuota samaa,että pikkuisen pyrkii 2 raapaisemaan " etupäässä ja sitten vasta takapään veto tulee mukaan. Näin mulla toimii edelleenkin. Ja kun noin toimii, niin uskaltaako olettaa että sihti ei ole liian tukossa eikä roskia venttiilissä ?????
Se ongelmatilannehan mulla oli se,kun auto jäi lumeen kiinni ja siitä yritin irti, niin ainakin vaikutti siltä,että vain vasen etupyörä yrittää hoitaa hommaa mutta kitka renkaan ja tien välissä kävi vähiin ja pyörä alkoi sutimaan. Muut pyörät näyttivät / tuntuivat olevan aivan laiskoina paikoillaan. Tätä tilannetta tarkoitin ja siinä tilanteessa kuvaukseni kyllä taatusti piti paikkansa. Edelleen mietiskelen,että onko haldex kunnossa vai onko siinä jokin ongelma mahdollisesti.
Kerran vielä selvyyden vuoksi todettakoon,että tavallisella tiellä ja pikku lumessakin homma kyllä pelittää ja takavetokin löytyy ihan mukavasti avuksi aina kun luistotilanne sitä näyttäisi vaativan.

M_M

Niin tuo video oli nyt taas vitosgeneraation haldexista, kun siitä (Audi A3 8V) alettiin kerran puhumaan, eikä sellaisenaan varmaan kerro mitään Sepittäjän autosta. Samoin tuo tukkeutuva imusihti koski tätä uusinta versiota, vanhemmista tiedän hyvin niukasti....
VCDS (HEX-V2) käytettävissä, Kotkan seudulla

Skoda Enyaq iV 80x 4x4 -23
Seat Ateca 2.0TSI 190 DSG 4x4 -18

erWin - täältä löydät kaikki korjausoppaat ja kytkentäkaaviot autoosi

junu

Löytyiskö täältä neuvoja. Potilas A3 8v, öljyt vaihdettu 60 tkm:n kohdalla ja nyt 100 tkm myöskin sihti putsattu Liikkeelle lähdössä takapää ei ole täysillä mukana vaan luistonesto vilkuttaa herkästi. Mitä pitäis teettää seuraavaksi? Pumpunvaihto?

shaman

Oma, korostan oma, mielipide kahden Haldexin ja kolmen Quattron (Torsenin) perusteella on se, että perusajossa ei tosiaan kukaan huomaa näissä mitään eroa, ei sitten mitään. Kumpikin poistuu valoista ihan samaan tahtiin, nousee sen haastavan kotimäen ylös, etenee lumisen mökkitien aivan yhtä hyvin. Mutta sitten kun sitä autoa pitää / haluaa alkaa ajamaan, kansankielellä viemään, niin silloin nämä kaksi vetotapaa poikkeaa aivan totaalisesti ja täydellisesti. Torseni on kuin se kuuluisa sopivan kokoinen hanska kädessä joka ottaa vastaan ja tarjoilee juuri sen mitä siltä pyydät vastineeksi hitusesta määrätietoisuutta ja rohkeutta, uhkaroheutta ja liikenteen vaarantamista tässä ei siis tarkoiteta. Haldexia taas et saa siihen suuntaan mihin haluat samaa määrätietoisuutta käyttäen vaan vaatii huomattavasti enemmän ennakointia, ja vaikka ennakoit, niin tilaa täytyy olla kaksi kertaa enemmän, ensin pusketaan ja sitten otetaan perä mukaan ja toivotaan että tila riittää. Mitä nyt yritän sanoa omalta osaltani on se, että Torseni on kiistatta nautintoväline, Haldexi taasen erittäin hyvä neliveto. Ja normaali auton käyttäjälle se ja sama kummalla ajat. Mutta meille petroolipäille tällä on iso merkitys... Harmillisesti nämä taitavat vaan kohta jäädä historiaan, uusi Quattro Ultra on vielä kokeilematta. Onni on kuitenkin vielä omistaa Quattro jossa ESP-painike toimiii kuten tarkoitettu. Ja se huoltovapaus on iso +, kuin lähes pomminkestävyys.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy