Vs: Golf GTE MK7.5 ja VR6 mk3

Aloittaja JaVa^, 27.12.18 - klo:20:54

« edellinen - seuraava »

JaVa^

Otsikon mukainen GTE Golf päätyi minulle pari viikkoa sitten, kun dieselin hinnan nousu alkoi tuntua ikävältä ja takaraivossa oli jo hetken aikaa kummitellut haave Plug-In hybridistä. Toki itse itselleni auton vaihtoa koitin perustella kulujen tippumisella, kun vuotuiset käyttövoimaverot pienenee ja sähköllä pääsee liikkumaan ainakin työpaikalle asti ja toivottavasti kesällä myös takaisin kotiin. Tosin turha tässä on itseä huijata, kun tähän mennessä miltei kaikki autokaupat on tehty tunteen perusteella.  :)

Golf löytyi käytettynä keskisuomen puolelta ja ostopäätöstä avittivat digitaalinen mittaristo, iso kosketusnäytöllinen soitin, mukautuvat led-ajovalot ja webasto. Plussaa vielä siitä, että kyseessä on suomiauto, koska edelleen jostain syystä hieman karsastan noita tuontiautoja. Vaihdossa meni hyvin palvellut -16 vuosimallia oleva Skoda Octavia RS, josta riisuttiin kaikki kuvassa näkyvä ja näkymätön jälkiasenteinen osa pois ennen liikkeeseen jättämistä:



Sitten muutama kuva likaisesta Golfista, kun ei oikein ole pesupaikkaa näin talvella ja harjapesuun en autojani vie.







Kuraläpät tuohon ehdin jo eteen asentaa, kun joudun sorateillä päivittäin ajelemaan, niin varjeltuu edes hieman nuo kyljet kiveniskeämiltä ja saattaahan tuo vähän puhtaampanakin pysyä. Taakse laitoin kiveniskuteippiä puskurin suojaksi, kun ne alkuperäiset kuraläpät ei mielestäni oikein sovi kokonsa puolesta tuohon autoon...

Joidenkin autojeni kohdalla olen luvannut, että niitä ei laiteta mitenkään, mutta nyt on tullut sen verran jo ikää lisää, että tiedän kaikkien autojeni tulleen kuitenkin jollain tavalla personoiduiksi, joten miksi yrittää huijata itseään... Skodasta kun otin KW Variante 2 alustasarjan pois ja hetken tuon Golfin vastaavan sarjan numeroita netistä tutkittuani, tulin siihen tulokseen että heitän sen alustan tähän Golfiin kiinni, kunhan saan ensin uudet takajouset tilattua KW:lta, jolloin tuon pitäisi katsastusmiehellekin kelvata. Sitten pitäisi alkaa pohtimaan kesäksi vannepolitiikkaa ja vaikka nuo Skodan alla näkyvät vanteet ja renkaat jäikin itselle, niin ne ei taida tuonne Golfin kaarien alle sopia kenkälusikallakaan, joten ne ovat myynnissä ja katsellaan jotain maltillisemmilla spekseillä olevia tilalle.

Hyvin todennäköisesti tämän auton ulkonäkö tulee sotimaan tämän foorumin yleistä habitusta vastaan, mutta otan sen riskin ja kirjoittelen tänne lisää, kun jotain konkreettista on tapahtunut auton kanssa.  ;)

JaVa^

Edellisestä autosta kun jäi nuo RH:n 18" vanteet ja kitkarenkaat, niin pyöräytin ne eilen tuohon Golfin alle. Ennen sitä kuitenkin punnitsin nuo alkuperäiset vanteet ja Continentalin 225/45R17 nastarenkaat ja vertasin niitä noihin 225/40R18 Hankookin kitkoihin ja lopputulos oli yllättävästi se, että molemmat setit painavat 21 kiloa.



Takajouset on alustasarjaan jo tilattu ja ne ovat matkalla Saksasta tänne. Kauhea traktorihan tuo nyt on, mutta välttänee näin talvikeleillä noinkin.

JaVa^

Vaihdoin sitten takaisin nuo alkuperäiset 17" nastat, kun RH:t meni yllättäen kaupaksi. Lisäksi heräteostona kävin tänään noutamassa setin OZ Ultraleggera HLT -vanteita. En nyt tiedä sitten kummat pulttaisi kesällä tuohon alle, ne vai nuo kolmiosaiset RH:t. Pitää katsoa kummat näyttää paremmalta tuon Golfin alla. Takajouset on matkahuolto onnistunut johonkin hukkaamaan, mutta eiköhän nekin sieltä ensi viikolla jostain löydy...

JaVa^

Jatketaan monologia... Mallailin vanteita alle, kun sain niistä pullakumit pois päältä perjantaina. Taakse ainakin tarvitsee spaceria laittaa, mutta paksuus on vielä hakusessa, kun tuolla vakioalustalla on aika hankala hahmottaa, kuinka kaukana rengas sitten olisi kaaresta, kun saa tuon auton matalammaksi.



Takajousetkin tuli vihdoin, joten alustan ruuvaus paikalleen on varmaan seuraava homma. Lisäksi jostain pitäisi hommata renkaat noille vanteille, mutta budjetti on tällä hetkellä sen verran tiukka, että joutunee hetken odottamaan niiden kanssa, kun en nyt ihan halvimpia pingpongeja tuohon alle haluaisi laittaa.

JaVa^

Rengasongelma saikin nopean ratkaisun, kun löysin torista sarjan uusia Continental SportContact 6 renkaita 235/30R20 koossa hyvin edullisesti. Suunta oli siis Tampereelle tänään ja kumit mukana takaisin. Varmaan ensi viikolla koitan varailla rengasliikkeeseen ajan noiden pyöräyttämiseksi vanteille. Alustajumppaa joutuu nyt odottamaan tovin, kun menin käteni telomaan ja siinä on muutaman viikon vielä lasta...

JaVa^

Nyt on alusta ja kesäpyörät ruuvattu alle. Noin 7 tunnin homma siinä oli, kun teki rauhakseen. EVAP -kanisterin kanssa meinasin olla hieman ihmeissäni, kun oikean puolen takaiskarin yksi pultti on sen takana piilossa, mutta kanisterin irroituksen jälkeen sekään ei ollut mikään ongelma. Kesti vaan hetken tajuta, että miten sen saa irti, kun aiemmissa diesel vehkeissä ei moista turhaketta ole ollut tiellä. Alustan säädöistä sen verran, että takana on korkeudensäätö ruuvattu niin alas kuin sen saa ja edessä olisi vielä varaa pudottaa pari senttiä. Mielestäni tuo on nyt kuitenkin ihan hyvällä korkeudella ja ajellaan tuolla nyt hetki, jos se hakisi vähän paikkaansa. Samalla vaihtelin myös peilinkuoret kiiltävän mustiin. Ehkä tuolla nyt kehtaa ajella ja löytää oman autonsa helpommin kaupan parkkipaikalta...  :)




Foxit

Onhan tuo nyt hienon näköinen noilla uusilla vanteilla ja madalluksilla. Vielä jos kuvat saisi isompina niin näkisi vielä paremmin. Mitä muuten mahtoi painaa 20" OZ Ultraleggera HLT Continental SportContact 6 235/30R20 renkaalla? Entäs rengasmelu ja alustan toiminta hidastetöyssyissä?
Toyota Prius+ (2020) Business
ex: Toyota Prius (2016) Active, Lexus CT 200h (2011) Comfort, Toyota Auris 1,8 HSD (2011) Linea Sol, Volkswagen Polo 1,2 TDI (2011) Bluemotion

JaVa^

Lainaus käyttäjältä: Foxit - 07.04.19 - klo:09:28
Onhan tuo nyt hienon näköinen noilla uusilla vanteilla ja madalluksilla. Vielä jos kuvat saisi isompina niin näkisi vielä paremmin. Mitä muuten mahtoi painaa 20" OZ Ultraleggera HLT Continental SportContact 6 235/30R20 renkaalla? Entäs rengasmelu ja alustan toiminta hidastetöyssyissä?

Hmm... Kuinka paljon isompina ne kuvat pitäisi saada? Ainakin itsellä lukee tuossa kuvien yläpuolella näin: "Kuvan kokoa on muutettu. Klikkaa tästä nähdäksesi täysikokoisen kuvan. Kuvan alkuperäinen koko: 5184x3456." ja sitä tekstiä klikkaamalla ne kuvat aukeaa uuteen välilehteen täysikokoisena.

Tuo setti painaa yhteensä 21 kiloa per nurkka.

Rengasmelu on melkoinen, jos sattuu urien pohjilla ajelemaan, mutta niiden ulkopuolella meteli ei ole alla olleita Contin nastarenkaita pahempi. Tämä tosin on subjektiivinen asia, joten mitään mittaustuloksia ei ole tähän hätään antaa.

Alusta on yllättävän mukava, kun sitä vertaa alkuperäiseen pintakovaan alustaan. Toki tuo on hiukan jäykempi noilla asetuksilla, jotka iskareihin säädin (toiseksi löysin asetus). Hidastetöyssyihin on tähänkin mennessä saanut pudottaa vauhdin lähes kokonaan pois, joten ei tuo alusta sitä muuta mihinkään. Mielenkiinnolla tosin odotan maanantaita, että miten työpaikan pihaan ja sieltä pois pääsee rikkomatta etupuskuria.  :)

Foxit

Lainaus käyttäjältä: JaVa^ - 07.04.19 - klo:11:45
Hmm... Kuinka paljon isompina ne kuvat pitäisi saada? Ainakin itsellä lukee tuossa kuvien yläpuolella näin: "Kuvan kokoa on muutettu. Klikkaa tästä nähdäksesi täysikokoisen kuvan. Kuvan alkuperäinen koko: 5184x3456." ja sitä tekstiä klikkaamalla ne kuvat aukeaa uuteen välilehteen täysikokoisena.

Tuo setti painaa yhteensä 21 kiloa per nurkka.

Rengasmelu on melkoinen, jos sattuu urien pohjilla ajelemaan, mutta niiden ulkopuolella meteli ei ole alla olleita Contin nastarenkaita pahempi. Tämä tosin on subjektiivinen asia, joten mitään mittaustuloksia ei ole tähän hätään antaa.

Alusta on yllättävän mukava, kun sitä vertaa alkuperäiseen pintakovaan alustaan. Toki tuo on hiukan jäykempi noilla asetuksilla, jotka iskareihin säädin (toiseksi löysin asetus). Hidastetöyssyihin on tähänkin mennessä saanut pudottaa vauhdin lähes kokonaan pois, joten ei tuo alusta sitä muuta mihinkään. Mielenkiinnolla tosin odotan maanantaita, että miten työpaikan pihaan ja sieltä pois pääsee rikkomatta etupuskuria.  :)
Tuo kuvaongelma tuntui olevan vain kännykällä käyttäessä. Kuvan yläpuolelle ei siis tullut tuota tekstiä.
Aika kevyet ovat kyllä pyöräsi noilla vanteilla. Itselläni on Priuksessa nyt alla 17" Toyotan alkuperäisvanteet 215/45 renkailla ovat melkein saman painoiset 20,2 kg painollaan. Hienoa tosiaan jos olet pystynyt saamaan madalletun alustan myötä myös pintapehmeyttä. Rengasmelu on tosiaan asia joka korostuu näillä autoilla joissa muut melulähteet on hyvin vaimennettu tai niitä ei hetkittäin juuri ole, kuten polttomoottorin käynti.
Toyota Prius+ (2020) Business
ex: Toyota Prius (2016) Active, Lexus CT 200h (2011) Comfort, Toyota Auris 1,8 HSD (2011) Linea Sol, Volkswagen Polo 1,2 TDI (2011) Bluemotion

JaVa^

Pitkään projektiautoa haikailleena löysin kehityskelpoisen tonnin pommin Riihimäeltä ja se käytiin hakemassa kotiin tuossa viikonloppuna. Kyseessä on siis vuosimallia 1995 oleva Golf VR6 Edition malli, 230tkm ajettuna ja sitä pitäisi tässä pikku hiljaa alkaa korjaamaan takaisin ajokuntoon. Liikennekäytössä tuo on ollut viimeksi 2014.

Lähtötilanne ennen pesua:



Tähän mennessä havaittuja vikoja:

- Moottori tihkuttaa hiukan öljyä jostain takapuolelta ulos ja tulppien koloissa näytti myös jotain kosteaa olevan, joten venttiilikopan tiiviste on varmaan hapertunut.
- ABS valo palaa kokoajan ja koodien mukaan vasemman etupyörän anturi on sökö. Irrotin sen jo ja pitää hakea uusi tilalle.
- Akku finaalissa ja hain siihen tilalle uuden 80ah akun, kun en tiedä millainen tuossa alunperin on ollut.
- Oikean takapyörän laakeri rallattaa ja sitä irroittaessa huomasin, että ABS -sensorin pultti on katkaistu koloonsa ja sensori heiluu irtonaisena. Porasin sen pultin pätkän pois ja uusia kierteitä kääntäessäni, katkaisin vahingossa jenkatapin sinne sisään ja sitten sen pois otamiseksi saikin sitten repiä koko navan irti, josta kolme pulttia aukesi ihan hienosti, mutta neljäs tietty katkesi koloonsa. Pitää se vielä porailla pois ja tehdä uudet jengat sille.
- Oikean takakulman jarru jumittaa.
- Oikean puolen helmamuovi rikottu joskus ja sen muovin sisäpuolen metallivahvike on ruosteessa (näkyy kuvassa yläpuolella). Pitää löytää jostain uusi tuollainen lista.  Samalla katselin että samasta kohtaa alapuolelta on saatu helman pokkaus oikein huolella ryttyyn ja sehän on tietty mukavasti ruostunut. Ihan täyttä kuvaa tuon kohdan ruostehommista en vielä saanut, kun nosturilla ei saa tuota alapuolen muovia irti.
- Oikeassa ovessa tennispallon kokoinen ruosteläikkä oikealla alanurkassa. Pitää katsoa olisiko helpompi hommata kokonaan uusi ovi, vai koittaako heppailla tuohon uutta peltiä. On vaan siinä taitekohdassa se ruoste, joten aika hankala paikka tehdä, jos haluaa tuosta saman näköisen, kun se on tehtaalta tullut.
- Oikea etulokasuoja maalattu miten sattuu ja on ilmeisesti unohtunut uuniin tai jotain, koska pinta on aivan täynnä pientä halkeamaa ja sävykin on väärä.
- Vasemmassa etulokasuojassa, ovessa ja takaluukussa pienet ruosteen alut, mutta ne on pelastettavissa vielä.
- Kaikki muoviosat korissa enemmänkin valkoisia, kuin mustia, joten niiden elvyttämiseksi pitää myös tehdä jotain.
- Etu- ja takapuskurissa oikealla puolella isot naarmut, jotka eivät kiillottamalla katoa, joten niihinkin tarvitaan uutta maalia päälle.
- Oikea etulamppu vissiin joskus päästänyt kosteutta alareunasta sisälle ja on korjattu komeasti suoraan umpion ulkopuolelle silikoonia laittamalla niin, että maski on myös siinä silikonissa.
- Sähköikkunoiden sähköt sekaisin: Kuskin puolen säätimestä säätyy vain apparin ikkuna ja sekin väärinpäin.
- Ilmastointi ei toimi, varmaan nesteet kateissa, kun on seisonut niin kauan.

Plussaa:

- Moottori käy tasaisesti ja vetää hyvin.
- Automaattilaatikko toimii kuten pitääkin (tosin se menee ehkä jossain vaiheessa vaihtoon)
- Sisusta on melko hyvässä kunnossa, eikä esim. penkkien verhoilu ole juurikaan kärsinyt.
- Toimiva kattoluukku.
- Climatronic
- Mukana tuli ehjä hattuhylly 6x9 kaiuttimille puhkottujen tilalle
- Uudet Yokohaman kesäkumit 15" koossa, BBS vanteilla. Nuo tosin lähtee ihan varmasti jossain vaiheessa vaihtoon, kun käy luonnon päälle ajella tuollaisilla kottikärryn pyörillä.
- Joku alustasarja otteessa, mutta jousista/iskareista en ottanut selvää, että minkä valmistajan. Tähän ehkä coilit tilalle jossain vaiheessa.

Kirjoittelen taas lisää, kun on jotain tapahtunut.

JaVa^

ABS valo sammutettu vaihtamalla edellä mainittu anturi ja nollaamalla koodit. Oikea takapyöränlaakeri vaihdettu ja samalla herkistelin jarrua ja se ei enää näyttäisi jäävän laahaamaan. Aloittelin sitten muita purkuhommia ja totesin että etulokasuojista molemmat on se verran pahassa kunnossa, että ei maksa vaivaa alkaa niitä korjaamaan, kun uudet tarvikeosat sai postikuluineen 70 eurolla Saksasta. Etupäätä purkaessa totesin että silikoniviritys oikean ajovalon alaosassa onkin sitä varten, että maski pysyisi sieltä kulmasta paikallaan. Joku on siis hajottanut sen klipsin jo aiemmin ja tehty tuollainen patenttiratkaisu, jotta se ei repsottaisi. Laitoin sitten uuden merkittömän maskin tilaukseen, kun noiden klipsujen korjaus ei oikein onnistu. Etusisälokasuojat kun sain pois, niin sieltä alta tuli esiin ämpärillinen maata ja sen varmaan arvasi, mitä se on tehnyt pellille:



Ja alapuolelta kuskin puolelta näkymä oli myös jokseenkin ikävä (ehdin jo pyyhkäisemään lamellilaikalla reunoja, jotta näki mihin asti ruoste ulottuu):



Apukuskin puolella tilanne on lähes identtinen.

Näistä auton peltihommista ei ole minkäänlaista kokemusta aiemmin, joten saa nähdä, mitä tästä tulee. Motonetistä hain 0,75 millistä peltiä ja maanantaina pitää käydä hakemassa ohuempaa lankaan ja uusia suuttimia MIG:iin, kun siinä on millistä lankaa tällä hetkellä. Tiedä sitten onko tuollaista peltiä helpompi hitsailla 0,8 vai 0,6 paksuisella tavaralla?

JaVa^

Kuskin puolen helman peltityöt olisi nyt valmiina. 0,8 langalla hitsailin nuo kasaan ja sen kanssa saa olla melko tarkkana, ettei polta reikiä tuohon ohkaiseen peltiin. Nostokohdan ja tuon etupuolen pelleistä osa oli paksumpaa peltiä, joten ne korvasin 2 millisellä pellillä, kun sitä sattui olemaan nurkissa. Jälki nyt on mitä on ensikertalaisen tekemänä, mutta onneksi tuohon tulee lokasuoja ja helmamuovit päälle, niin ei tuo sieltä ulospäin näy. Pääasia on ettei katsastusmiehen vasara enää mene pohjasta läpi.  :)



Tuohon päälle suihkin jo ruosteenestomaalin ja pitää heittää kotelosuojat vielä sisälle ja päälle alustamassa. Seuraavaksi sitten apukuskin puolen helman kimppuun ja sitten saa korjata ovien ja takaluukun ruosteet. Ehkä tämä tästä valmistuu ensi vuoden kesälle ajoon.

Daatta

Mukava projekti. Mitä Tubesta olen katsellut entisöintejä niin paksumpi pelti on parempi miltei joka paikkaan, se ei ruostu niin nopeasti puhki.  :P Oveen kannattaa ottaa korjauspala toisesta ovesta, saa valmiiksi taivutellun pellin. Eri valmistajien korjauspalat kannattaa myös tsekata, niissä on paljon hyviä ja huonoja... Isälle ostin tuollaiset puristimet pintapeltien puskusaumojen tekoon, näyttää vaan olevan loppu:

https://www.motonet.fi/fi/tuote/780107/MTX-Automotive-Hitsauspuristin-puskusauma-4-kpl

Muoviosat saa entisöityä kuumailmapuhaltimella, kunhan ei puhalla liikaa että muovi sulaa... Päälle suojaksi Gtechniq C4 Permanent Trim Restorer, tuo saattaa toimia ilman kuumailmapuhallintakin eli kannattaa kokeilla:

https://www.autonhoitokauppa.fi/gtechniq-c4-permanent-trim-restorer-15-ml

Kolmosista löytyy paljon tarinaa, projekti ja ohjeita FFP:ltä:

https://www.ffp.fi/bb/index.php

Sähkökuvat yms. löytynee myös. Erwin ei taida sentään 95 vuosimallia tuntea. :D
ID.4 Pro 4MOTION Elegance
Ex: ID.3 Pro Performance Business -20, Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18
Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

JaVa^

Kiitos Daatta:lle puskusaumapuristin vinkistä! Enpä tuollaisia tiennyt edes olevan olemassa... Täytyykin käydä noita yksi setti noutamassa, niin saa rakoa helpommin tehtyä peltien välille, kuin magneetin kanssa ja käsin pidellen. Tuota kuumailmapuhallinta ajattelinkin ensin kokeilla muoviosien entraamiseen, mutta peltityöt haluaisin saada ensin pois alta, kun ne ei ole niitä mielekkäimpiä hommia... Kivasti tulee hitsauskipinät niskaan, kun pitää yläpuolelta hitsata. Korigrilli olisi kiva, mutta sitten pitäisi autokin purkaa ihan atomeiksi ja siihen ei nyt kuitenkaan muuten ole tarvetta.

ABS valo otti ja syttyi uudelleen, kun autoa hieman tuossa siirtelin, joten jossain on vielä sillä suunnalla vikaa. Pitää lukaista koodit uudelleen, kun pääsee tallille seuraavan kerran.

Huomasin myös mittariston oikean puoleisen ajotietokoneen näytön bugittavan. Onkohan ne kertakäyttökamaa, eli meneekö koko mittaristo uusiksi, jos haluaa tuon kuntoon, vai saisiko vanhan näytön vielä korjattua?

Apukuskin puolen peiliin oli liimattu joku karavaanarivaruste, eli pieni suorakulman muotoinen laajakulmapeili, jonka nyppäsin pois ja toki siinä samalla se auton oma peli otti ja halkesi. Noh, ebay auki ja uutta peilin lasia tilaukseen.

Kattoverhoilu myös repsottaa muutamasta kohtaa, eli kangas on lähtenyt liimauksistaan irti. Lieneekö tyyppivika sekin näissä vanhemmissa autoissa. Sen nyt joutuu muutenkin irroittamaan, että näkee miten takakontin johtosarjan saa irti, jotta takaluukun saa autosta pois ruostekorjauksia varten, niin sen verhoilun voisi kokeilla liimata uudelleen paikalleen.

Sitten vielä loppukevennyksenä ruostekorjauksista havainnollistava kuva, miten ei tuota hommaa pidä tehdä, jos sen haluaa kestävän pidempään kuin yhden kesän:



Joku edellisistä omistajista oli siis räkinyt tuon palasen ruosteen syömän reiän päälle ja tuo lappu lähti irti siitä ihan käsin nyppäsemällä. Toki katsastusmies on ollut varmaan tyytyväinen, kun vasara ei mene läpi, mutta itse en kehtaisi tuollaisia kyllä omaan autooni tehdä ja varsinkin kun tuo ei ole kestävä ratkaisu.

JaVa^

Lisää ruostehommia tehtynä, ensimmäisessä kuvassa edellisen postauksen reikä korjattuna ja toisessa kuvassa apukuskin puolen etupää helmasta.





Seuraavaksi pääsee sitten siirtymään ovien ja takaluukun ruostekorjauksien pariin. Ajattelin kokeilla koritinalla sitten silotella hitsauspaikat perinteisen kitin sijaan. En ole sitäkään ikinä tehnyt, mutta youtuben videoiden mukaan ei ole mikään mahdoton homma.


JaVa^

Välillä jotain muuta kuin ruostepaikkauksia. Talouden käyttöautot sai pesun ja sisustan puunauksen.



Citigossa alla 16" OZ:t, joihin vetäisin lasimurskalla puhalluksen jälkeen RAL:n värikartasta löytyvän Pearl copper -värin. Löytyypähän tuokin kippo paremmin marketin parkkipaikalta.  :D

Edit: Ai niin, laittelin Golfiin VW merkkien päälle tilaamani kiiltävän mustat kuoret, niin on taas pikkuisen vähemmän kromia keulassa ja perässä...

JaVa^

Postikusti toi lavan, jonka päällä majaili kasa rautamalmia:



Eli IV R32 Golfin 02m vaihdelaatikko, jota olisi tarkoitus koittaa tunkea tuonne 3 -koppaisen pellin alle. Yksi automaattilaatikolla oleva auto riittää tässä taloudessa.  :D Pitää vaan alkaa keräämään muita hilppeitä kasaan tuon operaation suorittamiseen, kuten kytkin, vauhtipyörä, paineasetelma, startti, vaihdevaijerit, keppi, poljinasetelma manuaalista, vetarit jotka pitää muokata sopiviksi jne. Taas menee euro jos toinenkin, mutta tässähän ne kasvaa korkoa, eiku...

JaVa^

Jatketaan monologia taasen. Koitin olisiko minussa maalarin vikaa, mutta tulin siihen tulokseen, että mitään tuon kalliimpaa autoa en kyllä ala maalailemaan, edes pisteosia itse. Ei ole tuo pohjien teko mitään herkkua hommaa. Noh, jälki välttänee tuossa kesäautossa kyllä ja tietäähän ainakin yrittäneensä.  ;D

Pohjamaalia:


Maalia:


Ja kaikki osat lakattuna:


Seuraavaksi muutaman päivän kuivumisen jälkeen lienee tiedossa vesihiontaa ja myllytystä. Tai sitten laitan nuo paikalleen ja hion ja myllytän sitten. Konepeltiäkin tuossa tutkailin ja siinäkin muutama lommo on, joten kai sillekin pitää jossain vaiheessa tehdä jotain. Tosin sillä ei ole kiire, kun sitä ei ole ruoste vielä kiusannut.

Daatta

Hyvä siitä tulee kun itselle tekee.  8) Maalaushomma olisi hyvä opiskella, ainakin jos katselee maalamoiden hintoja... Noissa tiloissa on potentiaalia, rakentaa muovista ja puutavarasta purettavan maalauskopin ja siihen vähän suodatinta ja imua niin maalaamo on valmis. Maalauksessa on monta asiaa jotka voivat mennä pieleen, mutta tulee sitä sutta ja sekundaa ammattilaisiltakin. Ilman uunia kun maalailee niin maalipinan kannattanee antaa kuivua viikkoja, ennen kun alkaa hiomaan.
ID.4 Pro 4MOTION Elegance
Ex: ID.3 Pro Performance Business -20, Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18
Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

JaVa^

Lainaus käyttäjältä: Daatta - 29.07.19 - klo:13:56
Hyvä siitä tulee kun itselle tekee.  8) Maalaushomma olisi hyvä opiskella, ainakin jos katselee maalamoiden hintoja... Noissa tiloissa on potentiaalia, rakentaa muovista ja puutavarasta purettavan maalauskopin ja siihen vähän suodatinta ja imua niin maalaamo on valmis. Maalauksessa on monta asiaa jotka voivat mennä pieleen, mutta tulee sitä sutta ja sekundaa ammattilaisiltakin. Ilman uunia kun maalailee niin maalipinan kannattanee antaa kuivua viikkoja, ennen kun alkaa hiomaan.

Oma maalauskoppi on jo kyllä työnalla toisessa päässä tuota tilaa, mutta sieltä puuttuu vielä ilmanvaihtoratkaisu. Toisaalta nuo kaikki osat ei olisi edes sinne mahtuneet yhtäaikaa, mutta harvemmin noin paljoa tuleekaan osia kerralla maalaukseen. Muuten tuo maalaus olisi onnistunut kohtuu hyvinkin, mutta nuo pikku ötökät tulee jostain syystä tuossa maalinkäryssä humalaan ja hakeutuvat vastamaalatulle pinnalle. Onneksi eivät kuitenkaan saaneet kuin etulokasuojiin pienet jäljet, jotka toivottavasti häipyvät pienellä vesihionnalla. Sitä varten tilailin tuollaisen rosterilärpäkkeen Shim Mask, joka ainakin mainosvideoissa vaikutti olevan paras työkalu noiden itikoiden ja valumien poistoon.

Vaihteistoprojektiinkin on alkanut osia valumaan jo maailmalta, mutta puuttuu vielä kasa pultteja, jotka tilasin Slamitilta ja poljinasetelma, joka on tulossa purkuautosta varmaankin tällä viikolla. Kytkimen pääsylinteriksi hommasin IV -Golfin tarvikeosan ja koitan jos sen saa tuohon III -korisen pedaaliin kiinni. Helpottaisi pääsylinterin ja työsylinterin välisen letkun laittamista, kun voisi käyttää siinäkin IV -korimallin osaa. Vetarit on vielä mysteeri, että miten niiden kanssa käy, mutta en ala niitä vielä mistään hommaamaan, ennenkuin tietää niiden pituuden ja se vaatii sen, että laatikko on autossa paikallaan ja auto pyörillään maassa.

JaVa^

Maailmalta saapuu osia tipoittain, jotta projektin saisi joskus maaliin asti. Tässä välillä olen ehtinyt vaihtaa poljinasetelman ja se operaatio vei pari päivää, kun rauhakseltaan sitä teki. Sisustasta sai purkaa keskikonsolin, takajalkatilan ilmanvaihtolähdön kojelaudan alta, ratin ja rattiakselin, kaikki muovit ratin ympäriltä ja alapuolelta. Otin myös kuskin puolen etupenkin pois, koska silloin oli mukavampi maata selällään kojelaudan alla, kun purki ja laittoi polkimia takaisin. Sellaisen huomion tuossa tein, että sekä vaijerilla, että hydraulisesti toimivan kytkimen poljinasetelma on sama. VW lienee säästänyt valmistuskuluja tuollakin tavalla. Pulttasin samalla IV -korimallin pääsylinterin paikalleen ja yllätyksenä se meni bolt-on tuonne kiinni, sekä tulipeltiin, että polkimen taakse.

Vaihdelaatikkoon tuli adapteri jakolaatikon paikalle Creationmotorsportilta, mutta sepä ei sopinutkaan suorilta paikalleen, vaan yhden pultin reikä on hieman pielessä:



Pienen pään raapimisen jälkeen katselin vaihdelaatikon kyljessä olevia koodeja ja vähän googletin siitä löytynyttä GUM koodia. Noh, paljastui että tuo laatikko onkin vitos korimallin R32 Golfin, vaikka myyjä väitti sen olevan nelosesta... Saas nähdä, onko muissakin pultinrei'issä eroa neloseen ja eritoten tuohon kolmoseen verrattuna. Noh, sitä ei saa tietää, ennen kuin saa vanhan laatikon irti ja sovittaa uutta paikalleen.

Muita saapuneita osia:

- IV Golf työsylinteri (kiinni jo kuvassa)
- IV Golf R32 kaksoismassavauhtipyörä (käytetty, koska tulee varmaan vaihtumaan myöhemmin)
- IV Golf kytkinputket RHD mallista (sisältää vaimentimen), joita olisi soveltamalla tarkoitus asentaa tähän
- IV Golf bleederi kytkimelle
- Sekalainen kasa pultteja laatikon kiinnitykseen ja kytkimen puolelle
- Audi S3 8P vaihdekeppi vaijereineen
- V Golf GTI startti

Tulossa olevat osat:

- IV Golf R32 kytkinlevy ja paineasetelma
- IV Golf oikean puolen vetoakselin vaihdelaatikon puolen vastakappale (en tiedä virallista Suomen kielistä nimeä tuolle, englanniksi short drive shaft flange)

Kirsikkana kakun päälle, huomasin kasatessa, että etulokasuojat ovat erilaiset, eli vasemmalla puolella on vilkun reikä suorakulman muotoinen, kun oikealla puolella se on pyöristetyillä kulmilla, kuten esimerkiksi IV -korimallin golfissa on. Ilmeisesti nuo pyöristetyillä kulmilla olevat vilkut oli 3.5 korimallissa, joka on cabriolet mallisena hetken aikaa ollut saatavilla? En osia tilatessa katsonut tarpeeksi tarkkaan tuotekuvia... Eihän kukaan tietty molempia puolia autosta näe yhtä aikaa, joten siten se ei haittaisi, mutta kun sen itse tietää, niin kai sitä pitää nöyrtyä hommaamaan yksi uusi lokasuoja oikeanlaisella vilkun reiällä.

JaVa^

Askartelua taas harrastettu tallilla.

Vaihdekepin etupuolelle tein tuollaisen adapteripalikan ja takapuolelta piti vinguttaa noita pultin reikiä sopivammalle kohdalle, jotta tuo mahtui paikalleen. Korkeus eroa tuossa on vanhaan verrattuna sen verran, että joutui molemmin puolin laittamaan tuota foamia, jotta pöly ei suoraan pääsisi auton alta tuonne kabiinin puolelle:


Näkymä kardaanitunnelin puolelta:

Samalla etummainen vaimennin jää putkistosta nyt pois, koska liitokset oli niin umpiruosteessa, että joutui tuhoamaan sen putken pätkän, jotta sai downpipen pois, jotta taas sai suojat tuosta kardaanitunnelista pois ja pääsi käsiksi vaihdekeppiin. Etummainen vaimennin korvaantuu suoralla putkella, joka tuskin vaikuttaa äänimaailmaan juuri mitenkään. Putkisto tulee kuitenkin tulevaisuudessa rakennettua kokonaan uusiksi, niin mennään nyt hetki tuolla väliaikaisella patentilla.

Sitten sain myös revittyä vanhan laatikon jo ulos autosta, jossa olikin ihan riittävästi hommaa, kun ei ensin tajunnut ottaa noita momentinmuuntimen muttereita irti. Noh, pienen googletuksen jälkeen sain lootan tippumaan.


Seuraavaksi sitten uutta laatikkoa paikalleen ja pääsee tekemään kannakkeet sille. Noitahan saisi netistä valmiinakin, mutta muiden kokemuksen perusteella niissä joutuu siirtämään kuskin rungon puolen kumipuslan kiinnikettä, eikä sellainen oikein houkuta, joten kokeillaan tehdä se kannake itse.

JaVa^

Laatikko olisi nyt koneen kyljessä kiinni ja tein sekä etu, että takapuolelle laatikkoon uudet kiinnikkeet:





Kai nuo tässä käytössä kestää ainakin hetken.

Aloin tuossa vielä pähkäilemaan noita laatikon antureita ja nyt kun laatikko onkin V -korimallin Golfista, niin siitä puuttuukin nopeusmittarin anturi kokonaan. Ilmeisesti siinä mallissa tieto tulee ABS -boksin kautta CAN -väylää pitkin mittaristolle. Joten nyt sitten voisin ottaa hyviä neuvoja vastaan, miten tuon nopeussignaalitiedon saisi toteutettua nykyiselle mittaristolle? Kellään hajua mikä nelos korisessa toimii triggeripyöränä sille anturille (ps. kuva olis kiva)? GPS nopeustieto ei taida kelvata katsastusmiehelle, jos hommaisi jonkun tabletin tuohon, johon sitten saisi sen nopeustiedon sitä kautta ja ehkä jotain muutakin, jos sen kytkisi OBD porttiin kiinni... Vai onko tässä myönnettävä tappio ja alettava metsästämään IV -korimallin vaihdelaatikkoa?

Daatta

Niin, GPS on paikannusjärjestelmä eikä siten sovellu nopeustiedon lähteeksi.  ???

Oletko FFP:lta katsonut? Siellä on monenlaista projektia, esim. TSI/DSG paketin sovittaminen kakkos(?)koppaseen.

https://www.ffp.fi/bb/viewforum.php?f=8
ID.4 Pro 4MOTION Elegance
Ex: ID.3 Pro Performance Business -20, Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18
Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

makelja

Mukavaa luettavaa GTE:n osalta.
Onko ollut mielessä sen piristäminen? Tuostahan saa irti mukavat 280hv, jolloin se on jo ihan liikkuvainen laite.
Se on kummastuttanut ainakin minua että malli on GTE ja se on vakiona korkea kuin hirvitorni. Nythän se on oikean näköinen kun sen madalsit.

JaVa^

Nopeussignaali ongelmaan tilasin tänään Dakota Digitalsin SGI-5E signaali muuntimen, jolla olisi tarkoitus hyödyntää ABS anturia tuon nopeus tiedon tuottamiseen mittaristolle. Osaa vaan ei saanut kuin jenkeistä, niin toimitusaika lienee kuukausi pahimmillaan. Noh, auto tuskin muutenkaan tulee olemaan liikenteessä tänä syksynä, joten ensi kevääseen on aikaa rakennella tuota kuntoon. Mietin tässä vielä, että uskaltaako sen signaalin ryöstää olemassa olevalta ABS anturilta, vai pitääkö rakennella johonkin napaan toiselle anturille paikka ja sillä sitten syöttää signaalia tuolle muuntimelle. Riippuu varmaan vähän siitä, että miten herkkä tuo auton oma 90 -luvun boksi on sen signaalin suhteen...

GTE:n moottoritehon lisäys ei ole liiemmälti houkutellut, kun autossa oli vielä takuu voimassa. Lisäksi ostin sen ulkonäön ja pihistelymahdollisuuden takia ja ripeä kulku ajoittain on vain plussaa. En tosin ole yhdenkään virifirman nähnyt tarjoavan noin kovia lukuja tuosta hybridistä, joten olisiko linkkiä mistä sellaiset tehot saa? Tuo kolmonen tuli hankittua sillä ajatuksella, että siitä tulee se auto, josta otetaan voimaa ja tuo GTE pysyy käyttöautona. Tuo GTE:n lootahan on muuten speksattu 350nm voimalle polttomoottorin osalta ja 400nm kun on käytössä polttomoottori ja sähkö yhdessä, joten veikkaan että tuolla 280 hevosvoimalla alkaa nuo lukemat jo paukkumaan?

GTE:n puolelle on tulossa uutta talvivannetta, jotka kävin lunastamassa itselleni tuossa viikonloppuna. Ne on vaan kohtuu karmeassa kunnossa, kun on ajettu kanttareihin ja maalattu sitten päälle kumimaalilla, että osumat ei pistäisi niin pahasti silmään. Laitan niistä kuvia lähtötilanteesta ja kumimaalit poistettuna sitten kun pääsen aloittamaan sitä projektia. Tarkoitus on siis vain ottaa kumimaalit pois, viilata ruvet pois, matata/hioa vanha maali ja maalata ne uudelleen, jotta pääsee tämän talven yli niillä, kun menin edelliset vanteet myymään pois, mutta kitkat jäi itselle.

makelja


JaVa^

Touhusin taas kolmosen kanssa tallilla, kun uudet vetarit tuli Saksasta. Kuskin puolelle sopi suoraan IV Golfin vetoakseli nivelineen:



Apukuskin puolen vetaria joutui taasen lyhentämään 47 milliä ja sitä varten rakensin neliöputkestä ja putkesta tuollaisen jigin, jossa heppailin akselin kasaan:



Lopputulos vanhaan vetoakseliin nähden:



Pitää vielä heittokellon kanssa katsoa kuinka hyvin tuo linjaaminen onnistui jigin kanssa. Apukuskin puolen vetarin sisäpään vastalaipan sisältä puuttuu vielä yksi pultti, joka pitää sen laipan paikallaan tasauspyörästössä, joten ei saanut vielä sen puolen vetaria kiinni. Pitää käydä marmorilla ensi viikon alussa hakemassa se pultti ja samalla liittimet starttia ja peruutusvalon katkaisijaa varten. Lisäksi tilasin Ebaystä uudet jäähdytysjärjestelmän letkut, kun vaihdelaatikko ei enää tarvitse tuota nestekiertoa, niin ei tarvitse tehdä mitään tulppauksia vanhoille letkuille. Sitten tuo saattaakin jo taas liikkua omin avuin eteen ja taaksepäinkin tarvittaessa.  :)

GTE:hen taas hommasin 18" talvivanteet, jotka olivat kohtuu rujossa kunnossa kanttariosumien ja kumimaalin ansiosta:



Kumimaalit poistettuna:



Kanttari-ihottumat hiottuna ja vanteet maalattuna satiinimustaksi:



Noihin sitten pyöritellään edellisestä talvisetistä jääneet 225/40R18 kitkat päälle.

JaVa^

Taas on touhuttu tallilla kolmosen kanssa ja nyt se liikkuu jo omin avuin. Auto ei ensin startannut, mutta pienen googletuksen jälkeen releeltä nro. 150 pitää siirtää puna/musta johto (paikasta 1.) sulakerasian takana olevaan F-liittimeen 1. paikkaan, jonka jälkeen auto jo lähtikin käyntiin. Peruutusvaloja varten samaisen releen takaa otetaan irti siniset johdot paikoista 4 ja 5, joista 4:sta viedään virta vaihdelaatikossa olevaan peruutusvalon katkaisijaan ja katkaisijasta tuodaan johto takaisin kabiinin puolelle ja kytketään paikasta 5 otettuun johtoon.

Kytkimen ilmaus meinaa tuottaa vaikeuksia. On kokeiltu normaalisti poljinta pumppaamalla ja nippaa aukomalla ja alipaineistimella nipan puolelta imemällä. Kytkin ottaa erittäin alhaalta kiinni, joten sen käyttö on lievästi sanoen hieman hankalaa. Kai sitä pitää vaan edelleen koittaa lisää ilmata siten, että ruiskun kanssa työntää nipan suunnasta työsylinterille päin nestettä, jos sillä lähtisi suurin osa lopuista ilmoista pois.

Kuskin puolen vetoakselin sisäpään kumi ei meinaa millään pysyä paikallaan. Kumi plopsahti paikaltaan heti kun pyörää vähän pyöritti ääriasennossa. Laitoin sinne originaalin klemmarin tilalle sitten uuden ja toistaiseksi se on pysynyt paikallaan. Saa nähdä kuinka se siellä sitten ajossa pysyy. Melkein kyllä voisin väittää, että vetarin kumissa tai siinä ulommassa päässä on jokin suunnitteluvika, kun siinä ei ole kunnon pykälää, jonka taakse kumin saisi kiristettyä sillä klemmarilla paikalleen. Noh, ei kai noilta voi liikaa vaatia, kun kaksi uutta vetoakselia maksoivat yhteensä 138 euroa toimituskuluineen Saksasta.

Seuraavaksi pitäisi alkaa ihmettelemään sitä signaalimuunninta ja miten sen saa tuottamaan mittaristolle oikeaa tietoa auton nopeudesta.

JaVa^

GTE sai talvirenkaat eilen alleen. Peltivanteiltahan nuo nyt näyttää ja vähän sisälläkin ovat (ET 45), mutta menettelee tämän talven ajot. Livenä eivät ihan noin pahasti huku auton alle, mutta kuviin tuo kontrasti välittyy vähän liian voimakkaasti, kun kuva on otettu perunalla.



Kolmosesta selvittelin mittariston takaa tulevasta liittimestä, että pinni numeroon 27 pitäisi tuoda tuo nopeussignaali. En vaan ehtinyt vielä sitä signaalimuunninta kytkeä toimintaan asti, kun piti kuuteen autoon vaihtaa talvirenkaat tänä viikonloppuna. Seuraava update tänne on toivottavasti se, kun mittari toimii ja auto on katsastettu.  :)

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy