Kirjoittaja Aihe: Vs: Golf GTE MK7.5 ja VR6 mk3  (Luettu 3311 kertaa)

Poissa JaVa^

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 95
    • Profiili
Vs: Golf GTE MK7.5 ja VR6 mk3
« : 27.12.18 - klo:20:54 »
Otsikon mukainen GTE Golf päätyi minulle pari viikkoa sitten, kun dieselin hinnan nousu alkoi tuntua ikävältä ja takaraivossa oli jo hetken aikaa kummitellut haave Plug-In hybridistä. Toki itse itselleni auton vaihtoa koitin perustella kulujen tippumisella, kun vuotuiset käyttövoimaverot pienenee ja sähköllä pääsee liikkumaan ainakin työpaikalle asti ja toivottavasti kesällä myös takaisin kotiin. Tosin turha tässä on itseä huijata, kun tähän mennessä miltei kaikki autokaupat on tehty tunteen perusteella.  :)

Golf löytyi käytettynä keskisuomen puolelta ja ostopäätöstä avittivat digitaalinen mittaristo, iso kosketusnäytöllinen soitin, mukautuvat led-ajovalot ja webasto. Plussaa vielä siitä, että kyseessä on suomiauto, koska edelleen jostain syystä hieman karsastan noita tuontiautoja. Vaihdossa meni hyvin palvellut -16 vuosimallia oleva Skoda Octavia RS, josta riisuttiin kaikki kuvassa näkyvä ja näkymätön jälkiasenteinen osa pois ennen liikkeeseen jättämistä:



Sitten muutama kuva likaisesta Golfista, kun ei oikein ole pesupaikkaa näin talvella ja harjapesuun en autojani vie.







Kuraläpät tuohon ehdin jo eteen asentaa, kun joudun sorateillä päivittäin ajelemaan, niin varjeltuu edes hieman nuo kyljet kiveniskeämiltä ja saattaahan tuo vähän puhtaampanakin pysyä. Taakse laitoin kiveniskuteippiä puskurin suojaksi, kun ne alkuperäiset kuraläpät ei mielestäni oikein sovi kokonsa puolesta tuohon autoon...

Joidenkin autojeni kohdalla olen luvannut, että niitä ei laiteta mitenkään, mutta nyt on tullut sen verran jo ikää lisää, että tiedän kaikkien autojeni tulleen kuitenkin jollain tavalla personoiduiksi, joten miksi yrittää huijata itseään... Skodasta kun otin KW Variante 2 alustasarjan pois ja hetken tuon Golfin vastaavan sarjan numeroita netistä tutkittuani, tulin siihen tulokseen että heitän sen alustan tähän Golfiin kiinni, kunhan saan ensin uudet takajouset tilattua KW:lta, jolloin tuon pitäisi katsastusmiehellekin kelvata. Sitten pitäisi alkaa pohtimaan kesäksi vannepolitiikkaa ja vaikka nuo Skodan alla näkyvät vanteet ja renkaat jäikin itselle, niin ne ei taida tuonne Golfin kaarien alle sopia kenkälusikallakaan, joten ne ovat myynnissä ja katsellaan jotain maltillisemmilla spekseillä olevia tilalle.

Hyvin todennäköisesti tämän auton ulkonäkö tulee sotimaan tämän foorumin yleistä habitusta vastaan, mutta otan sen riskin ja kirjoittelen tänne lisää, kun jotain konkreettista on tapahtunut auton kanssa.  ;)
« Viimeksi muokattu: 11.06.19 - klo:18:22 kirjoittanut JaVa^ »

Poissa JaVa^

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 95
    • Profiili
Vs: Golf GTE MK7.5
« Vastaus #1 : 20.01.19 - klo:09:13 »
Edellisestä autosta kun jäi nuo RH:n 18" vanteet ja kitkarenkaat, niin pyöräytin ne eilen tuohon Golfin alle. Ennen sitä kuitenkin punnitsin nuo alkuperäiset vanteet ja Continentalin 225/45R17 nastarenkaat ja vertasin niitä noihin 225/40R18 Hankookin kitkoihin ja lopputulos oli yllättävästi se, että molemmat setit painavat 21 kiloa.



Takajouset on alustasarjaan jo tilattu ja ne ovat matkalla Saksasta tänne. Kauhea traktorihan tuo nyt on, mutta välttänee näin talvikeleillä noinkin.

Poissa JaVa^

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 95
    • Profiili
Vs: Golf GTE MK7.5
« Vastaus #2 : 16.02.19 - klo:19:28 »
Vaihdoin sitten takaisin nuo alkuperäiset 17" nastat, kun RH:t meni yllättäen kaupaksi. Lisäksi heräteostona kävin tänään noutamassa setin OZ Ultraleggera HLT -vanteita. En nyt tiedä sitten kummat pulttaisi kesällä tuohon alle, ne vai nuo kolmiosaiset RH:t. Pitää katsoa kummat näyttää paremmalta tuon Golfin alla. Takajouset on matkahuolto onnistunut johonkin hukkaamaan, mutta eiköhän nekin sieltä ensi viikolla jostain löydy...

Poissa JaVa^

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 95
    • Profiili
Vs: Golf GTE MK7.5
« Vastaus #3 : 02.03.19 - klo:20:48 »
Jatketaan monologia... Mallailin vanteita alle, kun sain niistä pullakumit pois päältä perjantaina. Taakse ainakin tarvitsee spaceria laittaa, mutta paksuus on vielä hakusessa, kun tuolla vakioalustalla on aika hankala hahmottaa, kuinka kaukana rengas sitten olisi kaaresta, kun saa tuon auton matalammaksi.



Takajousetkin tuli vihdoin, joten alustan ruuvaus paikalleen on varmaan seuraava homma. Lisäksi jostain pitäisi hommata renkaat noille vanteille, mutta budjetti on tällä hetkellä sen verran tiukka, että joutunee hetken odottamaan niiden kanssa, kun en nyt ihan halvimpia pingpongeja tuohon alle haluaisi laittaa.

Poissa JaVa^

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 95
    • Profiili
Vs: Golf GTE MK7.5
« Vastaus #4 : 09.03.19 - klo:19:59 »
Rengasongelma saikin nopean ratkaisun, kun löysin torista sarjan uusia Continental SportContact 6 renkaita 235/30R20 koossa hyvin edullisesti. Suunta oli siis Tampereelle tänään ja kumit mukana takaisin. Varmaan ensi viikolla koitan varailla rengasliikkeeseen ajan noiden pyöräyttämiseksi vanteille. Alustajumppaa joutuu nyt odottamaan tovin, kun menin käteni telomaan ja siinä on muutaman viikon vielä lasta...

Poissa JaVa^

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 95
    • Profiili
Vs: Golf GTE MK7.5
« Vastaus #5 : 06.04.19 - klo:21:52 »
Nyt on alusta ja kesäpyörät ruuvattu alle. Noin 7 tunnin homma siinä oli, kun teki rauhakseen. EVAP -kanisterin kanssa meinasin olla hieman ihmeissäni, kun oikean puolen takaiskarin yksi pultti on sen takana piilossa, mutta kanisterin irroituksen jälkeen sekään ei ollut mikään ongelma. Kesti vaan hetken tajuta, että miten sen saa irti, kun aiemmissa diesel vehkeissä ei moista turhaketta ole ollut tiellä. Alustan säädöistä sen verran, että takana on korkeudensäätö ruuvattu niin alas kuin sen saa ja edessä olisi vielä varaa pudottaa pari senttiä. Mielestäni tuo on nyt kuitenkin ihan hyvällä korkeudella ja ajellaan tuolla nyt hetki, jos se hakisi vähän paikkaansa. Samalla vaihtelin myös peilinkuoret kiiltävän mustiin. Ehkä tuolla nyt kehtaa ajella ja löytää oman autonsa helpommin kaupan parkkipaikalta...  :)




Poissa Foxit

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 381
  • Toyota Prius (2016) Active
    • Profiili
Vs: Golf GTE MK7.5
« Vastaus #6 : 07.04.19 - klo:09:28 »
Onhan tuo nyt hienon näköinen noilla uusilla vanteilla ja madalluksilla. Vielä jos kuvat saisi isompina niin näkisi vielä paremmin. Mitä muuten mahtoi painaa 20" OZ Ultraleggera HLT Continental SportContact 6 235/30R20 renkaalla? Entäs rengasmelu ja alustan toiminta hidastetöyssyissä?
Toyota Prius (2016) Active
ex: Lexus CT 200h (2011) Comfort, Toyota Auris 1,8 HSD (2011) Linea Sol,
      Volkswagen Polo 1,2 TDI (2011) Bluemotion

Poissa JaVa^

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 95
    • Profiili
Vs: Golf GTE MK7.5
« Vastaus #7 : 07.04.19 - klo:11:45 »
Onhan tuo nyt hienon näköinen noilla uusilla vanteilla ja madalluksilla. Vielä jos kuvat saisi isompina niin näkisi vielä paremmin. Mitä muuten mahtoi painaa 20" OZ Ultraleggera HLT Continental SportContact 6 235/30R20 renkaalla? Entäs rengasmelu ja alustan toiminta hidastetöyssyissä?

Hmm... Kuinka paljon isompina ne kuvat pitäisi saada? Ainakin itsellä lukee tuossa kuvien yläpuolella näin: "Kuvan kokoa on muutettu. Klikkaa tästä nähdäksesi täysikokoisen kuvan. Kuvan alkuperäinen koko: 5184x3456." ja sitä tekstiä klikkaamalla ne kuvat aukeaa uuteen välilehteen täysikokoisena.

Tuo setti painaa yhteensä 21 kiloa per nurkka.

Rengasmelu on melkoinen, jos sattuu urien pohjilla ajelemaan, mutta niiden ulkopuolella meteli ei ole alla olleita Contin nastarenkaita pahempi. Tämä tosin on subjektiivinen asia, joten mitään mittaustuloksia ei ole tähän hätään antaa.

Alusta on yllättävän mukava, kun sitä vertaa alkuperäiseen pintakovaan alustaan. Toki tuo on hiukan jäykempi noilla asetuksilla, jotka iskareihin säädin (toiseksi löysin asetus). Hidastetöyssyihin on tähänkin mennessä saanut pudottaa vauhdin lähes kokonaan pois, joten ei tuo alusta sitä muuta mihinkään. Mielenkiinnolla tosin odotan maanantaita, että miten työpaikan pihaan ja sieltä pois pääsee rikkomatta etupuskuria.  :)

Poissa Foxit

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 381
  • Toyota Prius (2016) Active
    • Profiili
Vs: Golf GTE MK7.5
« Vastaus #8 : 08.04.19 - klo:14:10 »
Hmm... Kuinka paljon isompina ne kuvat pitäisi saada? Ainakin itsellä lukee tuossa kuvien yläpuolella näin: "Kuvan kokoa on muutettu. Klikkaa tästä nähdäksesi täysikokoisen kuvan. Kuvan alkuperäinen koko: 5184x3456." ja sitä tekstiä klikkaamalla ne kuvat aukeaa uuteen välilehteen täysikokoisena.

Tuo setti painaa yhteensä 21 kiloa per nurkka.

Rengasmelu on melkoinen, jos sattuu urien pohjilla ajelemaan, mutta niiden ulkopuolella meteli ei ole alla olleita Contin nastarenkaita pahempi. Tämä tosin on subjektiivinen asia, joten mitään mittaustuloksia ei ole tähän hätään antaa.

Alusta on yllättävän mukava, kun sitä vertaa alkuperäiseen pintakovaan alustaan. Toki tuo on hiukan jäykempi noilla asetuksilla, jotka iskareihin säädin (toiseksi löysin asetus). Hidastetöyssyihin on tähänkin mennessä saanut pudottaa vauhdin lähes kokonaan pois, joten ei tuo alusta sitä muuta mihinkään. Mielenkiinnolla tosin odotan maanantaita, että miten työpaikan pihaan ja sieltä pois pääsee rikkomatta etupuskuria.  :)
Tuo kuvaongelma tuntui olevan vain kännykällä käyttäessä. Kuvan yläpuolelle ei siis tullut tuota tekstiä.
Aika kevyet ovat kyllä pyöräsi noilla vanteilla. Itselläni on Priuksessa nyt alla 17" Toyotan alkuperäisvanteet 215/45 renkailla ovat melkein saman painoiset 20,2 kg painollaan. Hienoa tosiaan jos olet pystynyt saamaan madalletun alustan myötä myös pintapehmeyttä. Rengasmelu on tosiaan asia joka korostuu näillä autoilla joissa muut melulähteet on hyvin vaimennettu tai niitä ei hetkittäin juuri ole, kuten polttomoottorin käynti.
Toyota Prius (2016) Active
ex: Lexus CT 200h (2011) Comfort, Toyota Auris 1,8 HSD (2011) Linea Sol,
      Volkswagen Polo 1,2 TDI (2011) Bluemotion

Poissa JaVa^

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 95
    • Profiili
Vs: Golf GTE MK7.5 ja VR6 mk3
« Vastaus #9 : 11.06.19 - klo:18:21 »
Pitkään projektiautoa haikailleena löysin kehityskelpoisen tonnin pommin Riihimäeltä ja se käytiin hakemassa kotiin tuossa viikonloppuna. Kyseessä on siis vuosimallia 1995 oleva Golf VR6 Edition malli, 230tkm ajettuna ja sitä pitäisi tässä pikku hiljaa alkaa korjaamaan takaisin ajokuntoon. Liikennekäytössä tuo on ollut viimeksi 2014.

Lähtötilanne ennen pesua:



Tähän mennessä havaittuja vikoja:

- Moottori tihkuttaa hiukan öljyä jostain takapuolelta ulos ja tulppien koloissa näytti myös jotain kosteaa olevan, joten venttiilikopan tiiviste on varmaan hapertunut.
- ABS valo palaa kokoajan ja koodien mukaan vasemman etupyörän anturi on sökö. Irrotin sen jo ja pitää hakea uusi tilalle.
- Akku finaalissa ja hain siihen tilalle uuden 80ah akun, kun en tiedä millainen tuossa alunperin on ollut.
- Oikean takapyörän laakeri rallattaa ja sitä irroittaessa huomasin, että ABS -sensorin pultti on katkaistu koloonsa ja sensori heiluu irtonaisena. Porasin sen pultin pätkän pois ja uusia kierteitä kääntäessäni, katkaisin vahingossa jenkatapin sinne sisään ja sitten sen pois otamiseksi saikin sitten repiä koko navan irti, josta kolme pulttia aukesi ihan hienosti, mutta neljäs tietty katkesi koloonsa. Pitää se vielä porailla pois ja tehdä uudet jengat sille.
- Oikean takakulman jarru jumittaa.
- Oikean puolen helmamuovi rikottu joskus ja sen muovin sisäpuolen metallivahvike on ruosteessa (näkyy kuvassa yläpuolella). Pitää löytää jostain uusi tuollainen lista.  Samalla katselin että samasta kohtaa alapuolelta on saatu helman pokkaus oikein huolella ryttyyn ja sehän on tietty mukavasti ruostunut. Ihan täyttä kuvaa tuon kohdan ruostehommista en vielä saanut, kun nosturilla ei saa tuota alapuolen muovia irti.
- Oikeassa ovessa tennispallon kokoinen ruosteläikkä oikealla alanurkassa. Pitää katsoa olisiko helpompi hommata kokonaan uusi ovi, vai koittaako heppailla tuohon uutta peltiä. On vaan siinä taitekohdassa se ruoste, joten aika hankala paikka tehdä, jos haluaa tuosta saman näköisen, kun se on tehtaalta tullut.
- Oikea etulokasuoja maalattu miten sattuu ja on ilmeisesti unohtunut uuniin tai jotain, koska pinta on aivan täynnä pientä halkeamaa ja sävykin on väärä.
- Vasemmassa etulokasuojassa, ovessa ja takaluukussa pienet ruosteen alut, mutta ne on pelastettavissa vielä.
- Kaikki muoviosat korissa enemmänkin valkoisia, kuin mustia, joten niiden elvyttämiseksi pitää myös tehdä jotain.
- Etu- ja takapuskurissa oikealla puolella isot naarmut, jotka eivät kiillottamalla katoa, joten niihinkin tarvitaan uutta maalia päälle.
- Oikea etulamppu vissiin joskus päästänyt kosteutta alareunasta sisälle ja on korjattu komeasti suoraan umpion ulkopuolelle silikoonia laittamalla niin, että maski on myös siinä silikonissa.
- Sähköikkunoiden sähköt sekaisin: Kuskin puolen säätimestä säätyy vain apparin ikkuna ja sekin väärinpäin.
- Ilmastointi ei toimi, varmaan nesteet kateissa, kun on seisonut niin kauan.

Plussaa:

- Moottori käy tasaisesti ja vetää hyvin.
- Automaattilaatikko toimii kuten pitääkin (tosin se menee ehkä jossain vaiheessa vaihtoon)
- Sisusta on melko hyvässä kunnossa, eikä esim. penkkien verhoilu ole juurikaan kärsinyt.
- Toimiva kattoluukku.
- Climatronic
- Mukana tuli ehjä hattuhylly 6x9 kaiuttimille puhkottujen tilalle
- Uudet Yokohaman kesäkumit 15" koossa, BBS vanteilla. Nuo tosin lähtee ihan varmasti jossain vaiheessa vaihtoon, kun käy luonnon päälle ajella tuollaisilla kottikärryn pyörillä.
- Joku alustasarja otteessa, mutta jousista/iskareista en ottanut selvää, että minkä valmistajan. Tähän ehkä coilit tilalle jossain vaiheessa.

Kirjoittelen taas lisää, kun on jotain tapahtunut.

Poissa JaVa^

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 95
    • Profiili
Vs: Golf GTE MK7.5 ja VR6 mk3
« Vastaus #10 : eilen kello 20:37 »
ABS valo sammutettu vaihtamalla edellä mainittu anturi ja nollaamalla koodit. Oikea takapyöränlaakeri vaihdettu ja samalla herkistelin jarrua ja se ei enää näyttäisi jäävän laahaamaan. Aloittelin sitten muita purkuhommia ja totesin että etulokasuojista molemmat on se verran pahassa kunnossa, että ei maksa vaivaa alkaa niitä korjaamaan, kun uudet tarvikeosat sai postikuluineen 70 eurolla Saksasta. Etupäätä purkaessa totesin että silikoniviritys oikean ajovalon alaosassa onkin sitä varten, että maski pysyisi sieltä kulmasta paikallaan. Joku on siis hajottanut sen klipsin jo aiemmin ja tehty tuollainen patenttiratkaisu, jotta se ei repsottaisi. Laitoin sitten uuden merkittömän maskin tilaukseen, kun noiden klipsujen korjaus ei oikein onnistu. Etusisälokasuojat kun sain pois, niin sieltä alta tuli esiin ämpärillinen maata ja sen varmaan arvasi, mitä se on tehnyt pellille:



Ja alapuolelta kuskin puolelta näkymä oli myös jokseenkin ikävä (ehdin jo pyyhkäisemään lamellilaikalla reunoja, jotta näki mihin asti ruoste ulottuu):



Apukuskin puolella tilanne on lähes identtinen.

Näistä auton peltihommista ei ole minkäänlaista kokemusta aiemmin, joten saa nähdä, mitä tästä tulee. Motonetistä hain 0,75 millistä peltiä ja maanantaina pitää käydä hakemassa ohuempaa lankaan ja uusia suuttimia MIG:iin, kun siinä on millistä lankaa tällä hetkellä. Tiedä sitten onko tuollaista peltiä helpompi hitsailla 0,8 vai 0,6 paksuisella tavaralla?

 






Autodoc.FI
www.Euvaraosat.fi
Custom-Garage.fi
www.autotahti.fi
Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy