Kirjoittaja Aihe: Vs: Golf GTE MK7.5 ja VR6 mk3  (Luettu 13355 kertaa)

Poissa JaVa^

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 109
    • Profiili
Vs: Golf GTE MK7.5 ja VR6 mk3
« Vastaus #30 : 08.12.19 - klo:09:21 »
Ei tullut kolmoseen leimaa vielä tänä vuonna, koska nopeusmittarin signaalin kanssa on pieniä ongelmia, joita on nyt yritetty ratkoa signaalimuuntimen valmistajan supportin kanssa.  :-\ Olemassa olevasta ABS -anturista kun ryösti signaalia tuolle muuntimelle, niin se sekoitti auton omat ABS:t, joka ilmeni pienessäkin vauhdissa niiden rutinana. Rakensin sitten rinnalle kiinnikkeen toiselle ABS -anturille, joka tulee kiinni jarrukilven pulttien alle:



Tuolla virityksellä sain signaalin tulemaan sinne muuntimelle asti ja mittarin jopa näyttämään jotain, mutta se ei nyt nouse yli 30km/h, vaikka kuinka kovaa ajaisi. Oma osaaminen loppuu tuon kanssa vähän kesken, kun en ymmärrä tuon anturin toimintaperiaatteesta ja sähköstä ylipäätään tarpeeksi. Voiko olla niin, että vieressä kulkevan toisen anturin signaali häiritsee tuota uutta signaalia? Siinä alkuperäisten johtojen ympärillä on kyllä melko paksu kumisuoja, mutta auttaako se tuollaisen signaalin suojaamiseen? Vai onko käyttämäni yhden neliömillin paksuinen johto liian paksua tuollaiseen ja jännite alenee sen takia tms? Voisin toki kokeilla jotain toistakin anturia tuohon tilalle, kun vaan tietäisi, millainen olisi tähän käyttötarkoitukseen sopiva... Se mikä tässä on vähän omituista, on se että tuonne alkuperäiseen anturiin tulee toista karvaa pitkin virta (n. 4 volttia) ja en oikein ymmärrä, mihin sitä siellä tarvitaan, koska eikös tuo 2 -napainen anturi generoi itse sen "virran", kun ne magneetit kulkevat ABS -kehässä olevien rakojen ohi?

Se nopeuden metsästämisestä... 90 luku soitti ja pyysi valojaan takaisin, mutta en antanut periksi, vaan ostin tuollaiset projektikuntoiset annelinsilmät, kun halvalla sai...  ;D
Räjäytin ne heti palasiksi ja joey -modasin ne:



Jonka jälkeen auton ilme tällä hetkellä on tämä:



Saksalaiselta pussihousulta hommasin tähän jo uudet vanteet, mutta se ei jostain syystä saa niitä lähtemään tänne Suomen suuntaan millään. Oli kuulemma tilannut niille kuljetusta varten pahvilaatikot, jotka olivatkin sitten niin isot, ettei kuljetusyhtiö ottanut niitä mukaansa ja nyt on tilannut pienemmät laatikot, joita ei ilmeisesti ole vielä näkynyt. 15.11 kuitenkin jo tehtiin kaupat, joten tämä alkaa haiskahtamaan vähän vedätykseltä... Noh, on sillä kuitenkin ihan hyvä maine Ebay:n mukaan, joten toivotaan nyt että tavara tulisi tännepäin jossain vaiheessa.

Ainiin, auton alla kontatessani huomasin että ohjaustehostimen painepuolen letku tihkuttaa öljyä pihalle lähempänä ohjausvaihdetta. Täytyy repiä se irti ja käydä paikallisessa hydrauliliikkeessä sen kanssa, jos tuon tilalle pystyisi tekemään siellä uuden. Banjoliittimen kanssa tuskin tulee ongelmaa, mutta toisen pään liitin näytti vähän erikoiselta (internetin kuvahaun kautta tutkittuna) ja toivottavasti taas ei ole kyseessä joku VAG spesifinen liitin, mitä ei saa mistään muualta kuin marmoritiskiltä koko letkun kera...

Poissa JaVa^

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 109
    • Profiili
Vs: Golf GTE MK7.5 ja VR6 mk3
« Vastaus #31 : 12.01.20 - klo:13:16 »
Saksan vannekauppiaan kanssa meni sukset ristiin, kun se ei puolentoista kuukauden aikana saanut tavaraa lähtemään, joten peruttiin kaupat ja sain rahat takaisin. Nettivaraosaa selaillessa tuli vastaan näppärän näköiset vanteet ja kävin hakemassa ne pois Nokian suunnalta:



Speksit 7,5"x17" et30 ja tuplajakoiset, eli 5x100 ja 5x112. Ei ole kyllä mitään hajua vanteiden merkistä tai valmistajasta, joten lienevät jotkut kiinatinat.

Edellisessä viestissäni mainitsema ohjaustehostimen letkukin tuli uusittua, mutta sen kanssa joutui tekemään patenttia, kun tuota ohjausvaihteen puolen liitintä ei löydy hydrauliikkaliikkeiden valikoimasta. Päädyttiin sitten ottamaan se liitin irti vanhasta letkusta katkaisemalla vanhasta rautaputkesta liittimen jälkeen noin 5 sentin pätkä ja tehtiin siihen uusi liitos uudelle letkulle. Ihan hyvin on tuo patentti ainakin toistaiseksi pitänyt, eli vuoto poistui.



Seuraavaksi koitan kunnostaa jarrusatuloita vähän, kun ne on nähneet jo parhaat päivänsä...

Moottori alkaa jostain syystä pätkimään ja ryntäämään itsekseen, kun se on lämminnyt normaalin käyntilämpötilaan. Katselin että puolapaketin muovit on haljenneet, joten siellä saattaa olla kosteutta tms. joka aiheuttaa nämä ongelmat (ainakin pätkimisen). Tilasin uuden puolapaketin siihen ja katsotaan josko se auttaisi. Tuo moottorin itsekseen ryntääminen on kyllä mystinen vaiva, eli tyhjäkäynnillä kierrokset saattavat yhtäkkiä nousta 1500 kierroksen tuntumaan ja laskea sitten heti taas alas 1000 kierroksen kohdille. Olisiko kellään ideaa, mikä tuon voi aiheuttaa? Luulisi jos tyhjäkäyntiä säätelevässä moottorissa (?) olisi vikaa, niin se tyhjäkäynti humppaisi kokoajan?

Nopeussignaalin metsästyskin on edennyt ja sain sen toimimaan jokseenkin loogisesti. Enää pitää hakea säätöarvot kohdilleen, mutta se vaatii ajamisen aikaista säätöä.

Poissa mfroberg

  • Seniori
  • ****
  • Viestejä: 631
    • Profiili
Vs: Golf GTE MK7.5 ja VR6 mk3
« Vastaus #32 : 12.01.20 - klo:14:58 »
Hmm, kone lämpenee ja sen myötä kaikki paikat myös lämpölaajenee. Voisiko johonkin sen myötä syntyä ilmavuotoa, tuo kierrosten nousu voisi viitata siihen että seos menee laihaksi. Tai sitten joku poltoaineensyötössä pätkii sitä satunnaisesti.
« Viimeksi muokattu: 12.01.20 - klo:15:02 kirjoittanut mfroberg »
VW Golf Variant 2.0 TDI DSG Highline 2019
VW Golf Variant 1.5 TSI DSG Highline 2018
Peugeot 307 1.6 Olympia 2006

Poissa JaVa^

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 109
    • Profiili
Vs: Golf GTE MK7.5 ja VR6 mk3
« Vastaus #33 : 25.01.20 - klo:20:04 »
Täytyy käydä läpi nuo imupuolen letkut, jos sieltä löytyisi halkeamia tms.

Satula ja kannattimet puhallettuna:


Ja maalattuna:


Ikävää tuossa on se, kun maalaa noita pisteosia, niin muut vieressä ruosteessa olevat osat näyttää kauheilta... Katsotaan jos jossain vaiheessa jaksaa ottaa irti nuo loputkin osat, puhaltaa ja maalata nekin.

Uudet jarrukilvetkin tilasin jo Autodoc:lta noiden hieman haperoiden tilalle. Uusi mittaristokin tuli hommattua, kun tuon omasta mittaristosta on oikean puolen näyttö lähes pimeänä. Nyt sitten pitää metsästää jostain tarvittavat johdot ja joku kivikautinen tietokone (lpt tai rs232 portilla), jotta saa muutettua sen uuden mittariston kilometrit kohdilleen ennen vaihtoa.

Poissa JaVa^

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 109
    • Profiili
Vs: Golf GTE MK7.5 ja VR6 mk3
« Vastaus #34 : 13.04.20 - klo:19:48 »
Vähän ollut hiljaiseloa tämän projektin kanssa, mutta näpräsin tuossa paremman tekemisen puutteessa puolikaaret kasaan tuohon Golfiin. Kuvassa putket heppailtu muutamasta pisteestä kiinni:



Kaaret on tehty siten, että ne pultataan auton takajalkatilan lattiaan koritulpan kohdalta kiinni ja takaa iskarintornin ympärille tulevista pannoista myös pulteilla kiinni. Tämä sen takia, että nuo kaaret saa tarvittaessa ilman rälläköintiä pois ja auton palautettua alkuperäiseen kuosiin. Varmaan ensi viikonloppuna saa kaariin vedettyä väriä niskaan, niin sitten saa pultata ne lopullisesti paikalleen. Takapenkin istuinosan paikalle ajattelin koittaa taivutella alumiinista levyn päälle ja verhoilla sen sitten samalla kankaalla, millä tavaratilan pohjakin oli tehty. Itse asiassa voisi sen tavaratilan pohjankin tehdä samalla uusiksi, kun se on ajansaatossa jo menettänyt parhaimman ryhtinsä...

Uudet jakkarat tilasin myös noiden vanhojen hieman kulahtaneiden alkuperäisten penkkien tilalle. Autostahan tulee myös nyt noiden kaarien myötä kaksipaikkainen, jonka muutoskatsastus hoituu sitten kun tuon auton muutenkin käyn määräaikaiskatsastamassa.

Poissa JaVa^

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 109
    • Profiili
Vs: Golf GTE MK7.5 ja VR6 mk3
« Vastaus #35 : 09.05.20 - klo:22:15 »
Uudet jakkarat ja kaaret asennettuna:





Leimaa ei kuitenkaan autolle vieläkään ole, kun tuo Dakota Digitalsin signaalimuunnin nyt ei toimi, kuten sen voisi odottaa toimivan. Täytynee muuttaa lähestymistapaa tuon nopeuden etsimisen kanssa, kun tuon purkin kanssa lähin mihin toiminnallisesti pääsee on 35km/h mittarinopeutta ja 50km/h todellista nopeutta. Muita valmistajan suosittelemia asetuksia jos kokeilee, niin lopputulos on se, että mittari ei värähdäkään...

Sytkän pätkiminen loppui kun asensi uuden puolapaketin autoon, mutta kierroksien humppaus lämpimänä jatkuu edelleen. Lisäksi tyhjäkäyntikierrokset on tonnin pinnassa, joka ei varmaan ole ihan normaalia? Yhden rikkinäisen putken korjasin cruisen alipaineputkista, joka tulee imusarjaan, mutta nähtävästi se ei ollut ratkaisu ongelmaan. Pitää purkaa lisää tuota imupuolta, jos sieltä löytyisi lisää vuotokohtia.

Poissa JaVa^

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 109
    • Profiili
Vs: Golf GTE MK7.5 ja VR6 mk3
« Vastaus #36 : 24.07.20 - klo:20:09 »
Kolmosessa vihdoin leima, mutta auto makaa pajalla ensimmäisen reissun jälkeen kun laturi ei ladannutkaan ollenkaan, eikä mittaristossa palanut laturin valo, niin virtahan siitä pääsi loppumaan ja auto lakkasi käymästä. Hain uuden laturin paikalliselta autosähköliikkeeltä ja pulttasin sen kiinni, eikä edelleenkään ladannut. Sitten vasta aloin tutkimaan johdotusta ja huomasin että laturin herätteen johto oli poikki ja laturin + johto oli laitettu maihin... Ei ihme ettei ladannut.  ;D Nyt kuitenkin odotan vielä sorvarilta vaihteiston apumiehen puolen vetoakselin adapteria, jolla saa kunnon stefan sen vaihdelaatikon laipan ympärille (katsastuksessa mentiin pikku patentilla läpi) ja sen jälkeen auton voisi ottaa ajoon, sen mitä tässä ennen syksyn tuloa ehtii ajelemaan...

GTE:hen pitäisi hipistellä näiden välikelivanteiden keskiöt uuteen väriin, mutta en oikein osaa päättää, että mikä niihin sopisi... Musta, gunmetal harmaa, vai joku muu? Autossa itsessään kun on jo valkoista, kiiltävää mustaa ja sinistä, niin värivaihtoehdot on vähän hankala hahmottaa... Se on kuitenkin selvää, että tuo kultainen ei sinne alle sovi ja en haluaisi perus vannehopeatakaan sinne.



Mitä arvon raati sanoo, että keskustan väriksi sopisi?

Poissa duke7

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 1.432
  • Isompi GTE
    • Profiili
Vs: Golf GTE MK7.5 ja VR6 mk3
« Vastaus #37 : 24.07.20 - klo:20:43 »
Joku tummempi harmaa voisi mennä. Ei kovin tumma eli kai joku gunmetal tai sinne päin.

Poissa Nickname

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 53
    • Profiili
Vs: Golf GTE MK7.5 ja VR6 mk3
« Vastaus #38 : 25.07.20 - klo:14:27 »
Koko kiiltävät  8)
Skoda Citigo 1.0 55kw ASG Elegance 5d vm.2013

 





Autodoc.FI
www.Euvaraosat.fi
Custom-Garage.fi
Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy