Öljypumpun 6-koloakseli keskustelu cbab, cbbb jne.

Aloittaja Tigulaari, 17.12.18 - klo:19:10

« edellinen - seuraava »

Tigulaari

Ajattelin aloitella ketjun jos tähän saataisiin keskustelua aiheesta. Itsellä olisi tarkoitus tiguanin cbab koneeseen tehdä jossakin kohtaa, ja vähän tarviin lisä infoo ko. puuhaan. Jos joku on tehnyt niin olisi kiva tietää miten se oikeasti vaihtuu.

o.b.

Itse akselin helppo on aika simppeli. Öljypohja veks ja öljypumppu ja akselin pää on näkösällä. Hyvin pienillä kärkipihdeillä lukitusrengas pois ja akselin saa ujuteltua pois kun sohii akselia samoilla kärkipihdeillä öljypumpun ja tasapainoakselin välistä. Uusi akseli maksaa marmorilla noin 8 euroa ja se lukitusrengas kannattaa samalla uusia kun se kuitenkin hukkuu :o

No tuo on vaan pikakorjaus, jolla mennään jokunen kymmenentuhatta kilometriä ???

Varsinaisessa korjauksessa tasapainoakselisto irroitetaan ja puretaan palasiksi. Toinen tasapainoakseleista lähetetään koneistamoon (Saksa, Englanti yms,) jossa se kuusiokolo porataan pois ja tilalle asennetaan 22mm syvempi kolo. Samalla kuusiokolotappi vaihtuu 78mm ->100mm pitkäksi.

Tasapainoakseliston kasauksessa akselit pitää tietty synkronoida keskenään ja kun koko akselisto asennetaan takas lohkoon pitää kampiakselin ja nokka-akselien olla hihnanvaihtoasennossa lukittuna. Itse tasapainoakselisto lukitaan omalla lukitustyökalulla (joka löytyy esim minulta...).

Öljysihti kannattaa samalla puhdistaa kun paikat on valmiiksi auki. Kaikki pultit tietty venyvää kertakäyttökamaa :(

Tuossa vielä kuva kulahtaneesta akselista:



Tigulaari

Kiitokset kunnon vastauksesta, paljonko tuolla akselilla oli  ajettu? Täytyypä tuumailla sit mitä tuon kans tekee 🤔. Vaihtaako vain akseli vai kunnolla.

o.b.

Moottorilla ajettu noin 300tkm, mutta akseli kertaalleen vaihdettu joskus 3v sitten kun oli valmistettu viikko 41/15.

Akselin käyttöikä riippuu paljolti siitä, paljonko on kylmä-kylmäkäynnistyksiä. Siis ilman minkäänlaista lohkolämmitintä tms. Mutta loputtomiin ongelmaa ei voi korjata akselia uusimalla kun se kolo kuluu samaa tahtia ja on lopulta pyöreä.

Voi porsia jo alle 300 tkm tai voi kestää 500 tkm ::) Mutta jo pelkän akselin vaihto tuo paljon lisäkilometrejä jos autoa ei meinaa loputtomiin pitää.

Tigulaari

313tkm ja muutama kerta kylmäkäynnistetty koko tänä aikana, taidan vaihtaa pelkän akselin.

apche

Itsekin rupesin tätä selvittelemään CBAB koneelliseen ajoneuvoon. Valmistuspäivä syyskuussa 2009. Merkkihuollon järjestelmät tyrkytti suoraan sitä pidempää akselia varaosana, eli kunnossa olisi. Vai voiko luottaa kun on vähän rajatapaus? Jossain mainittiin, että vasta -09 marraskuun jälkeisissä koneissa olisi tämä tyyppivika korjattu.

duke7

Edellisestä Passatista vastaava osa hajosi vähän päälle 200 tkm muistaakseni. BKP kone eli 2.0 pumppari. Selvittelin silloin korjauksia ja päädyin lopulta delete-kittiin eli tasapainotushässäkkä otettiin pois ja pumppu muutettiin ketjukäyttöiseksi. Tärinät tuosta ei varsinaisesti havaittavasti lisääntyneet, eihän sitä edes ollut tuon ajan koneissa volkkareista kuin Passatissa.
Koneistus yms olisi muistaakseni maksanut suunnilleen saman (ehkä vähän enemmän) mutta olisi mennyt enemmän aikaa niin tähän päädyin.

Teemu74

Mistäköhän sen tietää, että onko moottori jo  pidemmällä akselilla ?
Oma auto on tiguan 2.0TDI vuodelta 2010.

Onko joku moottorissa joku sarjanumero, mistä eteenpäin on korjattu ?

T:Teemu

o.b.

Jos auto on valmistettu 04.11.2009 jälkeen, siinä on pidempi akseli. Tuo siis Tiguanille ja Passatille ainakin.

Esim Audi A4:ssa rakenne muuttui on 19.10.2009 alkaen.

Teemu74

Hei,

OK, kiitos tiedosta.
Mistäköhän löytyisi se auton tarkempi valmistuspäivä ?

T:Teemu

o.b.

VIN-haku ei ole vähään aikaan suostunut toimimaan :(

Eli helpoiten varmaan varaosatiskiltä kysymällä selviää...

o.b.

Laita se auton VIN, niin kokeilen, saanko sen valmistuspäivän selville.

apche

Terve,

Tuli vaihdettua tuo öljypumpun akseli. Turha homma, sillä oli vain aivan pienoista kulumaa siinä. Ei likimainkaan samanlaista mitä aiemmassa kuvassa. Liekö vaihdettu jo joskus aiemmin, sillä autolla jo yli 300tkm ajettu. Tai sitten tehdaswebaston vuoksi ei ole ollut karuja kylmäkäynnistyksiä.
No ompahan nyt tarkistettu ja vaihdettu sekin.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy