Vikaostos?

Aloittaja weckeri, 13.12.18 - klo:22:34

« edellinen - seuraava »

weckeri

Taisi olla vikaostos kun vaihdoin toimivan Omegan Golf farkkuun 77kw, 1.6 2013.
Vikavaloja syttyy jatkuvalla syötöllä eri aiheista. Milloin imusarjan paineet, lambdat, ja nyt viimeksi kampiakselin anturin vikavalo. Olen kaikki saanut nollattua ja auto toimii muutaman päivän normaalisti kunnes taas...
Onko tämä joku tämän koneen ominaisuus vai johtuuko kosteudesta, tms?
Sain koodin P0106 nollattua ennen katsastusta irrottamalla liittimen ja suihkuttamalla siihen CRC:tä.
Pitääkö kaikki liittimet käydä läpi samalla lailla?
Hyviä neuvoja kaivataan.
Kohta menee hermot!

Juzu84

VCDS:llä eculta täydellinen lista tänne niin mietitään porukalla että oliko vikaostos.
Golf -12 TSI. VW Golf Alltrack -2016
VCDS apua tarjolla Ylivieskasta muutaman kymmenen kilometrin säteellä. Kalustona HEX-NET-PRO unlimited ja koodaukset OBD11. Muihin merkkeihin pääsy hoituu myös aina ajantasalla olevalla Launchilla. Yhteyttä voi ottaa privalla.

Daatta

Muille tietämättömille tiedoksi että tämä on diesel:

1.6 TDI BlueMotion    1,598 cc (98 cu in)    105 PS (77 kW; 104 hp)

Ross-tech wiki antaa jotain osviittaa, mutta selvää on että noin uudesta autosta pitää saada koodit luettua kunnon laitteella. Merkkiliike tai VCDS.

http://wiki.ross-tech.com/wiki/index.php/16490/P0106/000262

Mielestäni tuo kannattaisi käyttää merkkiliikkeessä piuhan päässä, viat ylös ja samalla tarkistaisivat onko moottorin softapäivityksiä tekemättä.
ID.4 Pro 4MOTION Elegance
Ex: ID.3 Pro Performance Business -20, Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18
Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

weckeri

Tämä mun vehje on bensakäyttöinen, mutta vaikuttaneeko vikakoodeihin.

Nugetti

Ekassa viestissä tosiaan lukee vuosimallina 2013, pitikö olla siis 2003? :)

Mutta juu, edellämainittu VCDS -loki auttaisi paljon.

Sen kummemmin näkemättä perus neloskoppaisten vaiva, eli kaasuläppäkotelo ja EGR karstoittuu. Ainakin näiden putsaus ja sopeutus todnäk edessä.

weckeri

Joo, vuosimalli on siis 2003. Kävin juuri kaikki liittimet läpi ja CRC käsittelyn saivat. Se öljykorkin letkukin oli paikoillaan, asia johon moni oli viitannut käyntihäiriötapauksissa. Vaikuttaisiko nämä muuttuvat kelit, sade, pakkanen ym? Muiden autojen kanssa ei ole ollut näitä ongelmia.

Daatta

Ehheh, ilmankos vaikutti oudolta. :D

Joo, nelosgolffissa vaihtoehtoja on, monia.
ID.4 Pro 4MOTION Elegance
Ex: ID.3 Pro Performance Business -20, Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18
Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

weckeri

Vähän aika tuo CRC-käsittely auttoi. Kun lähtee liikkeelle kun auto on ollut tolpassa, ei mitään. Seisoo pari tuntia pakkasessa niin pari kertaa syttynyt tuo check engine valo. Nollattu eikä mitään enää. Voiko vika olla edelleen liittimessä, koska jos anturi olisi viallinen, eikö vikavalo syttyisi uudelleen eikä häipyisi nollaamalla?

weckeri

Minulla on ollut ajokortti vuodesta 1967 ja sen jälkeen lukematon määrä autoja, mutta koskaan en ole törmännyt tällaiseen kulkuneuvoon johon ei voi luottaa, pääseekö perille vai ei.
Aivan surkea esitys VW konsernilta.
Vaihtoon!

Jasca

Eihän tuo sun Golf 15-kesäisenä ihan uusi auto enää ole. Kilometreistä et puhunut mitään, oletettavasti jokunen kuitenkin on mittariin kertynyt. Se vain on valitettava fakta, että lisääntynyt elektroniikka tuo mukanaan omanlaisiaan ongelmia. Toisaalta on niitä vikoja ollut autoissa, myös Opeleissa, kautta aikojen...
BMW 330e xDrive M-Sport Touring MY23
Ex: Cupra Ateca DSG 4Drive MY19
Ex: Seat Leon ST Cupra 300 DSG 4Drive MY17
Ex: Volkswagen Golf Variant 1.4 TSI R-Line MY15
Ex: Volkswagen Golf Variant 1.4 TSI Comfortline MY12
Ex: Skoda Octavia Combi 1.6 FSI Elegance MY08

TDI Golf

Noissa vanhoissa Golfeissa tuntuu olevan kaikkea,likalla 99 mallin bensakampe surullisen kuuluisalla 1,4 koneella.
Öljyä puree siinä 1l / 1000km tahtia mutta eipä tarvitse vaihdella, vikavaloja palaa ja ei auta kuittaaminen.
Abs anturit herjaa, ne paranee vaihtamalla eikä ole kalliit mutta airbäkkivalot sitten milloin pelkääjän jakkara, nyt kuskinpuolen tyynyn sytytin lukijan mukaan. Päivän pari pysyy pois kun kuittaa.

Jonde

Joka merkillä on tietyt moottorit ja mallit mihin ei kannata koskea tikullakaan ja mk4 golffin maailmassa niitä on 16v bensamoottorit, tehty kestämään 60tkm ja sitten paaliin. Noita 16v vikoja on niin paljon ja korjaaminen on kallista, kun usein hakuammuntaa ennen kuin osuu.
Tästä syystä itsekkin ostin syyskuussa 2.0 8v mallin, kun halusin auton mikä vaan toimii.

OctyRO

Lainaus käyttäjältä: weckeri - 06.01.19 - klo:17:46
Minulla on ollut ajokortti vuodesta 1967 ja sen jälkeen lukematon määrä autoja, mutta koskaan en ole törmännyt tällaiseen kulkuneuvoon johon ei voi luottaa, pääseekö perille vai ei.
Aivan surkea esitys VW konsernilta.
Vaihtoon!

Niin vanhw oot ja silti pitää ostaa noin vanhoja autoja?

Juzu84

Lainaus käyttäjältä: Jonde - 06.01.19 - klo:19:31
Joka merkillä on tietyt moottorit ja mallit mihin ei kannata koskea tikullakaan ja mk4 golffin maailmassa niitä on 16v bensamoottorit, tehty kestämään 60tkm ja sitten paaliin. Noita 16v vikoja on niin paljon ja korjaaminen on kallista, kun usein hakuammuntaa ennen kuin osuu.
Tästä syystä itsekkin ostin syyskuussa 2.0 8v mallin, kun halusin auton mikä vaan toimii.
Oon sitte tieten aika vähällä päässy ku 2010 laitoin Boran BCB-motilla 70 tkm ajettuna, sillon heti vaihatin takalambdan, nyt kuukausi sitten etulambda ja kaks puolaa tähän mennessä metrejä on mittarissa 338 tkm. Tuossa on moottorin puolelta varsinaiset viat.
Golf -12 TSI. VW Golf Alltrack -2016
VCDS apua tarjolla Ylivieskasta muutaman kymmenen kilometrin säteellä. Kalustona HEX-NET-PRO unlimited ja koodaukset OBD11. Muihin merkkeihin pääsy hoituu myös aina ajantasalla olevalla Launchilla. Yhteyttä voi ottaa privalla.

jaspasA4

V. 2003 oli tarjolla myös 8v. moottori, joka 1.6 ja jonka  koodina BFQ...

weckeri

Tuo ikäasia oli asiaton kommentti. Mitä se kenellekään kuuluu minkä ikäinen on ja millä ajaa.
Rahakysymys ainakin minulle.
Golfilla ajettu 270 tkm. Suuret rempat tehty ja muuten pelittää OK paitsi nää v-mäiset anturiviat.
Taas tänään 30 km:n ajon jälkeen vikakoodit; P0106 ja P0170. Kaasupoljin ei vastannut kaasuun.
Onneksi on nyt aina vikakoodin lukija/nollaaja mukana ja matka jatkui.
Paluumatka sujui OK.
Vaihtoon!

Daatta

Varmaan tarkoitettiin sanoa että tuon ikäisessa autossa alkaa luonnostaan olemaan monenlaista vikaa...

Nuo koodit ovat mallia villi kortti, vikaa voi olla monessa paikkaa ja niitä pitäisi lähteä selvittämään johdonmukaisesti ja kunnon testerillä (VAG-Com/VCDS):

http://wiki.ross-tech.com/wiki/index.php/16555/P0171/000369
http://wiki.ross-tech.com/wiki/index.php/16490/P0106/000262

Koodit nollaamalla matka saattaa jatkua, mutta ei se vikaa korjaa. Ehkä kannattaa pistää vaihtoon, mutta ostajaehdokkaalle toki kuvaus oireista ja vikakoodit tietoon.
ID.4 Pro 4MOTION Elegance
Ex: ID.3 Pro Performance Business -20, Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18
Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

jt

Eiköhän ne viat voisi korjata sen sijaan että kuittailee vikakoodeja pois sarjatulella. Jos oma diy-taito ei riitä, etsii jonkun asiantuntevan paikan joka ymmärtää auton päälle.
VW Touran Ecofuel 1.4TSI DSG -11

TDI Golf

Lainaus käyttäjältä: Daatta - 07.01.19 - klo:16:03
Varmaan tarkoitettiin sanoa että tuon ikäisessa autossa alkaa luonnostaan olemaan monenlaista vikaa...

Nuo koodit ovat mallia villi kortti, vikaa voi olla monessa paikkaa ja niitä pitäisi lähteä selvittämään johdonmukaisesti ja kunnon testerillä (VAG-Com/VCDS):

http://wiki.ross-tech.com/wiki/index.php/16555/P0171/000369
http://wiki.ross-tech.com/wiki/index.php/16490/P0106/000262


Toisaalta, vaikka auto on vanha niin noi viat mitkä herjaa antureista jonkin kosketus tms vian takia on suolesta että joutuu ostamaan jonkun VCDS kaapelin ja ohjelman, varsinkin noissa vanhemmissa malleissa missä OBD lukija pitäisi riittää.
Vanhoja autoja on ennekin osalla ollut kellä kortti on ollut pidempään ja kilsoja noilla on kertynyt roimasti ilman olemattomia vikoja. Viat kuuluu korjata ja auton olla ajokunnossa, varsinkin toi miedän vanhempi Golf on sellainen mihin kovin suurta jumppaa ei hinnan puolesta kannata tehdä, kilsoja kuitenkin vasta 270tkm.
Montaa muuta merkkiä on ollut ja 400-600tkm mittarissa ihan normi huolloilla ja korjauksilla, jarrut,pakoputki jne.


Ps. uutena saitilla olijana, onko joka postauksessa toi älytyön kirjainsarja mistä ei tahdo saada selvää?
Koodit nollaamalla matka saattaa jatkua, mutta ei se vikaa korjaa. Ehkä kannattaa pistää vaihtoon, mutta ostajaehdokkaalle toki kuvaus oireista ja vikakoodit tietoon.

weckeri

Golffi lähtee kohta vikakoodien lukuun huoltoliikkeeseen. Saa sitten nähdä mitä ilmenee.

Enhancer

Lainaus käyttäjältä: weckeri - 07.01.19 - klo:19:45
Golffi lähtee kohta vikakoodien lukuun huoltoliikkeeseen. Saa sitten nähdä mitä ilmenee.
Ei ilmene kuin kallis lasku, etkö voisi ottaa harrastajaan yhteyttä ja katsoisi kunnollisilla vehkeillä miksi se autosi kiukuttelee?
Sähkövoimaa: e-UP, e-Golf, ID.3 -> Enyaq -> ID.4 GTX.

Jultsu

Yhdytään edelliseen. Niillä huoltoliikkeen yleistesterin antamilla SUOMENNETUILLA vikakoodikuvauksilla ei tee kukaan meistä hevon helvettiäkään sillä niiden kanssa googlettelu on aivan mahdotonta. Myöskin niillä geneerisillä P-alkuisilla vikakoodeilla voi pyyhkiä persettä. Noista harvemmin edes käy ilmi miltä ohjainlaitteilta vikakoodeja on yritetty lukea ja miltä laitteilta mikäkin koodi edes on peräisin. Vain ja ainoastaan täydelliset VAG-spesifiset englanninkieliset koodit kiitos.
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

weckeri

Sain vikakoodiapua paikalliselta jolla oli kunnon vikakoodin lukija.
Yksi vikakoodi tuli, eli oven mikrokytkin, muuta ei vaikka koodeja tulee jatkuvasti. Yleensä MAP-anturi.
Tänään tuli koodi P1178 eli Koodin selitys suomeksi: "Roottorin kalibrointivirhe"

Koodin selitys englanniksi: "Rotor Calibration Fault"
Mitä tuo sitten ikinä tarkoittaakaan.
Veikkaan, että suurin syy näihin vikakoodeihin on sää. Jos auto on ollut tolpassa, eli lämpimänä lähdetään liikkeelle,ei mitään, mutta kun se on seisonut n. tunnin muutaman asteen pakkasessa niin ainakin tuo P0106 tulee.
Eli paskan myivät.

weckeri

Tuo äskeinen vikakoodi tuli, kun yritin pitkässä ylämäessä 60 km/h nopeudella ja viitosvaihteella pitää nopeutta tasaisena, usein myös samanlaisessa tilanteessa on syttynyt myös lambdan valot ja tuo MAP-sensorin vikavalo. Eli saako liikaa ilmaa esim PVC-venttiilistä?

Jultsu

"Kunnon vikakoodinlukija" lienee suhteellinen käsite. Itse mieltäisin tuon koodin lähinnä paskaakin arvottomammaksi informaatioksi kun ei edes kerrota että miltä ohjainyksiköltä se on luettu ja että onko kyseessä ajoittainen koodi vai pysyvä vikatila.

Tuossa kuukausi sitten kirjoittelinkin että nuo P-alkuiset vikakoodit voi jättää kirjoittelematta tänne foorumeille sillä niiden informaatioarvo on (kuten edellä kiteytetty) paskaakin arvottomampi.
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey


weckeri

Mun auto on luettu VCDS-vikakoodinlukijalla, eikä silloin tullut muuta kuin tuo kuskin oven mikrokytkimen vika.
Nää muut vikakoodit on tulleet sen jälkeen, joten veikkaan, että syy on kosketushäiriöissä.
Ihmetyttää vaan, millä konstilla auton saisi toimimaan normaalisti.
Olen käynyt suurinpiirtein kaikki konehuoneen liittimet läpi ja käsitellyt ne kosteudenpoistajaspraylla. Hetken auttaa mutta koodeja alkaa paukkua taas. Katsastuksessa oli kaikki OK kun olin nollannut MAP-anturin vikakoodin.
Löytyisikö vinkkejä mitä pitäisi vielä tehdä?

M_M

Kyllä se vinkki on edelleen lukea sieltä moottorin puolelta vikakoodit sen VCDS:n kanssa. Ilmeisesti edellisellä lukukerralla koodeja ei ollut, koska olet niitä jollain muulla vehkeellä nollaillut eivätkä olleet vielä ehtineet tulla uudestaan?

Aja autolla kunnes vikoja tulee päälle ja luetuta sitten ne VCDS:n kanssa, niin saat parempaa tietoa siitä mikä mättää. Koodien nollailu pilipalitesterillä on siinä mielessä haitallista, ettei se parempikaan lukija tietenkään enää niitä näe sen jälkeen.
VCDS (HEX-V2) käytettävissä, Kotkan seudulla

Skoda Enyaq iV 80x 4x4 -23
Seat Ateca 2.0TSI 190 DSG 4x4 -18

erWin - täältä löydät kaikki korjausoppaat ja kytkentäkaaviot autoosi

Vaari64

Lainaus käyttäjältä: weckeri - 10.02.19 - klo:10:20
Mun auto on luettu VCDS-vikakoodinlukijalla, eikä silloin tullut muuta kuin tuo kuskin oven mikrokytkimen vika.
Nää muut vikakoodit on tulleet sen jälkeen, joten veikkaan, että syy on kosketushäiriöissä.
Ihmetyttää vaan, millä konstilla auton saisi toimimaan normaalisti.
Olen käynyt suurinpiirtein kaikki konehuoneen liittimet läpi ja käsitellyt ne kosteudenpoistajaspraylla. Hetken auttaa mutta koodeja alkaa paukkua taas. Katsastuksessa oli kaikki OK kun olin nollannut MAP-anturin vikakoodin.
Löytyisikö vinkkejä mitä pitäisi vielä tehdä?
Anteeksi nyt jos puutun asiaan, mutta minulla oli tämän VAG konsernin valmistama auto jonka oletin olevan toimivan kuten tähänkin asti kaikki omistamani autot.Vaan eipä tämä passatti tykännyt yhteisistä matkoista kanssani.Kaikenlaisia vikurointeja sähköpuolen toiminnoissa, ja vuosimalli sentään 2010.Vioista pääsin eroon hankkimalla toisen merkkisen kulkineen.Ehkä harkitset myös jossain vaiheessa samoin.

weckeri

Vaihtoon menee. Kummallista,että Passatin kanssa ei ollut näitä ongelmia, mutta tämä Golf 1.6 koneella on susi.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy