T4 2.5tdi vm 2000 tehot kateissa

Aloittaja HeikkiSa, 13.12.18 - klo:21:26

« edellinen - seuraava »

HeikkiSa

Ilmeisesti jonkin verran täällä aiheesta keskusteltu, mutta avaan silti uuden aiheen kun en varmaa tietoa mahdollisista vioista löytynyt.

Eli selkeästi turbo pudonnut pois pelistä, ei savua tai mitään erikoisia ääniä, mutta tasaisesti tehoton kone. Ehkä jopa pintakaasulla aavistuksen parempi kiihdytys, kun kaasua painaa reilummin, ei juuri tapahdu mitään kuin alkaa kovempi ääni kuulua. Autossa  myös pakoputki vuotaa ilmeisesti katalysaattorista, vänkärin puolen alta n. etuoven etu sekä takapuolelta tulee suuri osa pakokaasusta ulos joka on myös pahanhajuista, mutta tämä on ollut jo muutaman kuukauden ja nyt yhtäkkiä tuli tämä vika kesken moottoritieajon että tehot katosivat.

Kiitos avusta jo etukäteen. Kannattaako lähteä vikakoodinlukulaite ostamaan, vai tarvitseeko olla jokin hienompi vaggin oma laite jotta tuolta mitään viisasta saa ulos, kuten mersuista joista lähinnä kokemusta tätä ennen.

Saksoboy

Vikakoodit tosiaan kannattaa tsekata jos sieltä sais jotain osviittaa.

http://www.vagarena.fi/index.php?board=54.0
Tuolta kun etsit jonkun auttajan kahden ylimman langan kautta niin ei tarvi heti ostaa omaa kallista laitetta.
"Harder" is not a very good safeword.
Tarvittaessa löytyy aito HEX-V2 VCDS (VagCom), ForDiag (Ford, Mazda), ja OpCom (Opel) sekä monimerkkilukija (kaikki autovalmistajat)
http://www.vagarena.fi/index.php?topic=23.330

o.b.

Onkohan alipaineletkuja koskaan vaihdettu? Niistä olisi hyvä lähteä liikkeelle kun ne on tuon ikäisessä ihan varmasti vaihtokunnossa. Ja ei yleensä edes anna tuon ikäisessä autossa mitään vikakoodia vaikka vuotavatkin.

Toinen, mikä on suht "helppo" tarkistaa on turbon painepuolen tiiveys. Letkuissa murtumaa/palkeenkieli tai välilauhdutin vuotaa?

HeikkiSa

Lainaus käyttäjältä: o.b. - 13.12.18 - klo:22:02
Onkohan alipaineletkuja koskaan vaihdettu? Niistä olisi hyvä lähteä liikkeelle kun ne on tuon ikäisessä ihan varmasti vaihtokunnossa. Ja ei yleensä edes anna tuon ikäisessä autossa mitään vikakoodia vaikka vuotavatkin.

Toinen, mikä on suht "helppo" tarkistaa on turbon painepuolen tiiveys. Letkuissa murtumaa/palkeenkieli tai välilauhdutin vuotaa?

Jäähdytysnestettä tiputtaa kyllä jonkin verran, enkä vielä ole ehtinyt tuota paikallistamaan. Vai tarkoitatko jotain ilmavuotoa tuolla välijäähdyttimen vuodolla?

o.b.

Tarkoitin tosiaan ilmavuotoa turbon ja imusarjan välillä. En ole ihan varma, onko tuossa edes välilauhdutinta ??? Sen tehtävä on jäähdyttää sylintereihin menevän ilman lämpötilaa. Mitä kylmempää ilmaa, sitä enemmän siinä on happea.

Yleensä noissa on välilauhdutin, mutta ei voi varmuudella sanoa kun ei tiedä moottorikoodia.

Jäähdytysnesteen vuotaminen ei liity mitenkään tehon puutteeseen. Jossain moottoreissa tosin vesipumpun vuotaminen voi sotkea öljyt ja jäähdytysnesteet. Lopputulos on katastrofi :(

Jareqq

Yleinen tehottumuuden aiheuttaja näissä on hajonnut maf. Koita irrottaa töpseli maffin päältä ja käy koeajolla. Jos tehot palasivat on vika todennäiköisesti siinä.


autojarov

#6
LainaaAutossa  myös pakoputki vuotaa ilmeisesti katalysaattorista, vänkärin puolen alta n. etuoven etu sekä takapuolelta tulee suuri osa pakokaasusta ulos joka on myös pahanhajuista

Tyypillinen vuotokohta näissä.. siinä katalysaattorin jälkeen olevassa 90 asteen mutkassa on kiinnihitsattuna pakoputken kannatinrauta.
Mätii putki sen kiinnikeraudan juuresta ja juurikin siitä varmasti vuotaa tämäkin.
Duuniautoon motonetista löytyi 90 asteen kulmaputki joka hitsattiin paikoilleen ja vanhasta putkenpätkästä otettiin vielä se pakoputken kannatinrauta ja hitsattiin oikealle paikalle uuteen putkenpätkään.

Toisessa duuniautossa oli tehonpuutetta myöskin.Kiihtyi tosi huonosti ja kulki tosi pitkällä kiihdytyksellä vain 110km/h.
Tuntui että automaattivaihteisto olisi luistanut.
Vaihteistoöljyjen vaihtokaan ei auttanut.
Alipaineletkujen kunto oli myös aika huono.pätkäsin yhden letkun juuresta palan pois ja tökkäsin takaisin.
Maffin liitin irti ajelukaan ei muuttanut menoa miksikään.
Eikä N75 venttiilin vaihtokaan.

Lopulta päädyttiin tilaamaan katalysaattori.
Vanhan katalysaattorin kun otti irti ja katsoi valoa vasten,oli se yli puolet tukossa.
Uusi katalysaattori paikoilleen ja koeajolle.
Senjälkeen alkoi vauhtia ja kulkua löytymään.

Jos on mahdollista irroittaa katalysaattori,saa sen kaiketi jollain putsattuakin.Uusi kun varmasti maksaa useamman satasen,hintaa en tiedä koska tosiaan oli duuniauto kyseessä ja maksaja ei onneksi ollut minä.
Octavia combi 1.6 2007

HeikkiSa

Kiitos vastauksista, alipaineletkuista en vuotoja löytänyt, pitää nyt lämmitellä autoa hetki, kun vaihdoin löpösuotimen. Muistin iltasella että pääsi muutama päivä sitten löpö loppumaan, joten voisi kai se tuostakin johtua. No nyt auto muutaman tunnin roikan päässä ja katsotaan sitten lähteekö käyntiin vai pitääkö lisäakkuja kaivaa. Pirun tiukassa olivat letkut suotimessa, mutta lähtivät kuitenkin.

Seuraavaksi kai tuota maffia koittamaan ja tosiaan tuo pakarivika voisi varmaan olla hyvä idea, koska se on nyt jonkin aikaa vuotanut, joten kai se vika voisi siihen liittyä, en ole auton alle päässyt, kävin pukit joiden päälle auto ajetaan ostamassa motonetistä, mutta liukuvat pirulaiset jäällä edestaas, joten niihin pitäisi joku patentti saada laitettua että kestäisivät paikallaan niin pääsisi tuota pakoputkea korjaamaan.

Kuinka monta noita letkuja lähtee turbolta? Ilmanputsarilta tuleva iso letku tuntui aavistuksen väljältä, kuuluisiko sen olla tiukasti kiinni, mihin sitten ikinä toinen pää kiinnittyykään? Turbo ilmeisen hyvin koneen takana piilossa, kun en siihen näköyhteyttä saanut. Ja tämähän on se noin sadan hevosvoiman malli, jos siitä jollekin apua diagnosoinnissa on.

No mennään näillä eteenpäin ja kiitos taas kaikille vastanneille.

HeikkiSa

Irrotin ilmamassamittarin liittimen ja kulku parani, en tiedä oliko ihan ns normaali kulku. Löpösuotimen vaihto ei auttanut. Testeriin en pääse ellei tuollainen obd mittari ole vaihtoehto jos on, käyn ostamassa. Mutta mitä seuraavaksi, kannattaako tuo maf uusia?

o.b.

MAFin johto irroitettuna tehot ei täydet olekkaan. Ehkä 75% luokkaa? Jos hanki uuden, varmista, että se on kunnon merkkiä. Bosch, Pierburg tai Hitachi esimerkkeinä. Maksaa muutaman kerran enemmän kuin Kiinalainen skeida, mutta toimii myös monta kertaa paremmin.

Jultsu

Kannattaa noudattaa ylempänä annettuja ystävällisiä neuvoja ja etsiä linkatusta ketjusta VCDS-avustaja jonka kanssa katsotte vikakoodit sekä MAFfin antamia lukemia. Vika voi myös olla huonossa liitännässä eikä itse MAFfissa, sekin mahdollisuus selvinnee VCDS:n kanssa.
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

HeikkiSa

Lainaus käyttäjältä: Jultsu - 14.12.18 - klo:17:51
Kannattaa noudattaa ylempänä annettuja ystävällisiä neuvoja ja etsiä linkatusta ketjusta VCDS-avustaja jonka kanssa katsotte vikakoodit sekä MAFfin antamia lukemia. Vika voi myös olla huonossa liitännässä eikä itse MAFfissa, sekin mahdollisuus selvinnee VCDS:n kanssa.

Joo kiitos, on se uskottava ja näi tehtävä. Mutta kuitenkin että teho lisääntyi huomattavasti kun maffin otti pois, nii tämä siis ei liity maffin viallisena/likaisena oloon?

Larmatin

-01 syncro T4 "lessumalli" keittolevyllä

Larmatin

#13
sori oli kännissä..siis tarkoitin ei

edit.. tai siis kauheen vaike ummartaa kysymystä ku aju on jumissa
-01 syncro T4 "lessumalli" keittolevyllä

Jareqq

Lainaus käyttäjältä: HeikkiSa - 14.12.18 - klo:19:42
Joo kiitos, on se uskottava ja näi tehtävä. Mutta kuitenkin että teho lisääntyi huomattavasti kun maffin otti pois, nii tämä siis ei liity maffin viallisena/likaisena oloon?

Siis tehon lisääntyminen, kun töpselin irrottaa, viittaa juuri siihen että maf olisi rikki.

Jultsu

#15
Lainaus käyttäjältä: Jareqq - 15.12.18 - klo:09:32
Siis tehon lisääntyminen, kun töpselin irrottaa, viittaa juuri siihen että maf olisi rikki.

Se viittaa siihen että MAFfin kanssa on jotain ongelmia, mutta kuten edellä kirjoitin, vika ei satavarmasti ole itse MAFfissa vaan voi myös olla johdossa tai liittimessä. Ei olisi ensimmäinen kerta kun jokin johto katkeaa tuosta liittimen tyvestä. Toisaalta, ei ole kokemuksia siitä voiko katkennut johto aiheuttaa tuollaisia ongelmia, mutta ei se tarkistaminen kyllä mitään maksakaan:

https://easyautodiagnostics.com/vw/1.8L/maf-sensor-tests-1
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

T4_BUSSI_SYNCRO

Itsellä hiukan vastaava ongelma, liikkeelle lähtiessä tallaa painettaessa, ei juuri tapahdu mitään, mutta 2400-2500 rpm kohdalla turbo ikään kuin lähtee kuvioon mukaan. Tosin tämä ongelma ei ole aina päällä, joskus tehot toimii ok, joskus taas viiveellä.
Tuota MAF:ia täytyy tutkailla seuraavaksi.

T4_BUSSI_SYNCRO

Jep. MAF oli tullut tiensä päähän. On jokseenkin eri auto ajella nyt  :).

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy