Ohjauskulmat

Aloittaja skodamig, 04.12.09 - klo:20:19

« edellinen - seuraava »

skodamig

Luovutuksessa kulmat harvemmin tarkastettu ja usein pielessä. Osaavat liikkeet ovat poikkeuksia, myös isossa osassa koeajo-autoja pielessä. (Koskee vissiin aika useata muutakin merkkiä..).
Ajossa: Seat LeonST 2.0 TDI 150 Style+++ ja Seat Mii 1.0 75 Style+
Menneitä: Octavia II Combi 1.4 TSI(ex) Elegance Octavia II Combi 2.0 TDI Elegance(ex) Octavia I Combi 1.9 TDI 81 kW SLX(ex)

P.Alikka

Hyvä aihe ainakin näin ihan tuoreelle Skodistille (ei vielä Ocua alla) mutta hankittu siis käytetty Ocu II 2,0 tdi koneella ja DSG-askilla ja sikäli mikäli tuommoisesta paketista joku osaa mahdollisesti tulevia vikoja/huomioitavia kertoilla, niin mielellään otetaan vinkkejä vastaan! DSG-askissa on vissiin omat ongelmansa ollut, mutta tuossa ostoksessani pelasi ainakin koeajolla mainiosti ja olihan se mukava ajettava tuolla voimasiirtopaketilla! Mutta siis, kertoilkaa ihmeessä mitä olette Ocuissa huomanneet. Semmoiseen tuossa Ocussa koeajolla kiinnitin huomiota, että hiukan vetää suorallakin tielle oikealle ajossa, liekkö normaalia? Ei mitenkään ylenpalttisesti, mutta jos ratista laski irti, niin pikkuhiljalleen lähtee tien kallistuksen suuntaan vetämään...
Ajossa I: Seat Leon ST FR 1,8 TSI DSG
Harrasteena: Nahkea Opel
Ex-VAG Skoda Octavia 2,0 TDI+DSG

Gus

Mitkä on ne oireet, joista huomaa pielessä olevat ohjauskulmat?

Mulle myös tulossa piakkoin uusi Octavia kombi. Kyselin liikkeestä, että kuuluuko luovutushuoltoon kulmien säätö ja myyjä vastasi, että kulmat katsotaan tehtaalla...
Skoda Octavia III 1.8 TSI Combi Elegance

ram1

Auto vaeltaa yleensä suoralla jos kulmat pielessä.Eli joutuu ns. ajamaan kokoajan.Nuo kulmat ei yleensä ole aivan kohdillaan uusissa autoissa.Ajelet jonkun aikaa ja jos ei tunnu hyvälle niin soitto huoltoon niin kyllä ne sitten ne viimeistään säätävät.Sanoivat muuten mulle kerran kun olin hieromassa kauppoja Metro-autossa, että eivät säädä kulmia jos autossa ns. tarvikevanteet.Ei muuten tullut kauppoja.
Oma Rs vaelsi kanssa aikoinaan.Kun vaihdoin matalemman alustan luonnollisesti kulmien säädön kera niin ajettavuus parani joka osa- alueella.
Ibiza V Fr CPTA)
Ex- Vagit:Leon 1M Fr, A4 8.5 2.0Tq S-line, Leon Fr Act, (CZEA),1P Cupra, Leon Ts,Superb 1.8T, Ibiza Fr, Leon Ts,Fabia Rs I,Rs Ocu I,Rs Ocu I, Gti IV,
Octavia Tdi Hb Rs- 08
Octavia Combi 1.8Tsi Elegance Dsg 2010
Octavia Rs 2.0Tfsi -06 .IV gti- 03.Polo Classic- 98

Puuhis

Ocu otettu käyttöön 5.1. ja "ratti vinossa" vasemmalle suoraan ajettaessa eli ohjaus puoltaa oikealle.
Eivät olleet luovutushuollossa tarkistaneet kun kysyin. Kertaalleen käytetty huollossa kulmien säädössä. Oli kuulemma "pientä" virhettä.
Yllätys yllätys, edelleen puoltaa ja "ratti vinossa"! Pitäisi viedä jälleen laitettavaksi, muttei meinaa jaksaa/ehtiä. Sapettaa vaan kun eivät kerralla olleet voineet kuntoon laittaa tai edes säädön jälkeen tehdä koeajoa, kun huomasin heti pihasta pois ajaessa että persiillään on ohjaus.

Lisäksi oli luovutuksen jäljiltä renkaanpaineetkin persiillään. Eli liian vähän painetta kaikissa (jotain 2 bar, renkaat 205/55R16) ja yhdessä oli vielä eri lukema kuin muissa renkaissa!
Passat Variant -18,
Ex-VAG:t Yeti 4x4 -12, Ocu II -10 ja Bora

Puuhis

Ocu käytetty nyt toisen kerran kulmiensäädössä hieman yli 2000 km mittarissa. Jälleen oli virhettä ja kaikki säädetty kohdilleen.
Varmistin vielä, että huoltoneuvoja on nyt käynyt koeajamassa säädön jälkeen. Kaikki piti olla ok, mutta enpä yllättynyt kun edelleen "ratti vinossa" vasemmalle ja kun päästää irti niin puoltaa oikealle.
Kurvasin takaisin huoltoon ja tiedustelin mikähän mättää niin kuulemma pitää antaa alustan asettua kun on kerta uusi auto. Eli kysyisinkin mitä mieltä olette onko tämä normaalia uudessa autossa, että pitää ajaa tuhansia kilometrejä ennen kun auton saa "kulkemaan suoraan"? Itse kun olen ennen omistanut vain käytettyjä autoja.
Passat Variant -18,
Ex-VAG:t Yeti 4x4 -12, Ocu II -10 ja Bora

kt

Kyllä uudessa autossa merkistä riippumatta nuo ohjauskulmat saattavat olla pielessä tai kohdillaan. Eikä ne mene pieleen rekkakuljetuksen aikana. Hoipertelevan auton kulmat säädetään 6 kuukauden aikana takuuseen. Taitaa olla vaan niin, etteivät sitä viitsi kunnolla tehdä.
Ellei firma saa niitä kuntoon, niin kannattaa teetättää homma toisella takuuliikkeellä. Ja mielummin on säädettävä ohjearvoon eikä toleranssiin.
Minulle eräs automyyjä tokaisi, että hän tietää ohjauskulmien tilan silittämällä kädellä renkaita.
Foorumilla jo vuodesta 2009.  Ateca vm21 150hv,  Citigo robot

weeman

tuo muakin sylettää kun kerran eivät saa asiaa kuin asiaa kerralla kuntoon. Joutuu yhtenään hyppäämään huollossa ja joustamaan töistä sen takia. Ohjauskulmat minulla ovat ainakin olleet sinnepäin oikein, koska en ole huomannut puoltamista tai renkaissa kulumista. Pitää nuo kesärenkaat vielä tarkistaa, koska ei tullut mieleenkään että uudessa autossa voi olla kulmat pielessä. Maanantaina saa taas viedä auton laakkoselle, jospa 3 sähköjen ohjausboksi toimisi. Perkule ku ei huvita siellä yhtenään pyöriä.

kt

Puuhis:
"Lisäksi oli luovutuksen jäljiltä renkaanpaineetkin persiillään. Eli liian vähän painetta kaikissa (jotain 2 bar, renkaat 205/55R16) ja yhdessä oli vielä eri lukema kuin muissa renkaissa!"
Tuo, että renkaat on uuden auton luovutuksessa erilaisia on mielestäni tappelun arvoinen asia. Ei riitä, että ne on mustia, jos kyseessä on uusi auto.
Ilmanpaineet tietysti vaikuttaa tuohon auton puoltamiseen suoralla tiellä.
Foorumilla jo vuodesta 2009.  Ateca vm21 150hv,  Citigo robot

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy