Vw Golf HC päästö korkea

Aloittaja ake, 10.12.18 - klo:18:46

« edellinen - seuraava »

ake

Mittautin ennakkoon (VW Golf 1.4 vm.2002) päästöt ku tammikuussa katsastus. Mutta yllätys, HC arvot korkeat, muut arvot ok. Vaihdettu tulpat, putsari, katalysaattori. Lisäsin bensan sekaan 1.5l masinolia ennen päästömittausta ja kone ajettu kuumaksi, öljyn kulutus n.1l/1000km. Saako lukijalla selvyyttä vikaan, ja jos niin mitä tehtävissä? Kaasarin säätö tai muut poppaskonstit otetaan vastaa, että saisin hyväksytyn pakokaasutestin. Auto toimii muuten moitteettomasti.

Testin tulokset: HC: 295 (max saa olla:100)

Kiitäen Asko M.

Jultsu

Koodinlukijalla voi nähdä jotain (ehkä vanhoja) vikakoodeja jotka saattaa liittyä tai olla liittymättä tähän. VCDS:llä näkisi mitä lambdoille kuuluu. Tuo 1.4 MPI (?) taisi olla surullisenkuuluisa juuri tuosta öljynsyöntiongelmasta?
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

o.b.

Mites puola/puolat ja mahdolliset tulpanjohdot? Korkea HC arvo viittaa palamattomiin hiilivetyihin ja se taas väärään seokseen (lämpötila-anturit, lambda(t), imuvodot) Myös kipinäongelmat aiheuttavat HC arvon nousua. Pimeässä saattaa nähdä jos kipinä silloin tällöin karkaa hapertuneesta tulpanjohdosta tai puolasta. Saattaa kuulua myös terävänä naksahduksena.

Spraypulloon vettä, niin pääset simuloimaan kosteita olosuhteita. Jos siinä on erilliset tulpanjohdot jakajapuolalta, saattaa auttaa kun ne metalliset suojat tulpanliittimistä raksii pois.

Tuosta moottorityypistä ei tosin kokemusta kun nykyään minimivaatimus on 170 heppaa ;D Ja dieseliä kiitos!

Juzu84

#3
Tuo kohonneiden hiilivetyjen arvo kertoo epätäydellisestä palamisesta ja kohonnut CO persiillään olevasta seoksesta. Litra tuhannelle öljyä ei vielä HC:tä nosta noin korkealle. Komppaan Jultsua, eli VCDS:llä vikakoodit ECU:lta ja lambdan livedata seurantaan. Mikä siinä ajoneuvossa on mittarilukema? Onko vaihdetut tulpat varmasti oikeat? Tuo kone on suorasytkällä niin itkee kyllä sytytyskatkoksista vikakoodilla. Semmonenkin skenaario kävi mielessä että se kone on niin helvetin karstanen tuon öljyn palamisen johdosta että on karstottanu venttiilit ja joku venttiili vuotaa jonka takia puristus karkaa. Puristuspaineetkin siitä vois mitata ja tarvittaessa tehä ohivuotomittauksen jos kiinnostaa tutkia. Mutta nilkka suorana kunnon karstanpoistolenkki ei varmaan tee pahaa.

Mitä siinä oli muutes muut arvot päästötestissä? Ja kiinnostaa kans että onko vaihettu katti joku putkeen hitsattava yleismalli ja malttoko testin tekijä lämmittää sitä kunnolla ennen ku tilanne todettiin toivottomaksi? Tuossahan on lambda myös katin jälkeenkin joka valvoo kattien toimintaa. Katteja siinä on kaks, eka pakosarjassa ja toinen isompi auton alla.
Golf -12 TSI, Jetta TDI -11
VCDS apua tarjolla Ylivieskasta muutaman kymmenen kilometrin säteellä. Kalustona HEX-NET-PRO unlimited ja koodaukset OBD11. Yhteyttä voi ottaa privalla.

o.b.

Tuon vuosimallin Golffeissa on kahta moottorimallia, AHW ja BCA. Ensiksi mainitussa jakajapuola ja jälkimmäisessä kullekin sylinterille omansa tulpanhatun päällä. AHW yhdellä lambdalla ja BCA kahdella. Jos noita on vaihdettu tai on suunnitelmissa vaihtaa, niin tarvikelambdat ei sitten toimi. NGK taitaa olla alkuperäisten valmistaja.

Tosiaan parin kymmenen kilometrin lenkki motarilla ja kierrokset koko ajan päälle 4500 niin paikat kuumenee kunnolla ja karstat ainakin vähän lähtee.

ake

Moi! 1. Mittarilukema n.220 tkm. 2.Tulpat ok. 3. Katti vaihdettu (tarvike) takimmainen oli sisäkalut irti helisi. Minusta lambda arvot ok. 4. Mistä saan selville mikä moottorimalli on?       5.  Kun vaihdoin ilmanputsaria putsarin alusta hieman öljyinen. 6. Kun vein mittaukseen ajoin n.10 km kierroksillä.  7. Seuraavaksi vien auton  AUTOSÃ,,HKÖÖN saavat lukea vikakoodit  säätää kaasarin  ja mitata puristukset ja uudelleen päästöt ja jos löytävät vian mistä korkea HC johtuu saisi korjattua ja pääsisi leimalle.  8. Auto toimii moitteettomasti.9. En viitsisi ruveta viellä vaihtelemaan osia arvuuttamalla. 10.Otan mielelläni ohjeita/vinkkejä vastaan.           
Kiitos kaikille hyvistä neuvoista.                                                            10.MITTAUSTULOKSET= 

RPM: mitattu arvo: 2217 (min.200, max.3000)
CO: 0,1
C02: 13,5
O2:0,86
COcorr: 0,1 max (0,2)
HC: 295 (max 100)
Lambda: 1.03 (min. 0.97 max. 1.03)
                                 

TDiih

Moottorikoodin saat vaikka syöttämällä rekkarin Bilteman hakukenttään.
ID.3 Pro Performance Life 150 kW 58 kWh
Audi A4 1.8T Avant B7 eFlexFuel
Octavia BKD DSG
VW Golf 1.9 TDI -98

Enhancer

Moottorikoodin kun tietäisi, olisi helpompaa mutta omassa 1.4 litraisessa Polossa ja edellisessä Astrassakin kaikki muut arvot on kohdallaan paitsi HC ylhäällä. Molemmat sai järjettömällä polkemisella kyllä katsastettua, kun kävin aina päästökokeessa erikseen kenkimisen hyväksyvällä mittauspisteellä. Kenkiminen tarkoittaa suomeksi 2-3min käyttämistä rajoittimelle ryntäyttäen.

Jos tuossa on sama rakenne kuin itsellä, eli etummainen katalysaattori yhtä puuta pakosarjan kanssa, sanoisin että tuolla öljynkulutuksella se etummainen katti on vainaa ja siitä korkea HC, eli katalysaattori ei puhdista kunnolla. Onhan tuo toki hiukan laihallakin, mutta rajoissa.

Tarvikekateilla ei useimmiten tee myöskään mitään. Takimmainen on vielä niin kaukanakin, ettei lämpene normaalisti tarpeeksi.
Sähkövoimaa: e-UP, e-Golf, ID.3 -> Enyaq -> ID.4 GTX.

Jultsu

#8
Lainaus käyttäjältä: ake - 11.12.18 - klo:16:30...säätää kaasarin

Ei taida kaasutinta löytyä mistään tämän vuosituhannen puolella valmistetusta autoista.

edit. jaa. Kylläpäs löytyy, myyty jopa vielä 2003.
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

o.b.

Tarkista vielä mahdolliset imuvuodot. Tuon ikäisessä niitä on melko suurella todennäköisyydellä jos alipaineletkut ja huohotinjärjestelmän putket alkuperäisiä. Starttipilotilla saattaa löytyä myös kun suihkuttelee epäilyttäviin kohteisiin. Ja ehkä siellä on jossain kampikammion huohotusventtiili (PCV)? Se jos hieman vuotaa, on arvot taatusti pielessä.

Oppikirjamateriaalia:

HC = hiilivety eli palamaton polttoaine 

HC -pitoisuus nousee epätäydellisen palamisen johdosta seoksen rikastuessa tai laihentuessa riittävästi. Rikkaalla seoksella jää polttonestettä palamatta, jolloin HC -määrät kasvavat. Laihoilla seoksilla tapahtuu sytytyskatkoksia, jotka nostavat HC -määriä. Korkea HC -pitoisuus kertoo sekä sytytys- ja seoksenmuodostusjärjestelmän kuin itse moottorinkin kunnosta ja toiminnasta. 


Korkean HC -pitoisuuden mahdolliset syyt (ja CO -pitoisuus alhainen tai normaali):

·       Sytytyskatkoksia (jolloin osa polttonesteestä jää palamatta); mahdollisesti huonot sytytystulpat tai â€"johtimet 

·       Liian aikainen sytytyshetki; väärin säädetty perusennakko, ennakonsäätimet epäkunnossa 

·       Liian laiha seos >>> sytytyskatkoksia 

·       Imuvuoto (esim. imusarjan tiiviste vuotaa) >>> laiha seos >>> sytytyskatkoksia 

·       Huonot puristukset (ohivuotoa) yhdessä tai useammassa sylinterissä; venttiilivuoto, väärä nokka-akselin ajoitus, kulunut sylinteri jne. 

·       Liian pienet venttiilivälykset (kantavat tai takertelevat venttiilit) 

·       Moottoriöljyn joukossa polttonestettä 

·       Katalysaattori rikki 

·       Lambda-anturi rikki 

   
Korkeat HC- ja CO-pitoisuudet:

·       Liian rikas seos

M_M

Jos olisi mahdollisuus tutkia autoa VCDS:n kanssa, niin itse lähtisin vikakoodien ohella katselemaan millaisia korjausarvoja lambdasäädölle on. Jos lambda on vetänyt seoksia rikkaamman puolelle, niin seuraava testi olisi nollata opitut seosarvot ja ohittaa lambdasäätö tilapäisesti, jolloin niiden tietoja ei käytetä seoksen säätämiseen.

Jos tällä konstilla saa HC-arvot tippumaan, niin lambda saattaisi olla se viallinen osa joka rikastaa seosta tarpeettomasti.

Myös sytytyskatkoja ajon aikana kannattaa aina tutkia, kokemus on osoittanut että niitä saa tulla melko paljon, ennenkuin varsinainen vikakoodi laukeaa. Niillä kyllä HC nousee, kuten jo todettukin.

Nämä nyt siis sillä oletuksella, ettei tämä oikeasti ole joku kaasarikone, en minä näitä tunne.  ;D
VCDS (HEX-V2) käytettävissä, Kotkan seudulla

Skoda Enyaq iV 80x 4x4 -23
Seat Ateca 2.0TSI 190 DSG 4x4 -18

erWin - täältä löydät kaikki korjausoppaat ja kytkentäkaaviot autoosi

Jultsu

Myönnän myös kädettömyyteni bensavehkeiden kanssa, wikipedian mukaan kyseessä "Saugrohreinspritzung" eli "intake-manifold fuel injection", jotenkin väänsin tuon ensin aivoissani kaasutukseksi mutta lukeehan tuossa suoraan "injection" eli pidetään sitten kuitenkin ne kaasarivehkeet siellä viime vuostuhannen puolella.

Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

o.b.

Olisikohan viimeinen kaasarikone 2003 jostain sotakorvausalueelta ;D

90-luvun alkupuolelta kaikki länsikoneet olleet jo ruiskuja. Ensimmäiset ruikukone VW:t jo vuodelta -68 Californiassa muistaakseni. Saatan olla väärässäin vuosiluvun suhteen kun opin lukemaan vasta 4-vuotiaana vuotta aiemmin ;D


ake

Moi! Sain varattua ajan  AUTOSÃ,,HKÖÖN to 20.12 joka tekee kyseisiä mittauksia/korjauksia.Työn vastaanottaja ei lähtenyt arvuuttamaan missä vika olisi.  Onko kyseisessä autossa kaksi lambdaa pakosarjassa+ katin takana? Moottorinkoodi on AXP  (huoltokirjasta) joku teistä kyseli. Ilmoittelen viellä tarkastuksen/korjauksen jälkeen mikä oli vialla toivottavasti löytyy vika. Kiitos kaikille vastanneille hyvistä vinkeistä/neuvoista/ohjeista. PS. Edelleen voi lähettää vikkejä

o.b.

Oliskohan vuosimalli sittenkin 2001? AXP-moottoria on ollut 5/2000 - 10/2001 välisenä aikana Golfissa.

No joka tapauksessa lambdoja on ikävä kyllä kaksi kpl.

Juzu84

En tiä onko kohtalon ivaa vai mitä mutta heitti itellä pari päivää sitten häiriövalon päälle ja etulambdan lämmitys sökö..
Golf -12 TSI, Jetta TDI -11
VCDS apua tarjolla Ylivieskasta muutaman kymmenen kilometrin säteellä. Kalustona HEX-NET-PRO unlimited ja koodaukset OBD11. Yhteyttä voi ottaa privalla.

Beetle

Lainaus käyttäjältä: ake - 11.12.18 - klo:16:30
Moi! 1. Mittarilukema n.220 tkm. 2.Tulpat ok. 3. Katti vaihdettu (tarvike) takimmainen oli sisäkalut irti helisi. Minusta lambda arvot ok. 4. Mistä saan selville mikä moottorimalli on?       5.  Kun vaihdoin ilmanputsaria putsarin alusta hieman öljyinen. 6. Kun vein mittaukseen ajoin n.10 km kierroksillä.  7. Seuraavaksi vien auton  AUTOSÃ,,HKÖÖN saavat lukea vikakoodit  säätää kaasarin  ja mitata puristukset ja uudelleen päästöt ja jos löytävät vian mistä korkea HC johtuu saisi korjattua ja pääsisi leimalle.  8. Auto toimii moitteettomasti.9. En viitsisi ruveta viellä vaihtelemaan osia arvuuttamalla. 10.Otan mielelläni ohjeita/vinkkejä vastaan.           
Kiitos kaikille hyvistä neuvoista.                                                            10.MITTAUSTULOKSET= 

RPM: mitattu arvo: 2217 (min.200, max.3000)
CO: 0,1
C02: 13,5
O2:0,86
COcorr: 0,1 max (0,2)
HC: 295 (max 100)
Lambda: 1.03 (min. 0.97 max. 1.03)
                               

Katalysaattori ei toimi...

ake

Moi! Vaihdoin etu LAMBDA-ANTURIN. HC arvo putosi hyväksytylle tasolle. Sain hyväksytyn lapun päästöistä. Ensiviikolla leimalle. Pitäisikö nollata OBD järjestelmän taltioituneet vikakoodit jos sattuu olemaan ennen katsastusta?(tarkistus) Tuleeko hylky jos sattuisi olemaan? Tälläistä tällä kertaa Kiitos kaikille neuvoja/ohjeita/vinkkeja antaneille.   

o.b.

Katsastuksessa ei lueta vikakoodeja. Tarkistetaan ainoastaan, että ECU on suorittanut onnistuneesti omat testinsä. Jos nollaat vikakoodit, kaikki testit täytyy suorittaa uudelleen ja siihen voi mennä muutama päivä.

VCDS:llä ne testit näkyy Readiness nappulan takaa. Jos kaikki bitit on nollia on kaikki kunnossa. Jos joku bitti on 1,  se tarkoittaa, että testi on suorittamatta tai epäonnistunut. Tällöin mitataan päästöt tyhjäkäynnillä. Se OBD-testi on siis ihan silkkaa rahastusta. Se ei kerro yhtään mitään auton päästöistä ???

Juzu84

Lainaus käyttäjältä: ake - 03.01.19 - klo:16:26
Moi! Vaihdoin etu LAMBDA-ANTURIN. HC arvo putosi hyväksytylle tasolle. Sain hyväksytyn lapun päästöistä. Ensiviikolla leimalle. Pitäisikö nollata OBD järjestelmän taltioituneet vikakoodit jos sattuu olemaan ennen katsastusta?(tarkistus) Tuleeko hylky jos sattuisi olemaan? Tälläistä tällä kertaa Kiitos kaikille neuvoja/ohjeita/vinkkeja antaneille.
Kannattaa nollata niin nollaantuu fuel trimmi samalla. Readinessit ei aiheuta katsastuksessa hylkyä mutta muistissa oleva vikakoodi voi aiheuttaa ongelmia. Kaverin Boraan kun vaihettiin lämpötunnistin ja nollattiin koodit samalla niin oli katsastuksessa Readinessit suorittamatta mittas inssi joutokäynnillä päästöt juurikin o.b:n kuvailemalla tavalla ja leima tuli.
Golf -12 TSI, Jetta TDI -11
VCDS apua tarjolla Ylivieskasta muutaman kymmenen kilometrin säteellä. Kalustona HEX-NET-PRO unlimited ja koodaukset OBD11. Yhteyttä voi ottaa privalla.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy