Ongelmaa Passat 3C 2.0T

Aloittaja gusba, 05.12.18 - klo:19:59

« edellinen - seuraava »

gusba

Passatti alkanu temppuilemaan. Antaa vikakoodia nokka-akselin asentoanturille.

Oireet:

-Kylmäkäynnistyksessä mörisee ja röpöttää hieman, mutta käynti muuten tasainen.

-Lämpimänä tyhjäkäynnillä auto heilahtelee/köhii n.5-10 sekunnin välein kun vaihteisto on N- asennossa eli vapaalla. D-asennossa tätä tärinää ei ole, kun on pieni "pusku" päällä.  Tämä on tosi pientä, mutta itse tarkkana kyllä huomaan sen.

-Auto on alkanut naputtamaan tyhjäkäynnillä. Kävi tuossa taannoin pieni vahinko, kun menin lisäämään liikaa öljyä. Öljynpaine ilmoitus tuli ruutuun ja alkoi kuulumaan aika pahan kuulosta ryminää. Jouduttiin ottaan pois, mutta tästä selvittiin säikähdyksellä.. Moottorin äänet palasi normaaliksi, mutta naputus tuli kuvioihin. En ole varma onko tätä naputusta kuulunut aikaisemmin. Auto on ollut minulla n. kuukauden, enkä ole ainakaan kiinnittänyt huomiota siihen aiemmin..
Tätä naputusta esiintyy vain kun auto on lämmin ja ainoastaan tyhjäkäynnin ja 2000rpm välillä. Ajaessa ja moottorin ollessa kylmä tätä ei kuulu.

Voiko viallinen nokka-akselin asentoanturi aiheuttaa kaikki nämä oireet, myös naputuksen?
Voiko anturi olla mennyt paskaseksi/öljyiseksi?

Huollossa rasvakäsi sanoi, että nokka ja jakopää saattaa alkaa olemaan hiljalleen tiensä päässä, mutta tosiaan vaan arvaili. Jakopään tulisi viimesen vaihtoajankohdan perusteella kestää vielä ainakin 30tkm.

Muuten auto toimii ja käynnistyykin ihan ok, mutta ajoittain sillointällöin pientä epävarmuutta käynnistyksessä.

Öljyt & öljynsuodatin vaihdettu säännöllisesti 10 000 välein, viimeisin vaihto 400km sitten. Autossa on käytetty 5-w30 longlife öljyä, mutta naputuksen takia laitettiin 5-w40 sisään, eikä tällä ei ollut vaikutusta naputukseen.

Passat 3C 2.0T FSI vm 2006, ajettu 233tkm

Olen täysi amatööri, mitä auton korjaamiseen tulee, mutta yritän ensiksi etsiä jotain pienempää mahdollista syytä, ennenkuin lähen tekemään turhaan mitään isompia ja kalliita nokka-akselin ja jakopään remppoja..

Enhancer

Jos jakopäällä on optimiolosuhteissa kilsoja jäljellä 30tkm, niin eikö se nyt kannata ihan ensimmäiseksi huoltaa ennenkuin koko moottori on vaihtokunnossa? Olettaen tietenkin ettei ole jo..
Sähkövoimaa: e-UP, e-Golf, ID.3 -> Enyaq -> ID.4 GTX.

jt

Lainaus käyttäjältä: Enhancer - 09.12.18 - klo:19:44
Jos jakopäällä on optimiolosuhteissa kilsoja jäljellä 30tkm, niin eikö se nyt kannata ihan ensimmäiseksi huoltaa ennenkuin koko moottori on vaihtokunnossa? Olettaen tietenkin ettei ole jo..
Kannatan lämpimästi myös hihnan vaihtoa (sis. muut romppeet), varsinkin kun Suomen haastavissa talviolosuhteissa hihnan todellinen käyttöikä voi olla selkeästi "optimia" lyhyempi.
VW Touran Ecofuel 1.4TSI DSG -11

gusba

Nostetaas tätäkin vähän henkiin.

Passatti kävi jakopäärempassa. Vaihdettiin hihna, rullat, kiristin, vesipumppu ja moniurahihna. Tämän lisäksi myös venttiilikopan tiiviste ja tulpat, koska tiiviste oli vuotanut öljyä niin, että tulpat ja puolat olivat lilluneet öljyssä.

Lopputulos:

Mitään muutosta käyntiin ja hytkymiseen ei tullut. Auto naputtaa vieläkin melko kovaa.

Pitkään Youtubea selattuani löysin täysin vastaavan äänen joka tulee minun moottoristani: https://www.youtube.com/watch?v=1KaesP0JOAU
Autolla myös sama moottorin koodi. (BPY)

Kommentteja lukiessani, alkoi persiissä heti kutittelemaan iso lasku. Olisiko korkeapainepumpun paininkuppi hajonnut ja imassut palaset sisään ja tehnyt pahaa jälkeä? Nokkien välinen ketju/ ja kiristin löystynyt ja nokka mennyttä? Ihmettelen, että auto kuitenkin toimii, mutta nakutus kuuluu sisälle asti puhumattakaan, miltä se kuulostaa ulkoa päin.

Lieneeköhän parasta vaan hankkiutua autosta eroon... Taitaa kone olla jo mennyttä.

Kannattaako enää edes korjata. Mielipiteitä?

Jultsu

Saisiko sen täydellisen vikakoodin tähän? Toivottavasti se on myös luettu VCDS:llä tai muulla vag-spesifisellä työkalulla eikä millään 10 euron perunalla joka arpoo jonkin P-alkuisen geneerisen vikakoodin. Käynti VCDS:n johdonnokassa olisi muutenkin ihan kiva idea, sieltä voisi vähän katsella muidenkin antureiden toimintaa.
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

gusba

Jaa. En osaa sanoa millä luettiin korjaamolla jakorempan yhteydessä. Itse kävin ihan vaan motonetin tolpasta nykäsemässä, kun syttyi viikonloppuna keltainen moottorivalo palamaan. En tiedä kuinka laadukas laite on. Antoi vaan vikakoodia: P0171 Järjestelmä käy liian laihalla. Muita koodeja ei antanut. Nollasin koodin ja moottorivalo syttyi taas seuraavana aamuna, jonka jälkeen varasin jakopään vaihtojan. Ei ainakaan vielä ole syttynyt uudestaan.

Luulen, että moottorivalo selittyi tuon venttiilikopan tiivisteen vuodon takia, mutta soitan sinne huomenna ja kysäsen millä lukivat. Jos eivät käytä vcds:ssää, jota kyllä ihmettelen, kun suht osaavilta vaikutti, niin käyn lukasemassa ne jossain mistä kyseinen vehje löytyy.

Kiitoksia

Jultsu

Okei, ihan vaan tulevaisuutta ajatellen kannattaisi jatkossa myös mainita noista muistakin vikakoodeista joita autosta on luettu (sekä myös käytetystä laitteesta), tuo laihalla käyminen (mikäli se koodi oikeasti on tuo) ei nyt äkkiseltään mietittynä taida liittyä nokka-akselin asentoanturiin millään tavoin.
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

Daatta

Korkeapainepumpun paininkuppi vaihtoon välittömästi. On ns. kuluva osa, noilla kilometreilla voi jo olla tiensä päässä. Jos auto käy laihalla niin jotain ikävää voi olla jo tapahtunut. VCDS kertoisi enemmän kuin tuhat foorumiviestiä. Monimerkkipajoilla ei tuota välttämättä ole, maksaa kuitenkin reilut 300â,¬ ja se on kaikki katteesta pois...

Nokkien välinen ketju on toinen murheenkryyni, mutta sieltä pitäisi vikavaloa tulla ennen täystuhoa. Tuo moottori ei ole mitenkään kuuluisa kestävyydestään. Itsellä on Gen 3 ja siinä on saatu lastentaudit jo korjattua.
Tulossa: ID.4 Pro 4MOTION Elegance
ID.3 Pro Performance Business -20
Ex: Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18, Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

gusba

Noniin. Huomenna haen marmorilta uuden korkeapainepumpun paininkupin ja tiivisteen. Karkeat 70e tuli hintaa peukalon pään kokoisesta kupista...

Lauantaina vaihdan kupin (ainakin yritän) ja samalla luen vikakoodit tämänlaisella vehkeellä: https://fi-ww.bosch-automotive.com/fi/products_workshopworld_3/testing_equipment_products_3/ecu_diagnostics_3/kts_17/kts_515_2 (ainakin yritän)

Osaako joku sanoa onko tarpeeksi pätevä laite?

Saa nähdä mitä kaksi amatööriä sieltä löytää tai osataanko edes käyttää. Ei se varmaan mitään rakettitiedettä ole kun suomeksikin kaikki siellä..

Jultsu

"Normitettujen P0-vikakoodien näyttö selväkielisenä tekstinä"

Ei taida tuostakaan arpakoneesta olla kauheasti apua. Myöskin nuo suomenkieliset vikakoodikuvaukset ovat yleensä huonompia kuin puhtaat siansaksalla kirjoitetut.
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

jt

Eihän pelkkä OBD-lukija auta nyt kovin pitkälle kun VAG-specifit koodit jäävät lukematta.
VW Touran Ecofuel 1.4TSI DSG -11

Daatta

VCDS on pirun hyvä, hintakaan ei ole paha kun heti säästää muutaman merkkiliikkeen vika-analyysin verran. ODBeleven ja Carista ovat mobiililukijoita (oma ODB palikka), eivät ihan yhtä päteviä mutta rutkasti halvempia kuin VCDS. Geneerisellä ODB-lukijalla (mobiili tai ei) ei tee näissä hommissa mitään.
Tulossa: ID.4 Pro 4MOTION Elegance
ID.3 Pro Performance Business -20
Ex: Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18, Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

gusba

Mikäs sieltä syttykään.. Moottorivalo.

Prkl alkaa olemaan usko lopussa ton ruoskan kanssa.

Onko kellään lukijalla VCDS:ssää tai vastaavaa laitetta pääkaupunkiseudulla, jolla saisi koodit luettua pientä korvausta / hyvää omaa tuntoa vastaan?

Terv. Persaukinen opiskelija

Daatta

Tulossa: ID.4 Pro 4MOTION Elegance
ID.3 Pro Performance Business -20
Ex: Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18, Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

gusba

Viikonloppuna yritin vaihtaa sen korkeapainepumpun paininkupin, mutta jäi yhdestä tähtipää- ruuvista kiinni, että ei saatu pumppua irti..

Sain myös VCDS- piuhan kiinni joka antoi koodin:

01-Engine - Status: Mailfunction 0010

2 Faults Found:
008583 - Bank 1; System too Lean at Idle
               P2187 - 004 -  -Intermittent - MIL ON
            Freeze Frame:
                 Fault Status: 10100100
                 Fault Priority: 0
                 Faul Frequency: 3
                 Reset counter: 255
                 Mileage: 237753 km
                 Time Indication: 0
                 Date: 2019.03.05
                 Time: 04:26:42

            Freeze Frame:
                 RPM: 891 /min
                 Load: 26.3%
                 Speed: 2.0 km/h
                 Temperature: 94.0℃
                 Temperature: 16.0℃
                 Absolute Pres.: 980.0 mbar
                 Voltage: 14.224 V

001287 - Idle Control System RPM
             P0507 - 001 - Higher than Expected - Intermittent
            Freeze Frame:
                 Fault Status: 10100100
                 Fault Priority: 0
                 Faul Frequency: 1
                 Reset counter: 255
                 Mileage: 237756 km
                 Time Indication: 0
                 Date: 2019.03.05
                 Time: 04:31:28

             Freeze Frame:
                 RPM: 872 /min
                 Load: 13.7%
                 Speed: 0.0 km/h
                 Temperature: 95.0℃
                 Temperature: 18.0℃
                 Absolute Pres.: 980.0 mbar
                 Voltage: 14.224 V

Kertooko tämä mitään uutta?




gusba

Lisätään tähän vielä. Audifinnsseillä löytyi samanlainen keskustelu ja joku oli kopioinut vastaavan:

If the breather valve is faulty, full engine vacuum is typically found when removing the oil cap at idle.

http://wiki.ross-tech.com/wiki/index...ry:Fault_Codes

18619/P2187/008583

Contents

1 18619/P2187/008583 - Bank 1; System too Lean at Idle
1.1 Possible Causes
1.2 Possible Solutions
1.3 Special Notes

18619/P2187/008583 - Bank 1; System too Lean at Idle

Possible Causes

Injectors leak/blocked
Air Intake Leak (after MAF)
Exhaust Leak
Possible Solutions

Check Mass Air Flow Sensor (G70)
Check Injector(s)
Check Fuel Pump
Check Activated Charcoal Filter (EVAP) System Solenoid Valve 1 (N80)

Special Notes

When found in the NAR 2.0T (BPY) check RVUTB: 01-09-03 or 2018919 for updated Crankcase Breather Valve
If the breather valve is faulty, full engine vacuum is typically found when removing the oil cap at idle.


Lähinnä tämä viimeinen Special Notes osui silmään, kun sama BPY- moottori kyseessä

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy