Kirjoittaja Aihe: Ongelmaa Passat 3C 2.0T  (Luettu 661 kertaa)

Poissa gusba

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 2
    • Profiili
Ongelmaa Passat 3C 2.0T
« : 05.12.18 - klo:19:59 »
Passatti alkanu temppuilemaan. Antaa vikakoodia nokka-akselin asentoanturille.

Oireet:

-Kylmäkäynnistyksessä mörisee ja röpöttää hieman, mutta käynti muuten tasainen.

-Lämpimänä tyhjäkäynnillä auto heilahtelee/köhii n.5-10 sekunnin välein kun vaihteisto on N- asennossa eli vapaalla. D-asennossa tätä tärinää ei ole, kun on pieni "pusku" päällä.  Tämä on tosi pientä, mutta itse tarkkana kyllä huomaan sen.

-Auto on alkanut naputtamaan tyhjäkäynnillä. Kävi tuossa taannoin pieni vahinko, kun menin lisäämään liikaa öljyä. Öljynpaine ilmoitus tuli ruutuun ja alkoi kuulumaan aika pahan kuulosta ryminää. Jouduttiin ottaan pois, mutta tästä selvittiin säikähdyksellä.. Moottorin äänet palasi normaaliksi, mutta naputus tuli kuvioihin. En ole varma onko tätä naputusta kuulunut aikaisemmin. Auto on ollut minulla n. kuukauden, enkä ole ainakaan kiinnittänyt huomiota siihen aiemmin..
Tätä naputusta esiintyy vain kun auto on lämmin ja ainoastaan tyhjäkäynnin ja 2000rpm välillä. Ajaessa ja moottorin ollessa kylmä tätä ei kuulu.

Voiko viallinen nokka-akselin asentoanturi aiheuttaa kaikki nämä oireet, myös naputuksen?
Voiko anturi olla mennyt paskaseksi/öljyiseksi?

Huollossa rasvakäsi sanoi, että nokka ja jakopää saattaa alkaa olemaan hiljalleen tiensä päässä, mutta tosiaan vaan arvaili. Jakopään tulisi viimesen vaihtoajankohdan perusteella kestää vielä ainakin 30tkm.

Muuten auto toimii ja käynnistyykin ihan ok, mutta ajoittain sillointällöin pientä epävarmuutta käynnistyksessä.

Öljyt & öljynsuodatin vaihdettu säännöllisesti 10 000 välein, viimeisin vaihto 400km sitten. Autossa on käytetty 5-w30 longlife öljyä, mutta naputuksen takia laitettiin 5-w40 sisään, eikä tällä ei ollut vaikutusta naputukseen.

Passat 3C 2.0T FSI vm 2006, ajettu 233tkm

Olen täysi amatööri, mitä auton korjaamiseen tulee, mutta yritän ensiksi etsiä jotain pienempää mahdollista syytä, ennenkuin lähen tekemään turhaan mitään isompia ja kalliita nokka-akselin ja jakopään remppoja..

Poissa Enhancer

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 1.396
    • Profiili
Vs: Ongelmaa Passat 3C 2.0T
« Vastaus #1 : 09.12.18 - klo:19:44 »
Jos jakopäällä on optimiolosuhteissa kilsoja jäljellä 30tkm, niin eikö se nyt kannata ihan ensimmäiseksi huoltaa ennenkuin koko moottori on vaihtokunnossa? Olettaen tietenkin ettei ole jo..
VCDS -apua tarjolla Tampereella, yksityisviesti tai vcds@enhancer.fi tavoittaa. Käytössä HEX-V2. Vikakoodit, testit, sopeutukset, lisätoimintojen aktivointi jne.

Jos tarvitset VCDS-apua muualla, tutustu: http://www.vagarena.fi/index.php?topic=23.0

Poissa jt

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 410
    • Profiili
Vs: Ongelmaa Passat 3C 2.0T
« Vastaus #2 : 10.12.18 - klo:00:14 »
Jos jakopäällä on optimiolosuhteissa kilsoja jäljellä 30tkm, niin eikö se nyt kannata ihan ensimmäiseksi huoltaa ennenkuin koko moottori on vaihtokunnossa? Olettaen tietenkin ettei ole jo..
Kannatan lämpimästi myös hihnan vaihtoa (sis. muut romppeet), varsinkin kun Suomen haastavissa talviolosuhteissa hihnan todellinen käyttöikä voi olla selkeästi "optimia" lyhyempi.
VW Touran Ecofuel 1.4TSI DSG -11

 







Autodoc.FI
www.Euvaraosat.fi
Custom-Garage.fi
www.autotahti.fi