Peräänajo

Aloittaja Trally, 04.12.18 - klo:21:18

« edellinen - seuraava »

Trally

Joku tuuttasi A4 Avantin (B8k5) perään ja takapuskuriin tuli reikä vetokoukun kohdalle. Koukku ei ollut paikallaan. Muuta en huomannut päällepäin menneen. Takaluukkuun ei tullut osumia.
Eli puskuri menee vaihtoon... Onko jotain mitä on syytä tarkastaa? Toki vakuutusyhtiön tarkastaja tarkastaa vahingot mutta ettei oikaise jossain kohtaa vois itsekkin tsekata...
:o

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: Trally - 04.12.18 - klo:21:18
Joku tuuttasi A4 Avantin (B8k5) perään ja takapuskuriin tuli reikä vetokoukun kohdalle. Koukku ei ollut paikallaan. Muuta en huomannut päällepäin menneen. Takaluukkuun ei tullut osumia.
Eli puskuri menee vaihtoon... Onko jotain mitä on syytä tarkastaa? Toki vakuutusyhtiön tarkastaja tarkastaa vahingot mutta ettei oikaise jossain kohtaa vois itsekkin tsekata...
:o

Vaikka mitään ei tavikseen silmiin näy, niin vauriot voi olla melkoiset, kun auto nostetaan nosturille ja ammattilainen rupeaa katsomaan. Valitse myös tarkkaan liike, joka tekee tarkastuksen!

Toivottavasti poliisit oli paikan päällä ja syyllisestä ei jäänyt epäselvää?
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Trally

Vakuutusyhtiöillä taitaa olla tietyt paikat jossa tarkastukset tehdään. Mites niiden valintaan voi vaikuttaa? Mitä tuhoa puskurin/pohjamuovin alta yleensä näissä löytyy? Onko jollain kokemuksia?

ConD

Riippuu varusteista ja autosta mitä sieltä menee... Ja itse pususta tottakai.

Mulla aika mieto pusu tuli puskuriin taakse, ja vaihtoon meni puskuri kaikkine varusteineen (alahelma, koristelistaa, heijastimia), tukipalkkia puskurin taakse ym. Maalauksineen mielikuvan mukaan pitkästi kolmatta tonnia. Jos siellä on tutkia ym. ottanu osumaa niin nekin aina maksaa. Eli ulkonäkö voi aika herkästi puskurissa pettää, kun siellä näin talvisaikaan ottaa muoviosat suht herkästi osumaa.

Autosta ja paikkakunnasta sitten riippuu mihin voi viedä hoitoon. Itse vein merkkarille uudehkon auton ja se oli täysin ok vakuutusyhtiölle. Vanhemmissa käynee myös, mutta osat voi olla tarvikkeita. Näistä kuitenkin voi isommilla paikkakunnilla keskustella vähän.
www.autostadium.fi - autoilua ja elämää

gunman

Minä hinautin aikanaan tuon sportagen Konalan Deltalle juuri samasta syystä. Peräänajo. En kysellyt vakuutusyhtiöltä mitään etukäteen, eivätkä mutisseet mitään korjauspaikan suhteen. Meinasi vaan mennä lunariin koko hoito... :)
Kulkineeni:
Nykyiset: Seat Ateca 2.0 TDI DSG 4Drive -17
Fiat Knaus Suntraveller -00
Exät:
VW Tiguan 2.0 TDI DSG 4Motion -12
VW Tiguan 2.0 TDI A 4Motion -08, Kia Sportage 2.0 CRDI A 4x4 -05, Skoda Octavia combi 1.9 TDI A -03, Seat Cordoba vario 1.9 TDI -00, Seat Toledo 1.9 TDI -98, Nissan Primera 1.6 -94, Peugeot 405 1.9 -90, Saab 96 1.5 -79, Bmw 316 1.6 -78

SiPaLe

Vakuutusyhtiöillä on omat tarkastuspaikkansa ja sitten on sopimuskorjaamoita joita suosittelevat, jos kysyt yhtiöstä mihin voit viedä tarkastettavaksi / korjattavaksi. Yleensä kaikki korikorjauksia tekevät pajat myös tekevät näitä tarkastuksia ja korjausarvioita yhtiöille, joten loppupeleissä asiakas saa itse valita sen paikan missä korjataan, vaikka yhtiöstä koitetaankin ohjata jollekin tietylle pajalle.

Esimerkkinä jo ex autoni, joka sai pienen pusun takaposkeen, yhtiö kehotti viemään jollekin eri automerkin korjaamolle koska se oli heidän kanssaan sopparin tehnyt. Kieltäydyin kohteliaasti muutaman voimasanan kanssa kun ei meinannut mennä jakeluun etten vie mihinkään korealaisten kikottimien korjaamolle vaan vein autoni merkkikorjaamolle, jolloin tiesin saavani alkuperäiset osat ja vieläpä kaikki kerralla oikeat sellaiset, sekä laadukkaan työn (en sano että aina merkkiliikkeessä näin tapahtuu vaikka pitäisi, jos kerran se merkin valotaulu katolla loistaa, mutta sen verran tuttua porukkaa ko. korjaamolla että voin näin sanoa).

Lainaus käyttäjältä: Trally - 04.12.18 - klo:21:53
Vakuutusyhtiöillä taitaa olla tietyt paikat jossa tarkastukset tehdään. Mites niiden valintaan voi vaikuttaa? Mitä tuhoa puskurin/pohjamuovin alta yleensä näissä löytyy? Onko jollain kokemuksia?

Telehell

Vakuutusyhtiöllä on itseasiassa määräysvalta siihen, että missä auto korjataan. Mutta harvemmin alkavat siitä sen kummemmin näissä perushommissa vääntämään.
Mitsubishi Outlander PHEV 2014
Ex: Skoda Superb Combi 2.0Tdi 170HV DSG 2013
Ex:VW Golf 1,4tsi DSG 90kw 2009 CAXA
Ex: BMW E61 525d 130kW Automaatti 2005
Ex: Volvo V40 1,9 T4 147kW Automaatti 2001
Ex: VW Passat 2,0TDI PD 125kW DSG Highline 2007
Ex: Nissan Primera 1,8 2001
Ex: Nissan Sunny 1,6 1994

traktori

Lainaus käyttäjältä: Telehell - 07.12.18 - klo:21:41
Vakuutusyhtiöllä on itseasiassa määräysvalta siihen, että missä auto korjataan. Mutta harvemmin alkavat siitä sen kummemmin näissä perushommissa vääntämään.
Päinvastoin. Vakuutusyhtiöllä ei ole oikeutta määrätä paikkaa. Asiakas on korjauksen tilaaja, jolle korjaamo on vastuussa työstä ja jonka kanssa korjaamo tekee sopimuksen. Vakuutusyhtiö hyväksyy tai hylkää korjaamon tekemän kustannusarvion. Hyväksytyn kustannusarvion vakuutusyhtiö sitten maksaa asiakkaan puolesta. Mutta paikan valinta ja sopimus on asiakkaan vastuulla. Tällä vakuutusyhtiöt ovat ulkoistaneet itsensä vastuusta, kun sopimus on korjaamon ja auton haltijan välinen.

Geoman

Näin on. Autonomistaja saa valita korjauspaikan ja autonomistajan on myös hyväksyttävä korjaus. Vakuutusyhtiö ei tarkasta suoritetun työn laatua. Vakuutusyhtiö ja vakuutusyhtiön tarkastaja tietysti suosittelee käytettäväksi tiettyjä korjaamoita, mutta peruste on ainoastaan se, että ne ovat edullsia. Joissakin vakuutuksissa on määritetty että auton korjauksessa käytetään B-osia - muuten auto korjataan uusillaosilla. B-osien käytöllä on siinä mielessä merkitystä että korjaus tulee edullisemmaksi ja auto ei mene lunastukseen. Auto menee lunastukseen jos korjauskustannus on noin 60 % auton arvosta.

multsi

Jos työkalut pysyvät kädessä, niin ainakin vanhemmissa autoissa kertakorvaus voi olla melko olla houkutteleva, mikäli vauriot ovat pelkästään kosmeettisia. Jos joku ajaa puskurin naarmuille, niin siitä voidaan tehdä korjauslaskelma puskuri+maalaus+listat+työ yms. sälä, josta voidaan maksaa suoraan kertakorvaus, joka voi nousta aika mukavaksikin.

Sitten voi antaa asian olla tai metsästää sopivaa osaa romuttamoilta jos vastaan tulee.

Geoman

Haljennut puskuri (vaurio vain muovipuskurissa):
1. Merkkikorjaamo vaihtaa puskurin. uusi puskuri on pohjavärissä ja maalataan auton väriin. Hinta noin 1'100 euroa.
2. Paikkauksia suorittavat korjaamot irroittavat puskurun, jyrsivät rikkonaisen osuuden pois, täyttävät jyrsityn osuuden maaöaavat. Hinta on noin 600 euroa.

Sitten on eri asia, jos puskurin metallipalkki yms. on vääntynyt.

Telehell

#11
Esim IF:
6.3.1  Korjaaminen
Esinevahinko korvataan  ensisijaisesti  maksamalla  korjauskustannukset. Vakuutusyhtiöllä  on  oikeus määrätä  korjaamo  tai paikka,  josta  osa  hankitaan,  ja  tätä  varten  vakuutetun  tulee  ottaa  ennalta  yhteyttä  vakuutusyhtiöön.


Lähitapiola kasko;

"Vakuutusyhtiöllä on oikeus määrätä korjaamo tai hankintapaikka  Vakuutusyhtiö ei toimi työn tilaajana, eikä vastaa tehdyn työn tai osan laadusta."

Suosittelen tutustumaan ehtoihin.

Yhtiöllä on oikeus määrätä korjaamo, mutta kuten sanoin harvemmin yhtiöt näihin vetoavat ellei ihan kusetuksen maku ole heti alusta alkaen. Sama ehto joka yhtiössä.
Mitsubishi Outlander PHEV 2014
Ex: Skoda Superb Combi 2.0Tdi 170HV DSG 2013
Ex:VW Golf 1,4tsi DSG 90kw 2009 CAXA
Ex: BMW E61 525d 130kW Automaatti 2005
Ex: Volvo V40 1,9 T4 147kW Automaatti 2001
Ex: VW Passat 2,0TDI PD 125kW DSG Highline 2007
Ex: Nissan Primera 1,8 2001
Ex: Nissan Sunny 1,6 1994

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy