Kokemuksia DSG-vaihteistosta (7v)

Aloittaja Jyri, 04.12.09 - klo:20:06

« edellinen - seuraava »

HAL9000

25 tkm ajettu. Ravistaa tyhjäkäynnin tuntumassa kun luistattaa 2:lla. Miksi se tekee niin, miksei pidä 1:stä kunnes tulee kakkosen tarve??

Muutaman kerran sopivassa, loivassa ylämäessä liikkeelle lähtö on tapahtunut "ilman kytkintä", on lähtenyt liikkeelle komealla hyphdyksellä. Aivan selkeästi ilman kytkimn luistatusta.

Aina vaan ikävä peruutettava ylämäkeen. Ei ryömi, lähtee liukumaan alaspäin. Pakko painaa kaasua. Heti kun helläät kaasusta, lähtee taas liukumaan. Ei kaunista katsottavaa.
VW Golf eTSI 1.5 DSG Style Mk8
Skoda Octavia TSI DSG Elegance MkIII
VW Golf TSI Higline Mk6
Skoda Superb TDI DSG
VW Golf GT TDI Mk5
VW Golf  TDI 2.0 Mk5
VW Golf TDI Mk4
Passat 1.8 Mk3B

V4mp

Lainaus käyttäjältä: RSOCUstin - 20.07.16 - klo:14:35
Samaisia huomioita olen tehnyt. Mitä hintoja kysellyt niin Chip-tuningilla ainaskin koodailevat laatikoita myös samalla kun konetta.
http://www.chip-tuning.fi/

Olet kysellyt, muttet kuitenkaan tehnyt päivitystä? Tiedä sitä uskaltaako konetta alkaa koodailemaan, mietityttää tuo DSH-vaihteiston kesto..  :-[

Uti

Lainaus käyttäjältä: HAL9000 - 20.07.16 - klo:22:39
25 tkm ajettu. Ravistaa tyhjäkäynnin tuntumassa kun luistattaa 2:lla. Miksi se tekee niin, miksei pidä 1:stä kunnes tulee kakkosen tarve??

Muutaman kerran sopivassa, loivassa ylämäessä liikkeelle lähtö on tapahtunut "ilman kytkintä", on lähtenyt liikkeelle komealla hyphdyksellä. Aivan selkeästi ilman kytkimn luistatusta.

Aina vaan ikävä peruutettava ylämäkeen. Ei ryömi, lähtee liukumaan alaspäin. Pakko painaa kaasua. Heti kun helläät kaasusta, lähtee taas liukumaan. Ei kaunista katsottavaa.

Tämä oli syy, jonka vuoksi jouduin luopumaan A3 Sedan 1.4 COD Business Sportista jo 5000 ajokilometrin jälkeen. Ongelmat hyvin kuvattu!
Markku

Telehell

Lainaus käyttäjältä: HAL9000 - 20.07.16 - klo:22:39
25 tkm ajettu. Ravistaa tyhjäkäynnin tuntumassa kun luistattaa 2:lla. Miksi se tekee niin, miksei pidä 1:stä kunnes tulee kakkosen tarve??

Muutaman kerran sopivassa, loivassa ylämäessä liikkeelle lähtö on tapahtunut "ilman kytkintä", on lähtenyt liikkeelle komealla hyphdyksellä. Aivan selkeästi ilman kytkimn luistatusta.

Aina vaan ikävä peruutettava ylämäkeen. Ei ryömi, lähtee liukumaan alaspäin. Pakko painaa kaasua. Heti kun helläät kaasusta, lähtee taas liukumaan. Ei kaunista katsottavaa.

Itselläni johtui vastaava toiminta ja ravistaminen kytkinpaketista. Uusi kytkinpaketti + dmf ja tärinät katosi.
Mitsubishi Outlander PHEV 2014
Ex: Skoda Superb Combi 2.0Tdi 170HV DSG 2013
Ex:VW Golf 1,4tsi DSG 90kw 2009 CAXA
Ex: BMW E61 525d 130kW Automaatti 2005
Ex: Volvo V40 1,9 T4 147kW Automaatti 2001
Ex: VW Passat 2,0TDI PD 125kW DSG Highline 2007
Ex: Nissan Primera 1,8 2001
Ex: Nissan Sunny 1,6 1994

RSOCUstin

Lainaus käyttäjältä: V4mp - 21.07.16 - klo:14:46
Olet kysellyt, muttet kuitenkaan tehnyt päivitystä? Tiedä sitä uskaltaako konetta alkaa koodailemaan, mietityttää tuo DSH-vaihteiston kesto..  :-[
Tarkotus ois jossain vaiheessa. Odotetaan ensin päästöpäivitys.
Siinä laatikkosoftassa saa väännön rajoitettua. Pitäisi onnata.

V4mp

Lainaus käyttäjältä: RSOCUstin - 21.07.16 - klo:20:37
Tarkotus ois jossain vaiheessa. Odotetaan ensin päästöpäivitys.
Siinä laatikkosoftassa saa väännön rajoitettua. Pitäisi onnata.

Asia selvä.
Täytyykin alkaa sitten kyselemään tarjouksia.  8)

Latexi

Mulla on menossa kolmas DSG-vaihteinen pirssi eikä niissä yhdessäkään ole ollut minkäänlaisia ongelmia. Kysessä siis Alfa-Romeo 159 JTDm (2,4), Audi A4 x 2. Audit bensakoneella (2.0).
Latexi

Eka Golf

Tuttu kaveri myös tyytyväinen tuohon automaattiin, autona GOLF VARIANT -14. Tosin vaihtaa aina uuden ennen kuin tulee 100tkm täyteen!  8)
Ajelee vitosen pintaan eli litran vähemmällä kuin minä vanhalla manuaalilla mutta johtuuko tuo motin kehittymisestä vai automaatista?  :o

Jultsu

Johtunee myös renkaista, tien pinnasta, kelistä, ajonopeuksista, korkeuseroista ja muista kanssaliikkujista. Vähän kun munaa ja kanaa vertaisi.
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

Poimis

Lainaus käyttäjältä: kt - 17.06.14 - klo:17:49
Australian kutsut:

3-11-2009, kutsu 37E8, DSG:N T-mittauksen sekoilu
12-6-2012, 35C1 , VW autojen DSG-7 sekoilut mallit 2008-2011: vaihdetaan mekatroniikka
14-6-2012, 35C3, Skoda-autojen DSG-7 sekoilut: vaihdetaan mekatroniikka
15-10-2013, 34F6, VW-autojen DSG vuosimallit 2013, vaihdetaan DSGöljyt
5-3-2014, 34F7, Skoda-autojen DSG, vaihdetaan DSGöljyt

Suomessa tuo kutsu 34F6 on kohdistettu kyllä valmistusvuosiin 2008-2011, joten joku ei tässä ohjeistuksessa täsmää.
Olisko selitys se, että noiden 35C1 ja 35C3 kutsujen aikana Australiassa ei vielä tiedetty tarkemmin, mistä kenkä puristaa ja
varmuuden vuoksi vaihdettiin koko mekatroniikkaboksi. Myöhemmin on sitten selvinnyt, että pelkkä öljynvaihto tarvitaan.
Lieneekö noin vai ei?

Mun 2013-kaaran huoltokirjasta löytyy tuo koodi myös.
Nyxä: VW Passat Variant DSG -16 ja Toyota Yaris Hybrid -18
Exät: VW Passat Variant Ecofuel DSG -13, Skoda Octavia TSI 1.4 Elegance DSG -09, Mazda 3 -06, Nissan Primera -92, Honda Accord -88
--
http://www.biokaasuauto.fi/

japa

Uudessa autobildissä golf 1,4 dsg 150 000km testi. Dsg lootassa ja moottorissa ei mitään moitittavaa teknisesti. Joten taitaa olla tosiaan ongelmat ratkottu vaihteiston ja jakopään osalta volkkarin leirissä . Ei kyllä muutakaan vikaa löytynyt autosta. :)
Octavia 1,5 dsg style 2019
octavia 1,4 style 2016
Octavia rs 2,0 tsi 2015
Octavia 1,4 elegance 2013

arq

Omasta VW:stä (2012, reilu 200tkm) on vaihdettu mekatroniikka takuuna pari vuotta sitten. Nyt DSG:stä hajosi siirtäjähaarukat ja synkro(t), tähän ei enää ole mitään tehtaan tai maahantuojan osallistumista. Uudemmissa tuo siirtäjäasiakin on ymmärtääkseni korjattu.

arska

Lainaus käyttäjältä: japa - 11.10.18 - klo:13:05
Uudessa autobildissä golf 1,4 dsg 150 000km testi. Dsg lootassa ja moottorissa ei mitään moitittavaa teknisesti. Joten taitaa olla tosiaan ongelmat ratkottu vaihteiston ja jakopään osalta volkkarin leirissä . Ei kyllä muutakaan vikaa löytynyt autosta. :)

Kyllä niistä suurin osa ennenkin on toiminut moitteettomasti. Jakoketju ei tietenkään vaivaa, kun se on vaihdettu hihnaan, mutta noista vaihteistoista en ihan varma olisi vielä

Dieselgolf

,,äääh,
poikani vei -08 variantti Golfin öljynvaihtohuoltoon. 7v DSG, ja 1.9 tdi.
Sieltä mekatsu vinkkasi että kaksoismassa kytkin ( meniköhön termi oikein ) ääntelee ja tulisi vaihtaa. Ei kiirettä, sanoi, mutta edessä se kuulemma on.

En ole itse vielä kuullut, kuunnellut tai vikaa koskaan havainnut itse. Täytyy nyt yrittää kuunnella itsekin, kun auto tuli viikonlopuksi tänne meille käyttöömme.

Miten tuon siis pitäisi kuulua tai tuntua, tai miten sen vian totean ?
Ja mitä tuo käytännössä tarkoittaa jos se pitää jotain ääntä ?
Losahtaako se nyt sadan kilsan päästä tuusan paskaksi , vai pelaako ääntäen (siis jos edes ääntää)  tuhansia kilsoja eikä välttämättä edes vaadi toimia ?
Tuo vain korjauksena kuulostaa hintavalta savotalta... :'(

mfroberg

Kaksoismassavauhtipyörä. ,,äntelee  tyhjäkäynnillä varsinkin kylmänä "säksättäen", kunnolla kulunut saattaa jo täristääkin autoa. Ensi oireiden jälkeen voi kyllä yleensä ajaa vielä tuhansia kilometrejä.
VW Golf Variant 1.5 eTSI DSG Style 2021
VW Tiguan Allspace 2.0 TDI DSG 4Motion 2018
Peugeot 307 1.6 Olympia 2006

Enhancer

Lainaus käyttäjältä: Dieselgolf - 13.10.18 - klo:09:11
,,äääh,
poikani vei -08 variantti Golfin öljynvaihtohuoltoon. 7v DSG, ja 1.9 tdi.
Sieltä mekatsu vinkkasi että kaksoismassa kytkin ( meniköhön termi oikein ) ääntelee ja tulisi vaihtaa. Ei kiirettä, sanoi, mutta edessä se kuulemma on.

En ole itse vielä kuullut, kuunnellut tai vikaa koskaan havainnut itse. Täytyy nyt yrittää kuunnella itsekin, kun auto tuli viikonlopuksi tänne meille käyttöömme.

Miten tuon siis pitäisi kuulua tai tuntua, tai miten sen vian totean ?
Ja mitä tuo käytännössä tarkoittaa jos se pitää jotain ääntä ?
Losahtaako se nyt sadan kilsan päästä tuusan paskaksi , vai pelaako ääntäen (siis jos edes ääntää)  tuhansia kilsoja eikä välttämättä edes vaadi toimia ?
Tuo vain korjauksena kuulostaa hintavalta savotalta... :'(
Ylämäkeen ryömittämällä helinä / kolina mielestäni on helpoin saada näissä esiin, tyhjäkäynnin lisäksi. Eli toinen puikkoihin ja itse kävelemään auton rinnalle tai kuskin ikkuna auki.
Sähkövoimaa: e-UP, e-Golf, ID.3 -> Enyaq -> ID.4 GTX.

Dieselgolf

Ja tuon metelin/räminän/kolinan kanssa siis ei voi pitkään elellä ?
Vaan se pitää korjata pian (ko) ?
Ennenkuin sille käy kuinka ?
Vai onko se vain meteliä, josta ei tartte liikaa murehtia ?

Enhancer

Onko sinulla yleensä tapana jättää asiat korjaamatta, tai käyttää niin kauan kuin vähänkin auttavasti toimii ja mahdollisesti hajottaa muitakin paikkoja hajotessaan kokonaan?

Toisen kautta, jos autoa on tarkoitus pitää, niin miksi et korjaisi vikaa heti, tuo on kuluva osa jonka tehtävänä on suojella vaihdelaatikkoa dieselin värinöiltä? Mukavuustekijä toki myös, voimansiirron värinät eivät välity auton koriin jne.

Kyllä sillä ensimmäisten merkkien ilmaannuttua varmasti 20tkm eteenpäin vielä pääsee.
Sähkövoimaa: e-UP, e-Golf, ID.3 -> Enyaq -> ID.4 GTX.

Dieselgolf

Ei ole tapana jättää korjaamatta.
Kysyin siksi jos se ei ole mitään muuta kuin hiukan räminää tms, eikä siitä pahene, eikä hajoa, kantsiiko sitä edes fiksata ?
Mutta jos se on kriittinen osa joka nyt indikoi ikääntymistään, täytyyhän tuo hoitaa pois päiväjärjestyksestä. Mutta kiva ettei sitä tarvitse heti viedä pajalle takaisin, kun juuri sieltä palasi. Voin ajella tovin ( tai siis poikani voi ) ja korjautetaan sitten tovin päästä.

Letangi

1.5tsi dsg. Kierrosluku mittarin viisari ei kiihdytyksessä nouse sillei smoothisti vaan vähän niinkuin nykimällä. Onkohan tähän korjauskeinoa vai onko näitä kuuluisia ominaisuuksia?

mfroberg

Mikä auto ja kumpi mittaristo? Ainakin Golfin digimittaristossa rundari käyttäytyy ihan normaalisti eikä nyi. Tokihan se "pomppii" vaihteiden myötä mutta ei siis nyi samalla vaihteella kiihdytyksen aikana.
VW Golf Variant 1.5 eTSI DSG Style 2021
VW Tiguan Allspace 2.0 TDI DSG 4Motion 2018
Peugeot 307 1.6 Olympia 2006

Letangi

Octavia kyseessä normi mittaristolla

Volkkaripappa

Kyllähän tuo neula Golfissa sekunnin murto-osiksi stoppaa aina vaihtotapahtuman ajaksi, sillein ettei nouse tasaiseen kun 1 lähdetään ja 7 kiihdytetään. Normaali mittaristo ja minusta normaalia käytöstä. Kaksi 7-vaihteista(dsg) omistanut.

TTO

Lainaus käyttäjältä: Letangi - 26.10.18 - klo:13:10
1.5tsi dsg. Kierrosluku mittarin viisari ei kiihdytyksessä nouse sillei smoothisti vaan vähän niinkuin nykimällä. Onkohan tähän korjauskeinoa vai onko näitä kuuluisia ominaisuuksia?
Nykiikö kaikilla vaihteilla? Nykiikö samalla tavalla aina (paikaltaan kiihdytys vs ohitus)? Kuinka ”paljon”/usein nykii? Eli vähän tarkempi kuvaus asiasta olisi mukava saada.

Jaska_K

Uusi alue mulle kun itse ajan mieluummin kovalla laatikolla kuin huonolla automaatilla mutta kuulin juuri ohjelmoijalta että laatikot ovat oppivia ja jossain vaiheessa oppimismuisti tulee ikäänkuin täyteen. Sen pystyy tyhjentämään laatikon öljynvaihtohuollon yhteydessä tai sitten erikseen viripajalla.
Mutta joka tapauksessa 7 lovisesta laatikostakin saa hienosti toimivan ohjelmoinnilla, 6 lovinen toimii jo tehdasasetuksella paremmin. Tämä siis ohjelmoija kertomaa ja saattaa olla että näin pitkässä viestiketjussa on tullutkin esille.
Joskus mulla oli 3.0tdi jossa s-tronic ja se toimi hienosti, aivan eri laite kuin volkkarin tai skodan pieni dsg.
Passat GTE 2018
ex Octavia III 2.0tdi 2013
ex Octavia II 2.0tdi 2008

Enhancer

Lainaus käyttäjältä: TTO - 26.10.18 - klo:15:46
Nykiikö kaikilla vaihteilla? Nykiikö samalla tavalla aina (paikaltaan kiihdytys vs ohitus)? Kuinka ”paljon”/usein nykii? Eli vähän tarkempi kuvaus asiasta olisi mukava saada.
Luulen, että tässä nyt haetaan viaksi DSG:n vaihtotapahtuman nopeutta. Eli vaihdon tapahtuessa nopeasti, siirtyy kierrosviisarin neula myös nopeasti alaspäin isomman vaihteen vaihduttua. Mehumaijassahan kierrosviisarin ja etenemisen välinen suhde on hyvinkin suuntaa-antava toisin kuin nykyautoissa.
Sähkövoimaa: e-UP, e-Golf, ID.3 -> Enyaq -> ID.4 GTX.

Letangi

https://youtu.be/xRsIX4zPQsE
Tuossa siis viisarin liikettä mitä tarkoitin. Ei kauhean jouheasti liiku

a_jaba

No ainakin vaihteen isommalle vaihdon kohdalla kuuluukin mennä tuolleen nykäisten alas. Se kun kiihdytät pakkokolmosella ja viisari menee hiukan epäloogisesti ylöspäin niin näyttää äkkiseltään kuin viisarin askelmoottori takertelisi  :-\ moottoriäänien perusteella (sen mitä tuosta nyt kuulee) niin kuulostaa mielestäni normaalilta. Ihmettelen jos jotenkin DSG:n vika tuo viisarin nykiminen.
Audi Q3 TFSIe -21 180kW 0tkm -> (työsuhdeauto)

Ex. Volkswagen Passat Variant -15 1.6TDI DSG 83tkm - 125tkm (oma ja maksettu)
Ex. Volkswagen Golf Variant -15 1.6TDI DSG 97tkm - 163tkm (oma ja maksettu)
Ex. Audi A4 -07 2.0TDI 125kW S-Line Sport Edition 96tkm - 248tkm (oma ja maksettu)

JJambs

Kyllä tuosta videosta korvakuulolla kuulee tuon jumppaamisen, ei ole kunnossa tuo.
Ajossa:
Seat Leon ST 1.5 TGI Style Business Class 2019

Entiset:
BMW 530e Charged Edition M Sport 2019
Skoda Octavia Combi 2.0 TSI RS DSG 2018
Seat Leon 1.0 TSI Style 2017
Volvo S60 2.4 170hv Momentum, 2006
Seat Leon 1.4 TSI 140 Style 2014
Volvo S60 2.5T Kinetic 2005
Mazda 6 HB, 2.0i 2006
VW Golf IV 1.6 2003

vag4life

Lainaus käyttäjältä: a_jaba - 02.11.18 - klo:19:27
No ainakin vaihteen isommalle vaihdon kohdalla kuuluukin mennä tuolleen nykäisten alas. Se kun kiihdytät pakkokolmosella ja viisari menee hiukan epäloogisesti ylöspäin niin näyttää äkkiseltään kuin viisarin askelmoottori takertelisi  :-\ moottoriäänien perusteella (sen mitä tuosta nyt kuulee) niin kuulostaa mielestäni normaalilta. Ihmettelen jos jotenkin DSG:n vika tuo viisarin nykiminen.

Samaa mieltä. Nopeusmittarin viisari kuitenkin nousee ihan tasaisesti. Mittareiden perusteella sanon ei vikaa.
A4 B9 TFSI Q s-line

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy