Kokemuksia DSG-vaihteistosta (7v)

Aloittaja Jyri, 04.12.09 - klo:20:06

« edellinen - seuraava »

ahonekal

Lainaus käyttäjältä: tet - 02.11.10 - klo:10:04
Olisiko tuo nykäys voinut johtua mäkilähtöavustimesta? Sehän tekee tähän soppaan oman lisänsä, kun se toimii jonkin (ainakin minullle tuntemattoman) kaltevuuskulman ylittyessä mutta pienessä mäessä ei toimi. Jos reilusti kaasuttaa silloin kun avustimella on vielä jarrut lukossa niin kyllä se aika reippaasti loikkaa.

Eihän tuo avustin mene päälle jos auto on liikeessä? Ymmärrän toiminnan noin jos pysähdyn kokonaan mäen puoliväliin ja sitten jatkan matkaa niin mäkilähtöavustin on pelissä, mutta tuossa keississä auto liikkui koko ajan kunnes alkoi vaihteen arpominen. Meneekö mäkilähtöavustin päälle jos ns. vaihteella pysähdyn mäkeen, eli en paina jarrua?

VAG!

#271
aa

Rice

Rupeaa olemaan kohta 30tkm Oculla takana ja nyt DSG on ruvennut oikuttelemaan.
Ajoittain peruuttaessa kauheaa nykimistä. Nykiminen vaan voimistuu jos hiukankin painaa
kaasua. Nykivän peruutuksen jälkeen kun lähtee eteenpäin niin 1. ja 2. vaihteella lievää
nykimistä ja vaihto 1. -> 2. kuin ilman kytkimen käyttöä vaihtaisi. Kolmosella ja suuremmilla
vaihteilla ei ongelmia.
No, 1. huolto kohta ajankohtainen niin saavat siellä kommentoida asiaa.
Opel Astra
Volvo V60

Samueli

Lainaus käyttäjältä: vehkis1983 - 02.09.10 - klo:19:14
Tarkoitin sitä nykäisyä, minkä tämä dsg tekee. Eli jos painaa kaasua hiemankaan reilummin, niin ainakin tämä 118 kw moottori tekee parin sekunnin viiveen jälkeen kauhean nykäisyn. Jos tuon parin sekunnin aikana pitää kaasupolkimen samassa asennossa, niin lähtö on tasainen, mutta jos painat tuon parin sekunnin aikana hiemankaan enemmmän kaasua niin tulee kauhea nykäisy ja silloin mennään.. 

Itsellänikin oli tällaista piirrettä havaittavissa, mutta moottorinohjauksen softapäivitys auttoi, ja nyt auto lähtee mielestäni ihan kohtuullisesti liikkeelle myös kuvatussakin tilanteessa.

Eli kannattaa viedä auto huoltoon ja pyytää asentamaan uusimmat "Service Packit"  :P

Wekotin

Kävi auto sitten pajalla DSG:n nykimisen vuoksi. Luonnollisestikaan eivät löytäneet mitään vikaa (ehkä hyvä juttu). Tekivät vaihteistolle sopeutuksen/nollauksen. Yllättäen vaihdot kyllä pehmenivät huomattavasti ja auto tuntuu jälleen sellaiselta kuin uutena. Nyt lähtee nätisi ilman viiveitä ja nykyjä. Tosin epäilen kyllä vahvasti, että tämä ei ollut mikään ratkaisu asiaan ja vuoden sisään auto on jälleen oppinut pahoille tavoille. Taidan sitten viedä auton joka vuosi sopeutukseen ja takuuna tietysti.

Wekotin

Eipä sitä iloa kauaa kestänyt. Nykimiset ovat palanneet ja vikakoodi on taas ilmestynyt. Mitähän merkkihuolto seuraavaksi mahtaa arpoa kuin viimeksikään mitään vikaa mukamas löytynyt. Sopeutetaan lisää?

Filixon

Lainaus käyttäjältä: Wekotin - 11.12.10 - klo:15:52
Eipä sitä iloa kauaa kestänyt. Nykimiset ovat palanneet ja vikakoodi on taas ilmestynyt. Mitähän merkkihuolto seuraavaksi mahtaa arpoa kuin viimeksikään mitään vikaa mukamas löytynyt. Sopeutetaan lisää?

Minulle on omien kokemusteni perusteella vahvistumassa näkemys, että VW:n merkkihuolto ei enää osaa korjata konsernin tuotteita. Ovatko laitteet raakileita tai liian monimutkaisia, vai eikö huolto pysy kehityksessä mukana? Itselläni on edelleen tämä tilanne päällä:

http://www.vagarena.fi/index.php?topic=3299.msg82424#msg82424
Meidän Musti on karjalankarhukissa.

Wekotin

Lainaus käyttäjältä: Filixon - 11.12.10 - klo:17:37
Minulle on omien kokemusteni perusteella vahvistumassa näkemys, että VW:n merkkihuolto ei enää osaa korjata konsernin tuotteita. Ovatko laitteet raakileita tai liian monimutkaisia, vai eikö huolto pysy kehityksessä mukana? Itselläni on edelleen tämä tilanne päällä:

http://www.vagarena.fi/index.php?topic=3299.msg82424#msg82424

Sama fiilis täällä. Täytyy kyllä siitä olla tyytyväinen, että ainakin tämä huoltoneuvoja osoitti milestäni oikeaa kiinnostusta vian korjaamiseen ja käski ottaa välittömästi heti nimenomaan häneen uudestaan yhteyttä, että vältytään samojen "korjauksien" toistolta. Onneksi on takuuta jäljellä. En haluakaan kuvitella sitä hintalappua jos tätä vikaa ratkottaisiin asiakkaan piikkiin.

Filixon

Lainaus käyttäjältä: Wekotin - 11.12.10 - klo:17:46
Onneksi on takuuta jäljellä. En haluakaan kuvitella sitä hintalappua jos tätä vikaa ratkottaisiin asiakkaan piikkiin.

Minulta takuuaika on loppunut, mutta olen korjaamolla selvästi ilmaissut näkemykseni, että vika pitäisi etsiä ja korjata jatketun takuun tai tuotevastuun perusteella. Ajokilometrejä on edelleen alle 30 tuhatta, ja normaali takuu päättyi kesäkuun alussa. Keljuinta on se, että Golfin kaikki bensavehkeet ovat nykyään TSI-moottorisia, joten vaihto konsernin tuotteisiin ei tule minulle enää kyseeseen. Vaan minnekäs muuhun liikkeeseen voit viedä vaihtoauton, joka tilttaa toistuvasti ja tuottaa moottorihäiriön vikailmoituksia, mutta merkkikorjaamo ei silti löydä vikoja?
Meidän Musti on karjalankarhukissa.

tn62634

Lainaus käyttäjältä: Filixon - 11.12.10 - klo:17:58
vaihto konsernin tuotteisiin ei tule minulle enää kyseeseen. Vaan minnekäs muuhun liikkeeseen voit viedä vaihtoauton, joka tilttaa toistuvasti ja tuottaa moottorihäiriön vikailmoituksia, mutta merkkikorjaamo ei silti löydä vikoja?

Vaihda se sellaiseen merkkiin, joka käyttää perinteisiä automaatteja. Eihän tuosta DSG:stä näytä olevan kuin harmia.

Tollo Peloton

Vaihtakaa semmoiseen VW- tai Skoda-malliin jossa on 1.4TSI 90 kW tai 1.8TSI 118kW sillä ne on tuntuneet pelaavan ongelmitta. DSG on kyllä noissakin ainoa automaativaihteisto eli jos sitä karsastatte niin eikai sitten.

Filixon

Lainaus käyttäjältä: Tollo Peloton - 11.12.10 - klo:18:20
Vaihtakaa semmoiseen VW- tai Skoda-malliin jossa on 1.4TSI 90 kW tai 1.8TSI 118kW sillä ne on tuntuneet pelaavan ongelmitta.

Taitaa mennä ohi aiheen, mutta vaihdossa noihin voisi käydä niin, että kun lähtee sutta pakoon, tulee karhu vastaan - tai että suo siellä, vetelä täällä...
Meidän Musti on karjalankarhukissa.

Wekotin

#282
Lainaus käyttäjältä: Tollo Peloton - 11.12.10 - klo:18:20
Vaihtakaa semmoiseen VW- tai Skoda-malliin jossa on 1.4TSI 90 kW tai 1.8TSI 118kW sillä ne on tuntuneet pelaavan ongelmitta. DSG on kyllä noissakin ainoa automaativaihteisto eli jos sitä karsastatte niin eikai sitten.

Miten tämä moottoriin liittyy? Minulla kaksoisahdettu on toiminut mielestäni oikein hyvin. DSG:n syy tämä tod.näk on. Sitä mieltä huoltoneuvojakin oli.

Lisäystä: Eikä se 1.8 TSI:kään nyt näköjään täysin autuaaksi tee http://www.vagarena.fi/index.php?topic=3458.msg82941;topicseen#new

Zaasa

#283
Lainaus käyttäjältä: Filixon - 11.12.10 - klo:17:58
Minulta takuuaika on loppunut, mutta olen korjaamolla selvästi ilmaissut näkemykseni, että vika pitäisi etsiä ja korjata jatketun takuun tai tuotevastuun perusteella. Ajokilometrejä on edelleen alle 30 tuhatta, ja normaali takuu päättyi kesäkuun alussa. Keljuinta on se, että Golfin kaikki bensavehkeet ovat nykyään TSI-moottorisia, joten vaihto konsernin tuotteisiin ei tule minulle enää kyseeseen. Vaan minnekäs muuhun liikkeeseen voit viedä vaihtoauton, joka tilttaa toistuvasti ja tuottaa moottorihäiriön vikailmoituksia, mutta merkkikorjaamo ei silti löydä vikoja?
Oletko ollut yhteydessä maahantuojaan? Sukulaiseni erimerkkinen auto vietiin lavetilla maahantuojalle tutkittavaksi/ korjattavaksi kun eivät saaneet paikallisessa merkkihuollossa autoa toimimaan useista yrityksistä huolimatta.En tiedä kuinka yleisesti maahantuojilla on mahdollisuutta vastaavaan toimintaan.Suora yhteys maahantuojaan saattaa helpottaa takuun jatkumista kyseisen vian osalta,jopa nopeuttaa vian korjausta .

Filixon

Lainaus käyttäjältä: Zaasa - 11.12.10 - klo:20:13
Oletko ollut yhteydessä maahantuojaan?

Minulle on kerrottu huollosta, että he ovat ottaneet yhteyttä maahantuojaan, mutta sieltäkään ei ole osattu neuvoa syytä noihin moottorihäiriöihin. Huollon toive on, että he saisivat auton pajalle, kun vika on päällä. Viimeksi auto hinattiin korjaamolle itsenäisyyspäivänä, kun se teki tenän tiellä. Arjen tullen vikailmoitukset olivat olleet tallessa, mutta vikoja ei löydetty. Ilmeisesti kärry oli taas pelittänyt, kun sitä oli korjaamolla ajettu. Se on siellä vieläkin tutkittavana, ja odotan yhteydenottoa maanantaina...
Meidän Musti on karjalankarhukissa.

tet

Lainaus käyttäjältä: Filixon - 11.12.10 - klo:20:39
Minulle on kerrottu huollosta, että he ovat ottaneet yhteyttä maahantuojaan, mutta sieltäkään ei ole osattu neuvoa syytä noihin moottorihäiriöihin. Huollon toive on, että he saisivat auton pajalle, kun vika on päällä.

Hmm... 103 kW kaksoisahdettu ja antaa moottorihäiriöitä satunnaisesti. Onhan ne varmasti tarkistaneet jakoketjun kireyden siellä huollossa? ;) Tiedän yhden merkkikorjaamon jossa tuollaisiin on laitettu rattiin lappu "ei saa käynnistää" ja ne työnnetään korjaamonosturille.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

ahonekal

Lainaus käyttäjältä: Wekotin - 11.12.10 - klo:15:52
Eipä sitä iloa kauaa kestänyt. Nykimiset ovat palanneet ja vikakoodi on taas ilmestynyt. Mitähän merkkihuolto seuraavaksi mahtaa arpoa kuin viimeksikään mitään vikaa mukamas löytynyt. Sopeutetaan lisää?

Joko ennätit uudelleen käyttää huollossa? Mitä arpoivat?

Wekotin

Lainaus käyttäjältä: ahonekal - 13.12.10 - klo:14:28
Joko ennätit uudelleen käyttää huollossa? Mitä arpoivat?
Huollossa ei ole vielä uudelleen käytetty, mutta huoltoneuvojan kanssa kävin puhelinkeskustelun. Lupasi olla tehtaaseen päin yhteydessä ja kysyä, että mitä tämän asian kanssa tehdään. Eniten näissä harmittaa kun mikään, koskaan ei tule ensimmäisellä kerralla kuntoon. Ja VW ei tunnetusti ilman tappelua sijaisautoa takuukorjauksiin anna.

Wekotin

Päivitystä tilanteeseen:

Huoltoneuvoja soitti, että oli ollut tehtaaseen päin yhteydessä. Tuomioksi tuli, että vaihteistosta täytyy kytkimet vaihtaa. Takuuseen menee luonnollisesti, kestää kaksi työpäivää ja talo tarjoaa sijaisauton ilmaiseksi. Täytyy kyllä huoltoneuvojalle antaa papukaijamerkki. Tuntuu noidenkin asiakaspalvelussa olevan eroa vielä saman katon allakin käsittämättömän paljon.

Nykäne

#289
Saisitkos Wekotin jostain noi vikakoodis tänne foorumille? Ois varmaan jonninmoista faktaa niille, joilla sattuis olemaan samat vikakoodit. Meinaan, jos huolto alkaa vikuroimaan, niin vois mainita sun esimerkin, että tämmöttii vaan takuuseen...

Mulla pelaa dsg7 hyvin (eipä oo kyllä tosin vertailupohjaa), mutta tällaista vikakoodia nyt pukkaa:

1 Fault Found:
006298 - Clutch 1: Clearance too Small
                    P189A - 000 - - - Intermittent
                 Freeze Frame:
                          Fault Status: 00100000
                          Fault Frequency: 9
                          Reset Counter: 5
Glf V TSI 90kW -09

Wekotin

Lainaus käyttäjältä: Nykäne - 20.12.10 - klo:17:55
Saisitkos Wekotin jostain noi vikakoodis tänne foorumille? Ois varmaan jonninmoista faktaa niille, joilla sattuis olemaan samat vikakoodit. Meinaan, jos huolto alkaa vikuroimaan, niin vois mainita sun esimerkin, että tämmöttii vaan takuuseen...

Mulla pelaa dsg7 hyvin (eipä oo kyllä tosin vertailupohjaa), mutta tällaista vikakoodia nyt pukkaa:

1 Fault Found:
006298 - Clutch 1: Clearance too Small
                    P189A - 000 - - - Intermittent
                 Freeze Frame:
                          Fault Status: 00100000
                          Fault Frequency: 9
                          Reset Counter: 5


No juu tuollahan ne on edellisellä sivulla.

1 Fault Found:
006012 - Clutch 2: Tolerance Limit Reached
               P177C - 003 - Mechanical Failure - Intermittent
             Freeze Frame:
                    Fault Status: 00100011
                    Fault Priority: 0
                    Fault Frequency: 5
                    Reset counter: 3
                    Mileage: 42987 km
                    Time Indication: 0

Nykäne

Lainaus käyttäjältä: Wekotin - 20.12.10 - klo:18:10
No juu tuollahan ne on edellisellä sivulla.
No tulipahan nyt kerrattua  ;)
Glf V TSI 90kW -09

Wekotin

Oletko Nykäne havainnut mitään oireita vikakoodin ilmestyttyä? Viivettä pienillä vaihteilla vaihdoissa, nykimisiä, arpomisia?

Nykäne

Ei mun mielestä nyi yhtään enempää kuin uutena ja arpominenhan taitaa olla tietyissä tilanteissa dsg:n ominaisuus, johon pystyy vaikuttaa maltillisella kaasujalalla.

Pari päivää sitten oli kyllä pikku juttu, liekö sitö viivettä. Lähin kiihyttää pienestä nopeudesta ja dsg:llä oli D-pykälä päällä, mutta vaihteisto ei alkanut heittää isompaa vaihetta silmään, vaan toimi ihan kuin olisi ollut S-pykälä päällä eli vedätti korkeammille kierroksille.
Mulla on tosin tapana lepuuttaa kättä dsg:n kahvan päällä, joten olisko sillä jotain merkitystä? Missään tapauksessa ei keppi kuitenkaan siirtynyt D:ltä S:lle tai tipille.
Glf V TSI 90kW -09

Wekotin

Lainaus käyttäjältä: Nykäne - 20.12.10 - klo:19:19
Lähin kiihyttää pienestä nopeudesta ja dsg:llä oli D-pykälä päällä, mutta vaihteisto ei alkanut heittää isompaa vaihetta silmään, vaan toimi ihan kuin olisi ollut S-pykälä päällä eli vedätti korkeammille kierroksille.

Tämä on tapahtunut myös itsellä.

Filixon

Lainaus käyttäjältä: Nykäne - 20.12.10 - klo:19:19
Mulla on tosin tapana lepuuttaa kättä dsg:n kahvan päällä, joten olisko sillä jotain merkitystä? Missään tapauksessa ei keppi kuitenkaan siirtynyt D:ltä S:lle tai tipille.

Mistäs tuollainen tapa on peräisin? Aikoinaan volkkarien käsikirjoissa varoiteltiin tavasta lepuuttaa kättä vaihdekepin nupilla. Silloin tosin oli kyse manuaalivaihteistosta.
Meidän Musti on karjalankarhukissa.

Suzooka

Lainaus käyttäjältä: Filixon - 22.12.10 - klo:00:59
Mistäs tuollainen tapa on peräisin? Aikoinaan volkkarien käsikirjoissa varoiteltiin tavasta lepuuttaa kättä vaihdekepin nupilla. Silloin tosin oli kyse manuaalivaihteistosta.
Niin no eikös tuo DSG -keppi ole käytännössä sähköinen?
Manuaalivaihteistossa tuo käden "lepuuttaminen" kepillä kuormitti siirtokoneistoa. Käytännössä tuon ansiosta siirtohaarukka painaa laatikossa rattaan pintaan. Laatikoissa on ainakin aikojen alussa ollut vain ohuet "simmilevyt" vasteena.. saatanut kulua tai jopa palaa tarpeettomasti.. riippuen laatikon öljyistä.
FOR SALE: Skoda 440 2D sedan -57
TULOSSA: Combi valoshöy

Wekotin

Jep. Nyt on kytkinpakka vaihdettu. Huomasin heti 1 ja 2 vaihteen välillä eroa. Toivottavasti vaan ei nyt pelkästä sopeutuksesta johdu vaan oikeasti olisi nyt vika poissa. Vaihdot ovat pehmeitä nyt joka vaihdolla ja nykäilyt tiessään. Hienointa on kun ei kakkoselle vaihdettaessa parkkipaikalla tule sitä pirun rytkäystä.

bm

Onko tämä DSG:n ominaisuus tai vika, vai johtuuko moottorista? Auton luovutuksesta saakka (11/2010) Golf 1.6tdi DSG7 tehnyt semmoista, että välillä kierroslukumittarin viisari intoutuu nykimään millin tai pari. Yleensä mitään nykäystä ei tunne, mutta joskus saattaa tuntea pienen nykäyksen. Erityisesti nykäyksen tuntee jos on ylämäki ja auto alkaa tekee tuota nykimistä. Havainnot tehty esim moottoritiellä vakkari päällä. Olen mielestäni havainnut samaa myös ilman vakkaria ja pienemmillä nopeuksilla. Eli onko normaalia että kierroslukumittarin viisari nykii välillä kuin pilkkimiehen vapa?

Mikko

Samaa tekee DSG7 Sciroccossa. Tuntuu tosin tekevän tuota vain seiskalla ja aika satunnaisesti. Moista toimintaa on esiintynyt itsellä myös ihan alusta (12/2010) asti.

Edit: Viikonloppuna tuli ajettua n. 500 km moottoritienopeuksilla, pääasiassa vakkarilla ja tällä kertaa ei tuota esiintynyt ollenkaan.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy