Kirjoittaja Aihe: Caddy 2012 CAYA 1.6 koneella suuri kulutus, ravistava tyhjäkäynti, tehottomuus  (Luettu 2602 kertaa)

Poissa Tuukkeli

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 27
    • Profiili
Terve

Vajaa 250 tkm ajettuun Caddy Maxiini 1.6TDI 102hv CAYA koneella on ilmaantunut seuraavia ongelmia:

- Tyhjäkäynnillä kone hölskyttää koko autoa vaihtelevasti. Joskus kone käy siististi, joskus ravistaa ihan kunnolla.
- Kulutus on hurja. Kävin juuri Treella Hesasta ja n. 110km/h nopeudessa auto kulutti kitkoilla ja ilman kuormaa keskimäärin 8,9L/100km ajamallani 560km matkalla.
- Tuntuu, että osa tehoista on kateissa. Esim. moottoritien rampilta kiihdytettäessä tuntuu että vaikka kaasua polkee, auto ei oikein liikahda. Tehotonhan tämä on, mutta ei aiemmin ihan näin tehoton mielestäni.

Autoon on hiljan vaihdettu kaksi kpl Saksan Amazonista ostettuja kunnostettuja suuttimia. Niissä on vuoden takuu ja 2016 vaihtamani vastaaava suutin ei aiheuttanut ongelmia. Vikakoodit on hiljan luettu kahteenkin kertaan, mutta mitään vikakoodeja ei tule.

Jostain luin, että ongelma saattaisi olla ilmansuodatin ja/tai ilmamassamittari. Auto on huollettu täsmälleen huolto-ohjelman mukaan ja polttoainesuodatin on vaihdettu juuri. Eikö ilmamassamittari anna sitten vikakoodia?

Hyviä korjausehdotuksia otetaan riemumielin vastaan.

Poissa Tuukkeli

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 27
    • Profiili
Tuleeko kellään ideoita? Lisävaivana vielä sellainen, että auto ei jaksa vääntää enää alakierroksilla samalla tavalla kuin aiemmin.

Nykyään jos esim. yrittää ajaa vitosvaihteella 80 kmt, auto alkaa nytkähtelemään ja pitää vaihtaa pienemmälle. Aiemmin veti kahdeksassakympissä vitosella vielä ihan hyvin.

Poissa Enhancer

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 1.548
    • Profiili
VCDS:llä voisi katsoa esimerkiksi hiukkassuodattimen laskennallista täyttöä. Vai onko loukku poistettu?

Nuo suuttimet pitää tietääkseni myös "opettaa" moottorinohjaimelle.
VCDS -apua tarjolla Tampereella, yksityisviesti tai vcds@enhancer.fi tavoittaa. Käytössä HEX-V2. Vikakoodit, testit, sopeutukset, lisätoimintojen aktivointi jne.

Jos tarvitset VCDS-apua muualla, tutustu: http://www.vagarena.fi/index.php?topic=23.0

Poissa M_M

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 1.669
    • Profiili
Autoon on hiljan vaihdettu kaksi kpl Saksan Amazonista ostettuja kunnostettuja suuttimia. Niissä on vuoden takuu ja 2016 vaihtamani vastaaava suutin ei aiheuttanut ongelmia.

Onko moottorinohjaimelle opetettu asianmukaisesti uusien suuttimien korjausarvot? Jos sinne vaan vaihtaa suuttimet eikä tee muuta, niin mahdollisesti kerjää ongelmia?

Ilmamassamittari voi toki myös oireilla, eikä siitä varsinaisesti vikakoodia tule koska auto ei voi tietää mittarin näyttämän "ryömineen".
VCDS (HEX-V2) käytettävissä, Kotkan seudulla

Audi A3 SB 1.8TFSI Quattro S-tronic -13
Audi A4 2.0TFSI Quattro S-tronic -14

Poissa Tuukkeli

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 27
    • Profiili
Mitenkäs tämä "opetus" tehdään? Voin kysyä sitten korjaamosta onko tehty.

Hiukkasloukku on tallella.

Poissa M_M

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 1.669
    • Profiili
Mulle ei dieselit ole kovinkaan tuttuja, mutta ilmeisesti suuttimen rungossa on numerosarja joka syötetään testerillä ECUlle. Luulisi korjaamon osaavan tuon tehdä.

Toinen on tietysti se, että onko suuttimet asiallisia jos ne ovat jo kerran kunnostettuja. Googlaamalla löytää mainintoja siitä, kuinka näitä suuttimia ei edes uutena kannata ostaa kuin tietyltä valmistajalta, vaikka niitä muutkin tekevät. Ilmeisesti jonkin verran liikkeellä myös kelvotonta tavaraa.  :-\
VCDS (HEX-V2) käytettävissä, Kotkan seudulla

Audi A3 SB 1.8TFSI Quattro S-tronic -13
Audi A4 2.0TFSI Quattro S-tronic -14

Poissa Tuukkeli

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 27
    • Profiili
Yli kaksi vuotta sitten vaihdettiin yksi kuunostettu suutin ja hyvin on pelannut.

Uusia ei oikein viitsi 250tkm ajettuun vm. 2012 autoon ostaa kun ne maksaa ainakin alkuperäisenä n. 700€ ja tähän mun autoon on vaihdettu reilun kahden vuoden sisään kolme suutinta.

Poissa Saksoboy

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 101
    • Profiili
Itse en kyllä voi suositella ulkomailta tilattuja "kunnostettuja" suuttimia. Tilasin neljä suutinta Ford Mondeoon EPS:sältä jotka kaikki oli jumissa. Paikallinen diesel huolto sai herkistelyllä (eli penkkiin, cleanerit sisään paineen kera ja sähköisesti napsuttelivat suutinten venttiileitä että sai auki)
kolme heräsi ja neljäs umpi jumissa.
Ostin diesel huollon kautta sitten korjaussarjan suuttimeen joka kustanti muistaakseni 170€.

Kaiken kukkuraksi olisi itselle tullut halvemmaksi ostaa ja asennuttaa korjaussarja dieselhuollossa kuin ostaa nämä "tehdaskorjatut" saksasta. Olisi säästänyt hermojakin.
Vw Touran 2.0 tdi "bkd"
"Harder" is not a very good safeword.
Tarvittaessa löytyy aito HEX-V2 VCDS (VagCom), ForDiag (Ford, Mazda), ja OpCom (Opel) http://www.vagarena.fi/index.php?topic=23.270

Poissa Tuukkeli

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 27
    • Profiili
Osaako joku suositella PK-seudulla osaavaa dieselkorjaamoa jossa voitaisiin tehdä suuttimien "opetus"?

Caddy 1.6TDI:n (CAYA) ongelmat sen kun jatkuvat. Kone on todella tehoton ja siitä puuttuu alakierrosvääntöä. Esim. 80kmh nopeudella vitosvaihteella jos tulee pienikään ylämäki niin vauhti hiipuu ja kone nykii.

Moottoritiellä kokeilin huippuja ja auto kelasi vaivoin 140km/h vaikka huippunopeuden pitäisi olla 167 km/h. Lisäksi kulutus on aivan tolkuton. Kuten kuvasta näkyy, 110 km/h nopeudella vakionopeussäädin päällä vaatimattomat 8.5l/100km/h.

Jos ei suuttimien "opetus" auta niin onko muita ideoita? Esim. EGR? Koneeseen on myös tehty päästöhuijauskorjaus ja jostain luin, että Ruotsissa ja Britanniassa olisi korjauksen seurauksena joistain autoista tehot kadonneet ja kulutus lisääntynyt.



Poissa vwmies

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 1.757
  • B7 1.6TDi Var. 2013
    • Profiili
Tästä ei ole kokemuksia, mutta päästöpäivityksen vuoksi täälläkin alavääntö heikkeni ja kulutus kasvoi 0,3l / 100km.
Täristys ja suuri kulutus viittaavat kyllä ihan johonkin muuhun vikaan tai vikohin.

http://keskiuudenmaandiesel.fi/

Tuolla ainakin tehdään laajalla skaalalla disukoiden vaativampia korjauksia.  Viankuvaus kehiin ja tarjousta pyytämään.
Yritetään pärjätä.

Poissa Tuukkeli

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 27
    • Profiili
En ole vielä saanut aikaa korjaamoon. Tuntuu olevan ymmärrettävästi kovin kiireisiä noi osaavat dieselkorjaajat.

Pääsiäisreissulla Raumalle kulutus nousi motarilla 9.2 litraan sadalla. Soitin raumalaiseen korjaamoon että katsoisivat edes vähän mistä kiikastaa.

Selvisi että jokaisen neljän suuttimen liitoskohdassa moottoriin eli niissä "kuopissa" missä suuttimet ovat on ihan reilusti dieseliä. Sanoivat että kaikki tiivisteet pitäisi vaihtaa ihan ensimmäkseksi.

Kaksi suutintahan vaihdettiin viime vuoden lokakuussa ja sen jälkeen kun lähdin ajamaan niin konepellin alta puski sankka savu. Sillä kertaa oli syynä joku paluuputki joka oli jäänyt löysälle. En tiedä onko sieltä sitten jäänyt löysälle jotain muutakin.

Hitto kun löytäisi korjaamon missä toi rakkine saataisiin kerralla kuntoon. Vinkkejä otetaan edelleen vastaan Uudenmaan osaavista ja mielellään kohtuuhintaisista dieselkorjaamoista.

Poissa mfroberg

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 400
    • Profiili
Klaukkalan diesel on ainakin ollut hyvän ja osaavan maineessa, löysivät aikoinaan hetkessä minunkin Octaviasta jonkun edellisen omistajan evry-purkka viritelmän johdotuksesta joka aiheutti suuria käyntiongelmia.
VW Golf Variant 1.5 TSI DSG Highline 2018
Seat Leon ST 1.0 TSI Style 2017
Peugeot 307 1.6 Olympia 2006

Poissa Tuukkeli

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 27
    • Profiili
Klaukkalan diesel on ainakin ollut hyvän ja osaavan maineessa, löysivät aikoinaan hetkessä minunkin Octaviasta jonkun edellisen omistajan evry-purkka viritelmän johdotuksesta joka aiheutti suuria käyntiongelmia.

Kiitos vinkistä. Vein auton Klaukkalan dieseliin ja kokemus heistä on hyvin positiivinen.

Ensimmäiseksi laitettiin suuttimet testipenkkiin ja jostain syystä niistä kaikista tuli vaan n. puolet siitä löpömäärästä läpi mikä pitäisi tulla. Ei ihme että tehot olivat hukassa.

Jotain muitakin sählinkejä oli joko edellisen korjauksen jäljiltä tai itsekseen tullut. Kolmossuuttimen paluuputki vuosi ja siinä oli myös väärän kokoinen ja -muotoinen tiiviste jonka ansiosta suuttimen ympäristö oli pikeenytnyt ja suutin juuttunut kiinni.

Suuttimet vaihdettiin itse Saksasta tilaamiini kunnostettuihin, korjattiin vuodot ja tiivisteet ja ongelmat hävisivät.

Klaukkalan dieselistä tuli sellainen olo että porukka tietää mitä tekee ja lisäksi asiakasopalvelu ja yhteydenpito oli esimerkillistä. Oman kokemukseni perusteella voin suositella heitä varauksetta.

Poissa vwmies

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 1.757
  • B7 1.6TDi Var. 2013
    • Profiili
Hyvä kun tuli kuntoon ja ilmeísesti aivan tolkulliseen hintaankin. 1.6TDi pitäisi mennä 5-6l litroilla. Ei nämä ammattilaisille niin vaikeita asioita ole.  :D
Yritetään pärjätä.

 






Autodoc.FI
www.Euvaraosat.fi
Custom-Garage.fi
www.autotahti.fi
Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy