Kirjoittaja Aihe: Caddy 2012 CAYA 1.6 koneella suuri kulutus, ravistava tyhjäkäynti, tehottomuus  (Luettu 1280 kertaa)

Poissa Tuukkeli

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 24
    • Profiili
Terve

Vajaa 250 tkm ajettuun Caddy Maxiini 1.6TDI 102hv CAYA koneella on ilmaantunut seuraavia ongelmia:

- Tyhjäkäynnillä kone hölskyttää koko autoa vaihtelevasti. Joskus kone käy siististi, joskus ravistaa ihan kunnolla.
- Kulutus on hurja. Kävin juuri Treella Hesasta ja n. 110km/h nopeudessa auto kulutti kitkoilla ja ilman kuormaa keskimäärin 8,9L/100km ajamallani 560km matkalla.
- Tuntuu, että osa tehoista on kateissa. Esim. moottoritien rampilta kiihdytettäessä tuntuu että vaikka kaasua polkee, auto ei oikein liikahda. Tehotonhan tämä on, mutta ei aiemmin ihan näin tehoton mielestäni.

Autoon on hiljan vaihdettu kaksi kpl Saksan Amazonista ostettuja kunnostettuja suuttimia. Niissä on vuoden takuu ja 2016 vaihtamani vastaaava suutin ei aiheuttanut ongelmia. Vikakoodit on hiljan luettu kahteenkin kertaan, mutta mitään vikakoodeja ei tule.

Jostain luin, että ongelma saattaisi olla ilmansuodatin ja/tai ilmamassamittari. Auto on huollettu täsmälleen huolto-ohjelman mukaan ja polttoainesuodatin on vaihdettu juuri. Eikö ilmamassamittari anna sitten vikakoodia?

Hyviä korjausehdotuksia otetaan riemumielin vastaan.

Poissa Tuukkeli

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 24
    • Profiili
Tuleeko kellään ideoita? Lisävaivana vielä sellainen, että auto ei jaksa vääntää enää alakierroksilla samalla tavalla kuin aiemmin.

Nykyään jos esim. yrittää ajaa vitosvaihteella 80 kmt, auto alkaa nytkähtelemään ja pitää vaihtaa pienemmälle. Aiemmin veti kahdeksassakympissä vitosella vielä ihan hyvin.

Poissa Enhancer

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 1.396
    • Profiili
VCDS:llä voisi katsoa esimerkiksi hiukkassuodattimen laskennallista täyttöä. Vai onko loukku poistettu?

Nuo suuttimet pitää tietääkseni myös "opettaa" moottorinohjaimelle.
VCDS -apua tarjolla Tampereella, yksityisviesti tai vcds@enhancer.fi tavoittaa. Käytössä HEX-V2. Vikakoodit, testit, sopeutukset, lisätoimintojen aktivointi jne.

Jos tarvitset VCDS-apua muualla, tutustu: http://www.vagarena.fi/index.php?topic=23.0

Poissa M_M

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 1.329
    • Profiili
Autoon on hiljan vaihdettu kaksi kpl Saksan Amazonista ostettuja kunnostettuja suuttimia. Niissä on vuoden takuu ja 2016 vaihtamani vastaaava suutin ei aiheuttanut ongelmia.

Onko moottorinohjaimelle opetettu asianmukaisesti uusien suuttimien korjausarvot? Jos sinne vaan vaihtaa suuttimet eikä tee muuta, niin mahdollisesti kerjää ongelmia?

Ilmamassamittari voi toki myös oireilla, eikä siitä varsinaisesti vikakoodia tule koska auto ei voi tietää mittarin näyttämän "ryömineen".
VCDS (HEX-V2) käytettävissä, Kotkan seudulla

Audi A3 SB 1.8TFSI Quattro S-tronic -13
Audi A4 2.0TFSI Quattro S-tronic -14

Poissa Tuukkeli

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 24
    • Profiili
Mitenkäs tämä "opetus" tehdään? Voin kysyä sitten korjaamosta onko tehty.

Hiukkasloukku on tallella.

Poissa M_M

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 1.329
    • Profiili
Mulle ei dieselit ole kovinkaan tuttuja, mutta ilmeisesti suuttimen rungossa on numerosarja joka syötetään testerillä ECUlle. Luulisi korjaamon osaavan tuon tehdä.

Toinen on tietysti se, että onko suuttimet asiallisia jos ne ovat jo kerran kunnostettuja. Googlaamalla löytää mainintoja siitä, kuinka näitä suuttimia ei edes uutena kannata ostaa kuin tietyltä valmistajalta, vaikka niitä muutkin tekevät. Ilmeisesti jonkin verran liikkeellä myös kelvotonta tavaraa.  :-\
VCDS (HEX-V2) käytettävissä, Kotkan seudulla

Audi A3 SB 1.8TFSI Quattro S-tronic -13
Audi A4 2.0TFSI Quattro S-tronic -14

Poissa Tuukkeli

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 24
    • Profiili
Yli kaksi vuotta sitten vaihdettiin yksi kuunostettu suutin ja hyvin on pelannut.

Uusia ei oikein viitsi 250tkm ajettuun vm. 2012 autoon ostaa kun ne maksaa ainakin alkuperäisenä n. 700€ ja tähän mun autoon on vaihdettu reilun kahden vuoden sisään kolme suutinta.

Poissa Saksoboy

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 21
    • Profiili
Itse en kyllä voi suositella ulkomailta tilattuja "kunnostettuja" suuttimia. Tilasin neljä suutinta Ford Mondeoon EPS:sältä jotka kaikki oli jumissa. Paikallinen diesel huolto sai herkistelyllä (eli penkkiin, cleanerit sisään paineen kera ja sähköisesti napsuttelivat suutinten venttiileitä että sai auki)
kolme heräsi ja neljäs umpi jumissa.
Ostin diesel huollon kautta sitten korjaussarjan suuttimeen joka kustanti muistaakseni 170€.

Kaiken kukkuraksi olisi itselle tullut halvemmaksi ostaa ja asennuttaa korjaussarja dieselhuollossa kuin ostaa nämä "tehdaskorjatut" saksasta. Olisi säästänyt hermojakin.
Vw Touran 2.0 tdi "bkd"
"Harder" is not a very good safeword.
Tarvittaessa löytyy aito VCDS (VagCom), ForDiag (Ford, Mazda), ja OpCom (Opel)

 







Autodoc.FI
www.Euvaraosat.fi
Custom-Garage.fi
www.autotahti.fi