T4 2.5 TDI moniurahihnan kiristin ja ohjaustehostimen pumppu.

Aloittaja vaatajal, 25.11.18 - klo:01:46

« edellinen - seuraava »

vaatajal

Hei, vaihdoin juuri Transporter T4 2.5 TDI -99 moniurahihnan, kiristimen ja ohjaustehostimen pumpun. Netistä löytyi todella heikosti infoa tuon kiristimen vaihtoon niin kirjoitan tänne kuinka se sujui. Moottorimallina ACV ja ilmastointi löytyy jos nämä vaikuttavat kyseiseen kokoonpanoon.

Kiristin on mallia tämä
https://m.autonvaraosat24.fi/vw/transporter-iv-bussi-70xb-70xc-7db-7dw/5281/10538/hihnankiristin-moniurahihna

Kiristin oli kaikkein työläin ja haastavin vaihdettava. 

1. Ensiksi löysättiin vanha hihna pois. Erikoistyökalun korvasi lukkopihdit, joilla otettiin kiinni kiristimen varresta ja vääntöapuna rautaputki. Suosittelen ottamaan kuvia taikka piirtämään ylös kuinka hihnan kuuluu mennä rullilla.

2. Kiristin itsessään oli tavallaan kaiken takana vasemmalla. Siihen pääsi käsiksi seuraamalla ohjaustehostimelta lähtevää letkua ylös. Alapuolelta sai alapultin irti helpommin kun irroitti öljynsuodattimen pois tieltä. Näin pääsi pikkuräikällä pyörittelemään letkujen välistä. Kiristin on kahdella 6mm kuusiokolopultilla kiinni.

3. Kiristimen yläpulttia varten täytyi irroittaa konehuoneen yläpuolelta ilmansuodattimien kotelot, imuletku ja öljytikun varren kiinnityspultti. Tämän tehtyä kiristimen yläpulttia pääsee löysäämään pikkuräikällä hyvin ahtaasti.

4. Kiristimen keskellä on reikä, johon kiristimen varsi tulee. Se on kiinni 5mm kuusiokolopultilla. Tämänkin sai löysättyä yläpuolelta. Kiinnitä huomiota siihen miten päin kiristin on paikallaan. Se ei käy kuin oikeinpäin paikalleen, mutta ero on hyvin pieni. Meillä kiristin oli oikeinpäin ensimmäisellä ja kolmannella kerralla.

5. Vanha kiristin yläkautta pois ja uusi samaa reittiä paikalleen. Vanha kiristin meinasi olla tiukassa varresta, nitkuteltiin se loppujen lopuksi kahdestaan molemmilta puolilta vääntämällä pois. Uusi meni helpommin paikalleen. Ennenkuin painaa kiristimen kunnolla  runkoa vasten, kannattaa kiristimen kiinnityspultit laittaa molemmilta puolilta hollille ja alustavasti kierteille. Itse laitettiin ensin yläpuolelta kiinnitys ja varren pultit paikalleen ja alapuolta ei saatu menemään mitenkään kohdilleen. Tästä syystä pyöriteltiin kiristin irti ja kokeiltiin toisinpäin ja todettiin ettei sitä voi asentaa väärinpäin. Kiristin kiristettiin paikalleen pyörittelemällä ylä ja alapuolen pultteja yhtäaikaa pikkuhiljaa. Lopuksi varren kiinnityspultti paikalleen.

6. Uusi hihna saatiin paikalleen käyttäen samaa lukkopihdit+putki komboa.

Sain tämän kuulostamaan tässä helpolta, mutta todella ahdasta on. Yläpuolelta sai raavittua kädet verille ja pultteja pudotellessa ja noukkijalla niitä kalastellessa sai aikaa kulumaan turhankin paljon. Sirokätisestä tyttöystävästä on iso apu tässä remontissa. 👍🏼

Ohjaustehostimen pumpun vaihto oli näppärä homma kiristimeen nähden.

1. Hihna oli jo valmiiksi irti. Pumppu sijaitsi autossa kaikkein alimpana ja siihen on helppo pääsy.

2. Hihnapyörä irti, pumpun keskellä on iso kuusiokoloavaimen paikka, joka tuttuun VW tapaan on kokoa jota ei perus sarjoista löydy. Muistaakseni 11mm? Saatiin kuitenkin pidettyä pyörää käsin ja löysättyä rulla 6mm kuusiokoloavaimella.

3. Letku ja putki irti pumpulta, öljyt kannattaa kopata astiaan talteen.

4. Pumpun kiinnitys oli samoilla 6mm kuusiokolopulteilla, joita oli 4kpl.

5. Uusi pumppu paikoilleen, letku, putki ja hihnapyörä paikalleen. Jotkut suosittelivat pumpun täyttämistä uudella öljyllä ennen asentamista, mutta tuo pumppu tuli autoon niin päin että kaikki olisi valunut heti lattialle.

6. Järjestelmän täyttö ja ilmaus.  Täytettiin ohjaustehostimen säiliö VW:n omilla suositusöljyillä ja pyöriteltiin rattia ahkerasti edestakaisin renkaat ilmassa. Näin pumpulle saadaan mahdollisimman vähän rasitusta kuivana. Hetken pyörittelyn jälkeen pyöriteltiin rattia lisää auto käynnissä, kokoajan tarkkaillen nestepintaa ettei järjestelmään pääse uutta ilmaa.

Väärät öljyt ilmeisesti rikkoo pumpun, joten kannattaa käyttää niitä VW:n öljyjä. Hintaeroa ei kuitenkaan niin paljoa ole että 100â,¬ pumppua kannattaa sen takia riskeerata.

Toivottavasti tästä ohjeesta on muille kanssa-autoilijoille apua!

Larmatin

Hyvät on ohjeet mutta herkistitkö sen kiristimen tangon joka on yleisin syy siihen että hihna ei kiristy kunnolla ja toiset syyttää just tuota kiristinlaitetta?

Ja hihnan laittoon kandee kokeilla ihan käsiä jos ei ole lukkopihti/putki komboa tarjolla, menee käsin vetämällä paikalleen tehostimen pyörän kohdilta.

-01 syncro T4 "lessumalli" keittolevyllä

vaatajal

Lainaus käyttäjältä: Larmatin - 25.11.18 - klo:17:56
Hyvät on ohjeet mutta herkistitkö sen kiristimen tangon joka on yleisin syy siihen että hihna ei kiristy kunnolla ja toiset syyttää just tuota kiristinlaitetta?

Ja hihnan laittoon kandee kokeilla ihan käsiä jos ei ole lukkopihti/putki komboa tarjolla, menee käsin vetämällä paikalleen tehostimen pyörän kohdilta.

Mitenkäs se kiristimen tanko herkistetään? En ole tuommoisesta kuullutkaan. Minun tapauksessa kyllä vanha kiristin oli jo tulossa tiensä päähän, että oli jo aika vaihtaa sekin.

Larmatin

Se onkin temppu herkistää sitä kun ei mahdu tulee pois mutta rullan ja kiristimen poistetua sitä pystyy liikuttamaan muutamia senttejä edes takasin ja uittaa sinne väliin rasvaa.

Onko joko saanut sen sieltä purettua pois irroittamatta moottoria?
-01 syncro T4 "lessumalli" keittolevyllä

vaatajal

Tuntuu että nyt hihna on löysällä ja väpättää pumpun luota? Ilmeisesti se kiristimentanko nyt sitten jumii samalla. Vanha hihna ei kyllä pomppinut tuohon tyyliin mitä tällä uudella paketilla.

Larmatin

meneekö se hihna ihan  satavarmasti oikein kun sen saa silleen että kiristin on löysällä ja hihna kitisee ja pomppii. ??? jos menee niin sit kokeile onko kiristin herkkä vetämällä kadellä  hihnasta sieltä alareunasta
-01 syncro T4 "lessumalli" keittolevyllä

vaatajal

Tarkistin hihnan pariin otteeseen ja oikealta näyttää, alhaalta kiskoessa ei tunnu että kiristin liikkuisi ja hihna tuntuu aika kireältä. Käydessä se silti pomppii tuohon tyyliin ja paikallaan rattia kääntäessä edelleen vikisee 🤔



Larmatin

kun otat käsillä kiinni ot-pyörän molemminpuolin ja vedät suht lujas niin kiristimen pitää liikkua ja hihnan saa pois paikoiltaan. jotain pieless kiristäjässä jos ei liiku.
-01 syncro T4 "lessumalli" keittolevyllä

gunman

Kiesus.. Minä en varmaan uskaltaisi ajaa metriäkään, jos hihna noin pomppisi.
Tuossa on pakko olla jotain väärin.
Normaalisti remmi ei heilu tuollalailla pyörien välissä ylä-ala-suunnassa pätkääkään.

Ã,,kkiseltään tuosta tulisi mieleen, että kiristin on asennettu väärin ja se ei nyt jousta yhtään.
Kulkineeni:
Nykyiset: Seat Ateca 2.0 TDI DSG 4Drive -17
Fiat Knaus Suntraveller -00
Exät:
VW Tiguan 2.0 TDI DSG 4Motion -12
VW Tiguan 2.0 TDI A 4Motion -08, Kia Sportage 2.0 CRDI A 4x4 -05, Skoda Octavia combi 1.9 TDI A -03, Seat Cordoba vario 1.9 TDI -00, Seat Toledo 1.9 TDI -98, Nissan Primera 1.6 -94, Peugeot 405 1.9 -90, Saab 96 1.5 -79, Bmw 316 1.6 -78

Larmatin

vai onko sulla värinänvaimennin rikki? onko sen kunnossa toivomisen varaa?
-01 syncro T4 "lessumalli" keittolevyllä

vaatajal

Olen tällä hetkellä reissun päällä kyseisellä autolla ja kentäolosuhteissa on suhteellisen vaikea tutkia tuota ja käytin auton Portugalissa paikallisella mekaanikolla. Hän tutkaili hetken ja kun antaa vähääkään kierroksia autolle, hihna tasoittuu eikä pompi enään. Hänen mielestään tuo on normaalia ja ei muuta kuin rankkaa ajoa. Tosin vähän mennyt luotto tämän maan huoltamoihin kun eivät löytäneet edes välystä raidetangoista vaikka molemmat oli puhki ajettu  ::)

Larmatin

katsot onko siinä värinänvaimentimen kumissa selviä murtumia,ota vaikka tarkka kuva siitä jä paa tänne.
-01 syncro T4 "lessumalli" keittolevyllä

vaatajal

En kyllä saa tarkkaa tai selvää kuvaa värinän vaimentimesta, tai sitten en osaa etsiä sitä oikeasta paikasta.  :o

Koukeron

Mikä tässä lopen oli vikana? Itellä nyt samanlaista oiretta.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy