Muoviratin vaihto monitoimirattiin Golf VI -09 1,4TSI DSG comfortline

Aloittaja aikasepeli, 17.11.18 - klo:04:45

« edellinen - seuraava »

aikasepeli

Hei,

lueskelin tuossa foorumia läpi ja asiaan löytyi keskustelua, mutta en ihan selkeitä vastauksia löytänyt omaan tapaukseen.
Ostin siis "hyvänä diilinä" golffiin 8" näytöllä olevan Alpinen soittimen.
Heti ekana päivänä alko kyrsimään, että omassa ratissa ei ole ohjausnappuloita eli on perus muoviratti.
Oon nyt ollut yhteydessä yhteen alan asennusfirmaan, joka sanoi, että pitäis ostaa uuden/käytetyn monitoimiratin lisäksi myös uus air bag ja johtosarja ja koodata. Esimerkkinä kertoi, että varaosahaulla 100-150â,¬ ratti, hän saisi siihen air bagin hintaan 275â,¬ + johtosarja hänen kauttaan 68â,¬ + työt. 
Soitin piruuttani myös marmorille ja sen nyt tiesi, että tolkuttoman hintaista: uusi nahkaratti 826â,¬ ohjausnapeilla+air bag noin tonnin+työt. Ei osannut sanoa mitkä ratit ja air bagit sopivat yhteen. Niitä on kuulemma "miljoona erilaista".  Marmorin myyjä kyllä kertoi, että oli itse vaihtanut vastaavan ikäiseen golffiinsa aikanaan gti:n ratin ruottista ja siihen oli sopinut vanha air bag suoraan. Siihen johtosarja ja koodaus.
Auttakaas nyt alottelijaa siis: Mistä tiedän sopiiko johonkin rattiin vanha air bagini? Johtosarjan vaihdon ja koodauksen käsittääkseni joutuu joka tapauksessa tekemään.

Marmorin hinta on tietysti tolkuton ja pois suljettu, mutta ennyt kovin mielelläni vaihtais air bagia, jos tuo vanha johonkin monitoimirattiin sopisi suoraan.

Asiantuntijoiden apua kaivattais. Kiitos jo etukäteen.

Jultsu

Lainaus käyttäjältä: aikasepeli - 17.11.18 - klo:04:45Mistä tiedän sopiiko johonkin rattiin vanha air bagini?

Hankkimalla jostain epävirallisia reittejä pisin ETKAn koneellesi ja etsimällä oman alkuperäisen airbagin varaosanumerolla onko tuote korvaantunut jollain toisella numerolla, sen jälkeen vertaat sitä numeroa muihin numeroihin jotka on ilmoitettu monitoimirattien airbageille. Toki jos se alkup. varaosanumero ei ole korvaantunut millään muulla niin nuo netti-etkatkin menettelee paremman puutteessa.
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

dwntime

Ja sitten vielä yksi asia mikä ei välttämättä ole riittävä. Rattiakselilla oleva ohjainmoduuli pitää olla sellainen joka tulee monitoimirattia. Jos nykyinen ei tue niin napithan luonnollisesti ei toimi.

Tuolta voi kattoa moduuliversiot :
http://wiki.ross-tech.com/wiki/index.php/Steering_Wheel_Control_Module_Versions

aikasepeli

Kiitos vinkeistä, vaikka ei vielä ihan apua ollut.
Noin 15 ETKA download googlausta ja melkonen määrä hyökkäysyrityksiä koneelle ja rahaa vaativat kaikki. Kertokaas nyt tyhmälle mistä ensinnäkään näen oman alkuperäisen airbagin varaosanumeron? Ei joku minua selvästi kätevämpi osais jeesiä käytännössä vaikka yv:nä?

dwntime

Helpoin homma kun käyt jonkun VCDS omaavan henkilön luona ja otat autostasi autoscanin ja laitat sen tänne näkyville. Aika vaikea sanoa autoa näkemättä siitä yhtään mitään.

aikasepeli

Okei. No aika jännä, että tuo asennusfirma osas sanoa rekkarin perusteella, että tarvii uuden airbagin myös?

aikasepeli

Ok.
Laitetaan siis "työpaikkailmoitus".
Omistatko vcds:n ja olet pätevä käyttämään sitä? Asutko Porin lähettyvillä(<50km päässä)?
Yllä olevan tekstin mukaisesti koitettais avullasi selvittää mikä luonaa.
Kohtuullista korvausta vastaan tietenkin.

dwntime

Lainaus käyttäjältä: aikasepeli - 17.11.18 - klo:09:56
Okei. No aika jännä, että tuo asennusfirma osas sanoa rekkarin perusteella, että tarvii uuden airbagin myös?

No katoppa johtuiskos ihan siitä että heillä on käytössä virallinen ETKA. He saavat rekkarin perusteella VIN numeron jonka perusteella saavat ETKA:sta kaivettua ne tiedot juuri sinun autollesi.

Mehän emme täällä moista omista emmekä omaa telepaattisia taitoja jolloin me tavan kuolevaiset tarvitsemme tuon VCDS autoscanin. Mutta ole hyvä, jatka toki merkkarin kanssa tuota hommaa kun heille pelkkä rekkari riittää.

aikasepeli

Hei dwntime.

ei tarvitse kettuilla kiitos.
Kysyin apua, koska en tuosta ymmärrä. Jouduin googlettamaan, kun mainitsit sanan ETKA ekan kerran. Aa, okei, firmalla on käytössään "virallinen ETKA"! Ja senhän minä "tietysti tiesin", kun en edes tiennyt mikä on ETKA.
Pyysin apua tältä foorumilta, koska jos merkkiliike ja alan asennusliike(Car Plus Turku) kertovat eri tavalla, niin ihmetystä herättää. Olen huomannut, että tällä foorumilla on todella päteviä henkilöitä ja itsekin olen saanut hyviä vinkkejä. Kiitos siitä tälle foorumille.
Keskustelun aloitukseni idea oli, että miten saisin edukkaammin monitoimiratin autooni.
Eli summa summarum: Ensin kannattais VCDS:llä tutkia autoa, sen jälkeen olisi viisaampi. Sitten ? ETKA:n avulla selvittäisi onko mikään ratti yhteensopiva nykyisen airbagini kanssa tms.
Eikö näin? 


dwntime

Tuolta löytyy esimerkiksi äärimmäisen hyvät ohjeet kuvineen ja osaluetteloineen :

https://forums.vwvortex.com/showthread.php?7891337-MK6-Multi-Function-Steering-Wheel-Retrofit-DIY

Jos sulla on airbag ton näköinen ja muotoinen mitä tuossa kuvassa niin tuskin tarvitsee uutta hankkia.

Toinen vaihtoehto että hankit ebaysta monitoimiratin airbageineen. Noita saa n. 300 â,¬ ihan tuliteriäkin. Ostin edelliseen MK5 Golf Plussaan briteistä tuliterän monitoimiratin airbageineen hintaa 370 â,¬ sisältäen toimituksen.

Jos sinulla on autossa vakionopeudensäädin, hyvin todennäköisesti rattiakselimoduuli on highline mallinen jolloin se tukee myös monitoimirattia. Jos ei ole, sitten menee sekin vaihtoon ja sen varmistamiseksi se VCDS on aika ehdoton. Ja tarvitset sen jokatapauksessa että saat sen koodattua autoon sopivaksi.

EDIT :
Niin ja se clock spring moduuli mikä on heti siinä ratin alla ja mihin nuo airbagin ja monitoimiratin johdot menevät, voit joutua myös sen vaihtamaan. Sen pitää tukea rattinappeja myös.

Jultsu

Lainaus käyttäjältä: aikasepeli - 17.11.18 - klo:09:42Kertokaas nyt tyhmälle mistä ensinnäkään näen oman alkuperäisen airbagin varaosanumeron?

Irroittamalla sen ratista ja katsomalla taustapuolelta löytyvästä tarrasta.
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

jusu34

hei  tää on ny vähä samaa aihetta kun ostin omaan 2011 golfin kans ratin ja viiksen ja johtosarjan ratille ja sen poksin kans . no omassa ei ollu poksia vaan se on  siinä rattimoduulissa ilmeisesti se ajotietokone ? eli kysymys kuuluu et onnaako mun ratin vaihto nyt jos tuon moduulin hommaan . ajotietokone siis autos on ja viiksestä toimii ja köyhempi näyttö . auto 1.6 tdi jos sillä on väliä täs kohtaa .

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy