Sedan takaluukku ei aukea

Aloittaja Jaqne, 14.11.18 - klo:09:16

« edellinen - seuraava »

Jaqne

Onko kellään tullut vastaan, että takaluukku ei aukea? Takaluukku aukeaa ainoastaan luukun sisäpuolelta vapautusmekanismista, joten penkit alas ja ryömimään  :(. Kun luukku on auki ja salvan laittaa lukittuun asentoon ja painaa lukot auki avaimesta, tai luukun ulkopuolisesta kahvasta lukko aukeaa. MMI:ssä ei ole valikkoa takaluukulle, ainoastaan oville, pitäisikö olla?  Huollossa sanoivat, että MMI:stä pitäisi löytyä valinta takaluukulle, mutta eipä löydy  :(. Autossa on avaimeton käynnistys.

Daatta

Takakontin lukkolaite rikki? Kuulostaa perinteiseltä mikrokytkinvialta. Palaako takakontin valo kun luukku on auki? Pitäisi löytyä vikakoodi aiheesta, ainakin mikrokykimet pystyy testaamaan VCDS:llä tai huollon testerillä. Lukkomoduulin hajoaminen voisi selittää sen miksei takakontin lukko näy MMI:ssä.
Tulossa: ID.4 Pro 4MOTION Elegance
ID.3 Pro Performance Business -20
Ex: Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18, Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

Jaqne

Samaa ajattelin. Lukko vaihdettu (tosin käytettyyn, mutta pitäisi olla toimiva). Valot palaa ja lukko toimii kun luukku on auki. Youtubessa katselin A3 MMI videoita ja siellä en nähnyt takaluukulle olevan erinäistä valikkoa, ainoastaan kuskin ovet ja kaikki ovet.

Daatta

Sedanissa kaikki elektroniikka on tosiaan luukussa:

https://audi.7zap.com/en/rdw/audi+a3+s3+sportb+lim+qu/a3/2015-745/8/827-827015/#15

Muita vaihtoehtoja olisi johtosarja, avauskytkin tai joku muu, mikä? VCDS olisi korvaamaton työkalu tässäkin, jos koodeja ei ole vielä luettu.
Tulossa: ID.4 Pro 4MOTION Elegance
ID.3 Pro Performance Business -20
Ex: Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18, Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

Jaqne

VCDS löytyy, täytyy illalla ajaa. Jossain malleissahan on kytkin hanskalokerossa, jolla saa takaluukun pois pelistä, mutta tästä en sitä löytänyt.

M_M

Lainaus käyttäjältä: Jaqne - 14.11.18 - klo:09:16
Huollossa sanoivat, että MMI:stä pitäisi löytyä valinta takaluukulle, mutta eipä löydy  :(.

Minusta tuntuu, että huolto puhui tässä kohtaa höpöjä. Ei mulla ainakaan ole muita lukitusvalintoja siellä kuin ovien aukeamiseen liittyviä, ei takaluukkuun.

Hassu vika kyllä, jos luukku "aukeaa" kuitenkin silloin kun se on painettu lukkoon, mutta ei ole oikeasti kiinni. Tulee mieleen vika johtosarjassa, johon tulee katkos kun luukku on oikeasti kiinni mutta toimii luukun ollessa auki-asennossa.

Kaukaa haettua mutta varmistetaan nyt kuitenkin, ei tässä kuitenkaan siitä ominaisuudesta ole kyse jolla estetään tavaroiden varastaminen takaluukusta liikennevaloissa? Eli jos autolla on ajettu ja pysähtyy, jonka jälkeen joku muu kuin kuljettaja yrittää avata takaluukkua, niin se takaluukku ei aukea. Ensin pitää joko painaa lukkojen avauspainiketta tai avata kuljettajan ovi.
VCDS (HEX-V2) käytettävissä, Kotkan seudulla

Skoda Enyaq iV 80x 4x4 -23
Seat Ateca 2.0TSI 190 DSG 4x4 -18

erWin - täältä löydät kaikki korjausoppaat ja kytkentäkaaviot autoosi

Jaqne

Olin myös skeptinen huollon kommentiin, ei tainnut olla A3 tuttu auto kaverille  ;)

Ei ole kyse turvatoiminnosta. Vaikka mitä olen yrittänyt luukku ei aukea alhaalla (kiinni) ollessa.

Jaqne

Tässä vikakoodit:


6 Faults Found:
197904 - Central Locking
          B140A 4B [008] - Over temperature
          Intermittent - Confirmed - Tested Since Memory Clear
             Freeze Frame:
                    Fault Status: 00000001
                    Fault Priority: 6
                    Fault Frequency: 2
                    Reset counter: 73
                    Mileage: 75838 km
                    Date: 2018.10.26
                    Time: 16:37:31

202506 - Motor for Central Locking of Rear Trunk/Hatch
          B12DD 15 [009] - Open or Short to Plus
          Confirmed - Tested Since Memory Clear
             Freeze Frame:
                    Fault Status: 00000001
                    Fault Priority: 4
                    Fault Frequency: 8
                    Reset counter: 58
                    Date: 2000.00.00
                    Time: 00:00:00

204290 - Remote key 1
          B1479 18 [008] - Current Too Low
          Intermittent - Confirmed - Tested Since Memory Clear
             Freeze Frame:
                    Fault Status: 00000001
                    Fault Priority: 4
                    Fault Frequency: 1
                    Reset counter: 78
                    Mileage: 75595 km
                    Date: 2018.10.10
                    Time: 14:13:41

565764 - LED Light Bar
          B1664 31 [009] - No Signal
          Confirmed - Tested Since Memory Clear
             Freeze Frame:
                    Fault Status: 00000001
                    Fault Priority: 5
                    Fault Frequency: 1
                    Reset counter: 19
                    Mileage: 75595 km
                    Date: 2018.10.10
                    Time: 14:10:18

929796 - Light Switch
          U110B 00 [008] - No Communcations
          [New feature! Extended UDS fault detail is only supported by current gen. interfaces]
          Intermittent - Confirmed - Tested Since Memory Clear
             Freeze Frame:
                    Fault Status: 00000001
                    Fault Priority: 2
                    Fault Frequency: 1
                    Reset counter: 91
                    Date: 2000.00.00
                    Time: 00:00:00

930056 - Light Switch
          B126A 29 [008] - Signal Implausible
          Intermittent - Confirmed - Tested Since Memory Clear
             Freeze Frame:
                    Fault Status: 00000001
                    Fault Priority: 3
                    Fault Frequency: 1
                    Reset counter: 91
                    Mileage: 75595 km
                    Date: 2018.10.10
                    Time: 14:11:45

Moottori kyllä toimii. Vikakoodi on varmaan tullut sen takia, koska vaihdoin lukon.

Olisikohan tuo ylikuumeneminen se ongelma? Päivämäärä ainakin puhuisi sen puolesta, koska juuri tuolloin vka alkoi. Eilen testailin luukkua. Lukko aukeaa jos luukku on noin 20cm auki, mutta jos väliä on vähemmän ei tapahdu mitään.

Daatta

Kannattaa nollata koodit ja katsoa mitä sinne tulee takaisin sen jälkeen kun on hetken luukkua rämpännyt.

Sanoisin että tämä on johtanut ylikuumenemiseen:

202506 - Motor for Central Locking of Rear Trunk/Hatch
          B12DD 15 [009] - Open or Short to Plus

Oikosulku. Jos lukkolaite on jo vaihdettu jäljelle jää (tadaa) johtosarja. Siellä on joku piuha melkein poikki, yhdistää luukun ollessa auki ja oikosulkee luukun ollessa kiinni. Korjaus tehdään vaihtamalla tarpeeksi pitkä pätkä johtoa, 10-20cm. Jos liitoksen tekee siihen kohtaa mistä johto on poikki, katkeaa se kohta uudestaan.
Tulossa: ID.4 Pro 4MOTION Elegance
ID.3 Pro Performance Business -20
Ex: Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18, Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

Jaqne

Kiitos analyysistä! Olisikohan helpompi vaihtaa koko johtosarja?

o.b.

Ylikuumeneminen tulee yleensä siitä kun keskuslukitusta painaa tarpeeksi monta kertaa peräkkäin auki ja kiinni. Eiköhän sieltä tosiaan ole vaan johto poikki saranakohdasta.

Jaqne

Okei, täytyypä vähän tutkia, kun kerkiää. Kiitos vastauksista! Palaan tähän kun homma on paketissa.

Daatta

Vaihtamisen helppous riippuu siitä, saako "rear lid" johtosarjaa erikseen ja mitä se maksaa. Ã,,kkiseltään en löytänyt sellaista listalta:

https://audi.7zap.com/en/rdw/audi+a3+s3+sportb+lim+qu/a3/2015-745/9/

Syy voi olla se että kontin johtosarja on osa korin johtosarjaa, silloin vaihtaminen ei ole vaihtoehto. Jos ei itse halua purkaa ja tinailla pätkiä väliin niin autosähkökorjaamo on vaihtoehto.
Tulossa: ID.4 Pro 4MOTION Elegance
ID.3 Pro Performance Business -20
Ex: Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18, Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

o.b.

Löytyy johtosarjat erikseen kummallekin puolelle. Hintaa varmaan yli parin sadan ja vaihtoehtoja on ainakin neljää erilaista varusteista riippuen. 8V1971309 on yksi esimerkiksi vasemmalle puolelle. Oikealla taitaa olla enempi antennipiuhoja?

Jaqne

Jos tuon johtosarjan tuolta purkaa, niin näkeekö johdon ulkopuolelta, että mikä johto on katki? Olettaisin, että jotain merkkejä on johdon ulkopuolellakin?

Daatta

Kyllä sen ihan silmällä näkee, tuossa ketjussa on esimerkkikuva oven johtosarjasta:

http://www.vagarena.fi/index.php?topic=13099.0

On katkenneita, ohuita (CAN väylän?) johtimia ja paksumpia johtimia mistä on eriste murtunut mutta eivät ole vielä poikki.
Tulossa: ID.4 Pro 4MOTION Elegance
ID.3 Pro Performance Business -20
Ex: Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18, Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

Jaqne

Kiitos!

Pistää kyllä ärsyttämään, että 2015 käyttönotetussa autossa joutuu tällaisten ongelmien kanssa tekemisiin  >:(

Enhancer

Lainaus käyttäjältä: Jaqne - 15.11.18 - klo:13:23
Kiitos!

Pistää kyllä ärsyttämään, että 2015 käyttönotetussa autossa joutuu tällaisten ongelmien kanssa tekemisiin  >:(
Miksi sen kanssa itse tappelet? Myyjän / maahantuojan virhevastuuseenhan tuo kuuluu ainakin suuremmalta osin.
Sähkövoimaa: e-UP, e-Golf, ID.3 -> Enyaq -> ID.4 GTX.

Daatta

Tämä on sitä kestävää kehitystä, johtosarjojen eristeet on tehty kierrätysmuovista eli eivät kestä.  ???

Lainaus käyttäjältä: Enhancer - 15.11.18 - klo:13:38
Miksi sen kanssa itse tappelet? Myyjän / maahantuojan virhevastuuseenhan tuo kuuluu ainakin suuremmalta osin.

Totta, vähintään materiaalit eli uusi johtosarja pitäisi saada "firman piikkiin"! Työstä voit joutua jotain maksamaan. Kannattaa ottaa myyjäliikkeen jälkimarkkinointipäällikköön yhteyttä. Asiallisuus ennen kaikkea.  ;)

Ex. Cupraan vaihdettiin mittaristo (700â,¬) kolmen vuoden jälkeen, itse jouduin maksamaan työn osuuden. Siitäkin olisi voinut vielä vääntää, itse en jaksanut.
Tulossa: ID.4 Pro 4MOTION Elegance
ID.3 Pro Performance Business -20
Ex: Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18, Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

Jaqne

Lainaus käyttäjältä: Daatta - 15.11.18 - klo:13:47
Tämä on sitä kestävää kehitystä, johtosarjojen eristeet on tehty kierrätysmuovista eli eivät kestä.  ???

Totta, vähintään materiaalit eli uusi johtosarja pitäisi saada "firman piikkiin"! Työstä voit joutua jotain maksamaan. Kannattaa ottaa myyjäliikkeen jälkimarkkinointipäällikköön yhteyttä. Asiallisuus ennen kaikkea.  ;)

Ex. Cupraan vaihdettiin mittaristo (700â,¬) kolmen vuoden jälkeen, itse jouduin maksamaan työn osuuden. Siitäkin olisi voinut vielä vääntää, itse en jaksanut.

Totta! Parin viikon päästä on öljynvaihto, joten samalla täytyy ottaa asia esille. Edelliseen autoon tehtiin moottoriremppa (öljynkulutus), josta itse en maksanut euroakaan.

Jaqne

Kyllähän se johtosarja siellä taitaa olla paskana. Luukku auki ei tule vikakoodeja, luukku kiinni tulee vikakoodit.

Jaqne

Homma selvisi huoltokäynnillä. Kaksi johtoa oli poikki takaluukun johtosarjasta. Työstä veloitettiin 190â,¬, materiaalista ei mitään, koska ei kulunut kuin pari pätkää johtoa.

Daatta

Toivottavasti eivät tehneet liitosta katkoskohtaan, muuten se katkeaa kohta uudelleen. Melkoinen laskutus, mutta pääasia että tuli kuntoon.
Tulossa: ID.4 Pro 4MOTION Elegance
ID.3 Pro Performance Business -20
Ex: Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18, Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

Jaqne

Toivotaan niin. Sanoivat kyllä, että laittoivat lisää johtoa. Eikös Audilla ole 2 vuoden takuu tekemisissään  ;) Oli kyllä suolainen hinta parin johdon korjauksesta, mutta tulipa nyt huollon yhteydessä tehtyä. Ehkä ensi kerralla teen itse  :)

o.b.

Taitaa olla kahden vuoden takuu varaosissa. Ennen noita kierrätysmuovipaskajohtoja saranapaikat kesti helposti 10 vuotta. Nyt näköjään vähän yli takuuajan :o

Tai ehkä sielä ohjekirjassa on jossain pienellä präntti "älä avaa ovia tai takaluukkua mikäli lämpätila on alle 0 Celsius astetta (32 Farenheit astetta) ;D

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy