Kirjoittaja Aihe: Transporter T5 "vuosihuolto"  (Luettu 1335 kertaa)

Poissa ^vilu^

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 3
    • Profiili
Transporter T5 "vuosihuolto"
« : 12.11.18 - klo:18:34 »
Uutena foorumilaisena ajattelin heti rohkaistua ja tehdä pienen projektikertomuksen heti näin alkuun.

Kyseessä siis 2006 T5 Transporter 2.5tdi AXD  moottorilla. Kaikki alkoi siitä kun haistoin auton ohjaamossa pakokaasun kitkua ja arvasin heti pakosarjan olevan halki. No en jaksanut välittää sen enempää ja päästelin menemään. Aikansa haisteltuani kitkuja, päätti ohjaustehostajan pumppu hörpätä akselilta ilmaa järjestelmään ja työntää mustat(!) öljyt pitkin moottoritilaa.

Aikani raavin päätä kotipihalla ja päädyin ratkaisuun, että nostan koko moottorin pois niin tuleepahan myös se murheellinen vesipumppu vaihdettua. Tilasin osat autodocilta ja aloin purkamaan  pirssiä.



 Alkuvaiheista ei tullut kuvia otettua. Puskurit ja muut muovit lähtivät kivuttomasti pois.




Keula purettuna.




Yritin bittiavaruudesta löytää tietoa moottorin irroituksesta ilman apurungon irroitusta. Heikosti oli näkemyksiä asiasta... Silmäilin moottoritilaa ja tulin siihen tulokseen, että yritän ainakin!



Ja kyllähän se sieltä sopi tulemaan! Päivitän tilannetta kun se etenee.  :)
« Viimeksi muokattu: 18.11.18 - klo:00:49 kirjoittanut ^vilu^ »

Poissa ^vilu^

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 3
    • Profiili
Vs: Transporter T5 "vuosihuolto"
« Vastaus #1 : 12.11.18 - klo:22:27 »
Vesipumppu vaihdettu. Olipahan melkoinen savotta! ;D
 
Tyhjensin moottorin lopuista jäähdytin-nesteistä juorureijän viereisestä tulpasta. Juorureijän pultin irrottua alta paljastui täysin umpinainen reikä. Se oli siis täynnä ruostetta, joka oli irronnut pumpun rungosta. Ilmeisesti kapillaarinen kosteus tehnyt tehtävänsä ansiokkaasti letkua pitkin. Reijän kaivoin puhtaaksi ja irroitin pumpun suojakannen.

Pumpun akselin mutteri aukesi hyvin, kunhan olin lukinnut moottorin kampiakselin päästä OEM VAG T10225 työkalulla. Kopautin hammasrattaan irti vasaralla ja tuurnalla. Tämän jälkeen yritin irroittaa pumppua kaksijalkaisella ulosvetimellä selkärautaa apuna käyttäen. Vetoa ei saanut täysin suoraan, joten pumppu ei hievahtanutkaan. Soitin paikalliselle VW korjaamolle että onko heillä lainata työhön tarkoitettua ulosvetosarjaa (OEM VAG T10221A). Ei tuntunut olevan. Yritin pienellä isku-ulosvetimellä tuloksetta. Päätin siis tehdä DIY ulosvetimen:


Kuten kuvasta voi päätellä, pumppu irtosi. Vieläpä kerta kopautuksella!  8) (metrin mittainen M16 kierretanko ja 5kg levypainoja myötävaikuttivat varmaankin  ::))



Tiheäkierteinen 10.9 mutteri akselille ja jatkoksi hitsattu jatkomutteri. Hyvin oli pumppu muhinut!

Asensin uuden pumpun (SKF) kirkkaan vaseliinin kera. Huomenna touhut taas jatkuu  ;D

Poissa Daatta

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 1.748
  • Auto Emoción
    • Profiili
Vs: Transporter T5 "vuosihuolto"
« Vastaus #2 : 14.11.18 - klo:12:54 »
Näppärä liukuvasara ja hyvännäköistä tekemistä muutenkin. 8)
Leon Cupra ST 300 4drive -18
Ex: Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

Poissa ^vilu^

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 3
    • Profiili
Vs: Transporter T5 "vuosihuolto"
« Vastaus #3 : 16.11.18 - klo:20:51 »
Kiitoksia! Mukava, että touhut kiinnostaa  8)

Hommat on jatkuneet töiden ohella ja tänne kirjoittaminen on ollut nyt viimeisenä tärkeysjärjestyksessä. Päivitelläämpä hieman tilannetta. Seuraavaksi rupesin touhuamaan tehostajan pumppua irti. Ilmastoinnin kompressori oli nätti pultata irti. Kumikytkinkin tipahti aivan itsestään lattialle, koska se oli päässyt niin väljäksi...


Kuvasta tarkkasilmäinen jo huomaakin, että akseli on uinut kotelosta reilusti ulospäin. Akseli oli siis poikki!  ;D


Seuraavaksi hehkujen kimppuun...


Kaikki viisi hehkua olivat VW original. Tuskimpa kovin moni niistä enään toimi... Boschin tekeleet oli vanhat. Uudet tulivat myös samasta firmasta.  Hehkut lähtivät nätisti irti. Liuottelin niitä pari päivää ennen irroitusta. Varmasti osaltaan se myös auttoi asiaa...

Yllätyksiä löytyy aina vanhoista kamppeista kun niitä alkaa purkamaan... Alkusyksystä tuntui että auto ei vedä ihan entiseen malliin ja vihelteleekin jotenkin ikävän tuntuisesti. Ajattelin, että viheltely ja puhina kuuluu haljenneesta pakosarjasta. Todellinen vika löytyi kuitenkin ahtimesta. Pakopuolella siivestä siis pala pois  ::)



Pakosarja oli halki usean laipan juuresta. Ihmeellistä pistemäista syöpymää oli saumat täynnä  :o



Sarja hitsattu jigissä entistä ehommaksi  8)



Entinen "ahdistin" uuden, hieman vähemmän ahdistavan vieressä...




Sinneppä se uuden termostaatin kaveriksi heilahti  8)  8)

Nytpä se sitten vaatii ohjelmointiakin kaikenlisäksi. Nälkä kasvaa syödessä ja lompakko kevenee remontoidessa  ;D Kenellähän se tämmöinen Transporter kannattaisi käyttää johdon nokassa? Tältä foorumilta varmaan löytyy "riittävästi" näkemystä ja kokemusta näistä asioista  ;)
« Viimeksi muokattu: 16.11.18 - klo:21:25 kirjoittanut ^vilu^ »

 







Autodoc.FI
www.Euvaraosat.fi
Custom-Garage.fi
www.autotahti.fi