Moottorin tärähdys

Aloittaja musscle, 09.11.18 - klo:23:06

« edellinen - seuraava »

musscle

Olen hakenut ulkomaalaisia foorumeita myöten tietoa seuraavanlaisesta ongelmasta:

Vm. 2011 b7 passat 1.6 tdi manuaali, ajettu 170tkm

Ongelmana on luonnottoman tuntuinen äänetön pehmeä tärähdys kuns siirtyy vedottomasta tilanteesta veto päälle. 80 kmh vauhdista vitosella kun nopeasti survaisee moottorijarrutuksesta kaasua niin tärähdys tulee ikään kuin kolme kertaa vaimentuen joka kerralla.
Mis vika? Vein korjaamolle ja tarkistivat moottorin kiinnitykset mutta sanoivat että ne on kunnossa.

Jossain voimansiirrossa on löysää, ei auto kuulu tuollainen olla. Ei 400tkm ajettu vanha b6 passattikaan ollut.

tarzi

Ominaisuus 1.6tdi koneissa missä ei ole 2-massaa
- Audi a6 allroad quattro 3.0 tdi tiptronic - 07 350hp/750nm "hybrid"


- Skoda Octavia Combi 2.0 TDi DSG -06 elegance sport

musscle

Olin kanssa lukevinani jostain, että joissain (vaiko kaikissa) näissä 1.6 tdi:ssä on tosiaan kiinteä vauhtipyörä, joka kuulosti omituiselta.
Kuitenkin, tuntuisi todella oudolta, että passatissa voisi uudesta lähtien olla tällainen ominaisuus.

Olen ostanut auton juuri isosta vaihtoautoliikkeestä, jonka vuoksi haluan tämän asian selvittää. ("vian" kuvaus sovittiin, että katsotaan se kuntoon)

Onko jotain testiä, miten voisin katsoa liikkuuko moottori tarpeettoman paljon? Käsin sitä saa jonkun verran liikutettua, mutta toki ne kuuluukin liikkua.

Ajoin 2013 vuoden DSG- passatia samalla koneella, joka ei tehnyt mitään vastaanvanlaista, vaikka erikseen yritti. Onko siellä 2- massa?

Voiko softaamalla vaikuttaa asiaan? Olen lastutusta muutenkin miettinyt, ja jos tuota 2- massaakaan ei ole niin lastutus olisi aika turvallista varmaankin.


tarzi

Dsg laatikoissa on aina 2-massapyörä.
- Audi a6 allroad quattro 3.0 tdi tiptronic - 07 350hp/750nm "hybrid"


- Skoda Octavia Combi 2.0 TDi DSG -06 elegance sport

musscle

Eikö ole ketään 1.6 tdi manuaalilla ajavaa kommentoimaan, kuuluko tuo tömähtää tuolla tavalla? Sen huomaa jo vapaalla paikaltaan kierrättäessä että koneen kiinnitys on ikään kuin pintalöysä ja siksi värähtelee/tömähtelee/tärähtelee helposti.
Tuntuu korissa ikävästi.

-Jarkko

holkki1966

Jep, oma 1.6tdi tekee aivan samaa! Mulla ajettu 327 tkm ja epäilin löysiä moottorin kiinnityksiä, mutta syynä on juuri tuo kiinteä limppu....ja ei poistu uudelleen ohjelmoinnilla...

ophaa

Meidän 2011 175tkm ajettu 1.6tdi manuaali tekee ajossa samaa, tosin melko vaimeasti. Mikäli joskus tulee eteen tuo vauhtipyörän vaihto, niin voikos tuonne sitten heittää kaksoismassan tilalle?

Hsippe

Koneen kiinnikkeitä veikkaisin minä.
Oma 1.6tdi Leon tekee tuota myös eikä tutina käytänössä muuttunut miksikään kaksoismassa VP:n vaihdon jälkeenkään. Pikkaisen on mun mielestä lisääntynyt kilometrien myötä eli tarttee jossain vaihessa tutkia asiaa tarkemmin.
Manuaalivaihteisissa kaksoismassa vaihtui kiinteään limppuun syksyllä 2010, olisiko nyt ollut joulukuun alkupäivinä, varmaan vähän merkki/malli/maa/tehdaskohtaisia eroja.

Jos joku nyt jostain perverssistä syystä haluaa niin kaksoismassa VP:n voi vaihtaa kiinteän tilalle kunhan vaihtaa myös siihen soveltuvan kytkipaketin.
Mutta sitä kiinteää VP:tä voi olla vaikea saada rikki kun siinä ei ole muuta kuluvaa kuin startin hammastus.  No polttamalla kytkimen oikein pahasti voi myös VP:n kitkapinta vaurioitua...   

o.b.

Moottorin heijaamisen pystyy testaamaan narun ja parin teipin palasen avulla. Narun keskikohta sidotaan moottorin yläreunaan ja naru kiristetään teippien avulla kireälle koriin moottorin etu ja takapuolelle. Sitten vaan tielle ryntäyttelemään moottoria. Narujen löystyminen kertoo liikeradan. Mitä se saa olla, onkin sitten eri kysymys kun tuo ei taida olla virallinen mittaustapa.

Alapuolen pendulumvaimennuksella on tuohon paljon isompi vaikutus kuin yläpuolen tuennoilla.

musscle

Tätä on nyt selvitelty ja korjaamo vaihtoi vaihteistoon liittyvän tuen. Vika ei poistunut.

Kuuluuko passatin tömähtää selässä tuntuen siitä että 80kmh vitosella ajaessa nostat jalan pois kaasulta?

Voiko tuo kaikki oikeasti tulla vain kaksoismassan puutteesta?

Tömähdys / potkaisu on todella terävä jos nopeasti laittaa pienillä kierroksilla jalan takaisin kaasulle.

Moottori ei heiluttaessa tunnu löysältä. Eikä autoa työntäessä edestakakaisin ykkönem silmässä. Kone liikkuu ehkä 4cm ääripäiden välillä. Normaalia?



Sokka

Lainaus käyttäjältä: musscle - 23.11.18 - klo:19:51
Tätä on nyt selvitelty ja korjaamo vaihtoi vaihteistoon liittyvän tuen. Vika ei poistunut.

Kuuluuko passatin tömähtää selässä tuntuen siitä että 80kmh vitosella ajaessa nostat jalan pois kaasulta?

Voiko tuo kaikki oikeasti tulla vain kaksoismassan puutteesta?

Tömähdys / potkaisu on todella terävä jos nopeasti laittaa pienillä kierroksilla jalan takaisin kaasulle.


Ei ole mielestäni normaalia. 2014 Passat 1.6 TDI CAYC manuaali ei kyllä potkaise tai tömähdä vaikka kaasun nostaa ja palauttaa vitosella 75km/h, pitää vielä testata todella pienillä kierroksilla. Olisi kyllä kiva tietää onko autossa kaksoismassa vai ei.

o.b.

Lainaus käyttäjältä: Sokka - 05.12.18 - klo:12:49
Olisi kyllä kiva tietää onko autossa kaksoismassa vai ei.
Manuaalille vauhtipyörä on 03L105269 ja se on kiinteä. Levy on 03L141032A, jousitettu.
DSG7:lle vauhtipyörä on 03L105266DP, kaksoismassa.

tarzi

Tämän keskustelun pohjalta olen töissä ajellut tommosilla nyt vähän tarkemmin tunnustellen ja kaikki on tehnyt tuon törmäyksen.. Myös touranit, jetat jne...
- Audi a6 allroad quattro 3.0 tdi tiptronic - 07 350hp/750nm "hybrid"


- Skoda Octavia Combi 2.0 TDi DSG -06 elegance sport

duke7

Joskus ollut vuokra-autona tällainen ja kyllä tämä nykäisy oli siinä hyvin selvä ja huomasin heti kun lähdin ajamaan. Ajattelin silloin sen liittyvän johonkin ekoiluun joka ottaisi moottorijarrulla enemmän tehoa laturista.

musscle

Kiitoksia kommenteista, tämä vika /ominaisuus meinaa ajaa minut niin hulluksi, että auton vaihto ei ole kaukana :D

Sieltä vaihdettiin moottorin vaihteiston tuenta sieltä akkukotelon alta. Ei auttanut mitään.

Auttaisikohan tuo alimman tuen vaihto, joka kytkee koneen (apurunkoonko?)

Ajoin nimittäin saman tekniikan passatia, joka ei tehnyt näin pahana tömähdystä. Kyllä sellaisen pehmeämmän tömähdyksen kesti, mutta tämä tulee selvästi terävämpänä ja voimaakaampana kuin verrokkiautossa.


musscle

#15
Onko 14 vuotinen passat 1.6 tdi manuaali kaksoismassalla?
Ajoin äsken yhtä se samankaltainen tärähtely tuli kun oikein yritti mutta SELVÃ,,STI pehmeämpänä.

Kuitenkin kone heilu käsin melkein helpommin yläostaan kuin omani.

Huomiona myös oma passat täristää hieman kytkinpoljinta kun sitä painaa. Siitä tulee ikäänkuin nopeatempoinem pulssi. Jotkut ajamami passatit on tehneet samaa, jotkut ei. Voiko se liittyä asiaan? Esim kuoleentuneet kytkinjouset?

petaso

Meiltä löytyy cayc koneella oleva 180 tkm ajettu vm -10 manuaali passatti. Luulen ettei koneen tuennassa juuri liene eroja aloittajan autoon verrattuna. Ajossa ei kyllä huomaa mitään tärähdystä vetotilanteiden välillä. Ainoastaan pysähdyksissä ollessa kun kevyesti ryntäyttää, tyhjäkäynniltä kaasu pohjaan ja kun kierrokset nousee vähän, välittömästi jalka ylös, kone muksauttaa niin että koko koppi heilahtaa. Kun tämä ei ole tavanomaista toimintaa niin ei ole ominaisuus häirinnyt.

musscle

RATKAISTU

Moottorioptimoinnissa oli virheellisesti  egr poistettu käytöstä samalla. Egr ei siis saanut ohjausta vaikka oli paikallaan.

Aiheutti pahan rytkäisyn etenkin moottorijarrulle mentäessä mutta myös vedolle mentäessä.

tarzi

Kyllä egr käytössä olevat tekee myös tuon.. Mut softan ongelmalta tuo tuntuu, joten varmasti siinä se ratkaisu
- Audi a6 allroad quattro 3.0 tdi tiptronic - 07 350hp/750nm "hybrid"


- Skoda Octavia Combi 2.0 TDi DSG -06 elegance sport

jarsiv

B8 kyseessä DCXA koneella, mutta sama rykiminen ärsyttää. Mikä mahtaa olla EGR:n osuus ja kuinka se selvittää?

Olen kuullut myös moottorijarrutusten yhteydessä tikittävää ääntä mikä ilmenee vain kuumalla koneella ja vain jos moottorijarruttaa tasaisella tai viettävällä osuudella. Toki tikitystä ei ole hetkeen kuulunut, mutta 2-vaihde päällä heiluttelin autoa ja vaihdelaatikon tuesta kuului ainakin joka kerta epäilyttävä naksaus, mutta vaimenninta skoopilla kuunneltaessa sitä ei kuulunut selkeästi.

Tuon rykäykseb ajattelisi johtuvan enemmän siitä apupalkkiin kiinni tulevasta tuesta.

VCDS apua
Passat 3C Luxline 1.9TDI
Passat B8 1.6TDI

mmmmmm

Onko tähän porukalla tullut mitään uusia näkökulmia? Itsellä -15 1.6tdi manuaali caddy ja tuo "tyhjä" liike vedossa tekee melkein hulluksi. Parhaiten itsellä huomaa ja on voimakkaimmillaan kun ajaa 1-vaihteella ja päästelee kaasua ylös alas. Tuo kenguru liike on niin kova, että pakko se on tulla jostain voimansiirrosta. Moottori/vaihteistosta apurunkoon tulevan tukipalan ja apurungon kumipuslat olen vaihtanut ja tämä ei juurikaan hillinnyt omainaisuutta vaikka apurungon kumipusla oli vaihtokunnossa. Autolla on ajettu vain 100tkm. Seuraava vaihtoon menee moottorin kumityynyt ellei muuta löydy. EGR on otettu pois käytöstä.

Ajatuksia?

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy