Navigaattori

Aloittaja Pietro, 07.11.18 - klo:10:46

« edellinen - seuraava »

Pietro

Kannattaako navigointipakettia ruksia mukaan? Minulla on ollut yleensä Garminin navi kojelaudan päällä, mutta houkuttelisi siistimpänä versiona tuo kiinteä asennus. Tärkein ominaisuus minulle on ollut että pystyy seuraamaan kameratolppia sekä käyttämään navin nopeusnäyttöä, jossa ei ole mukana mittariviheitä (tietysti noiden normaalien navitoimintojen lisäksi). Eli miten kätevä tuo navi on tuollaiseen käyttöön, jos sen pitäisi olla koko ajan päällä jotta nuo näkyvät?

Tiedän että kännykän navi on yksi vaihtoehto, mutta ei oikein houkuttele.

Daatta

Jos nopeusnäyttö ja kameratolpat ovat kiikarissa niin kannattaa ruksia Android Auto/Carplay. Wazella näkyy molemmat ilman säätöä. Auton omaan navigaattoriin saa nopeustolpat aikamoisella säätämisellä, nopeusnäyttöä ei.
ID.4 Pro 4MOTION Elegance
Ex: ID.3 Pro Performance Business -20, Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18
Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

hite

Poloon ei tarvitse erikseen ruksia AA/Carplayta, tulee suoraan molempien soittimien mukana.

Pietro

Taitaa olla aika turha vekotin. Helpolla jos haluaa päästä niin kytkee kännykkään, mutta monipuolisin olisi varmaan vanhaan malliin lyödä Garminin navi kojelaudan päälle kuten ennenkin. Virtajohto pitäisi vain saada nätisti jotenkin piiloon.

Daatta

Joo, ainoa hyvä puoli tuossa integroidussa navissa on TMC eli ajantasaiset liikennetiedot, työmaat yms. Myös navin näyttö mittaristossa (jos digimittaristo) on käyttökelpoinen. Muuten Waze tai ulkoinen navi vie pitemmän korren. Joissain ulkoisissa navigaattoreissa on myös TMC antenni/lisenssi.
ID.4 Pro 4MOTION Elegance
Ex: ID.3 Pro Performance Business -20, Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18
Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

Vekkula

Mä käytän mielummin auton omaa navia, ei jaksa kaivella puhelinta aina taskusta enkä halua erillistä navitötteröä kojetaulun päälle.
ja näkyy ilman digimittaristoakin navitiedot mittariston keskellä minulle riittävällä tasolla.
AA/Carplay oli mulla turha ostos, en keksi sille mitään käyttöä.
”Niin siis en ole mikään trollailija vaan yksi tämän palstan asiallisimmista ja arvostetuimmista kirjoittajista.”

mfroberg

Sama ajatus kuin Vekkulalla. Itse en kaiva mitään esiin autossa, en puhelimia tai avaimia vaan kaiken pitää toimia näytöltä/näppäimistä. Auton oma navigaattori riittää, kaikki irto-osat ja piuhat ovat mulle ehdoton no-no. Mullakin on muuten tuo puhelimen "peilaus" toiminto Leonissa. Aivan turha mielestäni, mikä se sellainen peilaus on missä joutuu piuhoja käyttämään? Kuka kytkee kaapelin itsensä ja eteisen peilin välille ennen kuin lähtee himasta tarkastaakseen onko tukka hyvin ja kello näkyvissä?
VW Golf Variant 1.5 eTSI DSG Style 2021
VW Tiguan Allspace 2.0 TDI DSG 4Motion 2018
Peugeot 307 1.6 Olympia 2006

Daatta

Ehkäpä molempi on parempi. Toki uutta autoa varustellessa navigaattori vaatii usein huomattavaa rahallista panostusta.

Auton navigaattorin karttojen päivittäminen on hankala ja pitkä prosessi. Päivitykset laahaavat jäljessä, esim. Salon ohikulkutietä ei ole vielä lisätty. No, pellolla täällä ajetaan muutenkin... Mobiilissa kaikki päivittyy lähes reaaliajassa, myös reitit ja osoitteet. Ja samalla sen piuhan kytkee kun kännykän lataukseen. Kummassakin on etunsa ja molempi parempi. ;D
ID.4 Pro 4MOTION Elegance
Ex: ID.3 Pro Performance Business -20, Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18
Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

Polouni

Jos ottaa tuon Navi-paketin, niin mukana tulee myös peruutuskamera ja langaton lataus. Itsellä molemmat kovassa käytössä.

Pietro

Lainaus käyttäjältä: Polouni - 07.11.18 - klo:19:52
Jos ottaa tuon Navi-paketin, niin mukana tulee myös peruutuskamera ja langaton lataus. Itsellä molemmat kovassa käytössä.
Eikös tuo langaton lataus ole sitten mukana jo vakiona? Ajattelin että voisi tulla toimeen sillä piippailevalla peruutustutkalla. Tietty kamera olisi vieläkin kivempi.

ps. piru nää on epäselviä nämä foorumin tallennusvarmistuskuvat...

Polouni

Itse olen siinä käsityksessä että langaton lataus ei ole vakiona. Tuo paketti oli itsellä syy navin ottamiseen. Reippaat 800 euroa, jolla sai aika paljon. Punnitsin tätä tuon  beatsin kanssa ja tämä voitti. Mielestäni Polossa oli harvinaisen monta hyvää pakettia tarjolla...
En tiedä nyt onko tilanne miten muuttunut pakettien suhteen. Ei ole tullut hetkeen katsottua.

Millaisia keskikulutuksia olette litraisilla ajaneet?

Vekkula

Mulla ei Poloa ole mutta oma on Leon 1.0 dsg ja sijaisautona oli pari vuorokautta Polo 1.0 dsg. Omalla työmatkareitillä edestakaisin Polon keskikulutus 0,2 enemmän kuin Leon eli 4,8L/100km, muuttujia toki paljon päivittäin niin ei ole tuollainen lyhyt testi kovin luotettava. Laiskemmalta Polo kyllä tuntui.
”Niin siis en ole mikään trollailija vaan yksi tämän palstan asiallisimmista ja arvostetuimmista kirjoittajista.”

vwille

Lainaus käyttäjältä: Vekkula - 08.11.18 - klo:19:51
Mulla ei Poloa ole mutta oma on Leon 1.0 dsg ja sijaisautona oli pari vuorokautta Polo 1.0 dsg. Omalla työmatkareitillä edestakaisin Polon keskikulutus 0,2 enemmän kuin Leon eli 4,8L/100km, muuttujia toki paljon päivittäin niin ei ole tuollainen lyhyt testi kovin luotettava. Laiskemmalta Polo kyllä tuntui.
Onkohan välityksissä eroa? Luulisi, että tehokkaamassa moottorissa voisi käyttää pitempiä välityksiä.

Polouni

Polossa on se 95 heppaa. Tuo tehokkaampi ei vielä Suomessa. Ei taida painossakaan olla Leoniin paljoa eroa. Maantiellä varmaan mennään helposti alle 4.5 jos ei kauheasti mäkiä. GTI:llä pääsee maantietä n. 5.5 litralla (siis näytön mukaan.)
Itse kävi koeajamassa aikanaa manuaalin litraisen ja tuntui kyllä hyvältä ajaa sekin. Mottorista paha sanoa tunnin perusteella liikaa.

Mutta navi-ketjussa ollaan, joten palataan.....
Pelkältään navi oli aiemmin yli 1000 e ja paketti teilut 800, joten ero on todella suuri. Erikseen ostettuna navi, kamera ja muut menee lähemmäs 2000 euroa.

Pietro

Miten auton integroidussa navissa toimii nuo kameratolppavaroitukset? Pitääkö navi olla näytöllä auki että hälyttää?

Olisihan se tietty kätevää jos ei tarvitsisi leikkiä erillisillä kännykkä- tai erillisnavivirityksillä. Nyt kun navi on ollut kojetaulun päällä aina auki niin sen on voinut unohtaa ja sitten se on vain muistuttanut kun kameratolppa lähestyy. Eikös tuolla kännykkävaihtoehdollakin pidä aina muistaa käynnistää joku appi kun istuu autoon, jotta se muistuttaa tolpista?


Pietro

#15
Itse itselleni vastaten. Ei taida vakionavilla onnistua tolppavaroitukset. Pitää ladata erikseen POI -lista tolpista. Mitenkä sitten mahtaa sen jälkeen käytännössä toimia. Sen verran kun selvitin niin ei kovin kätevästi. Foorumeilla tuntuivat olevan sitä mieltä että erilliskamera tai erillisnavi on näissä paras. Sinänsä sääli jos näin on. Olisihan se mukava jos ei tarvitsisi erillislaitteita ripustella piuhoineen kojelaudan päälle. Tai sitten jos menee kännykkälinjalle niin siinä pitää vissiin muistaa joka kerta kun hyppää autoon käynnistää joku virtaa syövä appi. Ei kovin kätevää. Toivottavasti olen analyysissäni väärässä??

Miten on mfroberg tai Vekkula, toimiiko teillä kameratolppavaroitukset? Ja miten käytännössä?

Vekkula

En ole ladannut mitään ja varoittaa kyllä tolpista. En muista varoittaako jos navi on näytöllä vai pitääkö olla myös reitti määritettynä, täytyy testata aamulla.
”Niin siis en ole mikään trollailija vaan yksi tämän palstan asiallisimmista ja arvostetuimmista kirjoittajista.”

Pietro

Lainaus käyttäjältä: Vekkula - 11.11.18 - klo:17:53
En ole ladannut mitään ja varoittaa kyllä tolpista. En muista varoittaako jos navi on näytöllä vai pitääkö olla myös reitti määritettynä, täytyy testata aamulla.
Tuo olisi arvokas tieto. Kiitos jo etukäteen.

mfroberg

#18
En ole ladannut mitään enkä tutkinutkaan koko asiaa. Ei  varoita normikäytössä eli vain kuva näytössä eikä ole kiinnostanut tarpeeksi vielä. Olisi kyllä pitänyt, vuosi sitten välähti Sköldvikissä 50-alueella ja posti toi stipendin siitä ilosta.
VW Golf Variant 1.5 eTSI DSG Style 2021
VW Tiguan Allspace 2.0 TDI DSG 4Motion 2018
Peugeot 307 1.6 Olympia 2006

Pietro

Lainaus käyttäjältä: Vekkula - 11.11.18 - klo:17:53
En muista varoittaako jos navi on näytöllä vai pitääkö olla myös reitti määritettynä, täytyy testata aamulla.
Tuli mieleen että ei varmaankaan varoittele, jos sinulla ei ole navi näytöllä vai kuinka? Eli jos olet näpytellyt että hälyttää jos tolppa lähestyy niin varmaankin sovellus pitää olla auki jotta toimii. Ei esim vain se päänäyttö joka aukeaa kun auton käynnistää.

Polouni

Android auton ja Wazen kautta varmaan toimii ihan OK, mutta ei ole tullut käytettyä. Silloinhan oman navi periaatteessa on tarpeeton!

Pietro

Lainaus käyttäjältä: Polouni - 12.11.18 - klo:08:56
Android auton ja Wazen kautta varmaan toimii ihan OK, mutta ei ole tullut käytettyä.
Mutta silloinkin Waze pitänee aina muistaa erikseen käynnistää ja kännykkä lataukseen kun hyppää autoon. Ei kannattane pitää koko ajan auki tai kännyn akku tyhjenee nopeasti.

kt

Minulla on Touranissa Discover Media2 laite. Vaikka kuuntelee radiota, niin peltipoliisi hälyttää, kunhan on noin 100 metrin säteen sisällä autosta eli hälyyttää myös viereisen tien tolpista. :D

Tässä linkissä enemmän.

http://www.vagarena.fi/index.php?board=185.0

Foorumilla jo vuodesta 2009.  Ateca vm21 150hv,  Citigo robot

Pietro

Tässä linkissä kertovat että ovat saaneet Leonilla piippailemaan vaikka navigointi ei olisikaan päällä.

Daatta

Ym. linkki on sökö, tässä toimiva http://www.vagarena.fi/index.php?topic=32056.msg606236#msg606236

Tehdasnaviin saa kameratolpat näkyviin ja jopa varoittaman ennen tolppaa, mutta POI-tiedosto pitää itse ladata netistä, siirtää muistikortille ja ladata sieltä navigaattoriin.
ID.4 Pro 4MOTION Elegance
Ex: ID.3 Pro Performance Business -20, Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18
Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

Pietro

Tähän vähän täydennystä kun nyt on jo kokemuksia tehdasnavista. Ei ole minulla kameratolppia vakiona. Sain näillä ohjeilla ladattua tolpat naviin: http://www.vagarena.fi/index.php?topic=32056.60. En kuitenkaan ole saanut hälyttämään en sitten millään. Olen ladannut VW:n saitin kautta sekä SD-kortilla. Sitten olen PoiInspectorilla tehnyt myös uuden tiedoston. Tulee kyllä näkyviin, mutta ei hälytä.

Tehdasnavi olisi paljon parempi kuin Waze, mutta kun hälyt eivät toimi niin on ollut pakko käyttää Wazea. Onko kukaan saanut hälyjä toimimaan?

track08

Onko Polon navigaattori sama kuin Ibizassa? Ibizan hankintaa harkitsen ja navigaattori olisi hankintalistalla. Tonnin se maksaisi ja hinnastossa lukee että sen kielinä toimivat vain englanti, saksa ja espanja - ei suomea. Mahtaako moinen häiritä? Englanti kyllä taipuu, mutta edellisiä navigaattoreita olen käyttänyt suomeksi.
Leon TGI Xcellence '19
Entiset:
Ibiza TGI Style '19
Skoda Citigo CNG Elegance '13

mfroberg

Lainaus käyttäjältä: track08 - 17.04.19 - klo:10:33
Onko Polon navigaattori sama kuin Ibizassa? Ibizan hankintaa harkitsen ja navigaattori olisi hankintalistalla. Tonnin se maksaisi ja hinnastossa lukee että sen kielinä toimivat vain englanti, saksa ja espanja - ei suomea. Mahtaako moinen häiritä? Englanti kyllä taipuu, mutta edellisiä navigaattoreita olen käyttänyt suomeksi.

Mulla on Leonissa enklantia puhuva navigaattori. Myös liikennetiedotteet tulevat samalla kielellä. Hola- ja Achtung-vaihtoehtoja en ole edes kokeillut. Ei tuo ainakaan itseäni häiritse, nopeasti tottui. Ja tehdasvehje on ainakin itselleni ainoa vaihtoehto, mitään irtovehkeitä piuhojen päässä ei omaan autooni tule ikinä.
VW Golf Variant 1.5 eTSI DSG Style 2021
VW Tiguan Allspace 2.0 TDI DSG 4Motion 2018
Peugeot 307 1.6 Olympia 2006

Ukko

Ajelin viime kesänä Leonin navigaattorin ohjeilla Pohjois-Italiaan ja takaisin. :) Noin 5500 kilometriä ilman paperikarttoja. Tuo kotimaisen kielen puuttuminen on tietysti erikoista, kun kaikilla muilla valmistajilla lokalisointi on tehty.

Vekkula

Lainaus käyttäjältä: Vekkula - 11.11.18 - klo:17:53
En ole ladannut mitään ja varoittaa kyllä tolpista. En muista varoittaako jos navi on näytöllä vai pitääkö olla myös reitti määritettynä, täytyy testata aamulla.

Mulla meni tässä talouden autot sekaisin, vaimon erimerkkinen kulkine varoittaa kameratolpista, Seat ei.
”Niin siis en ole mikään trollailija vaan yksi tämän palstan asiallisimmista ja arvostetuimmista kirjoittajista.”

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy