Superbin DSG-ongelmaa, märkä 7-vaihteinen, 2.0 TDI 150, vm. 2018

Aloittaja Stenfors, 22.10.18 - klo:15:40

« edellinen - seuraava »

Stenfors

Tuli ajeltua 2015-2018 tällä uusimman korimallin Superbilla (2.0 TDI 150 automaatti), jossa siis märkä kuusivaihteinen. Ennakkopelot DSG:n suhteen olivat turhia. Vaihteisto toimi mainiosti koko sen ajan, jonka auto meillä oli. Tykkäsin jopa enemmän kuin BMW 520 d:n kehutusta vaihteistosta, jolla ajelimme sitä edeltävät vuodet. Keväällä tuli hommattua jatkoksi toinen samanlainen Superb (2.0 TDI 150 automaatti) ja odotukset uudesta märästä seitsenvaihteisesta olivat edellisen myötä positiiviset. Tämä on kuitenkin ollut pettymys. Liikkeellelähtö on äkkinäinen ja vaihto kolmosvaihteelle töksähtää. Ylöspäin vaihtaminen ei tapahdu ajallaan (kierrokset nousee turhan korkeaksi), mutta vaihtaa sitten lopulta hiukan töksähtäen. Alaspäin töksähtää paljon selvemmin, erityisesti, jos jarruttaa vähänkään samaan aikaan. Arvelin ennakolta (ei tullut käytyä edes koeajolla), että vaihtamisajankohdat osuisi alemmille nopeuksille, koska vaihteita on yksi enemmän ja niin se muiden paitsi kolmosvaiheen osalta onkin. Onko tämä oikeasti ominaisuus ja minä luulotautinen vai onko tässä vikaa? Tätä on nyt kahteen kertaan liikkeessä tutkittu ja mitään vikaa ei muka löydy mistään. Jälkimmäisellä kerralla kerättiin ajosta dataa ja lähetettiin maahantuojalle ja edelleen tehtaalle ja mitään vikaa ei kuulemma ollut.

Te, joilla on vastaava auto, niin osaatteko sanoa suoraan, että missä nopeudessa vaihtaa kakkoselta kolmoselle? Tai, jos ette osaa, niin voisitteko kokeilla? Siis pintakaasulla ajettaessa. Meillä vanhalla kuusivaihteisella vaihto tapahtui nopeudella 28 km/h ja tällä uudella 30 km/h. Kierrokset koneessa vastaavasti vaihtovaiheessa n. 1800 ja 2050 r/min. Ã,,rsyttävä, kun tämä uusi vaihtaa ykköseltä kakkoselle lähes heti kun liikkeelle pääsee ja sitten jurraa tuolla kakkosella tuonne yli 2000 kierroksen. En ole päässyt koeajamaan toista vastaavaa autoa, kun täältä liikkeestä sellaista ei löydy, mutta Kodiaqin kävin ajamassa ja siinä vaihtokohdat osui hämmästyttävän yksiin tämän meidän Superbin kanssa. Paitsi tuo kakkoselta kolmoselle vaihto, joka tapahtui Kodiaqissa 25 km/h nopeudessa ja luontevan huomaamattomasti sekä ylös- että alaspäin.

Kaiken kaikkiaan vielä ärsyttävämpi tässä meidän autossa on tuo selvä töksähdys, joka neloselta kolmoselle vaihdossa tapahtuu. Jotenkin tämä kaikki tuntuu kulminoituvan tuohon kolmosvaihteeseen siis. Jos nämä ovat ominaisuuksia, niin pakko sitten tyytyä tähän ja todeta, että kannattaisi aina käydä koeajolla (vaikka ei tota edellistäkään koeajettu). Mutta ei tän mun mielestä silti kuulu näin toimia. Kohtalotovereita?
Suberb Combi III

Enhancer

Vaadi tekemään DSG:n kytkinten sopeutus huollossa takuutöinä. Parittomat vaihteet on kaikki saman kytkimen takana, joten liikkellelähdön äkkinäisyys ja seuraavankin vaihdon töksähdys ei kyllä kuulosta normaalilta. Audia löytyy myös samalla tekniikalla ja VW tietysti, joten luulisi että jotain noista pääsisit ajamaan verrokiksi?
Sähkövoimaa: e-UP, e-Golf, ID.3 -> Enyaq -> ID.4 GTX.

JJambs

Minulla 6v DSG:n kanssa alaspäinvaihdoissa 4-3-2 myös nykimistä, jos jarruttelee vaihtohetkillä. Lisäksi koko koriin tuntuva värinä, kun D:llä tai R:llä nostaa jalan jarrulta paikallaan. Auto RS TSI Ocu. Olen myös ajanut muita 6&7v. märkiä laatikoita ja ne toimivat loistavasti. Merkkiliike ei kahdella ekaa kertaa huomannut (=halunnut huomata) vikaa. Perusasetusten palautus tehtiin, ja minusta se pienen hetken toimi silloin ok. Kolmannella kerralla olin itse mukana ja asentaja hyvin vähättelevästi ja vaivalloisesti myönsi, ettei toimi ihan niin kuin kuuluisi. Sanoivat, että laittavat kyselyä maahantuojalle. Sieltä oli kuulemma ohjeistettu myyjäliikettä etsimään spekseiltään vastaava auto, jotta päästään porukalla kokeilemaan ja vertailemaan. Laitoin itse maahantuojalle viestiä, ja he tosiaankin haluavat nyt järjestää toisen vastaavan auton, jota voidaan verrata tuohon minun autoon. Yhteydenpito sieltäkin hyvin vaivalloista, ja kovasti tuntuu olevan menoja, etteivät kerkeä asiaa edistää. Ã,,rsyttää.
Ajossa:
Seat Leon ST 1.5 TGI Style Business Class 2019

Entiset:
BMW 530e Charged Edition M Sport 2019
Skoda Octavia Combi 2.0 TSI RS DSG 2018
Seat Leon 1.0 TSI Style 2017
Volvo S60 2.4 170hv Momentum, 2006
Seat Leon 1.4 TSI 140 Style 2014
Volvo S60 2.5T Kinetic 2005
Mazda 6 HB, 2.0i 2006
VW Golf IV 1.6 2003

Stenfors

Joo, unohtui kirjoittaa, että sopeutus/asetusten nollaus tehtiin jo ekalla kerralla. Ja kuten JJambs:lla, tuntui kuin se olis hetkellisesti auttanut, mutta nopeasti ongelmat palasi. Mulla kyllä merkkiliike totesi ekalla kerralla, että vaihto kakkoselta kolmoselle oli hiukan töksähtävä, mutta kun mitään vikakoodeja ei ollut ja sopeutus tehtiin, niin päätettiin katsoa tilannetta. Tokalla kerralla sitten mainitsivat myös tuosta, että lähtö on hiukan töksähtävä (mutta ei mitenkään erityisesti nyt tuosta 2-3 tai 4-3 vaihdosta, vaikka se pahempi on). un mitään vikakoodeja ei oo, eikä pidemmässä ajossa kerätyssä datassakaan näkynyt tehtaan mukaan mitään outoa, niin hankala se on sanoa missä vika.

Tuota toiseen vastaavaan vertaamista mullekin nyt seuraavas ehdotettiin. Olisivat jo viimeksikin sen tehneet (pari viikkoa sitten), mutta kun ei ollut liikkeessä yhtään sellaista. Eikä kuulemma nytkään. Pitänee itsekin kysyä maahantuojalta.

Tuo toisenlaiseen autoon vertaaminen ei oikein käy. Tai siis mulle kyllä käy mainiosti ja Kodiaqin kanssa totesin heti ensi metreistä lähtien, että tässä on ihan eri vaihteisto (vaikka siis sama) kuin mulla. Niin pehmeästi se toimi. Mutta huoltoneuvoja vain väisteli sen toteamalla, että ei voi millään verrata kun on eri auto. Aikoinaan Multitronicin nykimiset kokeneena tiedän kyllä täsmälleen milloin vaihteisto toimii epänormaalisti.   
Suberb Combi III

JJambs

Joo, tuttua tarinaa. Hauskaa tässä oli minusta se, että liikkeen yläkerrassa, vaihtoautohallissa makaa vuoden ikäinen 30tkm ajettu bensa-RS, joka ei sitten maahantuojalle / liikkeelle kelvannutkaan vertailukohteeksi minun tapauksessa.
Ajossa:
Seat Leon ST 1.5 TGI Style Business Class 2019

Entiset:
BMW 530e Charged Edition M Sport 2019
Skoda Octavia Combi 2.0 TSI RS DSG 2018
Seat Leon 1.0 TSI Style 2017
Volvo S60 2.4 170hv Momentum, 2006
Seat Leon 1.4 TSI 140 Style 2014
Volvo S60 2.5T Kinetic 2005
Mazda 6 HB, 2.0i 2006
VW Golf IV 1.6 2003

Juhani Skoda

Suberb 190 TDI 4x4 Dsg 7.
2->3 vaihtaa  n. 2100-2200 kierroksella  pintakaasulla. Ei töksähdä vaan vaihtaa pehmeästi. En saanut vaihtamaan alle 2000 kierroksen vaikka yritin.

Halliorja

17-vuoden 2.0 TDI 7-dsg.
Laatikko toimii moitteetta ja vaihtaa jouhevasti, tosin meillä vaihdettiin laatikko 35th kilometrin kohdalla koska vuosi öljyä kohdasta jota ei voinut korjata
Nyt 73 mittarissa ja toimii edelleen.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy