DPF ei regeneroi

Aloittaja jtmattila, 17.10.18 - klo:21:20

« edellinen - seuraava »

jtmattila

Tervehdys!

Ongelmana on että en saa varmuutta koska auto (Superb CFFB) on viimeksi poltellut pönttöä puhtaaksi.

VCDS antaa joka kerta samat arvot Advanced measuring blockissa.
Oil ash volume 0.00L
Soot mass calculated 8.62g
Soot mass measured 8.62g
Time since last regenration (sekunneissa, en nyt muista paljon mutta tunneiksi käännettynä 25h)
Fuel consumed after last regeneration 2.14L
Distance since last regenartion ( metreissä, ei muutu vaikka kuinka ajaa)

Nuo on ulkomuistista. Laittelen tarkemmat kun pääsen koneen ääreen.

Yritin viikonloppuna RossTechin ohjeilla ajonaikaista regenerointia ja paikallaan regenerointia.
Ajonaikainen ei herjannut mitään ilmoitti vaan että ohjain hyväksyi pyynnön.
Ei kuitenkaan merkejä auton käyttäytymisessä eikä nuo arvotkaan eivät muutu miksikään.

Paikallaan regenerointi ei suostunut käynnistymään vaikka kaiken piti olla oikein.
Oireeita ei ole muuta kuin ehkä hieman alentunut alavääntö ja kasvanut kulutus. Vikakoodeja ei löydy

Stage 1 softa tammikuussa ja elokuussa egr-off kun alkoi temppuilemaan.

Mistäköhän tuota alkaisi setvimään? 200tkm tuli juuri mittariin.
Fabia 2.0 Mpi 2007
Superb 2.0 TDI 2011

ConD

Softaajalta kyseleen onko tullut myös DPF-Off softa lykättyä puolivahingossa tai epähuomiossa... Kenen softa siinä autossa on? Customia vai bulkkia ja kenen säätämä?

Ennenkuin olet 100% varma että softassa ei vikaa ole, niin ei kannata alkaa metsästämään muita mahdollisia kohteita.
www.autostadium.fi - autoilua ja elämää

jtmattila

Softa tarkastettu eikä vika ole siinä. Täytyypä viikonloppuna taas yrittää regenerointia ja tutkailla paine-eroanturia hieman tarkemmin.
Fabia 2.0 Mpi 2007
Superb 2.0 TDI 2011

tet

Jos viimeisestä regeneroinnista on 25 tuntia, niin kuulostaa kyllä ettei se softa ainakaan originaalin lailla toimi. Orkkissofta polttaa väkisin määrävälein (muistaakseni jotain 800 km tms.) vaikka paine-eroanturi olisi sökö. Jos en ole ihan väärin asiaa ymmärtänyt, niin se pakkopoltto tulee nimenomaan tuon laskennallisen nokimäärän kautta (soot mass calculated). Se laskee lisää nokea ihan ajokilometrien tai ajoajan mukaan, välittämättä paine-eroanturin kertomasta. Sitten kun jompi kumpi, laskennallinen tai mitattu nokimäärä, ylittää raja-arvon, alkaa poltto. Jos sinulla mitattu ja laskettu menee samaa tahtia, niin jotain outoa tuossa softassa taitaa olla. :-\

Tai sitten se mitattu seuraa väkisin laskettua, jos anturi on kömö (en muista toimiko omassani noin kun anturi oli hajalla). Joka tapauksessa tuo 25 tuntia kuulostaa liian pitkältä väliltä, jollet sitten ajele vain kaupunkiliikenteessä. Tai sitten se poltto on tulossa ihan justiinsa seuraavalla ajolla...
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

jtmattila

Sehän tässä hämää kun nuo aika/matka eivät muutu vaikka kuinka ajaa.
Fabia 2.0 Mpi 2007
Superb 2.0 TDI 2011

a_jaba

Voisin heittää muutaman satasen vedon siitä, että softa on syyllinen ainakin siihen ettei mahdollisen ongelman vikakoodi näy testerillä.

Itsellä kokemusta pumppusuutin + DPF moottorista kun EGR alkoi falskaamaan mutta ongelmasta ei kuitenkaan tullut vikakoodia. Tässä kohtaa tulppasin EGR linjan mekaanisesti jolloin auto pelitti kuin junan vessa (savutus ja nykimiset poistui), pois lukien moottorinhäiriön merkkivalo ja vikakoodi epäloogisesta ilmamäärästä (myös DPF poltot toimi hienosti). Noin vuoden ja 30tkm jälkeen EGR hajosi mekaanisesti kun varmaan askelmoottori käännellyt läppää noki-öljy-paskan sisällä niin paljon, että mekaaninen yhteys askelmoottorista läppään hajosi ja tästä tuli sitten vikakoodi EGR läpän toimintaan liittyen joka johti DPF polton estämiseen.

Tässä villi veikkaus mahdolliseen ongelmaasi -> Softa on jonkun ryssän tekemä ja se vain piilottaa kaikki EGR:ään liittyvät vikakoodit eikä poista EGR:n toiminnan valvontaa -> EGR on nyt rikki siten, että moottorinohjain ei halua aloittaa DPF polttoa -> Kaikki näyttää testerillä olevan ok ja vian selvittäminen on erittäin haastavaa tai lähes mahdotonta kotikonstein.
Audi Q3 TFSIe -21 180kW 0tkm -> (työsuhdeauto)

Ex. Volkswagen Passat Variant -15 1.6TDI DSG 83tkm - 125tkm (oma ja maksettu)
Ex. Volkswagen Golf Variant -15 1.6TDI DSG 97tkm - 163tkm (oma ja maksettu)
Ex. Audi A4 -07 2.0TDI 125kW S-Line Sport Edition 96tkm - 248tkm (oma ja maksettu)

jtmattila

Vaihdoin uuden  paine-eroanturin ja tein adaptaation.
Nyt pääsin jo pidemmälle tyhjäkäynti regeneroinnissa mutta: Aborted for security reasons...
Sunnuntaina pönttö irti ja pesuun. Täytyy vielä softaajalta todellakin varmistaa että dpf on käytössä.
Nyt oli aika muuttunut edellisestä, n.90000sek...
matka ja käytetty polttoainemäärä pysynyt edelleen samoina...
Mitä tuon paine-eron tulisi olla tyhjäkäynnillä?
Fabia 2.0 Mpi 2007
Superb 2.0 TDI 2011

jtmattila

Tänään heräsi pieni toivon kipinä kun kurvasin pajan pihaan. Tyhjäkäynti reilu 1000rpm. Pomppasin autosta kuuntelemaan huutaako flektit ja nehän huusi. Ã,,kkiä auto liikkeelle ja kohti maantietä. No se oletettu regenerointi ei sitten mennytkään läpi. VCDS:llä katsoin ja lukemat näyttää ihan samaa.

Auto nosturille ja pari tuntia töitä ja kas, dpf käsissä. Vien huomenna dpf-pesu.fi ultraäänipesuun.
Firma tekee virtausmittaukset ennen ja jälkeen pesun. Minkälaiset virtaukset olisi kohdallaan pesun jälkeen?
Fabia 2.0 Mpi 2007
Superb 2.0 TDI 2011

ConD

Paine-eron pitäisi olla muutamia millibaareja / hPa riippuen vähän konetyypistä tyhjäkäynnillä. Joskus kaksilitraisessa CR:ssä taisi olla luokkaa 5mbar se paine-ero. Tyhjäkäynti tosin on huonoin kertomaan missä mennään, vaan ajelemalla se pitäisi selvittää.

Jos ajettaessa paine-erot alkaa olla yli sataa, niin voi jo epäillä jotain mutta muistaakseni 300mbar oli "täysin tukossa".

Kyseinen kuva BMM-koneesta, mutta mielikuva on että CR puhui samaa tarinaa karkeasti:
https://www.dropbox.com/s/sptinfpvohbvzs3/Killer_DPF2.png?dl=0

Mutta jos tosiaan ajetut metrit sekä poltetty löpömäärä polton jälkeen ei muutu edelleenkään, epäilen edelleen softaa syyksi. Kenen tekemä se softa on?

Toinen esimerkki:
Heppu tuli käymään kylässä kun autosta paloi pöntön vikavalo ja se ei kulkenut mihinkään. Pönttöhän se oli tukossa. Mutta nuo metrit juoksi koko ajan ja lopulta auto aina heitti mittaristoon DPF:n vikavalon nollausten jälkeen ja meni limppiin. Heppu vaihteli paine-eroanturin - ei auttanut. Osti "uuden" pöntön, vaihtoi sen ja toiveikkaana tuli kokeileen toimisiko laite. No... tukossa se sekin osottautui olevan kun oli halvin värkki eBaysta. Lopulta päivän pesuoperaation jälkeen saatiin senverran pönttöä auki paskasta, että sai auton limpit purkautuun ja vikakoodit nollattua ja auton regeneroimaan. Mutta auton järjestelmä KOKO AJAN tiesi missä on viimeksi poltto startattu ja onko se onnistunut vai ei. Kun tarpeeksi ajoi niin sitten heitti vikavalon ja vikakoodia.

Eli epäilen sen takia edelleen sitä softaa...
www.autostadium.fi - autoilua ja elämää

jtmattila

Optimoiautosi.fi
käsittääkseni auton orkkis muokataan eikä sinne ajeta mitään valmista softaa.
Täytyy vielä kovistella jos softasta kuitenkin löytyisi bugi. Ajallisesti täsmäisi EGR-off koodailuun. Siis jos vertaa että edellinen regenerointi on tapahtunut n.25h sitten. Voihan se toki olla että se että ajelin limbissä 400-500km on ehtinyt tukkimaan pöntön.
Tosin limb modessa sai ajaa talla pohjassa ja silti laskettu keskikulutus 4.8l/100km.
Fabia 2.0 Mpi 2007
Superb 2.0 TDI 2011

ConD

Optimoiautosi.fi on sikäli bulkkia että sun auton softa kyllä luetaan, ja siihen tehdään ne bulkkimuutokset, eikä siis mitenkään "kustomoida" sitä sun omaa siinä työpöydällä. Sen mitä tuon brandin tuotteisiin joskus tutustuin, niin ainakaan softaaja ei itse ohjelmia käpistele, vaan ne lähtee koneelta "tietokantaan" josta sitten poimitaan vastaava muokattu tilalle. Erikoisemmissa tapauksissa siis ensin luetaan softa, läheteteään se kauemmas muokattavaksi ja sitten flässätään se sulle takaisin.

Eli... erittäin vahva veikkaus edelleen että siellä on bitti vinossa softan takia. Ota yhteyttä softaajaan - ei tuo käytös ole normaalia!
www.autostadium.fi - autoilua ja elämää

jtmattila

Pönttö pesty. Virtaus on nyt 6.4m3/min. Ei hajuakaan mikä kyseisen pöntön virtaus on uutena?
Pesumihen mukaan pöntöstä tuli reilusti tuhkaa ja nokea ulos.
Taidan suorittaa vielä mr.Muscle käsittelyn yhdistettynä painehuuhteluun vastavirtaan+kuivaus.

Luulen että syy tukkeutumiseen on egr:n kyykkääminen+ajelu toimimattomalla egr:llä+melkein 200tkm nähnyt pönttö= tukos. Edelleenkään softasta ei löydy vikaa. Perjantaina pönttö kiinni niin sittenhän sen näkee lähteekö regeneroimaan.
Fabia 2.0 Mpi 2007
Superb 2.0 TDI 2011

jtmattila

Ei homma ratkennut.
Nyt ei suostu nollaamaan dpfää eikä myöskään regeneroimaan. Taitaa olla tosiaan softavika kuten ConD arveli. Tai sitten en vaan osaa tuolla RossTechin ohjeella toimia.
Fabia 2.0 Mpi 2007
Superb 2.0 TDI 2011

jtmattila

Huomenna tutkitaan softaa. Toivottavasti löytyisi ratkaisu ohjelmapuolelta. Ei olisi haluja teurastaa pönttöä. Tosin nyt kun DPF, irroita ja kiinnitä on opiskeltu niin helposti tuon tuolta irti ottaa. Tosin ilman nosturia en lähtisi edes yrittämään.
Fabia 2.0 Mpi 2007
Superb 2.0 TDI 2011

Jareqq

Eikö nyt kannattaisi hakea merkkihuollosta oikea softa sinne ja katsoa alkaako toimimaan?

jtmattila

Orkkis on softaajalla tallessa. Ajetaan se sisään ja tutkaillaan.
Fabia 2.0 Mpi 2007
Superb 2.0 TDI 2011

ConD

Miltäs orkkissoftan kanssa näyttää?

Mielenkiintoinen olisi tietää mistä homma on ollut kiinni...
www.autostadium.fi - autoilua ja elämää

jtmattila

No juuri istun regeneroimassa. Orkkiksella sai nollattua dpfän eikä EGR:ä ei herjannut lämmitysajolla.
Fabia 2.0 Mpi 2007
Superb 2.0 TDI 2011

ConD

Mitäs softaaja tuohon lopulta tuumasi, jos heti alkuun oli että "vika ei ole softassa" ?

Eli lienee edelleenki siis niin, että osaavat tekijät saa nuo pois ja nää bulkkipajat onnistuu vähän 50/60 tuossa hommassa. Selkeesti sulla joku DPF-off-setti on ajossa ollut. Miten nyt käyttäytyi orkkissoftalla nuo mittarit edellisestä generoinnista?
www.autostadium.fi - autoilua ja elämää

jtmattila

Ã,,sken ainakin kaikki lukemat kirjautui. Täytyy huomenna katsoa uudestaan. Ajettiin virisofta takaisin ja seurataan tilannetta. Nimim.jatkossa vcds pysyvästi kiinni. Jos dpf alkaa oireilemaan taas niin sitten täytyy keksiä jotain. Luulen että syy tukkeutumiselle oli se että jouduin ajelemaan jonkin aikaa limbissä. Valmiiksi täynnä oleva suodatin+egr-vika=totaali tukkeutuminen. Ainoa mikä hämmästytti myös softaajaa oli se että ei suostunut stage1:llä tuota suodatinta nollaamaan.
Ps. Vakiosoftalla tuntui lämmitysajossa ihan pirteltä. Liekkö suodatin puhdistunut niin hönkäilee paremmin.
Fabia 2.0 Mpi 2007
Superb 2.0 TDI 2011

jtmattila

 :o
Kaivelin vanhoja logeja (15.10.2018)ja tein seuraavat havainnot:
Time since last regeneration 902316 s (250h ilman regenerointia!?!
Kilometers since last regeneration 17472016 m (!!!) 17472km ilman regenerointia!?!
Fuel consumption since last regeneration 2.14 l
Pakosti siellä jotain polttoa on tapahtunut. Ei kai mikään kulje melkein 18tkm ilman regenerointia?
Tosin ajan pääsääntöisesti motaria.
Eli käytännössä silloin kun virisofta ajettiin sisään tammikuussa niin regenerointi loppui...oli pilkkuvirhe aikaisemmin kun väitin että 25h. Nuo kilometrit täsmää täysin.

Maanantaina kun ajoin vakiosoftalla lämmitysajon niin logittelin samalla noita arvoja ja menivät loogisesti. Aika,kilometrit ja käytetty polttoaine kirjautuivat oikein.
Eilen ja tänään otin logit.
Aika ja kilometrit juoksee mutta tuo Fuel consumption on jymähtänyt lukuun 0.06 l. Eli siihen lukuun mikä pakkoregeneroinnin jälkeen auto kulutti tyhjäkäynnillä ennen sammutusta.

Kulutus on palannut ns.normilukemiin.
Taitaa käydä niin että vakiosofta sisään ja rahat takaisin ja auto jonnekkin oikealle ohjelmoijalle.
Fabia 2.0 Mpi 2007
Superb 2.0 TDI 2011

ConD

Ehkäpä tässä tapauksessa tuo lopputulemasi on ainoa oikea - vakio tilalle ja toimivaa softaa etsimään.

Sad but true.

Hyvä kuitenkin kun oot kirjoitellut tänne seikkailustasi, niin toivottavasti muut vastaavassa tilanteessa olevat osaavat suoraan touhuta oikeat liikut. Ei siinä, kyllä tuo pönttö 250h/17,4tkm ajelujen jälkeen 100,1% varmasti on senverta tukossa ollut että regenerointi olisi voinut olla jopa kohtalokastakin. Toki jonkin verran tuota noen palamista tuhkaksi tapahtuu itsestäänkin just matka-ajossa, mutta ei siinä määrin että loukku täysin puhtaana pysyisi. Pätkäajossa tai limp-moodissa nilkutellen taas ei sitäkään vähää.
www.autostadium.fi - autoilua ja elämää

jtmattila

Vakiosofta ajetaan tänään takaisin. Katsotaan pysyykö EGR-herjakin poissa.
Mistähän kannattaisi toimivaa softaa kysellä?
Fabia 2.0 Mpi 2007
Superb 2.0 TDI 2011

jtmattila

Nyt on pari päivää ajeltu vakiosoftalla. Tänään teki regeneroinnin ja muutenkin tuntuu toimivan.

Kulutus on mielestäni maltillinen. 80km/h alueella talvirenkailla tankkauksista laskettuna 400km keskikulutus 4.69l/100km.
Lieneekö tuo EGR-ongelmakin johtunut softasta koska egr on nyt toiminassa eikä mitään herjoja ole näkynyt. Auto käy ja kukkuu tuntuu jopa pirteämmältä alakierroksilla.
Fabia 2.0 Mpi 2007
Superb 2.0 TDI 2011

Killer

Lainaus käyttäjältä: ConD - 21.10.18 - klo:19:20
Kyseinen kuva BMM-koneesta, mutta mielikuva on että CR puhui samaa tarinaa karkeasti:
https://www.dropbox.com/s/sptinfpvohbvzs3/Killer_DPF2.png?dl=0

Muuten ConD:lla oikein, mutta konetyyppi oli BMP.
Tosiaan kun pönttö alkoi ollla täynny. Meno oikein tuntui tukkoiselta, eikä kiihtynyt eikä kulkenut muutenkaan kunnolla.
Pöntön "pesu" forten aineilla auttoi kunnolla n.25tkm ajan ja sitten alkoi taas olla tukkoinen, jonka jälkeen dpf tyhjäksi ja Findieselin softa sisään. Tuon jälkeen kulki kunnolla ja pienemmällä kulutuksella.
Kaikki on siistiä minkä itse tekee.....
Skoda Octavia RS 4x4 -18 hb

ConD

Lainaus käyttäjältä: Killer - 10.11.18 - klo:09:59
Muuten ConD:lla oikein, mutta konetyyppi oli BMP.
Tosiaan kun pönttö alkoi ollla täynny. Meno oikein tuntui tukkoiselta, eikä kiihtynyt eikä kulkenut muutenkaan kunnolla.
Pöntön "pesu" forten aineilla auttoi kunnolla n.25tkm ajan ja sitten alkoi taas olla tukkoinen, jonka jälkeen dpf tyhjäksi ja Findieselin softa sisään. Tuon jälkeen kulki kunnolla ja pienemmällä kulutuksella.
Katohan kehveliä, niinkö se oli? Tälleen ku kaivelee tarkemmin niin joo, 3C se potilas tais olla kuitenki. :D

Mut joo... asia ei sikäli muutu. Tuo screenshotin datakenttä on sama BMM ku BMP koneessa, ja lähinnä kertoo suuntana nuita raja-arvoja mitä esim tyhjäkäynnillä ja vedossa pitäs paine-erojen olla. Siellä tais jokukerta olla sullakin luokkaa 450-500mbar paine-eroa pöntön molemmin puolin kun ajeltiin pönttä tukossa. CR:ssä arvot on ainakin samaa suuruusluokkaa olevinaan.
www.autostadium.fi - autoilua ja elämää

jtmattila

Lainaus käyttäjältä: jtmattila - 04.11.18 - klo:14:22
Nyt on pari päivää ajeltu vakiosoftalla. Tänään teki regeneroinnin ja muutenkin tuntuu toimivan.

Kulutus on mielestäni maltillinen. 80km/h alueella talvirenkailla tankkauksista laskettuna 400km keskikulutus 4.69l/100km.
Lieneekö tuo EGR-ongelmakin johtunut softasta koska egr on nyt toiminassa eikä mitään herjoja ole näkynyt. Auto käy ja kukkuu tuntuu jopa pirteämmältä alakierroksilla.

6000km takana vakiosoftalla ilman ongelmia. Tuo EGR-herjakin on pysynyt poissa.
Uusi tarvike dpf odottelee tallissa jos alkaa tukkeutumaan.
Fabia 2.0 Mpi 2007
Superb 2.0 TDI 2011

osmomn

Herätetään vanha topikki. Autona Sharan -12, CFFB-koneella, ajettu n. 300 tkm. AD-blueta auto ei syö eli jotakin on tehty. DPF-polton aikana konehuoneesta nousee valkoista savua DPF:n suunnalta, joka haisee ihan vastaavalle kun webasto lähtee kylmänä käyntiin eli huonosti palaneelta dieseliltä. Samaten putkesta tulee valkoista savua ja sama huonosti palaneen löpön käry. Mistäköhän konehuoneen savu on peräisin? Vähän hankala nähdä lähdettä kun flektit pöllyttää savua ympäri konehuonetta. Ja onkohan DPF-pönttö tyhjennetty kun haisee raa-alle löpölle?

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy