Auton vaihto (A4 B8)->ajoasentoa ei tahdo löytyä

Aloittaja Köpö, 07.09.18 - klo:15:50

« edellinen - seuraava »

Köpö

Moi

Tuli palattua VAG leiriin. Löysin mieluisan vaihtoauton, jonka ostin (Audi A4 B8 avant 2,0 tdi -11). Auto on melko perusvarusteleulla, ml. penkit jotka ovat perusmallia. Olen autoon hyvin tyytyväinen, mutta nyt kun auto on ollut minulla jonkin aikaa, en tunnu löytävän hyvää ajoasentoa:

-kaasujalka puutuu pohkeesta pakaralihakseen.
-reisitukea ei löydy, vaikka kuinka säätelee penkkiä etten/taakse (perusjakkarat, tiedetään).

Onko kaasupolkimen alkuasento säädettävissä? Eli saako alkuasentoa sentin-pari alaspäin? Saattaisi auttaa, mulla jää jalka jotenkin ylös, tuntuu että kaasu pohjassa olisi lähempänä oikeaa asentoa. Kaasu pohjassa ei vaan viitsisi ihan koko ajan ajella  :P

Tuntuu uskomattomalta, ettei parikymmentä autoa omistaneena missään ole ollut moista ongelmaa ennen tätä. Ja hieman tosiaan harmittelee, eipä tuo koeajolla kerennyt haitata. Päinvastoin, peruspenkit tuntuivat mukavan pehmeiltä ja leppoisilta.

Vai alanko suosiolla katsella parempia penkkejä?




Daatta

Olet vissiin pitkä kaveri? Säädettävä reisituki voisi olla kova sana. Itse olen vakiomittainen (175cm), vakiopenkit ovat melko hyvin kohdallaan. En tiedä saako puutumista millään kuriin, joku lisätyyny penkin alle... Tai katselee sporttipenkit romuttamolta, sopivuudesta (kiinnikkeet, johtosarjat) en osaa sanoa. Sähkösäädöissä voi olla vielä enemmän tekemistä.

Ei sitä aina huomaa koeajolla, varsinkin jos auto on muuten innostava. Ensimmäisen Leonin istuimen sivuttaistuki tuntui aina painavan, vaikka esittelyautossa ei moista huomannut. Kyllä siihen ehti kymmenessä vuodessa tottumaan, tai sitten penkki muotoitui kuljettajaan.
ID.4 Pro 4MOTION Elegance
Ex: ID.3 Pro Performance Business -20, Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18
Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

Köpö

Lainaus käyttäjältä: Daatta - 07.09.18 - klo:16:08
Olet vissiin pitkä kaveri? Säädettävä reisituki voisi olla kova sana. Itse olen vakiomittainen (175cm), vakiopenkit ovat melko hyvin kohdallaan. En tiedä saako puutumista millään kuriin, joku lisätyyny penkin alle... Tai katselee sporttipenkit romuttamolta, sopivuudesta (kiinnikkeet, johtosarjat) en osaa sanoa. Sähkösäädöissä voi olla vielä enemmän tekemistä.

Ei sitä aina huomaa koeajolla, varsinkin jos auto on muuten innostava. Ensimmäisen Leonin istuimen sivuttaistuki tuntui aina painavan, vaikka esittelyautossa ei moista huomannut. Kyllä siihen ehti kymmenessä vuodessa tottumaan, tai sitten penkki muotoitui kuljettajaan.

Olen 184 cm.
Se penkin (olematon) reisituki tuntuu loppuvan 10 cm liian aikaisin.
Tein ensiavuksi semmosen homman että pistin kuskin penkin kiinnityskiskon etummaisten kiinnityspulttien alle n 1 cm paksut isot mutterit holkiksi. Sillä sai kallistettua penkin isuinosaa sopivasti. Se auttoi asentoa paremmaksi, mutta ei se jalan puutuminen loppunut.  :(

Flat

Itse aikoinani vaihdoin B8:siin sporttipenkit peruspenkkien tilalle. Mitään ongelmia minulla ei ollut ajoasennon kanssa, mutta Sportissa on nyt vaan parempi istua . Varsinkin reisituen Säätömahdollisuus on hyvä ominaisuus. Kallistuskulman säätö niissä taisi myös olla.

mkskoda

Mä käytän ajaessa ohutpohjaisia kenkiä joissa ei korkoa yhtään, muuten puutuu kaasujalka omassa toledossa.

PetkeQ

Tässä vaiheessa on varmaankin jo kokeiltu kaikki ratin säädöt. Pituussäätö on aika laaja ja sillä voi passata ajoasentoa polkimiin suht hyvin.
Ã,,äni penkkien vaihdolle ennen kun pitää palata nettiauton lääkkeisiin.

Köpö

Lainaus käyttäjältä: mkskoda - 07.09.18 - klo:19:35
Mä käytän ajaessa ohutpohjaisia kenkiä joissa ei korkoa yhtään, muuten puutuu kaasujalka omassa toledossa.
Itseasiassa, just huomasin, että toisilla kengillä, se kaasupoljin tuntuikin jo vähän paremmalta. Ja oli nimenomaan ohuempipohjaiset. Mut ei se vieläkään hyvä ole. Pitää jatkaa ihmettelyä...

maileri

Kun Audi on varustettu ns. pullapenkeillä niin mikään ei auta. Ainut ratkaisu on etsiä purkaamoilta tai ebaysta sporttipenkit ja vaihtaa ne tilalle.

Tonttu66

Auto kiertoon ja uutta tilalle. Turha epämukavan ajoasennon kanssa on kitkutella.
Volvo V90 T8 AWD Inscription -20
ex VW Passat Variant Highline 2,0 TDI 140 kW 4MOTION DSG -15

Köpö

Lainaus käyttäjältä: maileri - 07.09.18 - klo:21:16
Kun Audi on varustettu ns. pullapenkeillä niin mikään ei auta. Ainut ratkaisu on etsiä purkaamoilta tai ebaysta sporttipenkit ja vaihtaa ne tilalle.
Onkos jollain vinkkejä, mistä tämmösiä penkkejä kannattaa lähteä metsästämään? Avk lla eikä purkaamoilla näyttänyt ainakaan olevan nopeella vilkaisulla.

Flat

Saksalaisilla purkaamoilla on valikoimaa vaikka millä mitalla. Ebayn kautta hoituu helposti, omanikin ostin sieltä. Rahtikulut ovat ihan kohtuulliset. Huomioitavaa on että niissä monesti ei ole airbaggejä, joten ne joutuu siirtämään vanhoista penkeistä.

Flat

Löyti arkistosta tälläinen kirjoittamani juttu....

24.                   ISTUIMIEN VAIHTAMINEN (päivitettu 26.4.2010)


Autoon on mahdollistaa hankkia "edullisesti" jälkikäteen sport istuimet, joko kangasverhoiltuna tai nahkaverhoiltuna. Ebay:ssä myydään aika ajoin täydellisiä istuinsettejä sopuhintaan. Istuimet ovat tyyppillisesti purettu lunastetusta autosta, joten ne ovat yleensä hieman käytettyjä. Ennen ostamista on hyvä varmistaa valokuvin istuimien kunto. Penkisarjojen hintahaarukka liikkuu 350 EUR (sport etupenkit) -1500 EUR (nahkaiset pekit eteen taakse + ovien verhoilu). Monesti penkkien airbagit on poistettu. Korvattavista penkeistä voi siirtää airbagit uusiin penkkeihin.

Penkkien vaihtotyö on hyvin helppoa. Johtosarja irti penkin alta ja neljä pulttia irti auton rungosta. Aika kuluu noin 10-15 min /penkki ensikertalaiselta.
Tässä vaihto-ohje: http://flataudi.webs.com/downloads/penkin%20irroittaminen.pdf

Airbagien vaihtaminen on hieman työläämpää, mutta ei vaikeata. Lähinna johtojen vetäminen oikeista paikoista läpi penkin on vaiken osuus. Aikaa kuluu noin 30 min /penkki ensikertalaiselta.

Tässä vaihto-ohje: http://flataudi.webs.com/downloads/turvatyynyn%20vaihto.pdf

Penkin vaihdon yhteydessä tulee airbag virheilmoitus joka pitää kuitata VAG/COM:lla

Käytettyjä istuimia voi etsiä mm saksalaisita purkaamoista joissa niitä on melko hyvin tarjolla, esim TÃ,,Ã,,LTÃ,,
http://stores.ebay.de/vw-audi-ersatzteile_Sitze-Stoff-Leder-Audi_W0QQ_fsubZ7179479QQ_sidZ336133993QQ_trksidZp4634Q2ec0Q2em322

Arcca

Lainaus käyttäjältä: Köpö - 07.09.18 - klo:16:31
Se auttoi asentoa paremmaksi, mutta ei se jalan puutuminen loppunut.  :(

Vakionopeussäätimen käyttäminen niin paljon kuin mahdollista auttaa myös.

Vinkiksi jos et vakkaria jo nyt käytä.
VW ID.4 Pro Elegance 4MOTION -24

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: Arcca - 09.09.18 - klo:10:16
Vakionopeussäätimen käyttäminen niin paljon kuin mahdollista auttaa myös.

Vinkiksi jos et vakkaria jo nyt käytä.

Nimenomaan tätä meinaisin itsekkin ehdottaa. Toki jos autossa ei vakkaria ole.

Tiedän nimittäin usean ihmisen, joka ei millään viitsi opetella tai halua käyttää vakkaria. On sitten meitä jotka ajavat kokoajan se päällä eivätkä osta autoa ilman vakkaria.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Köpö

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 09.09.18 - klo:10:50
Nimenomaan tätä meinaisin itsekkin ehdottaa. Toki jos autossa ei vakkaria ole.

Tiedän nimittäin usean ihmisen, joka ei millään viitsi opetella tai halua käyttää vakkaria. On sitten meitä jotka ajavat kokoajan se päällä eivätkä osta autoa ilman vakkaria.

Kuulun heihin, jotka käyttävät vakkaria kaikissa mahdollisissa paikoissa 😀

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: Köpö - 10.09.18 - klo:19:35
Kuulun heihin, jotka käyttävät vakkaria kaikissa mahdollisissa paikoissa 😀

Silloin etupenkit vain vaihtoon ja paremmat tilalle  ;).
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Köpö

Lisäkysymys liittyen ulkomailta hankittaviin sport-penkkeihin:

Onko kaikissa Audin penkeissä, maasta riippumatta, penkinlämmitin etupenkissä?

Olisi kaksi settiä tarjolla samalta toimittajalta joka myös tuo tavarat Suomeen. Toiset on s-line penkit ja toiset on sporttipenkit, ne ruudulliset.  S-lineissä kuulema on lämmitys mutta toisista ei ole tietoa. Ja ne toiset just minua kiinnostaa enemmän halvemman hintansa ja muutenkin takia.

Maa josta penkit tulisi on Puola., jos se vaikuttaa asiaan.

Flat: oliko sinun sport-penkeissä aikanaan lämmitys?

Köpö

#17
Tarinalle päätös:

Sain hankittua kaverini kautta Puolasta purkaamolta hyväkuntoisen sarjan, jotka ovat Sport-penkit, ovipahvit ja keskikyynärnoja. Puolassa muuten hinnat ovat vähän toista; maksoin reilun viissatasen tästä setistä ja tulivat samaan rahaan Suomeenkin. Ja airbagitkin olivat paikoillaan.

Penkkien asentaminen oli mukava ja sopiva homma innokkaalle T-I-miehelle.

Kuten foorumilta löytyvistä viesteistäkin on luettavissa, ei peruspenkeillä varustetusta autosta löydy tarpeeksi johtoja, jos aikoo saada tuon sähköisen ristiselän tuen toimimaan. Ongelma ei kuitenkaan ole iso; Sulakerasia irti kojetaulun päästä, siihen uusi piuha ja sulake, vetää piuhan lattiaverhoilun ym, alta penkin alle, sinne mihin ne muutkin johdot tulee ja kytkee ne uuden penkin liittimeen. Ja kas, säätö toimii. Ennen aloitusta akun kengät irti ja kytkentä vasta sitten kun kaikki on valmista, niin ei vikavalojakaan syttynyt.

Nyt kun on päivän uusilla penkeillä ajellut, niin täytyy kyllä sanoa, että onhan ne perusjakkarat aika vaisut  ???

No nyt homma toimii ja sisustakin näyttää vähän hienommalta. Jalan puutuminenkin ainakin väheni tai jopa loppui, sen näkee sitten kun enemmän ajelee.

Ovipahvit tulee varmaan vaihdettua ainakin taakse, ovat samanlaiset mutta uusissa olisi verhot, lapsien kanssa hyvä.

Edit: Niin ja nythän mulla on näköjään suksiluukkukin, mukitelineellä  ;D






Daatta

Hieno homma! Penkit näyttää hyvältä ja muutenkin fiilis paranee verhoilujen vaihdolla.

Monesti asia jää vaan taivastelun asteelle, nyt saatiin ratkaisukin.  ;)
ID.4 Pro 4MOTION Elegance
Ex: ID.3 Pro Performance Business -20, Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18
Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

Arcca

Lainaus käyttäjältä: Daatta - 03.10.18 - klo:14:04
Monesti asia jää vaan taivastelun asteelle, nyt saatiin ratkaisukin.  ;)

Samaa ihastelin.
VW ID.4 Pro Elegance 4MOTION -24

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy