Autokaupan purku

Aloittaja Pete77, 21.09.18 - klo:23:42

« edellinen - seuraava »

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: Amideus - 14.08.19 - klo:13:46
Nyt alkaa itsellä taistelu autoliikkeen kanssa. Auton  VW T5 -12 ostin kesäkuun lopulla ja nyt kuukauden päästä ilmeni öljynsyönti reilu litra/1000tkm, kun tuli lisää kilometrejä Autossa kone vaihdettu 140tkm sitten ja nyt sama tuomio. Liike osallistuisi kustannuksiin vain 1500 eurolla ja ei kuulemma perusteita kaupan purulle...

Varmaan 1L/1000km? Paljonko autolla on nyt ajettu?
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Amideus

Joo siis reilu litra / 1tkm. Koneella ajettu 140tkm

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: Amideus - 14.08.19 - klo:14:09
Joo siis reilu litra / 1tkm. Koneella ajettu 140tkm

Koneella ajettu 140tkm, paljonko autolla ajettu ja mikä on moottorin tarkka vaihtopäivämäärä sekä oliko uusi moottori käytetty vai uusi?
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Amideus

Autolla ajettu 340tkm, kone vaihdettu v. 2015 ja uusi tehdasmoottori takuuseen käsittääkseni

Amideus

Sori, kone vaihdettu v. 2013

-karppa-

Onko autossa täydellinen merkkiliikkeen huoltokirja eikä huoltoväliä ole ylitetty yli 10%?
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Amideus

Eipä ole viimeisimipiä huoltoja tehty merkkiliikkeessä

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: Amideus - 14.08.19 - klo:15:50
Eipä ole viimeisimipiä huoltoja tehty merkkiliikkeessä

Harmi kun saa nyhtää tietoja. Onnea riitelyyn liikkeen kanssa.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

GKTVW

Autokaupan purku mallia Fingerpori:

Amideus

No, kuluttajaneuvontaan olen nyt laittanut tuosta. Sielläkin ruuhkaa niin ei pääse puhelimella läpi.

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: Amideus - 15.08.19 - klo:10:34
No, kuluttajaneuvontaan olen nyt laittanut tuosta. Sielläkin ruuhkaa niin ei pääse puhelimella läpi.

Tsemppiä:
http://www.vagarena.fi/index.php?topic=43312.msg677956;topicseen#new

Ex-Tenavatähti Konsta Hietasen puolen vuoden piina: Auton korjauksesta 12 000 euron laskut - riitaa puitiin käräjillä

https://www.iltalehti.fi/viihdeuutiset/a/d1e7839c-7c40-4868-ba3d-46008e6bbe97
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Amideus

sen verran jo sain vastausta että liikkeen pitää maksaa 40-50% korjauksesta

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: Amideus - 16.08.19 - klo:12:47
sen verran jo sain vastausta että liikkeen pitää maksaa 40-50% korjauksesta

"Pitäisi"
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

redcloud

Aihetta vähän liipaten kun en uuttakaan lankaa viitsinyt aloittaa:
https://www.kauppalehti.fi/uutiset/kiista-nissanin-katkenneesta-jakohihnasta-paisui-hurjiin-mittoihin-muutaman-tonnin-remontista-jo-133-000-euron-oikeudenkayntikulut/dd45ce72-b330-4a79-96d5-d5f46bc3627d
tai: https://beta.is.fi/autot/art-2000006321556.html

Tuosta tärkeinpänä: "Oikeudenkäynnit kulminoituivat lopuksi velvoiteoikeuden asiantuntijalausuntoon, jonka mukaan kuluttajansuojalain edellyttämä maahantuojan vastuu ei ulotu autoon, joka on ostettu myöhemmin käytettynä kolmannelta osapuolelta, vaan ainoastaan ensimmäiseen kauppaan."

Oli juu huollot tekemättä, mutta tuo, että maahantuojan vastuu katkeaa kun auto myydään 1. omistajalta eteenpäin. Siinä on kyllä tulkinta mikä ripuloi näiden TSI/DSG -vehkeiden päälle oikein huolella. Eihän tuollaista autoa voi kukaan ostaa jos takuuaika/kilometrit on päättyneet!

tkp

Jos nyt oikein käsitin tuon tapauksen niin tuossa on yritys ostanut auton toiselta yritykseltä, jolloin luonnollisesti kuluttajansuojalaki ja virhevastuu ei päde. Kaikki vaatimukset olisi pitänyt tehdä auton myyneelle liikkeelle. En oikein usko että päätöstä voi suoraan käyttää kuluttajansuojalain alaiseen kauppaan ja virhevastuuseen

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: redcloud - 27.11.19 - klo:09:27
Aihetta vähän liipaten kun en uuttakaan lankaa viitsinyt aloittaa:
https://www.kauppalehti.fi/uutiset/kiista-nissanin-katkenneesta-jakohihnasta-paisui-hurjiin-mittoihin-muutaman-tonnin-remontista-jo-133-000-euron-oikeudenkayntikulut/dd45ce72-b330-4a79-96d5-d5f46bc3627d
tai: https://beta.is.fi/autot/art-2000006321556.html

Tuosta tärkeinpänä: "Oikeudenkäynnit kulminoituivat lopuksi velvoiteoikeuden asiantuntijalausuntoon, jonka mukaan kuluttajansuojalain edellyttämä maahantuojan vastuu ei ulotu autoon, joka on ostettu myöhemmin käytettynä kolmannelta osapuolelta, vaan ainoastaan ensimmäiseen kauppaan."

Oli juu huollot tekemättä, mutta tuo, että maahantuojan vastuu katkeaa kun auto myydään 1. omistajalta eteenpäin. Siinä on kyllä tulkinta mikä ripuloi näiden TSI/DSG -vehkeiden päälle oikein huolella. Eihän tuollaista autoa voi kukaan ostaa jos takuuaika/kilometrit on päättyneet!

Maahantuojan kyllä, mutta valmistajan ei eikä tuo käy ennakkotapauksesta, koska ei ole koeponnistettu korkeimmassa oikeudessa.

Lainaus käyttäjältä: tkp - 27.11.19 - klo:11:27
Jos nyt oikein käsitin tuon tapauksen niin tuossa on yritys ostanut auton toiselta yritykseltä, jolloin luonnollisesti kuluttajansuojalaki ja virhevastuu ei päde. Kaikki vaatimukset olisi pitänyt tehdä auton myyneelle liikkeelle. En oikein usko että päätöstä voi suoraan käyttää kuluttajansuojalain alaiseen kauppaan ja virhevastuuseen

https://www.helsinginuutiset.fi/artikkeli/821166-autoalalla-kallis-riita-kaytetyn-nissanin-moottorista-ostajalla-maksettavaa-jo

!Mies vetosi korvausalennusta pyytäessään siihen, että oli hovioikeudessa yksityishenkilönä. Tuomioistuin katsoi kuitenkin riidattomaksi sen, että hänen oikeudenkäyntikulunsa maksajaksi oli sitoutunut Autoalan Keskusliitto ry."
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Seat-mies77

Lainaus käyttäjältä: redcloud - 27.11.19 - klo:09:27

Tuosta tärkeinpänä: "Oikeudenkäynnit kulminoituivat lopuksi velvoiteoikeuden asiantuntijalausuntoon, jonka mukaan kuluttajansuojalain edellyttämä maahantuojan vastuu ei ulotu autoon, joka on ostettu myöhemmin käytettynä kolmannelta osapuolelta, vaan ainoastaan ensimmäiseen kauppaan."


No nytpä täytyy kyllä todeta, että eipä käy kateeksi käytettyjen autojen kauppiaita. Tämä tarkoittanee sitä, että käytettyjä autoja myyvä liike vastaa asiakkailleen täysin omalla kustannuksellaan myös auton suunnittelu- ja valmistusvirheistä. Tämä huomioiden Kesko ja Helkama-auto VAG-merkkien maahantuojina ovat olleet suorastaan jalomielisiä esimerkiksi noissa jakoketju- ja DSG-ongelmissa, koska kyllä vastaantuloja ovat saaneet myös muut kuin auton ensimmäiset omistajat.

Vai ymmärsinkö jotakin väärin?   :-\   

vwmies

Lainaus käyttäjältä: Seat-mies77 - 27.11.19 - klo:16:20
No nytpä täytyy kyllä todeta, että eipä käy kateeksi käytettyjen autojen kauppiaita. Tämä tarkoittanee sitä, että käytettyjä autoja myyvä liike vastaa asiakkailleen täysin omalla kustannuksellaan myös auton suunnittelu- ja valmistusvirheistä. Tämä huomioiden Kesko ja Helkama-auto VAG-merkkien maahantuojina ovat olleet suorastaan jalomielisiä esimerkiksi noissa jakoketju- ja DSG-ongelmissa, koska kyllä vastaantuloja ovat saaneet myös muut kuin auton ensimmäiset omistajat.

Tuota noin... ensimmäisessä kohdassa olen samaa mieltä, joissakin autoissa on selviä suunnittelu- tai valmistusvihreitä. 1. omistaja voi vielä autonsa ajallaan liikkeessä huollattaneena saada virhevastuuseen vetoamalla ns. goodwilliä (usein osittaisen vastaantulon).
(Sukulaiselleni vaihdettiin japsiin merkkarilla väljät koiranluut veloituksetta 130tkm huollon yhteydessä takuun ulkopuolella).

Oletan, että tehdas on tullut osittain (tietty %-osuus) näissä askeissa ja jakopäissä vastaan, samoin pakokaasuhuijaussofta keississä päivityksen tehnyt sai muistaakseni 24kk "takuun" tietyille järjestelmän komponenteille.

Volkkarilla ja Skodalla on noin yleisesti (imo. osaksi menneisyyteen pohjautuva) hyvä maine, ja sen enempää tehdas kuin maahantuojakaan tuskin haluavat romuttaa tätä ns. brändiä.

Loppujen lopuksi kysymys on asiakastyytyväisyydestä, ts. miten aftes sales hoidetaan. Fiksusti toimimalla asiakassuhde voi jatkuakin.

Lopuksi pitää todeta, että Kuluttajasuojalaki on aika ankara (tai pakottava), eikä sitä voi muulla "sopimisella" tai rajoittamalla kuluttajan oikeuksia ohittaa tai heikentää.

Tässä tuoreessa keississä eniten ihmetyttää hihnan lyhyt kestoikä, ja että merkin maine on varmasti saanut tästä kolhaisun.  :(
Yritetään pärjätä.

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: Seat-mies77 - 27.11.19 - klo:16:20
No nytpä täytyy kyllä todeta, että eipä käy kateeksi käytettyjen autojen kauppiaita. Tämä tarkoittanee sitä, että käytettyjä autoja myyvä liike vastaa asiakkailleen täysin omalla kustannuksellaan myös auton suunnittelu- ja valmistusvirheistä. Tämä huomioiden Kesko ja Helkama-auto VAG-merkkien maahantuojina ovat olleet suorastaan jalomielisiä esimerkiksi noissa jakoketju- ja DSG-ongelmissa, koska kyllä vastaantuloja ovat saaneet myös muut kuin auton ensimmäiset omistajat.

Vai ymmärsinkö jotakin väärin?   :-\

Väärin. Ensinnäkin tuo tapaus ei ole käynyt kaikkia oikeusasteita läpi, joten ei ole ennakkotapaus. Tämän lisäksi nyt oli kyse maahantuojasta siellä takana on vielä valmistaja. Tuotteesta vastaa ensisijaisesti myyjä, sen jälkeen maahantuoja ja loppupeleissä valmistaja.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Heiska71

Asuntokaupassa kukaan ei vastaa mistään ja myyjä ja ostaja tappelevat keskenään. Ihan älytöntä kun meilläkin tuli kaupan purku ja käräjät yms. Onneksi tuo kaikki paska on takana, mutta vanhaa omakotitaloa en myy enkä osta enää ikinä ;)

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: Heiska71 - 27.11.19 - klo:23:30
Asuntokaupassa kukaan ei vastaa mistään ja myyjä ja ostaja tappelevat keskenään. Ihan älytöntä kun meilläkin tuli kaupan purku ja käräjät yms. Onneksi tuo kaikki paska on takana, mutta vanhaa omakotitaloa en myy enkä osta enää ikinä ;)

Miten tämä liittyy autokaupan purkuun?

1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

tapanixxx

Vastaan ulkopuolisena. EI MITENKÃ,,Ã,,N

Popo

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 28.11.19 - klo:09:09
Miten tämä liittyy autokaupan purkuun?

Omakotitalon = kiinteistön kauppa, on kuin elinkeinonharjoittajien välinen autokauppa, eli riidat ratkotaan oikeudessa.
Skoda Octavia Elegance TSI 1.2 vm. 2012/MY13

redcloud

Mistä te nyt revitte, että auton oli ostanut yritys? Yksityishenkilöstä puhutaan ~joka paikassa tuossa jutussa.
Vai onko auton historia ollut ~näin: maahantuoja->1. myyjäliike->1. ostaja on yritys->2. myyjäliike->2. ostaja (uhri) on yksityinen henkilö?
Itse ymmärsin: maahantuoja->1. myyjäliike->1.yksityinen omistaja->2. myyjäliike->uhri

1. tapauksessa ymmärrän, että kuluttajasuoja ei voi päteä.
2. tapauksessa en taasen ymmärrä miksei maahantuojan vastuu enää ulottuisi uhriin saakka.

Huollot eivät olleet täydelliset, niin tuskin kuuluukaan mitään korvata (vaikkakaan jakohihnaa ei huolleta, se vain vaihdetaan kun ikä/kilometrit täyttyy!), mutta se asiahan ei ollut tässä ratkaisussa mukana lainkaan.

Mielestäni takuut myönnetään tuotteelle, ei ihmiselle. Sama homma vastuissa.

-karppa-

1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

tkp

Lainaus käyttäjältä: redcloud - 29.11.19 - klo:14:12
Mistä te nyt revitte, että auton oli ostanut yritys? Yksityishenkilöstä puhutaan ~joka paikassa tuossa jutussa.

Henkilö itse ilmoitti esiintyvänsä yksityishenkilönä, mutta hovioikeus ei ollut samaa mieltä, perusteena mm. se että tämän oikeudenkäyntikulut maksoi Autoalan Keskusliitto ry.


redcloud

Lainaus käyttäjältä: tkp - 29.11.19 - klo:18:32
Henkilö itse ilmoitti esiintyvänsä yksityishenkilönä, mutta hovioikeus ei ollut samaa mieltä, perusteena mm. se että tämän oikeudenkäyntikulut maksoi Autoalan Keskusliitto ry.

Liitot taitaa useinkin olla tukena jäseniensä oikeusjutuissa.

Kerrotko vielä siteeraten, että missä luki oikeuden ajatelleen noin?

Urmas

Onko Autoalan keskusliitolla henkilöjäseniä?

tkp

Lainaus käyttäjältä: redcloud - 29.11.19 - klo:19:39
Liitot taitaa useinkin olla tukena jäseniensä oikeusjutuissa.

Kerrotko vielä siteeraten, että missä luki oikeuden ajatelleen noin?

Tossahan toi lukee https://www.helsinginuutiset.fi/artikkeli/821166-autoalalla-kallis-riita-kaytetyn-nissanin-moottorista-ostajalla-maksettavaa-jo

joo eipä taida keskusliitolla olla henkilöjäseniä, ainakaan yksityishenkilöitä

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy