Kirjoittaja Aihe: Autokaupan purku  (Luettu 15274 kertaa)

Poissa Jultsu

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 4.051
    • Profiili
Vs: Autokaupan purku
« Vastaus #60 : 17.11.18 - klo:14:42 »
En tiedä millaisia mittauksia kuntotestissä nykyisin tehdään. Taannoin teetin auton moottorin kuntotestin josta selvisi ohivuoto, venttiilivika joka vaati korjausta.

Moottorin kuntotesti lienee täysin eri asia kuin auton kuntotesti? Paljonko tuo sitten maksoi?
VW Passat Variant -03 1.9TDI 4motion

Poissa a_jaba

  • Seniori
  • ****
  • Viestejä: 547
  • Bensa kuuluu ruohonleikkuriin
    • Profiili
Vs: Autokaupan purku
« Vastaus #61 : 17.11.18 - klo:14:47 »
Eräässä mediassa Kamux Oy automyyjä/nyyntipäällikkö selitti mitkä 7 asiaa pitää tarkistaa ennen auton ostoa. Mielestäni kaikkien Kamux:ien pitäisi tehdä nämä tarkistukset ennen auton myyntiä ja kertoa niistä asiakkaalle?

Sitä en tiedä mitä kaikkea Kamuxin automyyjät tarkistavat vaihtoon tulevasta autosta ns. koeajolla eli ennen kun asiakkaan kanssa on tehty kaupat.

Sensijaan tiedän 100% varmuudella, että kun nimet on paperissa ja asiakas on onnellisesti köyhtyneenä poistunut "uuden" pirssin kanssa pihasta niin vaihtoautosta otetaan valokuvat, tulostetaan mainoslappu taustapeiliin roikkumaan, ajetaan auto myyntiriviin ja tehdään ilmoitus kamux.fi ja nettiauto.com sivuille. Jos auto ei pariin viikkoon lähde seuraavalle onnellisesti köyhtyneelle niin ilmoitus pois netistä (merkitään myydyksi) -> tehdään pientä fixausta eli pääli ja sisäpesu -> uudet valokuvat -> uusi ilmoitus.

Kamux on ihan viimeinen firma joka rupeaa mitään tekniikan tarkastuksia tekemään vaihtoautoille yhtään missään vaiheessa. Heidän liiketoimintahan perustuu nimenomaan siihen, että kulut jokaisesta autokaupasta on mahdollisimman pienet. Eli käytännössä ei edes pestä autoa jos ei ole pakko. Toisaalta tässä asiassa asiakas (joka tarjoaa autoa vaihdossa) voi hyötyä kun siivoaa sekä pesee auton kunnolla ja siis tarjoaa siistiä autoa vaihdossa niin hyvityshinta on parempi. Aika monet autoliikkeet laskee vaihtoauton kuluihin täydet pesut ja vahaukset sekä penkkien pesun, oli auto kuinka siisti tai siivoton tahansa.
Volkswagen Golf Variant -15 1.6TDI DSG 97tkm ->
Ex. Audi A4 -07 2.0TDI 125kW S-Line Sport Edition 96tkm - 248tkm

Poissa Zaasa

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 3.677
  • Audi A3 S-tronic -17
    • Profiili
Vs: Autokaupan purku
« Vastaus #62 : 17.11.18 - klo:14:57 »
Moottorin kuntotesti lienee täysin eri asia kuin auton kuntotesti? Paljonko tuo sitten maksoi?
Näin on, sama testiasema hoiti kumpaakin tehtävää. Vuosia ja autoja vierinyt kohdallani useita tapahtuman jälkeen, hintaa en muista.

Poissa vwmies

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 1.639
  • B7 1.6TDi Var. 2013
    • Profiili
Vs: Autokaupan purku
« Vastaus #63 : 17.11.18 - klo:15:50 »
Autotohtori-kuntotarkastus   89 €  / A-Katastus  (tämä ei ole mainos, en ole koskaan käyttänyt tätä)

Autotohtori-kuntotarkastus on auton kokonaisvaltainen tarkastus. Huomiota kiinnitetään mm auton toimintaan, käyttömukavuuteen, liikenneturvallisuuteen, voimansiirron ja moottorin toimivuuteen, alustan kuntoon, kolarikorjauksiin ja yleiskuntoon.

Autotohtori-kuntotarkastus antaa lisäksi selvityksen

pakokaasupäästöistä
katalysaattorin kunnosta
öljy-, neste- ja polttoainevuodoista sekä
kaikesta muusta, mikä vaikuttaa auton ympäristöystävällisyyteen.

Tarkastus sisältää koeajon, jossa tarkastettavaa autoa verrataan samanmerkkiseen, -malliseen ja -ikäiseen, normaalikuntoiseen ja normaalisti kuluneeseen autoon.

Kaikki tarkastetut kohteet, niiden kuntoarvio ja vikaselvitykset dokumentoidaan Autotohtorin pöytäkirjaan eli tarkastusraporttiin, jonka saat mukaasi välittömästi tarkastuksen jälkeen tai sähköpostitse.

Autotohtori antaa pöytäkirjan lisäksi aina suullisen palautteen auton kunnosta ja korjaustarpeista. Voit halutessasi myös olla mukana koko Autotohtori-kuntotarkastuksen ajan. Näin voit keskustella Autotohtorin kanssa autosi nykytilasta ja sen tulevaisuudesta.

Tarkastuskohteet
Ajoneuvon tunnistus
Moottori
Ympäristöhaitat
Jarrujärjestelmät
Voimansiirtolaitteet
Akselistot, pyörät ja jousitus
Ohjauslaitteet
Alusta ja korirakenteet
Valaisimet ja sähkölaitteet
Ajettavuus, hallintalaitteet ja sisätilat
Muut laitteet ja varusteet
Ajoneuvon tunnistus
Tarkastuksessa varmistetaan, että ajoneuvo on varmasti se, miksi sitä oletetaan.

Valmistenumeron alkuperäisyys selvitetään vertaamalla sitä rekisteriotteessa olevaan numeroon. Varmistetaan, että auto vastaa kaikilta osin rekisteritodistuksen tietoja ja että kaikki vaadittavat asiapaperit löytyvät.

Moottori
Tarkastuksessa kiinnitetään huomiota toimivuuteen vaikuttaviin seikkoihin, kuten moottorin käynnistyvyyteen ja käyntiin.

Mitataan latausjännite ja jäähdytysnesteen pakkaskestävyys testilaitteilla.
Öljyvuodot, jäähdytys- ja lämmitysjärjestelmän nestevuodot sekä polttoainevuodot tarkastetaan.
Ilmastointijärjestelmän kompressorin toiminta tarkastetaan.
Moottorin käyntiäänet ja toimivuus selvitetään koeajolla.
Ympäristöhaitat
Tarkastuksessa selvitetään, aiheuttaako ajoneuvo määräysten vastaisia ympäristöhaittoja.

Bensiini- ja dieselmoottorin pakokaasupäästöt mitataan ja bensiinimoottorin päästöjen valvontajärjestelmä (OBD) testataan.
Öljy-, neste- ja polttoainevuodot tarkastetaan.
Jarrujärjestelmät
Tarkastuksessa selvitetään, ovatko ajoneuvon käyttö- ja seisontajarrujärjestelmät turvalliset.

Jarrujärjestelmälle tehdään koekuormitus ja mitataan jarruvoimat jarrudynamometrillä.
Jarrujärjestelmän osien, kuten esim. jarrupalojen ja -levyjen sekä jarruputkien ja -letkujen kunto tarkastetaan.
Mitataan jarrunesteen kiehumispiste, josta selviää jarrunesteen vesipitoisuus.
Jarrujärjestelmän nestevuodot tarkastetaan.
Voimansiirtolaitteet
Tarkastuksessa varmistetaan, että voimansiirtolaitteet ovat kunnossa.

Vaihteiston, vetopyörästön, kytkimen sekä veto- ja nivelakselien kunto ja toimivuus tarkastetaan koeajolla.
Voimansiirtolaitteiden öljyvuodot tarkastetaan.
Akselistot, pyörät ja jousitus
Tarkastuksessa selvitetään akseliston, pyörien ja jousituksen toiminta ja kunto.

Etu- ja taka-akseliston sekä jousituksen kunto tarkastetaan koeajolla.
Iskunvaimentimien kunto arvioidaan lisäksi testilaitteella.
Renkaiden urasyvyydet mitataan ja vanteiden kunto tarkastetaan.
Ohjauslaitteet
Tarkastuksessa selvitetään ohjauslaitteiden toiminta ja kunto.

Ohjausvaihde, ohjaustehostin, ohjaustangot ja -nivelet sekä suojakumit tarkastetaan.
Ohjauslaitteiden nestevuodot tarkastetaan.
Alusta ja korirakenteet
Tarkastuksessa selvitetään alustan ja korirakenteiden kunto.

Alustan ja korin yleiskunto sekä alustan suojauksen kunto arvioidaan.
Korin ja alustan mahdolliset ruoste- ja kolarivauriot, pakoputkisto sekä katalysaattorin mekaaninen kunto tarkastetaan.
Ovien ja luukkujen lukot ja saranat, polttoainesäiliö sekä polttoaineputket tarkastetaan.
Polttoainevuodot tarkastetaan.
Valaisimet ja sähkölaitteet
Tarkastuksessa selvitetään, ovatko valaisimet ja sähkölaitteet asianmukaisessa kunnossa.

Kaikkien valojen toimivuus, heijastimien ja lasien kunto, valojen suuntaus sekä määräystenmukaisuus tarkastetaan.
Akun ja akkujohtimien kiinnitys sekä äänimerkinantolaitteen toiminta tarkastetaan.
Ajettavuus, hallintalaitteet ja sisätilat
Tarkastuksessa selvitetään, minkälainen auton ajettavuus on, miten sen hallintalaitteet toimivat ja mikä on sisätilojen kunto.

Auton ajokäyttäytyminen ja kytkimen, vaihteiston, vetopyörästön sekä veto- ja nivelakselien kunto arvioidaan koeajolla.
Lämmitys-, ilmastointi- ja huurteenpoistolaitteisto sekä tuulilasin puhdistuslaitteisto tarkastetaan.
Tuulilasin ja muiden lasien sekä peilien kunto arvioidaan.
Hallintalaitteet, merkkivalot ja ilmaisimet sekä mittaristo tarkastetaan.
Muut laitteet ja varusteet
Tarkastuksessa selvitetään myös muiden ajoneuvon turvallisuuteen ja toimintaan vaikuttavien laitteiden ja varusteiden kunto.

Muun muassa turvavöiden, turvavarusteiden (soveltuvin osin), ohjaus- ja vaihdelukon, varoituskolmion sekä vetokoukun kunto, kiinnitys ja määräystenmukaisuus tarkastetaan.

Eli suhteellisen kattava yleistesti, mutta ei mikkän moottoritesti. Amen.
Yritetään pärjätä.

Poissa vwmies

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 1.639
  • B7 1.6TDi Var. 2013
    • Profiili
Vs: Autokaupan purku
« Vastaus #64 : 17.11.18 - klo:15:59 »
Kamux on ihan viimeinen firma joka rupeaa mitään tekniikan tarkastuksia tekemään vaihtoautoille yhtään missään vaiheessa. Heidän liiketoimintahan perustuu nimenomaan siihen, että kulut jokaisesta autokaupasta on mahdollisimman pienet. Eli käytännössä ei edes pestä autoa jos ei ole pakko. Toisaalta tässä asiassa asiakas (joka tarjoaa autoa vaihdossa) voi hyötyä kun siivoaa sekä pesee auton kunnolla ja siis tarjoaa siistiä autoa vaihdossa niin hyvityshinta on parempi. Aika monet autoliikkeet laskee vaihtoauton kuluihin täydet pesut ja vahaukset sekä penkkien pesun, oli auto kuinka siisti tai siivoton tahansa.

Ajoneuvo kannattaa aina näyttää vähintään "perussiistinä", tästä on omakohtaisiakin kokemuksia aivan sattumalta (reilu hyvityshinta).
Jos sisusta on likainen ja/tai roskainen, niin siitä jää helposti mielikuva, ettei autoa muutenkaan ole pidetty kovin huolellisesti.

Eli ilmainen neuvo: ensivaikutelma. Koskee myös pikkuvikoja, esim. palaneita lamppuja, loppuunajettuja kumeja  ja likaisia vanteita.
Puhdas ja siisti auto on aina helpompi myydä, risat sisutukset ja kolhitut vanteet autossa - myydään hinnalla.
Asian voi myös kääntää toisinpäin, jos olisit ostajan housuissa niin kelpaisiko epäsiisti auto ?
Yritetään pärjätä.

Poissa lemmentalja

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 963
  • Renault Clio Tce -17, Renault Megane Tce -18
    • Profiili
Vs: Autokaupan purku
« Vastaus #65 : 18.11.18 - klo:11:54 »
Autotohtori-kuntotarkastus   89 €  / A-Katastus  (tämä ei ole mainos, en ole koskaan käyttänyt tätä)

Autotohtori-kuntotarkastus on auton kokonaisvaltainen tarkastus. Huomiota kiinnitetään mm auton toimintaan, käyttömukavuuteen, liikenneturvallisuuteen, voimansiirron ja moottorin toimivuuteen, alustan kuntoon, kolarikorjauksiin ja yleiskuntoon.

Autotohtori-kuntotarkastus antaa lisäksi selvityksen

pakokaasupäästöistä
katalysaattorin kunnosta
öljy-, neste- ja polttoainevuodoista sekä
kaikesta muusta, mikä vaikuttaa auton ympäristöystävällisyyteen.

Tarkastus sisältää koeajon, jossa tarkastettavaa autoa verrataan samanmerkkiseen, -malliseen ja -ikäiseen, normaalikuntoiseen ja normaalisti kuluneeseen autoon.

Kaikki tarkastetut kohteet, niiden kuntoarvio ja vikaselvitykset dokumentoidaan Autotohtorin pöytäkirjaan eli tarkastusraporttiin, jonka saat mukaasi välittömästi tarkastuksen jälkeen tai sähköpostitse.

Autotohtori antaa pöytäkirjan lisäksi aina suullisen palautteen auton kunnosta ja korjaustarpeista. Voit halutessasi myös olla mukana koko Autotohtori-kuntotarkastuksen ajan. Näin voit keskustella Autotohtorin kanssa autosi nykytilasta ja sen tulevaisuudesta.

Tarkastuskohteet
Ajoneuvon tunnistus
Moottori
Ympäristöhaitat
Jarrujärjestelmät
Voimansiirtolaitteet
Akselistot, pyörät ja jousitus
Ohjauslaitteet
Alusta ja korirakenteet
Valaisimet ja sähkölaitteet
Ajettavuus, hallintalaitteet ja sisätilat
Muut laitteet ja varusteet
Ajoneuvon tunnistus
Tarkastuksessa varmistetaan, että ajoneuvo on varmasti se, miksi sitä oletetaan.

Valmistenumeron alkuperäisyys selvitetään vertaamalla sitä rekisteriotteessa olevaan numeroon. Varmistetaan, että auto vastaa kaikilta osin rekisteritodistuksen tietoja ja että kaikki vaadittavat asiapaperit löytyvät.

Moottori
Tarkastuksessa kiinnitetään huomiota toimivuuteen vaikuttaviin seikkoihin, kuten moottorin käynnistyvyyteen ja käyntiin.

Mitataan latausjännite ja jäähdytysnesteen pakkaskestävyys testilaitteilla.
Öljyvuodot, jäähdytys- ja lämmitysjärjestelmän nestevuodot sekä polttoainevuodot tarkastetaan.
Ilmastointijärjestelmän kompressorin toiminta tarkastetaan.
Moottorin käyntiäänet ja toimivuus selvitetään koeajolla.
Ympäristöhaitat
Tarkastuksessa selvitetään, aiheuttaako ajoneuvo määräysten vastaisia ympäristöhaittoja.

Bensiini- ja dieselmoottorin pakokaasupäästöt mitataan ja bensiinimoottorin päästöjen valvontajärjestelmä (OBD) testataan.
Öljy-, neste- ja polttoainevuodot tarkastetaan.
Jarrujärjestelmät
Tarkastuksessa selvitetään, ovatko ajoneuvon käyttö- ja seisontajarrujärjestelmät turvalliset.

Jarrujärjestelmälle tehdään koekuormitus ja mitataan jarruvoimat jarrudynamometrillä.
Jarrujärjestelmän osien, kuten esim. jarrupalojen ja -levyjen sekä jarruputkien ja -letkujen kunto tarkastetaan.
Mitataan jarrunesteen kiehumispiste, josta selviää jarrunesteen vesipitoisuus.
Jarrujärjestelmän nestevuodot tarkastetaan.
Voimansiirtolaitteet
Tarkastuksessa varmistetaan, että voimansiirtolaitteet ovat kunnossa.

Vaihteiston, vetopyörästön, kytkimen sekä veto- ja nivelakselien kunto ja toimivuus tarkastetaan koeajolla.
Voimansiirtolaitteiden öljyvuodot tarkastetaan.
Akselistot, pyörät ja jousitus
Tarkastuksessa selvitetään akseliston, pyörien ja jousituksen toiminta ja kunto.

Etu- ja taka-akseliston sekä jousituksen kunto tarkastetaan koeajolla.
Iskunvaimentimien kunto arvioidaan lisäksi testilaitteella.
Renkaiden urasyvyydet mitataan ja vanteiden kunto tarkastetaan.
Ohjauslaitteet
Tarkastuksessa selvitetään ohjauslaitteiden toiminta ja kunto.

Ohjausvaihde, ohjaustehostin, ohjaustangot ja -nivelet sekä suojakumit tarkastetaan.
Ohjauslaitteiden nestevuodot tarkastetaan.
Alusta ja korirakenteet
Tarkastuksessa selvitetään alustan ja korirakenteiden kunto.

Alustan ja korin yleiskunto sekä alustan suojauksen kunto arvioidaan.
Korin ja alustan mahdolliset ruoste- ja kolarivauriot, pakoputkisto sekä katalysaattorin mekaaninen kunto tarkastetaan.
Ovien ja luukkujen lukot ja saranat, polttoainesäiliö sekä polttoaineputket tarkastetaan.
Polttoainevuodot tarkastetaan.
Valaisimet ja sähkölaitteet
Tarkastuksessa selvitetään, ovatko valaisimet ja sähkölaitteet asianmukaisessa kunnossa.

Kaikkien valojen toimivuus, heijastimien ja lasien kunto, valojen suuntaus sekä määräystenmukaisuus tarkastetaan.
Akun ja akkujohtimien kiinnitys sekä äänimerkinantolaitteen toiminta tarkastetaan.
Ajettavuus, hallintalaitteet ja sisätilat
Tarkastuksessa selvitetään, minkälainen auton ajettavuus on, miten sen hallintalaitteet toimivat ja mikä on sisätilojen kunto.

Auton ajokäyttäytyminen ja kytkimen, vaihteiston, vetopyörästön sekä veto- ja nivelakselien kunto arvioidaan koeajolla.
Lämmitys-, ilmastointi- ja huurteenpoistolaitteisto sekä tuulilasin puhdistuslaitteisto tarkastetaan.
Tuulilasin ja muiden lasien sekä peilien kunto arvioidaan.
Hallintalaitteet, merkkivalot ja ilmaisimet sekä mittaristo tarkastetaan.
Muut laitteet ja varusteet
Tarkastuksessa selvitetään myös muiden ajoneuvon turvallisuuteen ja toimintaan vaikuttavien laitteiden ja varusteiden kunto.

Muun muassa turvavöiden, turvavarusteiden (soveltuvin osin), ohjaus- ja vaihdelukon, varoituskolmion sekä vetokoukun kunto, kiinnitys ja määräystenmukaisuus tarkastetaan.

Eli suhteellisen kattava yleistesti, mutta ei mikkän moottoritesti. Amen.

Kaveri käytti oman autonsa myyntiä varten autotohtorilla ja sain siitä kyllä positiivisen kuvan. Olivat huomanneet tarkastuksessa Että etuikkunan ”puristumissuoja” ei toimi ja takakontista löytynyt muutama koirankarva antoivat miinuksen sisustan osalta.




VAG: Passat 3B, Passat 3Bg 1.8T, Golf IV, Jetta V Fsi, Octavia II Mpi, Octavia II Fsi, Octavia II Rs Tfsi, Ibiza St Tsi, Fabia II Combi Rs, A3 8P, Leon Fr Tfsi, Leon Tsi, Leon Tsi, Leon Fr Tdi CR, Golf VI Tsi, Golf VI TSI

Poissa Geoman

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 1.185
    • Profiili
Vs: Autokaupan purku
« Vastaus #66 : 18.11.18 - klo:12:54 »
En pitäisi kohtuuttomana vaatimuksena, että ammattimaisten autoliikkeiden pitäisi liittää myytävän auton asiapapereihin kuntokatselmusraportti, jonka tekee huoltomies, erillinen kuntotarkastusyhtiö tai vastaava.

Yksityiseltä autoaan myyvältä henkilöltä ei sitä voida edellyttää.

Tämä olisi peruste esimerkikisi sille, että yksityishenkilöiden myymät autot ovat halvempia kuin autoliikkeiden myymät autot. Yksityisen henkilön auton arvoa vähentää kuluttajansuojan ja kuntotarkastuksen puuttuminen. Tämä tarve korostuu et kun autoja ei tarvitse katsastaa 4 vuoteen.
VW Golf Plus 2.0 TDI Highline DSG vm 2011

Poissa vwmies

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 1.639
  • B7 1.6TDi Var. 2013
    • Profiili
Vs: Autokaupan purku
« Vastaus #67 : 18.11.18 - klo:13:34 »
En pitäisi kohtuuttomana vaatimuksena, että ammattimaisten autoliikkeiden pitäisi liittää myytävän auton asiapapereihin kuntokatselmusraportti, jonka tekee huoltomies, erillinen kuntotarkastusyhtiö tai vastaava.

Yksityiseltä autoaan myyvältä henkilöltä ei sitä voida edellyttää.

Tämä olisi peruste esimerkikisi sille, että yksityishenkilöiden myymät autot ovat halvempia kuin autoliikkeiden myymät autot. Yksityisen henkilön auton arvoa vähentää kuluttajansuojan ja kuntotarkastuksen puuttuminen. Tämä tarve korostuu et kun autoja ei tarvitse katsastaa 4 vuoteen.

Onhan näitä Titaaneja, A1, Tähtivaihdokkeja, Selected, Premium, Takuutarkastettu ja mitä lie eri merkkiliikkeillä sitten löytyykään.
En ole sen tarkemmin tutustunut, mutta niissä lienee lähtökohtana melko alhainen km-määrä, ikä max. 4 vuotta ja aukoton huoltohistoria.
Niissä taitaa olla muutaman kymmenen kohdan tarkastusohjelma keskeisiin kohteisiin.

Jos ei ymmärrä autojen päälle paljoakaan - mitä silloin merkitsee vajaan satasen kustannus vaikka 5000€ autossa ?
Rehellinen viitseliäs myyjä voi jopa teetättää sen etukäteen. Kustannuksetkin voi jakaa puoliksi, ja silloin ostaja ei voi ainakaan vedota tiedossa olleisiin vikohin. Jos löytyy korjattavia vikoja ja saa kauppahinnan alemmaksi, niin silloin tunnin työ ainakin on lyönyt leiville.  ::)

Ja jos esim. tuontiautosta samalla luetaan mittarilukema sähköisesti, niin ruuvausriski vähenee.....  ;)
Yritetään pärjätä.

Poissa multsi

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 366
    • Profiili
Vs: Autokaupan purku
« Vastaus #68 : 19.11.18 - klo:12:49 »
jotenkin voisi kuvitella, että juuri tuollainen merkkiliikkeessä myytävänä oleva auto olisi melko huoleton valinta.

Huoltopuolellahan on kaikki tarvittavat välineet ja osaaminen auton kuin auton tutkimiseksi ennen myyntihalliin ajamista.

Poissa gaasutin

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 16
    • Profiili
Vs: Autokaupan purku
« Vastaus #69 : 19.11.18 - klo:14:09 »
"jotenkin voisi kuvitella, että juuri tuollainen merkkiliikkeessä myytävänä oleva auto olisi melko huoleton valinta."

Se on nimenomaan kuvitelma. Auton kunto on aina tapauskohtaisesti selvitettävä ja usein se onnistuu parhaiten edelliseltä omistajalta välittäjän sijaan.

Poissa K2

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 24
    • Profiili
Vs: Autokaupan purku
« Vastaus #70 : 04.01.19 - klo:21:18 »
"jotenkin voisi kuvitella, että juuri tuollainen merkkiliikkeessä myytävänä oleva auto olisi melko huoleton valinta."

Se on nimenomaan kuvitelma. Auton kunto on aina tapauskohtaisesti selvitettävä ja usein se onnistuu parhaiten edelliseltä omistajalta välittäjän sijaan.

Hyvin sanottu, tässä on oiva esimerkki siitä mihin kaikkeen merkkiliike kykenee

Tässä juttu kun K Auton asiakas sai käydä koeajolla jo myydyllä autolla, mitäpä auton ostanut asiakas olisi tuumannut jos häneltä olisi kysytty? Ehkä kysyttiin ehkä ei...sitä ei kerrottu.

https://www.autostadium.fi/index.php?PHPSESSID=4san3htarc6dlc9ft8466ddr5c&topic=2204.0

"Kävin tiistaina koeajamassa maahantuojan kappaleen, joka oli jo myyty eteenpäin, mutta luovutus vasta seuraavana päivänä keskiviikkona."

Eli maahantuojan oma esittelyauto oli jo myyty eteenpäin, mutta sen luovutus ostajalle oli vasta seuraavanan päivänä. Jo myyty auto luovutettiin kuitenkin tälle mremoselle koeajoon??? Siis 5.1 s 0-100 km/h kulkeva tykki poljettavaksi ilmeisesti ventovieraalle, eikä maahantuojan merkkiliike osaa erottaa omaa toisen omasta?

Normaalisti autoihin tulee myyty lappu kun ne on myyty ja sitten ne eivät enää ole myytävien autojen rivistössä eikä koeajettavissa. No ehkä tuo oli sen verran kallis auto että toisen vastaavan auton hankinta koeajoon ei olisi onnistunut, nyt ajoitus vaan meni pikkusen pieleen mutku ei kerrota kenellekkään niin kukaan ei huomaa mitään.

Toinen tapaus oli Seat Leon Cupra IOE-237, jolla Seatin myyjä ajoi kiihdystyskisoja urku auki koko kesän 2018, auto oli hankittu maahantuojan omaan autoliikkeeseen (Caara) vasta huhtikuussa ja tehdastakuut ja kaikki päällä, silti surutta heti kisaamaan, kuskina Seatin myyjä Henri Kuskelin.

Syksyllä myivät auton vähän ajettuna ihan listahintaan eikä kisaamisesta mainittu sanaakaan :)

https://www.instagram.com/p/BlAqoAGH8N1/?hl=fi

Eli tehdastakuut säilyy vaikka kellotta ja kisailee!!! Ei muuta ku perustamaan omaa Seat Cupra kisatallia, tehdas kustantaa tekniikkavauriot peräti 5 vuoden ajalta, tulee tosi edulliseksi, kasko maksaa kolhut :)

Poissa Hidalgo

  • Seniori
  • ****
  • Viestejä: 596
    • Profiili
Vs: Autokaupan purku
« Vastaus #71 : 05.01.19 - klo:10:52 »
Hyvin sanottu, tässä on oiva esimerkki siitä mihin kaikkeen merkkiliike kykenee

Tässä juttu kun K Auton asiakas sai käydä koeajolla jo myydyllä autolla, mitäpä auton ostanut asiakas olisi tuumannut jos häneltä olisi kysytty? Ehkä kysyttiin ehkä ei...sitä ei kerrottu.

https://www.autostadium.fi/index.php?PHPSESSID=4san3htarc6dlc9ft8466ddr5c&topic=2204.0

"Kävin tiistaina koeajamassa maahantuojan kappaleen, joka oli jo myyty eteenpäin, mutta luovutus vasta seuraavana päivänä keskiviikkona."

Eli maahantuojan oma esittelyauto oli jo myyty eteenpäin, mutta sen luovutus ostajalle oli vasta seuraavanan päivänä. Jo myyty auto luovutettiin kuitenkin tälle mremoselle koeajoon??? Siis 5.1 s 0-100 km/h kulkeva tykki poljettavaksi ilmeisesti ventovieraalle, eikä maahantuojan merkkiliike osaa erottaa omaa toisen omasta?

Normaalisti autoihin tulee myyty lappu kun ne on myyty ja sitten ne eivät enää ole myytävien autojen rivistössä eikä koeajettavissa. No ehkä tuo oli sen verran kallis auto että toisen vastaavan auton hankinta koeajoon ei olisi onnistunut, nyt ajoitus vaan meni pikkusen pieleen mutku ei kerrota kenellekkään niin kukaan ei huomaa mitään.

Toinen tapaus oli Seat Leon Cupra IOE-237, jolla Seatin myyjä ajoi kiihdystyskisoja urku auki koko kesän 2018, auto oli hankittu maahantuojan omaan autoliikkeeseen (Caara) vasta huhtikuussa ja tehdastakuut ja kaikki päällä, silti surutta heti kisaamaan, kuskina Seatin myyjä Henri Kuskelin.

Syksyllä myivät auton vähän ajettuna ihan listahintaan eikä kisaamisesta mainittu sanaakaan :)

https://www.instagram.com/p/BlAqoAGH8N1/?hl=fi

Eli tehdastakuut säilyy vaikka kellotta ja kisailee!!! Ei muuta ku perustamaan omaa Seat Cupra kisatallia, tehdas kustantaa tekniikkavauriot peräti 5 vuoden ajalta, tulee tosi edulliseksi, kasko maksaa kolhut :)
Esittelyautot myydään usein siten, että niitä käytetään vielä esittelyssä tiettyyn päivään asti, ja luovutus tapahtuu vasta myöhemmin sovittuna ajankohtana. Tämä ihan esittelyauton verotuksesta johtuvaa.
Toki tarkemmin kyseisiä tapauksia tietämättä.

Poissa K2

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 24
    • Profiili
Vs: Autokaupan purku
« Vastaus #72 : 05.01.19 - klo:11:35 »
Esittelyautot myydään usein siten, että niitä käytetään vielä esittelyssä tiettyyn päivään asti, ja luovutus tapahtuu vasta myöhemmin sovittuna ajankohtana. Tämä ihan esittelyauton verotuksesta johtuvaa.
Toki tarkemmin kyseisiä tapauksia tietämättä.
Mutta tuo mainittu yksilö oli jo myyty, kaupat oli jo tehty. Maahantuoja ei siis enää omistanut autoa siinä vaiheessa kun luovutti sen koeajoon, siinä se pointti. Pitää osata erottaa oma ja toisen oma myös autokaupassa. Halpojen mallien kanssa tuota ei olisi tarvinnut tehdä koska niitä on varastot täynnä, mutta tuo kyseinen erikoisauto on niin kallis ettei niitä ole edes maahantuojalla varaa ostella useita pelkkään esittelykäyttöön.

Poissa Hidalgo

  • Seniori
  • ****
  • Viestejä: 596
    • Profiili
Vs: Autokaupan purku
« Vastaus #73 : 05.01.19 - klo:11:41 »
Mutta tuo mainittu yksilö oli jo myyty, kaupat oli jo tehty. Maahantuoja ei siis enää omistanut autoa siinä vaiheessa kun luovutti sen koeajoon, siinä se pointti. Pitää osata erottaa oma ja toisen oma myös autokaupassa. Halpojen mallien kanssa tuota ei olisi tarvinnut tehdä koska niitä on varastot täynnä, mutta tuo kyseinen erikoisauto on niin kallis ettei niitä ole edes maahantuojalla varaa ostella useita pelkkään esittelykäyttöön.
Kuten sanoin, esittelyautoissa kaupat usein tehdään etukäteen, ja niitä voidaan kauppojen jälkeen vielä käyttää esittelyssä.

Poissa -karppa-

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 3.701
    • Profiili
Vs: Autokaupan purku
« Vastaus #74 : 06.01.19 - klo:10:25 »
Kuten sanoin, esittelyautoissa kaupat usein tehdään etukäteen, ja niitä voidaan kauppojen jälkeen vielä käyttää esittelyssä.

Minä olen tästä erimieltä! Se on tasan siitä kiinni mitä kauppasopimuksessa lukee.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Poissa Hidalgo

  • Seniori
  • ****
  • Viestejä: 596
    • Profiili
Vs: Autokaupan purku
« Vastaus #75 : 06.01.19 - klo:11:18 »
Minä olen tästä erimieltä! Se on tasan siitä kiinni mitä kauppasopimuksessa lukee.
Tietenkin se on kiinni siitä mitä sovitaan. Mutta usein esittelyautokaupat tehdään etukäteen ja sovitaan paljonko saa mittarissa olla kilometrejä kun auto noudetaan.

Poissa vwmies

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 1.639
  • B7 1.6TDi Var. 2013
    • Profiili
Vs: Autokaupan purku
« Vastaus #76 : 06.01.19 - klo:11:24 »
Tietenkin se on kiinni siitä mitä sovitaan. Mutta usein esittelyautokaupat tehdään etukäteen ja sovitaan paljonko saa mittarissa olla kilometrejä kun auto noudetaan.

1. Passattini oli essari. Myyjä ilmoitti, että sitä ei enää anneta koeajoon ennen luovutusta. Mittarissa oli jotain pari tonnia ja se odotti ajan umpeutumista liikkeen pihassa koeajoja ajamatta. Muistaakseni annoin kuitenkin luvan näyttää ja esitellä autoa, jos joku on kiinnostunut.
Yritetään pärjätä.

Poissa batman14

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 362
    • Profiili
Vs: Autokaupan purku
« Vastaus #77 : 06.01.19 - klo:11:51 »
Minä olen tästä erimieltä! Se on tasan siitä kiinni mitä kauppasopimuksessa lukee.

Olen kyllä kuullut sellaisesta tavasta, että ostetaan juuri mieleinen tehdastilausauto joka jää liikkeelle esittelykäyttöön sen minimiajan (2-3kk?), jonka jälkeen luovutetaan asiakkaalle. Jos vaan pää kestää, että joku muu sillä omalla autolla ajaa jonkun koeajon niin siinä voi säästää sievoisen summan koska autoon saa paremmat alennukset.

Eli tässä tapauksessa kaupat tehdään kun auto tilataan, mutta kauppasopimuksessa lukee, että auto tulee liikkeeseen ensin esittelykäyttöön ja myydään ''esittelyautona'.

Poissa vwmies

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 1.639
  • B7 1.6TDi Var. 2013
    • Profiili
Vs: Autokaupan purku
« Vastaus #78 : 06.01.19 - klo:11:55 »
Olen kyllä kuullut sellaisesta tavasta, että ostetaan juuri mieleinen tehdastilausauto joka jää liikkeelle esittelykäyttöön sen minimiajan (2-3kk?), jonka jälkeen luovutetaan asiakkaalle. Jos vaan pää kestää, että joku muu sillä omalla autolla ajaa jonkun koeajon niin siinä voi säästää sievoisen summan koska autoon saa paremmat alennukset.

Eli tässä tapauksessa kaupat tehdään kun auto tilataan, mutta kauppasopimuksessa lukee, että auto tulee liikkeeseen ensin esittelykäyttöön ja myydään ''esittelyautona'.

Tuttavani osti Vehosta Eemelin juurikin näin. Kun aika oli umpeutumassa hän meni liikkeeseen ja näytti autoa vaimolleen: tässä on juuri sellaiset varusteet kun olen aina halunnut....   ;D
Yritetään pärjätä.

 







Autodoc.FI
www.Euvaraosat.fi
Custom-Garage.fi
www.autotahti.fi
Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy